Hop til indhold

Hjælp min hund er uopdragen i det offentlige rum.


Gæst Enol
 Share

Recommended Posts

For leden dag gik jeg en tur med min kærestes hund. En dame kom hen til mig og hun sagde: " Er du klar,over at den tisser op af folks ben ? "

 

Pinligt synes jeg............nej det viste jeg da ikke noget om.

 

Hvad skal jeg gøre ?

 

Den har det osse med at strejfe.....det vil sige den springer over det hegn der er sat op i haven. Det er ca. 120 cm højt.

 

Jeg håber I vil komme med konkrete bud på hvad der kan gøres..........hvis først folk har set sig sur på en hund i et omåde skal man nok komme til at høre for det. Også selv om jeg prøver at give dem et andet billed af min / vores hund.

 

Ellers en meget sød og nem hund.

 

Hilsen Enol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alder? Race? Hvad har I gjort for at opdrage ham? Har i gået på skole? Hvor? Og hvor længe har I haft ham?

 

 

Det undrer mig noget, at du kan gå tur med hunden uden at opdage, at han tisser op ad andre mennesker... Jeg går ud fra, at han går løs... Men du skal jo holde øje med, hvad han laver, når han er løs... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en dansk/ svensk gård hund. Den er 4 år gammel. Den tisser selvfølgelig ikke op af benene på folk nå jeg går tur med den.

 

Ja, den går løs på områder hvor det er forsvarligt og kun der.

 

Men............min kæreste han en hjerneskade. ( jeg kan se der er andre her der har en mand / der har det.) Og jeg er bare meget opmærksom på om han magter sin hund.......jeg kan jo ikke være der hele tiden. Og jeg kan jo ikke tage ansvar for hvad den laver i de perioder jeg ikke er der.

 

Måske er det mig der får alle kommentarerne om hvordan den opføre sig fordi folk ikke siger det til min ven. Jeg må tage alt skraldet.

 

Hilsen Enol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Det er en dansk/ svensk gård hund. Den er 4 år gammel. Den tisser selvfølgelig ikke op af benene på folk nå jeg går tur med den.

 

Ja, den går løs på områder hvor det er forsvarligt og kun der.

 

Men............min kæreste han en hjerneskade. ( jeg kan se der er andre her der har en mand / der har det.) Og jeg er bare meget opmærksom på om han magter sin hund.......jeg kan jo ikke være der hele tiden. Og jeg kan jo ikke tage ansvar for hvad den laver i de perioder jeg ikke er der.

 

Måske er det mig der får alle kommentarerne om hvordan den opføre sig fordi folk ikke siger det til min ven. Jeg må tage alt skraldet.

 

Hilsen Enol.

Hvis din kæreste ikke kan gå ture med hunden på forsvarlig vis (sørge for den ikke er til gene for andre), så burde han da slet ikke lufte den alene;-)

Hunde der strejfer gør det ofte af kedsomhed/mangel på aktivering eller for hanhundens vedkommende, hvis der er løbske tæver i nærheden. Så der ville aktivering og evt. kastration hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en dansk/ svensk gård hund. Den er 4 år gammel. Den tisser selvfølgelig ikke op af benene på folk nå jeg går tur med den.

 

Ja, den går løs på områder hvor det er forsvarligt og kun der.

 

Men............min kæreste han en hjerneskade. ( jeg kan se der er andre her der har en mand / der har det.) Og jeg er bare meget opmærksom på om han magter sin hund.......jeg kan jo ikke være der hele tiden. Og jeg kan jo ikke tage ansvar for hvad den laver i de perioder jeg ikke er der.

 

Måske er det mig der får alle kommentarerne om hvordan den opføre sig fordi folk ikke siger det til min ven. Jeg må tage alt skraldet.

 

Hilsen Enol.

 

Nej, du kan ikke være der hele tiden... Og nu ved jeg ikke, hvor alvorlig din kærestes hjerneskade er? Jeg er selv hjerneskadet, men det er ikke gået ud over motorikken. Og jeg kan garantere dig, at det heller ikke er gået ud over mit ansvar for min hund.

 

Hvad er det, din kæreste ikke kan?

Hvis han glemmer eller han har svært ved initiativ og at koncentrere sig, så kan det hjælpe ham enormt at du sammen med ham laver en nøjagtig plan for, hvordan hans tur med hunden skal forløbe, når han går alene med den.

Skemaer er i det hele taget godt, når man er hjerneskadet.

I kan sammen planlægge en rute, hvor der er mulighed for at lade hunden løbe løs uden at han generer andre mennesker. Når der er andre mennesker, så må din kæreste selvfølgelig tage sin hund i snor... For øjeblikket...

For det kan også hjælpe at gå til træning med ham. Bedst hvis I gik sammen alle tre. Så kunne du kikke på, hvad din kæreste lærer, så du kan gøre lige sådan når du lufter hunden..

 

Prøv at forklare noget mere om, hvordan din kærestes hjerneskade begrænser ham. Det vil gøre det lettere at komme med forslag..

Link til indlæg
Del på andre sites

TAK til Britta for forståelse og rummelighed.............

 

"Søren" ( det er ikke hans rigtige navn ) han har en ledsageordning en gang om ugen. Det kan man få, hvis man har et fysik el. psykisk handicap og er mellem 15 og 65 år. Det vil sige der komme en fra kommunen og går en tur med ham ham og hunden. Rigtig godt. Det er begyndt at fungere.

 

Vi mangler flere der kunne have lyst til at aktivere den, kender I en ungt menneske der er vild med dyr, men som IKKE har tid, lyst til at have en hund boede hos sig selv så kontakt [email protected] Evt. en pædogog studerende...........vedkommende kunnne osse lære noget om hjerneskader.

 

Jeg har tænkt på agilyti.........men da den ikke lystre helt, så ville det aldrig gå. Den er jo heller ikke vandt til at være sammen med så mange hunde på en gang.

 

Julius var med i min datters sommer hus, der var 4 unge mennesker.........han nød det og sov i to dage dage, da ham kom hjem.

 

"Sørens" netværk er lille, det bliver det nemt, nå man har en hjerneskade. Der er kun få der invitere ham nogen steder hen sammnen med Julius. Det er rigtigt det er "guld værd" for ham, nå der kommer nogen og guider ham igennem dagen. Sørens hjerneskade er erhvervet ved en trafikulykke. Han har få glæder; Julius er en af dem. Den holder ham igang. Og der er nogen at snakke med.

 

MEN vi er helt eninge om at det ikke skal gå ud over hunden ...........det er jo blandt andet derfor jeg søger råd her på dette Forum.

 

Med hensyn til Sørens handicap.........kunne jeg få din email adresse, kære Britta. Så kan jeg skrive lidt til dig.

 

 

Hilsen Enol

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
TAK til Britta for forståelse og rummelighed.............

 

"Søren" ( det er ikke hans rigtige navn ) han har en ledsageordning en gang om ugen. Det kan man få, hvis man har et fysik el. psykisk handicap og er mellem 15 og 65 år. Det vil sige der komme en fra kommunen og går en tur med ham ham og hunden. Rigtig godt. Det er begyndt at fungere.

 

Vi mangler flere der kunne have lyst til at aktivere den, kender I en ungt menneske der er vild med dyr, men som IKKE har tid, lyst til at have en hund boede hos sig selv så kontakt [email protected] Evt. en pædogog studerende...........vedkommende kunnne osse lære noget om hjerneskader.

 

Jeg har tænkt på agilyti.........men da den ikke lystre helt, så ville det aldrig gå. Den er jo heller ikke vandt til at være sammen med så mange hunde på en gang.

 

Julius var med i min datters sommer hus, der var 4 unge mennesker.........han nød det og sov i to dage dage, da ham kom hjem.

 

"Sørens" netværk er lille, det bliver det nemt, nå man har en hjerneskade. Der er kun få der invitere ham nogen steder hen sammnen med Julius. Det er rigtigt det er "guld værd" for ham, nå der kommer nogen og guider ham igennem dagen. Sørens hjerneskade er erhvervet ved en trafikulykke. Han har få glæder; Julius er en af dem. Den holder ham igang. Og der er nogen at snakke med.

 

MEN vi er helt eninge om at det ikke skal gå ud over hunden ...........det er jo blandt andet derfor jeg søger råd her på dette Forum.

 

Med hensyn til Sørens handicap.........kunne jeg få din email adresse, kære Britta. Så kan jeg skrive lidt til dig.

 

 

Hilsen Enol

Så mit indlæg er modsat, kan jeg regne ud. Dvs. hvis man er syg skal alle normale normer bare sættes ud på sidelinien, flot:roll:

Jeg synes det er ærgeligt, at du ikke vil tage hensyn til hunden og dens omgivelser på den konto.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så mit indlæg er modsat, kan jeg regne ud. Dvs. hvis man er syg skal alle normale normer bare sættes ud på sidelinien, flot:roll:

Jeg synes det er ærgeligt, at du ikke vil tage hensyn til hunden og dens omgivelser på den konto.

 

Jeg kan da ikke se, at dit indlæg er "modsat", Luxdog?? Vi er da enige om, at der sandsynligvis skal mere aktivering til... :shock:

 

"Alle normale normer"?????:lol:

Mener du standarden her på hundeforum???????

DEN er der vist ikke mange hundeejere, der kan leve op til!!:lol::lol::lol:

 

Jeg ser masser af hunde hver eneste dag. Og de aller-allerfleste har forhold, som man godt kunne ønske bedre. Men derfra og til at kritisere, DER er der altså et skridt!

 

Jeg synes det er en noget bedre indfaldsvinkel at man forsøger at hjælpe med råd frem for fordømmelser.

Og uanset hvor højt jeg elsker hunde i almindelighed og min egen Silke i særdeleshed, så sætter jeg altså mennesker over hunde, hvad betydning angår.

 

Alt andet ville være grotesk i et land, hvor der hver eneste dag er dyr lige så kloge som hunde der -med vores allesammens accept- udsættes for vanrøgt, mishandling og brutal slagtning, --ikke enkeltstående tilfælde, men i tusindvis. :skraek:

 

 

Enol, jeg skriver til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

TAK til Britta for forståelse og rummelighed.............

 

"Søren" ( det er ikke hans rigtige navn ) han har en ledsageordning en gang om ugen. Det kan man få, hvis man har et fysik el. psykisk handicap og er mellem 15 og 65 år. Det vil sige der komme en fra kommunen og går en tur med ham ham og hunden. Rigtig godt. Det er begyndt at fungere.

 

Vi mangler flere der kunne have lyst til at aktivere den, kender I en ungt menneske der er vild med dyr, men som IKKE har tid, lyst til at have en hund boede hos sig selv så kontakt [email protected] Evt. en pædogog studerende...........vedkommende kunnne osse lære noget om hjerneskader.

 

Jeg har tænkt på agilyti.........men da den ikke lystre helt, så ville det aldrig gå. Den er jo heller ikke vandt til at være sammen med så mange hunde på en gang.

 

Julius var med i min datters sommer hus, der var 4 unge mennesker.........han nød det og sov i to dage dage, da ham kom hjem.

 

"Sørens" netværk er lille, det bliver det nemt, nå man har en hjerneskade. Der er kun få der invitere ham nogen steder hen sammnen med Julius. Det er rigtigt det er "guld værd" for ham, nå der kommer nogen og guider ham igennem dagen. Sørens hjerneskade er erhvervet ved en trafikulykke. Han har få glæder; Julius er en af dem. Den holder ham igang. Og der er nogen at snakke med.

 

MEN vi er helt eninge om at det ikke skal gå ud over hunden ...........det er jo blandt andet derfor jeg søger råd her på dette Forum.

 

Med hensyn til Sørens handicap.........kunne jeg få din email adresse, kære Britta. Så kan jeg skrive lidt til dig.

 

 

Hilsen Enol

 

Jeg har også en mand med hjerneskade, der gør at han ikke kan tage initiativ til noget som helst, hverken praktiske ting eller at snakke. Han snakker kun, hvis man siger noget, der kræver et svar.

Vi har fået en hund, som jeg selvfølgelig har hovedansvaret for, men han skal give den mad, vand - lege med den - gå tur med den - mens jeg er på arbejde.

Disse ting husker han kun i kraft af, at vi sammen laver et skema time -for - time til hver dag. Herpå står alle de ting han skal huske, også at han selv skal have bad, mad, medicin m.m.

Nogle dage, når jeg kommer hjem, har han ikke haft overskud til at gå med Soffi - så må jeg selvfølgelig tage over og enten går vi så tur sammen, når jeg kommer hjem, eller jeg går selv.

Jeg tror bestemt ikke hunden tager skade af, at den sommetider ikke bliver gået med, for den bliver nusset af ham, leget med, og måske også snakket med - det kan jeg jo ikke vide, om han gør, når der ikke er andre til stede.

Og jeg har så gået til træning med den, vil fortsat gøre det, og træner den også, når jeg er hjemme.

Som du også skriver, så bliver ens netværk meget lille, når man får en hjerneskade, for den måske tidligere udadvendte og sjove fyr, er pludselig lige det modsatte.

Hunden giver ham noget helt specielt i dagligdagen, hvor han ellers ville sidde helt for sig selv (undtagen når der kommer støttepersoner fra kommunen og går en tur med ham). Og han elsker den hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt klar over at jeg sætter folks sind i kog / starter en debat med mine indlæg. Men tro mig. Grundlæggende har hunden det godt. Men den kunne måske få det endnu bedre og det er jo derfor skriver her for at få ideer til at løse de problemer der er. Julius bor i et hjem hvor der flere gange om ugen kommer nogen fra kommunen og mon ikke de ville indberette hvis de så noget der var helt galt.

 

Så er det vist slået fast. Og jeg vil til hver en tid mene at er dyr kan være med til at skabe glæde for et menneske der har et handicap, er ældre el. andet.

 

Hvad med de hunde med små sløjfer og guldhalsbånd......det er vel et udtyk for at folk har mange penge..........så begynder mange at bruge dem på de mest mærkelige ting, synes jeg.

 

Hilsen Enol.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst gårdhundeelskeren

Kære Enol.

Jeg er selv fysisk hadicappet og har utrolig stor glæde af mine 3 små hunde.Jeg mener de har det meget meget godt jeg er jo næsten altid sammen med dem og elsker dem af et stort hjerter nu har jeg haft mentalt overskud til at gå til en del hundetræning hvilket har gjort meget både for vovserne og mig men.....hvis i ikke kan overskue dette kan jeg varmt anbefale en katration hvis han ikke allerede er det ..det lægger en dæmper på balladen og giver en roligere hund,og han gider næppe stikke af hver gang han lugter hunhunde i løbetid, dernæst har jeg købt en hundefløjte som jeg startede med hjemme i huset og hver gang jeg fløjtede fik de en rigtig lækker godbid fx et stykke pølse langsomt gik jeg over til alm. godbidder og det sidder nu så godt på rygraden af hundene at de næsten altid kommer med lynets hast hvis de løber løs, men husk altid at belønne med godbidder.Kan også anbefale at søge efter legekammerater til ham et par gange om ugen hvor i mødes og går tur sammen det giver hundene så meget man kan fx sætte sedler op ved købmanden. Det er så stor en rigdom at have hund når man blir sat udenfor arbejdslivet pga handicap og i skal bestemt ikke lade jer slå ud over mennesker der er negative de findes desværre alle vegne.. Håber i får stor glæde af jeres gårdhund fremover

 

mange knus fra gårdhundeelskeren

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...