Gæst Miss_menelli Skrevet September 14, 2010 Rapporter Share Skrevet September 14, 2010 Nogle der har nogle gode råd til at stoppe Kaia i, at gnave vores dørkarme til stumper, mens hun er alene? Vi har optaget dem mens de har været alene hjemme og der er intet der tyder på at hun er utryg eller på anden måde lider af alenehjemme problemer. Hun synes simpelthen bare det er hyggeligt at gnave i træet Et meget logisk bud på løsning af problemet er jo at give hende noget andet lækkert at tygge i - Men det stjæler Bamse bare og æder det indenfor nogle minutter :stupid: Vil helst heller ikke give hende en pind eller andet træ at gnave i, da det jo splintre og de kan komme galt afsted med det, når vi jo ikke er der til at overvåge dem. Så nogle bud? Evt. på noget der kan smøres på karmene, så de ikke smager godt? Alm. "gå væk hund" stopper det kun delvist.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst AnetteBell Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Har desværre ingen seriøse råd til det , gonegl :stupid: Håber du finder en løsning , for det er da godt nok træls Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
doris Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Hej jeg har lige sendt en pb til en bekendt, hun smører et el andet på hesten om vinteren, da den har en gammel skade, som genere den, så den bider hul på skaden hvis hun ikke smører den, så jeg vender tilbage når hun har svaret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ENVY Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Øeehm... Der er vel en grund til at hun gør det! Det kan godt være at hun ikke ser utryg ud, men hvis hun gnaver i karmene når hun er alene må det da siges at være et problem. Hvad laver du med hende inden du forlader hende? Og da karme ofte er lavet af træ kan hun jo også sagtens komme til skade på spilnter alligevel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lille Louie Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Nogle der har nogle gode råd til at stoppe Kaia i, at gnave vores dørkarme til stumper, mens hun er alene? Vi har optaget dem mens de har været alene hjemme og der er intet der tyder på at hun er utryg eller på anden måde lider af alenehjemme problemer. Jeg hæfter mig altså lidt ved det markerede.. Jeg synes da i den grad, at det at hun bider i karmene tyder på, at hun er utryg ved eller frustreret over at være alene. Jeg ved at I arbejder meget med Bamse i øjeblikket, men husk at Kaia også skal være både mentalt og fysisk træt, når hun bliver forladt, så hun ikke har overskud til at lave ballade. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Øeehm... Der er vel en grund til at hun gør det!Det kan godt være at hun ikke ser utryg ud, men hvis hun gnaver i karmene når hun er alene må det da siges at være et problem. Hvad laver du med hende inden du forlader hende? Og da karme ofte er lavet af træ kan hun jo også sagtens komme til skade på spilnter alligevel. Jeg hæfter mig altså lidt ved det markerede.. Jeg synes da i den grad, at det at hun bider i karmene tyder på, at hun er utryg ved eller frustreret over at være alene. Jeg ved at I arbejder meget med Bamse i øjeblikket, men husk at Kaia også skal være både mentalt og fysisk træt, når hun bliver forladt, så hun ikke har overskud til at lave ballade. Kaia får jo den samme mentale aktivering som Bamse. Altså - 1 times gåtur om morgenen + 25 minutters fodersøg og så bare afslapning en halv time til en time inden vi tager afsted. Det er meget tydeligt på videoen at hun ikke er utryg, hun ligger simpelthen bare i kurven og slapper af mens hun i et par minutter gumler mens hun er ved at falde i søvn. Derefter sover hun indtil Bamse vækker hende med hans gøen, hvor hun lige kigger op og sover videre. Det er typisk midt på dagen hun gnaver lidt inden hun sover videre - Men det er meeeeeeget afslappet :blink: Og begge hunde får jo 2-3 daglige gåture alt efter om vi skal til træning om aftenen også - Hvilket er 3 dage om ugen og så hyggetræner vi resten af dagene. Så tror bestemt ikke hun mangler hverken fysisk eller mental stimulering - Tværtimod, så har hun nemt til stress hvis hun bliver aktiveret for meget - Hun sov bla. slet ikke i 1½ døgn da vi fik hende Det skal siges at Kaia er MEGET glad for træ og læder og foretrækker at gnave i det, fremfor et kødben - Så det at vi har trædørkarme (som alle andre), svare lidt til at lave dørkarmene af kød og så lukke Bamse i nærheden af dem Hun gnaver jo også gerne i karmene, når vi er hjemme, men det er jo rimelig nemt at stoppe, hvilket vi jo selvfølgelig gør med afledning og positiv Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ENVY Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Har du overvejet at adskille dem. Det kan være hun ville have et andet mønster hvis hun var alene.. F.eks når Lua, Jensen og Freja skal være alene så skal de skilles ad. Lua har brug for alene tid :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Hun gnaver jo også gerne i karmene, når vi er hjemme, men det er jo rimelig nemt at stoppe, hvilket vi jo selvfølgelig gør med afledning og positiv Men afledning alene hjælper hende ikke til at forstå at adfærden er uønsket, det lærer hende ikke at lægge hæmning på lysten. Har du prøvet et simpelt "neej" og DEREFTER aflede/belønne når forbudsordet efterkommes? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Har du overvejet at adskille dem. Det kan være hun ville have et andet mønster hvis hun var alene.. F.eks når Lua, Jensen og Freja skal være alene så skal de skilles ad. Lua har brug for alene tid :blink: Aner det ikke - Men på et tidspunkt skal det prøves, fordi vi arbejder med flere forskellige ting pt. Vil bare helst ikke ændre alting på én gang, for ikke at risikere at udløse et problem. Men har snart en uges ferie og så er det jo oplagt at afprøve det. Men afledning alene hjælper hende ikke til at forstå at adfærden er uønsket, det lærer hende ikke at lægge hæmning på lysten. Har du prøvet et simpelt "neej" og DEREFTER aflede/belønne når forbudsordet efterkommes? Det er sådan set også det vi gør - jeg formulere mig bare ikke forståeligt og klart Har spekuleret på om det kan hjælpe at vise hende én bestemt genstand, hver evig eneste gang, som hun godt må bide i? Tænker at hun måske kan flytte lysten til at gnave i karmene til den genstand, hvis hun gang, på gang bliver præsenteret for den og den er god nok Eller skal hun helt stoppes i alt gnaven? For så er det jo vigtigt at vi stopper hende i alt og ikke bare ved bestemte ting... Eller? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 En god gang chili smurt på dørkarmen - så finder hun hurtigt noget andet at gnave i Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 En god gang chili smurt på dørkarmen - så finder hun hurtigt noget andet at gnave i Haha!! Ja, det gør hun sgu' nok... Eller også så elsker hun det Men tvivler på mine dørkarme har godt af det :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Haha!! Ja, det gør hun sgu' nok... Eller også så elsker hun det Men tvivler på mine dørkarme har godt af det :hmm: Jeg har brugt det i stor stil, køber sådan noget chilimos, det tørrer ind og er lige til at tørre af (men kan med garanti ødelægge nogle slags træ, mit 'træ' er lakeret tror jeg) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 14, 2010 Rapporter Share Besvaret September 14, 2010 Jeg har brugt det i stor stil, køber sådan noget chilimos, det tørrer ind og er lige til at tørre af (men kan med garanti ødelægge nogle slags træ, mit 'træ' er lakeret tror jeg) Hmm... Træet er jo rå, der hvor hun har gnavet - Selvom det ikke er så mange steder hun har lavet andet end små mærker, så kan vi nok risikere at træet får mærkelige farver. Og nu jeg tænker over det, så er jeg ikke sikker på at det afholder hende fra det. Havde tidligere et glas ekstra stærk Dijon sennep stående på stuebordet og gæt hvem vi fandt med krydderen nede i sennepsglasset, da vi havde rydtet op i køkkenet?! Det var i hvertfald ikke Bamse, som slet ikke vil i nærheden af den slags!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts