Gæst Buddha Skrevet September 13, 2010 Rapporter Share Skrevet September 13, 2010 En postede et link hvor der bl.a. stod, at unge hanner i kønsmodningsfasen har et testosteron niveau 5-dobbelt en voksen hanhund Mother of.. tænkte jeg, så forstår jeg da alting meget bedre hehe. Men er det egentlig sandt? Er det virkelig SÅ meget? Jeg vil egentlig gerne vide mere om unghunde alderen, hvad der rent fysisk og psykisk sker. Jeg ved jo godt sådan overordnet hvad det går ud på, men hvis nogen sad med noget mere dybdeborende "journalistik" ville jeg være rigtig glad for at læse det Det er interessant, synes jeg. Den psykiske kønsmodning vil jeg også gerne høre mere om. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Mit råd til dig: Læs bogen "Portnoy's Complaint" af Philip Roth, og tænk "hund" i stedet for "dreng", så tror jeg du forstår bedre 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Jeg var på arbejde og havde ikke så meget tid, da jeg skrev ovenstående, men jeg mener det sådan set Du har dog krav på et lidt mere uddybende svar. Hos de fleste dyrearter fødes der flere hanner end hunner - det gælder også for mennesker, ved ikke med hunde? Der er tre "sorteringsfaser" hvor de svageste hanner falder fra - én medens de er spæde, hvor dødeligheden blandt han-unger hos mange arter (inkl. mennesket) er større end blandt hun-unger. Den næste er kønsmodningen, hvor det høje testosteronniveau gør de unge hanner aggressive, grænsesøgende, dumdristige og i det hele taget en plage for deres omgivelser. Under diverse mere eller mindre velovervejede forsøg på at imponere hunnerne dør en del fordi de enten kommer til skade, bliver taget af rovdyr eller falder i kamp med andre hanner. Det sikrer at kun de bedst egnede får lov til give deres gener videre - hvis de altså klarer den sidste sortering: At blive udvalgt af en hun. Hvis hannerne ikke kom ind i den fase hvor hjernen slår fra og hormonerne tager styringen, ville der ikke ske den udvælgelse og arten ville blive svækket. Det er i hvert fald hvad jeg har lært, og jeg synes egentlig at det lyder fornuftigt nok - og man kan også godt genkende lidt af det fra vores egen art, synes jeg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Hehe, altså jeg har selvfølgelig reserveret bogen nu du skrev det, men undrede mig lidt over at den handler om en jøde der taler med en terapeut Men tror på dig, den skal nok give mening når jeg har læst den. Og tak for din uddybelse, det giver god mening med kønsmodningen og de stærkeste som kommer igennem den.. Sjovt som det så, i visse former for hundetræning, ses som den periode hvor hunden må og skal sættes på plads og ikke få lov at ja, tage magt og kontrol :hmm: I virkeligheden viser den jo faktisk noget af sit værd. Speaking of, har min hund nu et par gange lagt hagen på nakken af mig når jeg sidder ned Venter spændt på hvad næste skridt er! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Den næste er kønsmodningen, hvor det høje testosteronniveau gør de unge hanner aggressive, grænsesøgende, dumdristige og i det hele taget en plage for deres omgivelser. Tænk engang at jeg kan være 25 og stadig i kønsmodningsfasen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Hehe, altså jeg har selvfølgelig reserveret bogen nu du skrev det, men undrede mig lidt over at den handler om en jøde der taler med en terapeut Men tror på dig, den skal nok give mening når jeg har læst den. Så du har virkelig tænkt dig at læse den? Jeg fralægger mig ethvert ansvar Tænk engang at jeg kan være 25 og stadig i kønsmodningsfasen... Hanner modnes sent. Hvis du overlever til du bliver 30, begynder det så småt at hjælpe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Så du har virkelig tænkt dig at læse den?Jeg fralægger mig ethvert ansvar Jada, og jeg forventer en total åbenbaring Hanner modnes sent. Hvis du overlever til du bliver 30, begynder det så småt at hjælpe :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts