Hop til indhold

Tisser i trods


Gæst Fjunte
 Share

Recommended Posts

Gæst Fjunte

Nu har vi flere gange oplevet, at Harry simpelthen stiller sig og kigger op på os og tisser, når han ikke lige får den opmærksomhed, som han selv synes, han skal have.

 

Vi kan lige have været ude med ham, hvor han har tisset og hvis vi så f.eks. sætter os og læser en bog med vores søn, så kan Harry finde på at tisse. Eller hvis jeg selv går på toilet, så kan han også finde på at tisse, fordi han ikke lige må komme med derind.

 

Han tisser faktisk altid, når han er ude og vi er rigtig rigtig meget udenfor i det gode vejr der er i disse dage.

 

Men hvordan pokker får vi lært ham, at det ikke er ok at tisse, når det ikke går efter hans lille hoved?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu har vi flere gange oplevet, at Harry simpelthen stiller sig og kigger op på os og tisser, når han ikke lige får den opmærksomhed, som han selv synes, han skal have.

 

Uuuha, vi skal være varsomme med sådanne fortolkninger :-)

 

Vi kan lige have været ude med ham, hvor han har tisset og hvis vi så f.eks. sætter os og læser en bog med vores søn, så kan Harry finde på at tisse. Eller hvis jeg selv går på toilet, så kan han også finde på at tisse, fordi han ikke lige må komme med derind.

 

Nej

 

Han tisser faktisk altid, når han er ude og vi er rigtig rigtig meget udenfor i det gode vejr der er i disse dage.

 

Men hvordan pokker får vi lært ham, at det ikke er ok at tisse, når det ikke går efter hans lille hoved?

 

Det ER så nemt at komme til at tolke en hunds adfærd, som du gør nu, men det er en forkert indgangsvinkel.

 

Når du skriver, at han tisser "meget" når I er ude hvad er så det? Hvad er meget? Hvor ofte pr time for eksempel?

 

Og hvor ofte bliver han tibudt at komme ud at tisse når døren til haven er lukket?

 

Når han tisser efter du forlader ham, det er sådan han oplever det, når du lukker døren til toilettet, så skyldes det nærmere utryghed/usikkerhed/ophidselse end noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der har vi også med Aslan, helt vildt frustrerende at man lige har været ude og så en ordentlig tår inden for, indtil vi lagde mærke til hvordan han tissede uden for, når han skvat tissede, gik det gerne galt inden for 15-30 min efter vi var kommet op. Og når vi leger....ja så sker det 3 gange lige i træk, og hvis vi tager ham uden for efter første gang, kan han slet ikke koncentrere sig om at tisse (han vil bare lege mere), men ellers siger han til når han skal.

 

Hvis jeg lige må stille et spørgsmål;

Hvad er grunden til at aslan ligger en meter fra døren (den er åben) og vælger at gå 5 meter den anden vej for at tisse?

Nu ved jeg godt at hvalpe snakker ikke vores sprog, og har ikke vores forståelse af toilet besøg, men det virker underligt på mig at han gør det, da han normalt gerne går 5 meter hen til døren for at komme ud.

og så har vi også i mente at aslan kun er næsten 10 uger, og at der måske ikke er en logisk grund til det :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi flere gange oplevet, at Harry simpelthen stiller sig og kigger op på os og tisser, når han ikke lige får den opmærksomhed, som han selv synes, han skal have.

 

Vi kan lige have været ude med ham, hvor han har tisset og hvis vi så f.eks. sætter os og læser en bog med vores søn, så kan Harry finde på at tisse. Eller hvis jeg selv går på toilet, så kan han også finde på at tisse, fordi han ikke lige må komme med derind.

 

Han tisser faktisk altid, når han er ude og vi er rigtig rigtig meget udenfor i det gode vejr der er i disse dage.

 

Men hvordan pokker får vi lært ham, at det ikke er ok at tisse, når det ikke går efter hans lille hoved?

 

Tror ikke det har noget med trods at gøre :-D - ER han 100% renlig (ellers)?, for ellers kan jeg godt forstå han gør det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Den der har vi også med Aslan, helt vildt frustrerende at man lige har været ude og så en ordentlig tår inden for, indtil vi lagde mærke til hvordan han tissede uden for, når han skvat tissede, gik det gerne galt inden for 15-30 min efter vi var kommet op. Og når vi leger....ja så sker det 3 gange lige i træk, og hvis vi tager ham uden for efter første gang, kan han slet ikke koncentrere sig om at tisse (han vil bare lege mere), men ellers siger han til når han skal.

 

Hvis jeg lige må stille et spørgsmål;

Hvad er grunden til at aslan ligger en meter fra døren (den er åben) og vælger at gå 5 meter den anden vej for at tisse?

Nu ved jeg godt at hvalpe snakker ikke vores sprog, og har ikke vores forståelse af toilet besøg, men det virker underligt på mig at han gør det, da han normalt gerne går 5 meter hen til døren for at komme ud.

og så har vi også i mente at aslan kun er næsten 10 uger, og at der måske ikke er en logisk grund til det :-P

 

Jeg ved ikke, om jeg har forstået spørgsmålet helt korrekt. Men hunde og mange andre dyr besørger helst ikke der, hvor de ligger, sover og opholder sig. Så hvis jeg har forstået din forklaring rigtigt vil jeg sige, at det er derfor.

De vil ikke gå, sidde og ligge i deres egen afføring og urin

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nu har vi flere gange oplevet, at Harry simpelthen stiller sig og kigger op på os og tisser, når han ikke lige får den opmærksomhed, som han selv synes, han skal have.

 

Vi kan lige have været ude med ham, hvor han har tisset og hvis vi så f.eks. sætter os og læser en bog med vores søn, så kan Harry finde på at tisse. Eller hvis jeg selv går på toilet, så kan han også finde på at tisse, fordi han ikke lige må komme med derind.

 

Han tisser faktisk altid, når han er ude og vi er rigtig rigtig meget udenfor i det gode vejr der er i disse dage.

 

Men hvordan pokker får vi lært ham, at det ikke er ok at tisse, når det ikke går efter hans lille hoved?

 

Han tisser ikke i trods, det er din tolkning, en typisk menneskelig tolkning, men det er ikke rigtigt :-)

 

Han er en baby og har ikke forudsætning for at kunne handle med det overlæg til tillægger ham her.

 

Jeg tror han måske er lidt usikker og han har som lille hvalp brug for at tisse ofte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har vi flere gange oplevet, at Harry simpelthen stiller sig og kigger op på os og tisser, når han ikke lige får den opmærksomhed, som han selv synes, han skal have.

 

Vi kan lige have været ude med ham, hvor han har tisset og hvis vi så f.eks. sætter os og læser en bog med vores søn, så kan Harry finde på at tisse. Eller hvis jeg selv går på toilet, så kan han også finde på at tisse, fordi han ikke lige må komme med derind.

 

Han tisser faktisk altid, når han er ude og vi er rigtig rigtig meget udenfor i det gode vejr der er i disse dage.

 

Men hvordan pokker får vi lært ham, at det ikke er ok at tisse, når det ikke går efter hans lille hoved?

 

Harry kan slet ikke finde ud af at tisse i trods. Det er en menneskelig følelse, at gøre noget i trods.

 

Han er kun en lille hvalp og det kan tage lang tid at blive renlig. Derfor er det så vigtig at han komer ud når han har sovet, leget og spist.

 

Mit gæt er at Harry tisser, når i læser historier for jeres søn, så er det fordi i ikke når at læse hans signaler for at han skal tisse. I kan ikke forvente at Harry allerede er renlig nu. En hvalp har det som babyer, de har ikke kontrol over deres blære, derfor skal det gå meget hurtig når de skal tisse.

 

Ja man kan rive sig i håret. Hvalpen har gået ude hele dagen og alligevel tisser han inde. Giv ham tid og lad det komme lige så stille, for komme det gør det. Det kræver en god potion tålmodighed. Han har endnu ikke fundet ud af at han skal gøre det ude.

 

Husk du må aldrig skælde ham ud for at gøre det inde, ikke engang hvis du griber ham på fersk gerning. Ros ham når han gør det ude og hav altid en godbid i lommen ti l ham.

 

Han er en lille hvalp, der næsten lige er revet væk fra sin mor og sine søskende, så kan man godt blive lidt usikker og føle sig som Palle alene i verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte

Jeg forstå godt alle jeres svar. Men det er virkelig virkelig som om, han gør det helt bevidst.

 

Han er ude max ½ minut efter han vågner, ditto efter mad og leg. Ellers er han ude i hvert fald en gang i timen, hvis vi ikke allerede er udenfor alligevel. Jeg har ikke skrevet, at han tisser meget, men at vi er meget ude ;-). Men han tisser hver gang, vi har ham med ud og det er ikke bare sjat-tisseri.

 

Og han kan altså lige have tisset udenfor og vi går ind og læser for sønnen eller noget andet, hvor Harry ikke får opmærksomhed. Og så er det han vitterligt står og kigger på os og tisser. Der er faktisk aldrig problemer, når han har opmærksomheden.

 

Ja, det kan da godt være, at det er mig, der overfortolker. Men jeg ved bare ikke, hvad vi kan gøre anderledes, end det vi allerede gør. Han får ikke skældud, når han tisser inde og han bliver rost rigtig rigtig meget og får godbid, når han tisser ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstå godt alle jeres svar. Men det er virkelig virkelig som om, han gør det helt bevidst.

 

Han er ude max ½ minut efter han vågner, ditto efter mad og leg. Ellers er han ude i hvert fald en gang i timen, hvis vi ikke allerede er udenfor alligevel. Jeg har ikke skrevet, at han tisser meget, men at vi er meget ude ;-). Men han tisser hver gang, vi har ham med ud og det er ikke bare sjat-tisseri.

 

Og han kan altså lige have tisset udenfor og vi går ind og læser for sønnen eller noget andet, hvor Harry ikke får opmærksomhed. Og så er det han vitterligt står og kigger på os og tisser. Der er faktisk aldrig problemer, når han har opmærksomheden.

 

Ja, det kan da godt være, at det er mig, der overfortolker. Men jeg ved bare ikke, hvad vi kan gøre anderledes, end det vi allerede gør. Han får ikke skældud, når han tisser inde og han bliver rost rigtig rigtig meget og får godbid, når han tisser ude.

 

I skal bare være tålmodige, det skal nok komme. Det er meget forskelig hvor hurtig de bliver renlige. Oskar var godt og vel 4 mdr.

 

Hvor gammel er det Harry er?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstå godt alle jeres svar. Men det er virkelig virkelig som om, han gør det helt bevidst.

 

Han er ude max ½ minut efter han vågner, ditto efter mad og leg. Ellers er han ude i hvert fald en gang i timen, hvis vi ikke allerede er udenfor alligevel. Jeg har ikke skrevet, at han tisser meget, men at vi er meget ude ;-). Men han tisser hver gang, vi har ham med ud og det er ikke bare sjat-tisseri.

 

Og han kan altså lige have tisset udenfor og vi går ind og læser for sønnen eller noget andet, hvor Harry ikke får opmærksomhed. Og så er det han vitterligt står og kigger på os og tisser. Der er faktisk aldrig problemer, når han har opmærksomheden.

 

Ja, det kan da godt være, at det er mig, der overfortolker. Men jeg ved bare ikke, hvad vi kan gøre anderledes, end det vi allerede gør. Han får ikke skældud, når han tisser inde og han bliver rost rigtig rigtig meget og får godbid, når han tisser ude.

 

Det med fed skrift:

 

Jeg tror han oplever det således:

Når han har opmærksomheden fra jer, tænker han slet ikke "jeg skal tisse".

Og det gælder sikkert også udendørs: Mens I snakker til ham, nusser ham eller kaster hans pivedyr, så tænker han nok heller ikke "Jeg tisser lige mens du klør mig bag øret".

 

Men idet du bare står på græsplænen og laver ingenting, eller kigger rundt i haven, så tisser han derude.

 

Jeg ved ikke om jeg udtrykker mig så det kan forstås.

 

Måske sker der oveni også det, at indendørs, når opmærksomheden ikke er på ham, så tænker han. "Nå, hvad skal jeg få tiden til at gå med nu? :hmm:, hov, jeg kan da prøve at tisse, for det gør mine mennesker så glade, og så roser de mig, og giver godbid, det er så dejligt!"

 

Ligesom hunde der tilbyder sit uden at være blevet bedt om det, fordi de ved at så vanker der en godbid.

 

Altså noget med at han bare endnu ikke har forstået at den der tissetår kun giver ros når det foregår et sted hvor man kan se himlen foroven...det er da også en mærkelig regel vi mennesker har ;-)

 

Forresten: Min hund var et halvt år før hun var helt renlig.

Redigeret af Vivi
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fjunte

Vivi tak for dit svar. Det gav mening i mine ører.

 

Jeg ved godt, at jeg slet ikke kan eller skal forvente, at han er renlig endnu. Men det er meget sjældent, at han tisser inde og selvfølgelig sker det. Men det er nu altså lidt underligt, at han tisser inde, når han lige 5 minutter forinden har tisset ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Vivi tak for dit svar. Det gav mening i mine ører.

 

Jeg ved godt, at jeg slet ikke kan eller skal forvente, at han er renlig endnu. Men det er meget sjældent, at han tisser inde og selvfølgelig sker det. Men det er nu altså lidt underligt, at han tisser inde, når han lige 5 minutter forinden har tisset ude.

 

 

Den her tråd er set hundreder af gange før, det er bare altid noget der undrer førstegangshvalpeejere, så du er bestemt ikke alene :-)

 

Og vi er vant til at tillægge vovserne menneskelige følelser m.m., her er du heller ikke alene.

 

Når han tisser igen, så er der jo tis i blæren, tissetåren kan være udløst af forskellige ting, men ikke af trods eller andet beregnende, Harry er en lille uskyldighed, selvom han er fræk, så er han bare en baby der er flyttet ind hos en anden dyreart, og han skal lige vænne sig til denne art og han skal finde ud af hvordan de her underlige regler hænger sammen, for logiske for ham er de ikke :-D

 

Og det kommer han til på X tid, pga den kombination der er i at i er fornuftige i jeres krav, i metoder og i tålmodighed og at han vokser fra at være lille baby til lidt større ''møgunge'' :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at Vivi har meget ret i sin betragtning. Noomi er nu 5 mdr. og er rimelig renlig (betemt ikke helt, men det er blevet MEGET bedre og hun kan holde sig længere nu). Når vi har været ude f.eks. til træning eller noget andet sjovt, så får hun ofte ikke tisset og sk*dt, så når vi kommer hjem, må vi lige gå en lille "toilettur" hvor der ikke sker noget sjovt, så hun får gjort det hun skal. Det er sikkert det samme der sker for Harry, han tænker ikke over at han skal, før han har "tid" til det. ;-)

I må væbne jer med tålmodighed, det skal nok komme :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...