Hop til indhold

Hyrdehunde og hygge søges - fortsat


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg satser på at fishbits kan få hende op i gear :klap:

 

Men jeg er pænt nervøs for at hun ender med at lege lydigheds hund, inde i roundpen :lol: Jeg håber at det, at hun ser et par af jeres hunde derinde først får hende tændt og på andre tanker :banan:

 

Jeg tror overhoved ikke du skal være nervøs for at hun ikke reagerer - de der får kan du ikke konkurrere med :mrgreen:

 

Spørgsmålet er så bare, hvordan hun reagerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Uuuh, er spændt på at høre, hvordan det kommer til at gå for jer :banan:

 

Er næsten lige kommet hjem :-D

 

Det gik super duper godt, men der var ikke så meget fart over feltet som sidst.

 

Og hold da op hvor er Anne dog overskudsagtig - hun smiler og er total venlig fra vi kommer til vi går :5up: Selvom vi bare er en flok city slickers, som Karina sagde :lol:

 

Jeg kan da fortælle lidt om hvordan det gik med Nana:

 

Vi startede med at fårene var inde i den lille roundpen og at vi skulle gå rundt udenom. Det synes Nana ikke var sååå spændende, så jeg gik ind til fårene og prøvede at få dem til at bevæge sig ( de står sgu' helst stille og man måtte virkelig skubbe til dem for at de gad at bevæge sig :-D).

Det satte så meget mere fut i Nana og hun løb rundt om fårene og gøede af dem og sprang op på hegnet :rolleyes:

Det var så første etape og Nana fik lidt hvil i bilen.

 

Da 3-4 stykker havde været igennem, fik vi lov til at gå ned på marken til de løse får.

Buju, hendes veninde, Karina og jeg blev enige om en strategi, som gik ud på at vi skulle genne fårene ind på midten, hvor der stod en halv roundpen.

Nana startede med at gå og snuse i jorden og fik vist også smagt lidt fårelort :evil: - lige indtil at vi kom nærmere på fårene, så var fårelort, og selv jeg, fuldstændig ligegyldige, der var et job at gøre og entusiasmen lyste ud af hende.

Her var det så at jeg fortrød at jeg ikke havde taget hendes sele med :blink:

Hun var så ivrig at hun vred sig ud af hendes halsbånd, men jag fik hendes opmærksomhed, inden hun nåede at løbe frem mod fårene og fik halsbåndet på igen, pyha :cool:

I godt og vel to forsøg havde vi fået fårene derhen hvor vi havde aftalt og det var sgu' fint arbejdet af hundene. Men hold da op hvor er det hårdt, når man har en hund der er så ivrig for at komme frem :hundifart: (helt ny følelse :mrgreen:)

 

Vi gik tilbage til de andre for at kigge på - jeg blev så nødt til at sætte Nana ud i bilen, for hun ville bare inde til de får og hun peb og peb. Hvis hun ikke vidste hvad det gik ud på før, så vidste hun det nu :-D

 

Efter en velfortjent kaffepause, gik vi så til runde to.

 

Vi skulle ind i roundpen'en igen, men denne gang var fårene lukket ude af den lille pen.

Til at begynde med gik jeg rundt med Nana efter fårene og skulle holde afstand - hun var meget ivrig.

Så slap jeg linen (linen var stadig på, da man så kan nå at træde på linen, hvis det skulle gå galt) og skulle lege hyrde. Det gik ud på at jeg skulle gå forrest sammen med fårene og lege hyrde. Nana skulle så gå bagved fårene og "trykke" dem op til mig. Anne gik med en rive og sørgede for at Nana holdte afstand indtil hun lærte hvad hun skulle.

Så røg linen af, da Nana ikke udviste nogen adfærd i retning af at ville jage eller bide fårene :5up: og Anne gik ud af pen'en.

Jeg skulle så blive ved med at gå, samtidig med at jeg skulle holde øje med at Nana ikke kom for tæt på fårene - det er sgu' svært, skulle jeg hilse at sige - bare spørg Buddha's kæreste, Anders :mrgreen::klap:

Nana var bare så god til det og hun fattede virkelig at hun skulle holde afstand, så vi gik bare rundt og rundt til vi blev helt rundtossede :-D

Efter runde to, var hun bare helt flad og hun kom ud i bilen, mens jeg så på de andre.

 

Lige nu ligger hun og sover i sin kurv, min elskede lille hyrdehund :lun:

 

Til alle der var med i dag:

 

1000 tak for en super dejlig eftermiddag og skal vi ikke snart gøre det igen :mrgreen:

Redigeret af Bamseida
Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu sidder jeg og er totalt flad, halv-kold og sulten, men Misja er varm, har fået mad og ER gået kold oppe blandt puder og tæpper på sengen :klap:

 

Det har været en lang dag og meget lærerig og interessant, der er en hel del jeg stadig sidder og lige absorbere og får på plads.

 

Men 1 ting lærte dagen mig i dag, at skulle jeg være i tvivl (og det er jeg jo egentlig ikke) ja så er det lykkedes mig til fulde at undertrykke og afrette Misjas jagt instinkt på dyr i flugt og det gav sig selvfølgelig udslag i dag på fårerne. Hun var meget forsigtig og ville ikke rigtigt lægge pres på dem, men Anne mener det bare er et spørgsmål om nogle gange, så forstår hun det.

 

Det er jo trods alt 8 års læring vi er oppe i mod, det har været eneste måde jeg har kunnet have hende løs på blandt ræve, hare, fugle, rådyr, fasaner osv.

 

Nå ja og når ens hund så endelig sætter efter et får der bryder ud, så sidder mine 8 år også på rygraden for jeg så "dyr i flugt og min hund efter = et brøøøl til Misja fra mig" :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuuh, lyder da som om at det gik rigtig godt med Nana! :banan:

 

Og Misja klarede det da også godt, selvom hun skal bryde gammel indlæring - super fedt at læse!:klap:

 

Og hvor er det altså bare ærgeligt, at jeg ikke kunne komme med, øvøvøvøvøv! Altså!

 

Sanne, fik du spurgt Anne om det med halsbånd og sele? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uuuh, lyder da som om at det gik rigtig godt med Nana! :banan:

 

Og Misja klarede det da også godt, selvom hun skal bryde gammel indlæring - super fedt at læse!:klap:

 

Og hvor er det altså bare ærgeligt, at jeg ikke kunne komme med, øvøvøvøvøv! Altså!

 

Sanne, fik du spurgt Anne om det med halsbånd og sele? :genert:

 

Ja, det gjorde jeg faktisk og man må godt bruge begge dele samtidigt :5up:

 

Da Samson skulle ind, prøvede de med halsbåndet, men han er ikke vandt til det, så han krøb lige tilbage, dukkede hovedet og så var han ude af det. Derefter brugte de sele til ham :-D

 

Anne sagde at det faktisk kunne være rigtig godt med seler, når vi er nede på folden - Nana krøb jo ud af hendes halsbånd i bar iver efter at komme frem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det gjorde jeg faktisk og man må godt bruge begge dele samtidigt :5up:

 

Da Samson skulle ind, prøvede de med halsbåndet, men han er ikke vandt til det, så han krøb lige tilbage, dukkede hovedet og så var han ude af det. Derefter brugte de sele til ham :-D

 

Anne sagde at det faktisk kunne være rigtig godt med seler, når vi er nede på folden - Nana krøb jo ud af hendes halsbånd i bar iver efter at komme frem :mrgreen:

 

Åh, super, det er jeg bare SÅ glad for at høre! Ville sq være trist at droppe at træne sammen med HF-erne ude hos Anne og skulle finde et sted, som MÅSKE både accepterede sele og atypisk race :genert:

 

Ja, Buddha Anders og FOX og mand :-D

 

Jubiiii! :banan:

 

Og jeg skal nok tage videokamera med, når vi kommer, forhåbentligt næste gang allerede! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

:gab: det er dælme hårdt at have stressskrighalsehunden fra helvede med på får :engel:

 

Ej, det har været en rigtig god dag - nu sidder vi hjemme under tæpper og har tændt op i brændeovnen :klap:

 

Jeg ved ikke rigtig, hvordan det gik med Sookie og får, for Alto skreg og gøede når vi kom i nærheden :stupid: så det må Karina og Sanne hellere skrive om :genert:

 

Alto startede ud med at være mega bange for fårene, så Anne holdt et får fast for at han kunne få lov at snuse til et får der stod helt stille (fåret stod inde bag tremmer). Da han så havde snuset gik der vist et lys op for ham - og SÅ hyrdede han. Tror han var ok til det, men det er svært at se på sin egen hund :oops:

 

Anders og Flemming var bare rigtig gode til den store mark :5up: Flemming havde først Sookie med nede sammen med Anders og Motor og det havde det bare helt styr på. Flemming byttede så ud og tog Alto med på folden - og det gik vist også ret godt :blink: Altså det er lidt belastende at have en morsyg hæmoride hund på sådanne dage, for jeg kunne ikke få lov at stå og kigge for så ville Alto hen til moaaar :stupid:

 

Men jeg kan se og mærke på begge hunde at det har fået en ordentlig en på opleveren :mrgreen: De fik mad da de kom hjem og har sovet lige siden :5up:

 

Vi har taget en masse billeder - vist omkring 1.000 - så der skal lige et størrer redigeringsarbejde igang, og det bliver altså ikke idag :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej heej, jeg hører det gik rigtig godt! Har set en del (meget underbelyste) billeder, hvem står for dem, hva :drille: Tager nok lige lidt tid før jeg kan lægge dem op, sorry. Er rimelig udbrændt efter igår, endte med at være et 15 timers job.. snork gab..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...