Hop til indhold

For sent bevist HD??!!


Gæst beagle-lover
 Share

Recommended Posts

Gæst beagle-lover

Hejsa

 

Har jo for nyligt opdaget at Alice's far er blevet tjekket for HD og har fået dommen: HD i grad C :shock:

 

Både Alice's mor og far er registreret i DKK, hvilket hvalpene jo så også er.

Kuldet blev født i 2005 og i 2006 blev hanhunden så tjekket for HD.

Der er intet krav til racen (beagle) om at de skal været tjekket for HD inden avl.

 

Men hvad kan vi så som købere gøre nu ?

Må vi bare acceptere at sådan er livet (sur røv) da han først er blevet tjekket efter kuldet er født ?

 

Der er heldigvis indtil videre ingen tegn på at Alice har udviklet HD, men hun (og de andre kuldsøskende + de tidligere kuld han har lavet) bærer jo på dårlige HD-gener og bør vel egentlig ikke avles på hvis man har samvittighed !?

 

Hvis (i teorien) Alice skulle have et kuld, hvor stor er sandsynligheden så for, at hendes hvalpe ville udvikle HD?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke, der er ret meget I kan gøre :neutral:

 

Primært fordi der ikke er nogen HD krav for beagler, sekundært hvis I ikke har fået skrevet det ind i købekontrakten, og sidst hvis hun er købt som "familiehund" og ikke avlshund/brugshund.

 

At Alices far har C hofter, forringer jo ikke Alices egenskaber som familiehund. Er du nervøs for om hun skulle have dårlige hofter, må du et smut omkring dr. dyrs fotoapparat.

 

Hvordan og hvorvidt Alice vil give HD til evt. hvalpe afhænger meget af Alices øvrige ophav, mor, bedsteforældre (Alices far-forældre kan sagtens begge have A hofter og så få afkom med C hofter), søskende, onkler og tanter - og så naturligvis den han hund der vil være far til evt. hvalpe og hans ophav - HD/AD udregning er en videnskab :shock:

 

Bondo var købt som familiehund, men jeg havde fået tilføjet kontrakten (tak hr. bror og fru svigerinde), at såfremt han havde HD/AD i en grad, der gjorde, at han ikke kunne avlskåres, så fik jeg halvdelen af købesummen retur. Det er ikke standard i DKKs kontrakt. Til gengæld fik de lov til at bruge Bondo som avlshan på egen tæver, såfremt han blev avlskåret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Har jo for nyligt opdaget at Alice's far er blevet tjekket for HD og har fået dommen: HD i grad C :shock:

 

Både Alice's mor og far er registreret i DKK, hvilket hvalpene jo så også er.

Kuldet blev født i 2005 og i 2006 blev hanhunden så tjekket for HD.

Der er intet krav til racen (beagle) om at de skal været tjekket for HD inden avl.

 

Men hvad kan vi så som købere gøre nu ?

Må vi bare acceptere at sådan er livet (sur røv) da han først er blevet tjekket efter kuldet er født ?

 

Der er heldigvis indtil videre ingen tegn på at Alice har udviklet HD, men hun (og de andre kuldsøskende + de tidligere kuld han har lavet) bærer jo på dårlige HD-gener og bør vel egentlig ikke avles på hvis man har samvittighed !?

 

Hvis (i teorien) Alice skulle have et kuld, hvor stor er sandsynligheden så for, at hendes hvalpe ville udvikle HD?

 

Ja, selvfølgelig må i acceptere det. Der er ingen krav til beagler om HD fot. , så hvalpene er lavet og solgt derefter. Det er kun hvis Alice havde udviklet HD der vill være et problem, men da det ikke er tilfældet, så skal I slå koldt vand i blodet.

 

Nu er C-status jo ikke århundredets katastrofe. Hvis status var D eller E ville jeg nok begynde at tænke mig om.

 

Hvis I skulle lave et kuld, så ville det jo være mest fornuftigt og ansvarsbevidst at HD fotografere hende før i begynder på de tanker.

 

Hvor stor sandsynlighed for hvalpene skulle udvikle HD er svært at sige. HD er jo svært at sige noget om arvegangen på, det er derfor HD index'et er et godt instrument. Men da der jo sandsynligvis (pga manglende krav) ikke er ret mange beagler der bliver fotograferede, så kan du nok ikke bruge det til så meget. Så jeg kan ikke sige andet end at I selv må til at fotografere, og kommer hun ud med gode hofter, så skal i bare finde jer en han der også har gode hofter, så har I ihvertfald minimeret risikoen.

 

Det er faren ved at der ikke er HD-fotograferingskrav i racerne. Og bare fordi man ikke fotograferer er det nemlig ikke ensbetydende med der ikke er et problem. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Det er koldt og kynisk at henvise til købeloven, der er bla noget inde på dansk kennel klubs hjemmeside. Men kensgerningen er, at købeloven også gælder for hunde.

 

Jeg ved ikke om der er noget deri du kan bruge.

www.dansk-kennel-klub.dk

 

 

Takker :-D - har kigget det igennem, men synes desværre ikke rigtigt at det fremgår.

 

Der er nok ikke noget at gøre eftersom, at opdrætter og dem der har hanhunden har været i god tro eftersom den ikke har været testet tidligere.

Jeg synes bare, at man altid bør lade sin hund tjekke for HD inden man bruger den til avl hvis man har en smule samvittighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg quoter lige mig selv :blink:

 

Så svarer jeg lige.

 

At når man henviser koldt og kynisk til købeloven, så skal man også være nogenlunde bekendt med hvad der står deri. ;-)

 

Trådstarters hund er jo købt før hunden blev checket, og selv om den havde været checket havde trådstarter ingen rettigheder haft overfor forældredyrene.

 

Det eneste der kan være aktuelt er om det individ man har erhvervet sig er fejlbehæftet med mangler. Og da trådstarters hund ikke har udviklet HD (endsige blevet fotograferet), så er der ikke noget at stille op.

 

Jeg antager at trådstarter og opdrætter har underskrevet DKKs købekontrakt, og jeg vil næsten vove pelsen og sige at hunden er solgt som familie hund og ikke som avlshund med frie hofter i 3 generationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

At når man henviser koldt og kynisk til købeloven, så skal man også være nogenlunde bekendt med hvad der står deri. ;-)

 

Uhm, ja det kunne du jo så se at man ikke behøves, efter som at jeg jo henviste til den ;-)

 

Men jeg takker da for at du lige fik det gennemgået, så behøves jeg heller ikke læse det denne gang :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Så svarer jeg lige.

 

At når man henviser koldt og kynisk til købeloven, så skal man også være nogenlunde bekendt med hvad der står deri. ;-)

 

Trådstarters hund er jo købt før hunden blev checket, og selv om den havde været checket havde trådstarter ingen rettigheder haft overfor forældredyrene.

 

Det eneste der kan være aktuelt er om det individ man har erhvervet sig er fejlbehæftet med mangler. Og da trådstarters hund ikke har udviklet HD (endsige blevet fotograferet), så er der ikke noget at stille op.

 

Jeg antager at trådstarter og opdrætter har underskrevet DKKs købekontrakt, og jeg vil næsten vove pelsen og sige at hunden er solgt som familie hund og ikke som avlshund med frie hofter i 3 generationer.

 

"Det med fed": Hvorfor??

 

Jeps, købekontrakt (DKK) er underskrevet af begge parter og ja, hun er solgt som familiehund.

Man kan ikke sige så meget om faderens forældre, bedsteforældre m.m. da han kommer fra Brasilien og er blevet solgt til Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker :-D - har kigget det igennem, men synes desværre ikke rigtigt at det fremgår.

 

Der er nok ikke noget at gøre eftersom, at opdrætter og dem der har hanhunden har været i god tro eftersom den ikke har været testet tidligere.

Jeg synes bare, at man altid bør lade sin hund tjekke for HD inden man bruger den til avl hvis man har en smule samvittighed.

 

Det kan du have ret i - men da der ikke forefindes HD krav inden for beagler, hvorfor så betale den omkostning? Hvorfor tjekke for noget, der ikke af DKK er betegnet/registreret som et problem for racen? at det findes gør det jo ikke til et reelt problem, som fx HD i schæferhunde.

 

Og man kan jo også vende den om, at man som opmærksom køber, kun køber hunde af kontrollerede dyr ;-) gjorde alle købere det, ville alle opdrættere være nødt til at lade deres avlsdyr kontrollere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Mange af de racer hvor der er restriktioner på ang HD tillader op til HD-C. Og derfor tror jeg ikke der er noget at gøre. Der er jo også en del meninger om hvor stor en procentdel det genetiske spiller i forhold til mijø...

 

Hanhunden bruges også stadig i avl...

 

 

Gør han det ?! :shock:

Det synes jeg så ikke man bør, hvis man har en smule samvittighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Der står B/C på ejerens hjemmeside... Det betyder som regel at den ene hofte er det ene og den anden er det andet.

 

 

AAhh ok.

Hos DKK - Hundeweb står der kun C :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Det med fed": Hvorfor??

 

Jeps, købekontrakt (DKK) er underskrevet af begge parter og ja, hun er solgt som familiehund.

Man kan ikke sige så meget om faderens forældre, bedsteforældre m.m. da han kommer fra Brasilien og er blevet solgt til Danmark.

 

1.Fordi hunden ikke er ejet af dig. (altså bemeldte hanhund)

2. Din hund er solgt som familiehund og ikke med forbehold for HD frie forældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør han det ?! :shock:

Det synes jeg så ikke man bør, hvis man har en smule samvittighed

 

Der er jo intet der er sort og hvidt i denne verden.

 

Hvad hvis C-hoften skyldes en skade?

 

Så er han jo genetisk set ikke disponeret for HD.

 

En beagle er jo ikke nogen stor tung race, så derfor kan der være langt fra HD status til en egentlig HD diagnose. Jeg har dog ingen ide om, hvorfor han er blevet HD fotograferet, måske har han gået dårligt, måske har en tæveejer forlangt det, måske har ejeren selv haft samvittighed til det.

 

Hvis omtalte hanhund har ALT og iøvrigt giver noget godt videre, så skal man jo bare tænke sig om (bruge frie (A) tæver). Du skal også tænke på at eftersom han jo åbenbart er fra Brasilien, er han jo en enestående mulighed for at få nyt blod ind i racen, så man undgår indavl.

 

Men så igen er beagle jo en forholdsvis stor race, så chancen for at der skulle være bedre alternativer er jo forholdsvis stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo intet der er sort og hvidt i denne verden.

 

Hvad hvis C-hoften skyldes en skade?

 

Så er han jo genetisk set ikke disponeret for HD.

 

En beagle er jo ikke nogen stor tung race, så derfor kan der være langt fra HD status til en egentlig HD diagnose. Jeg har dog ingen ide om, hvorfor han er blevet HD fotograferet, måske har han gået dårligt, måske har en tæveejer forlangt det, måske har ejeren selv haft samvittighed til det.

 

Hvis omtalte hanhund har ALT og iøvrigt giver noget godt videre, så skal man jo bare tænke sig om (bruge frie (A) tæver). Du skal også tænke på at eftersom han jo åbenbart er fra Brasilien, er han jo en enestående mulighed for at få nyt blod ind i racen, så man undgår indavl.

 

Men så igen er beagle jo en forholdsvis stor race, så chancen for at der skulle være bedre alternativer er jo forholdsvis stor.

 

Ejeren af hunden HD fotograferer så vidt jeg ved alle sine hanhunde, da de bruges i avl i Danmark og i udlandet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejeren af hunden HD fotograferer så vidt jeg ved alle sine hanhunde, da de bruges i avl i Danmark og i udlandet :)

 

 

Det synes jeg er et super godt træk, når I trods alt har en race hvor det ikke er et krav.

 

Så er det bare ærgerligt at status ikke var kendt før trådstarter fik sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Ganske som andre har nævnt, er der ikke noget at gøre. Faktisk er hannens HD-status jo også hamrende ligegyldig, eftersom der ikke er krav til, at racen skal HD-fotograferes inden avl. Personligt ville jeg nu heller ikke blive så angst over et faderdyr med C status. Han behøver ikke nødvendigvis have givet dårlige hofter til afkommet.

 

Der var en sag, hvis afkommet, altså trådstarters hund, var blevet fotograferet og havde fået konstateret HD-status D eller E, da der så kunne argumenteres for, at den købte vare, var behæftet med fejl; at fejlen var invaliderende for hunden, hvilket også gælder for en familiehund (jvf. DKK/købeloven). Dog skulle det så være sket inden hunden var fyldt to år, og hvis det kunne bevises, at det var en arvelig defekt, og ikke noget der er opstået gennem eksempelvis for tidlig eller overdreven motion eller dårlig fodring. Og med HD er det svært at bevise, om det skyldes arv eller miljø.

 

Skønt trådstarters hund ikke nødvendigvis skal bruges til avl, kunne det alligevel være en idé at få den fotograferet. En bekostelig affære hvis man som sådan ikke har noget at bruge det til, men personligt syntes jeg nu det er rart at kende status på sin hund. Dermed kan man også hjælpe andre i racen til, at man får et mere sandfærdigt HD-index på racen.

 

Syntes også det er værd at rose opdrætter for, at der fotograferes til trods for, at det ikke er et krav. Jeg kan godt lide tanken om, at man tager sine forbehold, også selvom det ikke kræves. Ligeså vel som andre opdrættere tester for allergi, selvom det ikke er påkrævet, og ej heller er et udbredt problem i racen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...