Hop til indhold

Hyrdehunde og hygge søges - fortsat


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg kan låne bilen, så henter vi jer naturligvis, men nej hun er jo ikke nem på lige det punkt (så er hun det til gengæld på mange andre;-))

Tak J! :5up:

 

- og nej det er hun desværre ikke :cry: - og ja DET er hun :-D - elsker sq mit pus så det nogen gange gør helt ondt inden i :lun:

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen tak for forklaring alle sammen. Det ser ud til at I har haft en rigtig sjov dag sammen med vovserne, så ville da lige høre nærmere...måske mest af alt fordi Berner-Møffe var i ilden. Jeg ville ikke sådan lige umiddelbart have regnet ham blandt hyrdehundene som Berneren fremstår i dag. :-D

 

Jeg havde da godt nok også kun regnet med, at Møffe liiige ville tjekke de der underlige får ud... Og når de så ligesom var undersøgt, ville resten af tiden gå med at snuse rundt og markere hist og pist, så alle de andre hunde vidste, at HER havde Møffe været :slem: Men der overraskede han mig sq godt nok, den bette mand! :shock::klap:

 

Hva' med Simba? Skal han ikke også prøve det? :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde da godt nok også kun regnet med, at Møffe liiige ville tjekke de der underlige får ud... Og når de så ligesom var undersøgt, ville resten af tiden gå med at snuse rundt og markere hist og pist, så alle de andre hunde vidste, at HER havde Møffe været :slem: Men der overraskede han mig sq godt nok, den bette mand! :shock::klap:

 

Hva' med Simba? Skal han ikke også prøve det? :slem:

 

Simba ? Jeg vil vædde på, at han ville dø af skræk, hvis han mødt sådan et får i levende live. Det ville ende med at fårene hyrdede hunden :mrgreen: MEN hvis han ikke var sådan en kujon, så jo det kunne være sjovt at prøve. Man ved jo aldrig, hvad der ligger gemt i sådan nogle dyr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Simba ? Jeg vil vædde på, at han ville dø af skræk, hvis han mødt sådan et får i levende live. Det ville ende med at fårene hyrdede hunden :mrgreen: MEN hvis han ikke var sådan en kujon, så jo det kunne være sjovt at prøve. Man ved jo aldrig, hvad der ligger gemt i sådan nogle dyr...

 

Simba?! Dø af skræk? Nej da? Han er sq da så bund solid og lade sig ikke ryste af noget...?

 

Møffe var også lidt nervøs ved de der får i starten, men det gik hurtigt over!

 

Og bare se lille Laddie... Første gang han var i roundpennen, turde han intet og kiggede fårene på ham, så skyndte han sig, at kigge den anden vej! Anden gang han var derinde, styrede han bare totalt! Fårene? Farlige? HA!

 

To gange på marken, hvor han oplevede, at fårene flygtede fra ham, fik hans mod helt oppe, hvor det præcist skulle være - det var SÅ fedt og imponerende at se!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og bare se lille Laddie... Første gang han var i roundpennen, turde han intet og kiggede fårene på ham, så skyndte han sig, at kigge den anden vej! Anden gang han var derinde, styrede han bare totalt! Fårene? Farlige? HA!

 

To gange på marken, hvor han oplevede, at fårene flygtede fra ham, fik hans mod helt oppe, hvor det præcist skulle være - det var SÅ fedt og imponerende at se!

 

Det var nemlig rigtig fedt at se:-D Og jeg havde ikke set ham på marken, så så ham kun i roundpen og sikke en forvandling:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Simba?! Dø af skræk? Nej da? Han er sq da så bund solid og lade sig ikke ryste af noget...?

 

Møffe var også lidt nervøs ved de der får i starten, men det gik hurtigt over!

 

Og bare se lille Laddie... Første gang han var i roundpennen, turde han intet og kiggede fårene på ham, så skyndte han sig, at kigge den anden vej! Anden gang han var derinde, styrede han bare totalt! Fårene? Farlige? HA!

 

To gange på marken, hvor han oplevede, at fårene flygtede fra ham, fik hans mod helt oppe, hvor det præcist skulle være - det var SÅ fedt og imponerende at se!

 

Ja, jeg tvivler da ikke om, at det kan vækkes til live, hvis der er noget at vække til live, meeeeeeen hos en Berner ? Jeg kan ikke helt se det for mig...nej, det kan jeg ikke...helt.... :mrgreen:

 

Men skal I på hyrde-udflugt en anden gang må I notere det herinde. Så må vi se om vi kan komme med som tilskuer...hvis man altså må komme med og skue slagets gang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tvivler da ikke om, at det kan vækkes til live, hvis der er noget at vække til live, meeeeeeen hos en Berner ? Jeg kan ikke helt se det for mig...nej, det kan jeg ikke...helt.... :mrgreen:

 

Men skal I på hyrde-udflugt en anden gang må I notere det herinde. Så må vi se om vi kan komme med som tilskuer...hvis man altså må komme med og skue slagets gang...

 

Det kan man, det var jeg.. Iført kamera og labrador:mrgreen: Der er billeder af Møffe, der hyrder, i mit link:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man, det var jeg.. Iført kamera og labrador:mrgreen: Der er billeder af Møffe, der hyrder, i mit link:-D

 

 

Så må jeg kigge Møffe-billeder selvom jeg ikke har en bønne forstand på hyrdning. En hyrdehund ser i min verden ud som Coda på billederne fra jeres udflugt. Jeg må af sted og granske Møffe-billeder. Det må være en helt anden stil....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tvivler da ikke om, at det kan vækkes til live, hvis der er noget at vække til live, meeeeeeen hos en Berner ? Jeg kan ikke helt se det for mig...nej, det kan jeg ikke...helt.... :mrgreen:

 

Men skal I på hyrde-udflugt en anden gang må I notere det herinde. Så må vi se om vi kan komme med som tilskuer...hvis man altså må komme med og skue slagets gang...

 

Dårlige undskyldninger, Møffe gjorde det da!

 

Og jeps, vi kommer forhåbentligt på udflugt igen allerede d. 20. november :klap: Og det bliver næppe sidste, satser på, at vi får arrangeret noget til foråret også igen :genert:

 

Så må jeg kigge Møffe-billeder selvom jeg ikke har en bønne forstand på hyrdning. En hyrdehund ser i min verden ud som Coda på billederne fra jeres udflugt. Jeg må af sted og granske Møffe-billeder. Det må være en helt anden stil....

 

Møffe var sej :lun:

 

Men synes personligt ikke, at man kan se så meget ud fra billederne :genert: Har forresten skrevet med Møffes tip-oldefars ejer, som hyrdede med sin daværende bernerhan. Hun skrev, at Møffes reaktion var MEGET typisk for bernere :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må jeg kigge Møffe-billeder selvom jeg ikke har en bønne forstand på hyrdning. En hyrdehund ser i min verden ud som Coda på billederne fra jeres udflugt. Jeg må af sted og granske Møffe-billeder. Det må være en helt anden stil....

 

Jaa - men læs de sidste par sider i denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/vis-os-din-perle/19570-hyrdehunde-i-alle-storrelser.html, der er der nemlig en klog som forklarer lidt om de forskellige "teknikker", altså om hunden hyrder samlende, drivende eller vogter :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at et videokamera vil gøre mere gavn sådan en dag, end et kamera..

 

Især med al det jern:evil:

 

Jeg havde også tænkt mig at tage videokamera med - men min far havde smidt det væk :damn: Ævævæv!

 

Men gode billeder alligevel, derom skal der ikke herske tvivl! Det er bare svært, synes jeg (som amatør) at se, præcist hvad hundene har gang i :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde også tænkt mig at tage videokamera med - men min far havde smidt det væk :damn: Ævævæv!

 

Men gode billeder alligevel, derom skal der ikke herske tvivl! Det er bare svært, synes jeg (som amatør) at se, præcist hvad hundene har gang i :genert:

 

Ja jeg er enig.. Hmm ja jeg kender desværre ikke nogen, der har videokamera:cry::???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal spørge fra AFE, om der er nogen, der har lyst til et weekendkursus i hyrdning? For så kan hun måske få arrangeret noget med Anne Egede :-D

 

Det bliver udenlandske undervisere. Prisen vil være ca. 1500kr. pr. person og der skal samles ca. 10 for, at underviserne gider komm0e :-D

 

Jeg selv må desværre takke nej - jeg ville gerne, men har en rigtig dum pengepung, der runger et nej :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dårlige undskyldninger, Møffe gjorde det da!

 

Og jeps, vi kommer forhåbentligt på udflugt igen allerede d. 20. november :klap: Og det bliver næppe sidste, satser på, at vi får arrangeret noget til foråret også igen :genert:

 

 

 

Møffe var sej :lun:

 

Men synes personligt ikke, at man kan se så meget ud fra billederne :genert: Har forresten skrevet med Møffes tip-oldefars ejer, som hyrdede med sin daværende bernerhan. Hun skrev, at Møffes reaktion var MEGET typisk for bernere :cool:

 

Oki, men lad mig så høre, hvordan en Berner så hyrder. Det overgår lidt min forstand. Hvad er deres taktik ? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken underviser kommer? Er det evt muligt at finde ud af`?

 

Uh, jeg prøver lige at spørge, om hun ved det! :-D

 

Oki, men lad mig så høre, hvordan en Berner så hyrder. Det overgår lidt min forstand. Hvad er deres taktik ? :-D

 

Hvordan en berner hyrder?! :shock: Ups, den kan jeg så ikke svare så godt på... Skal ned til Ina og læse i et par tudsegamle bøger her om et par uger (forhåbentligt), så bliver jeg nok lidt klogere...

 

Men (så vidt) jeg har forstået, så er en berner en drivende hund. Dvs. at den "presser" flokken fremad, primært. Ikke så meget fancy med at spænde rundt og gelejde dem til højre og venstre. Og så har jeg altid hørt, at de "samler", dvs. at de sørger for at ingen af fårene bliver væk.

 

De bruger vist en del øjenkontakt (Møffe søgte i hvert fald fårenes øjne i roundpen'en - men det er så vist også ret normalt for hyrdehunde). Ikke som en border, men de nedstirrer stadig kvæget. Og driver dem frem og rundt med deres massive størrelse. Agtigt.

 

Men jeg ved det ikke præcist :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, jeg prøver lige at spørge, om hun ved det! :-D

 

 

 

Hvordan en berner hyrder?! :shock: Ups, den kan jeg så ikke svare så godt på... Skal ned til Ina og læse i et par tudsegamle bøger her om et par uger (forhåbentligt), så bliver jeg nok lidt klogere...

 

Men (så vidt) jeg har forstået, så er en berner en drivende hund. Dvs. at den "presser" flokken fremad, primært. Ikke så meget fancy med at spænde rundt og gelejde dem til højre og venstre. Og så har jeg altid hørt, at de "samler", dvs. at de sørger for at ingen af fårene bliver væk.

 

De bruger vist en del øjenkontakt (Møffe søgte i hvert fald fårenes øjne i roundpen'en - men det er så vist også ret normalt for hyrdehunde). Ikke som en border, men de nedstirrer stadig kvæget. Og driver dem frem og rundt med deres massive størrelse. Agtigt.

 

Men jeg ved det ikke præcist :genert:

 

Ok, men det var da mere end jeg vidste. Du må vende tilbage, når du har været en tur nede ved Ina og har fundet ud af mere om begrebet; Berner som hyrde-hund :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Plychen
Uh, jeg prøver lige at spørge, om hun ved det! :-D

 

 

 

Hvordan en berner hyrder?! :shock: Ups, den kan jeg så ikke svare så godt på... Skal ned til Ina og læse i et par tudsegamle bøger her om et par uger (forhåbentligt), så bliver jeg nok lidt klogere...

 

Men (så vidt) jeg har forstået, så er en berner en drivende hund. Dvs. at den "presser" flokken fremad, primært. Ikke så meget fancy med at spænde rundt og gelejde dem til højre og venstre. Og så har jeg altid hørt, at de "samler", dvs. at de sørger for at ingen af fårene bliver væk.

 

De bruger vist en del øjenkontakt (Møffe søgte i hvert fald fårenes øjne i roundpen'en - men det er så vist også ret normalt for hyrdehunde). Ikke som en border, men de nedstirrer stadig kvæget. Og driver dem frem og rundt med deres massive størrelse. Agtigt.

 

Men jeg ved det ikke præcist :genert:

 

De er drivende, ikke samlende! :-)

De skubber fårene fra den ene mark til den anden, eller hvis de skal flyttes langt, via veje og stier.

De arbejder sammen med hyrden, dvs at de er på samme side af flokken. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De er drivende, ikke samlende! :-)

De skubber fårene fra den ene mark til den anden, eller hvis de skal flyttes langt, via veje og stier.

De arbejder sammen med hyrden, dvs at de er på samme side af flokken. :-)

 

Jamen, hvis de der får, så drøner ud til venstre, hvor hyrden ville have dem til højre, så er Berneren ligeglad og løfter ikke en pote for at få flokken til højre eller hvordan ?

Link til indlæg
Del på andre sites

De er drivende, ikke samlende! :-)

De skubber fårene fra den ene mark til den anden, eller hvis de skal flyttes langt, via veje og stier.

De arbejder sammen med hyrden, dvs at de er på samme side af flokken. :-)

 

Jamen, jeg har altid lært, at en berner er avlet til at "holde sammen" på flokken? Og at det er til dette, at de har udviklet teknikken "at nappe i haserne".

 

Altså, jeg er enig i, at de er drivende! Har du noget materiale om, hvor du har det fra? Sorry, men man hører simpelthen så meget :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jeg har altid lært, at en berner er avlet til at "holde sammen" på flokken? Og at det er til dette, at de har udviklet teknikken "at nappe i haserne".

 

Altså, jeg er enig i, at de er drivende! Har du noget materiale om, hvor du har det fra? Sorry, men man hører simpelthen så meget :genert:

 

Hvis det er et hyrde-instinkt, der kommer til udtryk dér, så skulle vi have taget Bassen, da han var lille. Han gjorde altid det der. Det er holdt op...måske fordi koen (menneske-mor) ikke rigtig var til at drive rundt med....:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Plychen

Rikke - de napper for at skubbe fårene fremad! De holder ikke sammen på flokken som sådan. Dog skal jeg ikke udelukke at den har noget balance, men jeg mener ikke det er det den specifikt er avlet til :-)

 

Virgil S. Hollands bog Herding Dogs gennemgår en del racer og forklarer de forskellige stile.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...