Hop til indhold

foder til hnd med vokseværk


adanais
 Share

Recommended Posts

Min Godzilla har slemt vokseværk, og jeg overvejer at skifte hans foder.

Jeg har selv overvejet at skifte det til olivers large breed start, men jeg er ikke sikker da jeg ikke kender nogle med erfaringer med dette.

 

Lige nu er han ppå eukanuba large breed puppy, og får meget afmålte portioner.

 

Har i nogle gode forslag?

Der er blevet forslået at skifte til voksenfoder men det er jeg ikke helt tryg ved, har i erfaring med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Godzilla har slemt vokseværk, og jeg overvejer at skifte hans foder.

Jeg har selv overvejet at skifte det til olivers large breed start, men jeg er ikke sikker da jeg ikke kender nogle med erfaringer med dette.

 

Lige nu er han ppå eukanuba large breed puppy, og får meget afmålte portioner.

 

Har i nogle gode forslag?

Der er blevet forslået at skifte til voksenfoder men det er jeg ikke helt tryg ved, har i erfaring med det?

 

Er det en Basset Hound der får Large Breed?? - Hvorfor Large Breed??

 

En Basset Hound betragtes som en mellemstørrelse hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også mellemstr. hunde - nemlig beagler som er lidt mindre end basset

 

Jeg aldrig givet mine hvalpe hvalpefoder - de er blevet fodret med et all stage foder og så voksen foder - det har fungeret fint da de dermed ikke er vokset med raket fart - men stille og roligt.

 

Så jeg ville finde et all stage foder til Godzilla og så evt kombinere det med et godt voksen foder

se link her - jeg har aldring mødt en basset der vejede over 30 kilo :shock:

http://www.hunderacer.info/hunderacer/100-basset-hound

Link til indlæg
Del på andre sites

Han får largebreed efter avlerens og dyrlægens anvisninger, da basset hounds nu kommer op omkring 35 - 40 kg som voksne og ikke de 30-35 kg som der står i mange bøger om hundene.

Generelt bliver de i basset klubben anset som large breed hunde, men jeg har ikke selv hørt en god begrundelse derfor:confused:

 

Jeg har aldrig hørt at vægt alene skal være angivende for at hunden er Large Breed - det må være vægt/størrelse i combi... Og så vil jeg stadig holde på at din hund er en mellemstørrelse...

 

Jeg er også enig i at jeg ville gå efter et all stages foder til din hund til alm hunde racer (altså ikke large breed) - jeg ville så ikke blande med et voksenfoder..men bare nøjedes med all stages foderet...

 

Noget jeg kan anbefale, og som jeg synes er fantastisk er Orijen & GourMix

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fuldstændig ligegyldigt hvilket mærke foder du bruger, bare proteinindholdet er lavt. Og det er desværre som oftest ekstra højt i hvalpefoder, det er sikkert derfor du har fået anbefalet at bruge voksenfoder, og den anbefaling er jeg enig i.

 

Hvalpefoder kan være fint til små og mellemstore racer, der ikke tager skade af at vokse hurtigt, men til tunge racer og hunde, der pga. af deres kropsbygning skal bære forholdsmæssig stor vægt - som f.eks. Basset Hound, er et foder med lavt proteinindhold at foretrække. Det skal helst ikke ligge meget højere end 20%, men det kan være svært at finde. 21 - 23 % er også i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Godzilla har slemt vokseværk, og jeg overvejer at skifte hans foder.

Jeg har selv overvejet at skifte det til olivers large breed start, men jeg er ikke sikker da jeg ikke kender nogle med erfaringer med dette.

 

Lige nu er han ppå eukanuba large breed puppy, og får meget afmålte portioner.

 

Har i nogle gode forslag?

Der er blevet forslået at skifte til voksenfoder men det er jeg ikke helt tryg ved, har i erfaring med det?

 

 

Jeg har hørt at det skulle hjælpe at kører hunden over på voksen foder.

Men hvor gammel er det lige Godzilla er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Godzilla er 6 måneder og 10 dage gammel :hjerte:

 

 

Så tænker jeg om du måske kunne skifte til halvt voksen og halvt hvalp?

Jeg ved faktisk ikke om der er noget foder hvor det er videskabeligt bevist bedre til vokseværk end andre :vedikke:

 

Så du beholder nogle af hvalpe tiingene, men samtidig kommer af med lidt af det der kan give vorkseværk?

 

Mine svigerforældre gav halvt halv på deres ene lab, og det er en fin hund i dag :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke regne ud om det er foderet der har givet disse problemer.

Man skal være varsom med hvad man vælger - for alt skal jo kunne følge med. I løbet af et år vokser vores hunde til det der svarer til et 14 års barn - så klart at der er tryk på knogler, muskler og sener.

 

Jeg ville jo bare mene at et foder til store hunde ville være får voldsomt og nu hvor han er ½ år kunne kan godt gå over på et voksenfoder da den værste vækst er væk.

 

Hvad siger dyrlægen til røntgenbillederne? Har de vist om der er noget galt med hans knogler og ryg?

 

Jeg har foderet min hvalp som nu er 5 måneder på et all stage foder da man skal passe på med kalcium indholdet som er større i voksen foderet. Min hvalp er nu ved at overgå på et voksen foder - men alle mine hunde får samtidig også all stage foderet.

Min hvalp har også haft vokseværk - men det har givet sig udslag i at han gik/vraltede lidt stivbenet og hvor det hurtigt fortog sig igen - det var i sær når han havde ligget og så skulle i gang igen -

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at være super ekspert - så finder jeg det meget mærkeligt at dyrlægen har anbefalet large breed til en basset. Jeg tænker meget at en moderat vægt stigning samt vækst vil være at foretrække, når man ser på kropsbygningen af en basset. Hvis hunden vokser for hurtigt kan det give ulige vækst i f.eks. rørknoglerne.

 

Hurtig vækst er bl.a. betinget at for stort kalorie indtag og for stort calcium indhold i foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at være super ekspert - så finder jeg det meget mærkeligt at dyrlægen har anbefalet large breed til en basset. Jeg tænker meget at en moderat vægt stigning samt vækst vil være at foretrække, når man ser på kropsbygningen af en basset. Hvis hunden vokser for hurtigt kan det give ulige vækst i f.eks. rørknoglerne.

 

Hurtig vækst er bl.a. betinget at for stort kalorie indtag og for stort calcium indhold i foderet.

 

Large breed er jo netop lavet så hvalpen ikke "vokser for hurtigt" - så det er nok derfor dyrlægen har anbefalet det :)

 

Til Ts... Aslan har foreslået at I blander med voksenfoder allerede nu - det tror jeg faktisk er en god ide! Og Umulia skriver nogle rigtig gode råd til at vælge et godt foder!

 

Dejligt at han er erklæret rask :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op det lyder voldsomt med så kraftig vokseværk.

 

I forhold til voksenfoder, så er jeg lidt skeptisk. Jeg spurgte selv om det samme spørgsmål for et par måneder siden, og har flere gange forsøgt at finde information og viden om emnet.

 

Det jeg sådan ca. er nået frem til, er at en del dyrlæger og forskningsresultater peger på, at det er calciumindholdet frem for proteinindholdet, der styrer væksten. Altså at et højt calciumindhold giver hurtigere vækst. Hos Olivers ser calciumindholdet sådan her ud:

 

Voksen: 4004

Start/hvalp:4389

Large breed: 3800

 

 

 

Her er calciumindholdet klart lavest i Large Breed foderet og det skulle jo derfor være klart bedst at bruge dette foder frem for både hvalpe- og voksenfoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...