Hop til indhold

Alice - problemer??


Gæst beagle-lover
 Share

Recommended Posts

Gæst beagle-lover

Mødte en dame igår, som mente hun var iihh og ååhh så klog :roll:

Vi stod og snakkede lidt og hun så Alice og snakken gik primært på hende.

Så kom der en cykel med vogn foran (sådan en til børn) og Alice blev lidt forskrækket og trak sig nogle skridt væk fra vejen, så sagde damen: Og bange er hun også.

Så kom vi til, at snakke om Alice's nervøsitet / panik-angst og jeg fortalte stolt, at vi havde haft adfærdsbehandler på hende og at vi faktisk havde fået hendes angst bekæmpet 98% (vil jeg mene).

Nogle dage er der slet ikke noget, en sjælden gang kan vi slet ikke få hende med ud og gå og andre dage er der en lille bitte smule, såsom at hun trækker sig lidt tilbage når hun ser noget hun ikke lige er forberedt på eller noget som man ikke ser så ofte (som f.eks. den cykel).

Så sagde damen: Det er ellers sådan noget som kan udvikle sig til angst-bideri og jeg kan synes i bør få hende sterealiseret.

Hun sagde også, at hun kunne se på Alice, at hun ikke havde det godt med sig selv og at hun tydeligt var trykket af, at hendes løbetid er på vej og når hanhundene allerede synes hun dufter godt, så vil vi ikke få andet end problemer med hende i ca. 8 uger.

Jeg tænkte så, øøhh nej, det er ikke os der har et problem. Det er hanhundene og deres ejere der har et problem :-P

 

Hun sagde så, at hun havde haft det samme med hendes tæve, at hun også duftede godt længe før en løbetid og tilsidst blev det for meget og hun lod hende sterealisere og der har ikke været problemer siden.

Lidt efter sagde hun så, at hendes tæve havde store problemer med falsk drægtighed, mælk i patterne osv. så det var bedst for hende at blive sterealiseret.

 

Hun sagde også, din hund er meget raceren. Ja, sagde jeg, det er hun :-D

Så sagde hun, jeg er glad for mit x. Hun fejler intet.

og så gik hun.

 

Der er sikkert nogen der vil spørge, hvorfor jeg snakkede med sådan en klaphat.

 

Det kom sig af, at vi gik forbi hinanden (på hver sin side af en vej) og hendes hund gøede og knurrede af Alice.

Lidt efter gik vi forbi en have og inde bag hegnet gik en labrador (tæve) og hun gik også helt amok da vi gik forbi.

Noget efter møder vi så hinanden igen og hendes hund skal igen til at skabe sig, men hun får den dæmpet og vi bliver enige om, at prøve at lade hundende mødes.

Det går ok - blandingen rejser børster lidt og da den vil snuse Alice bagi sætter Alice sig på numsen.

Det respektere blandingen og deres hilsen slutter der og de koncentere sig om hver deres ting :-D

Hun siger, hun synes det er underligt at hendes tæve reagere sådan på Alice, for hun er normalt helt fredelig og hun synes også det er underligt, at lab-tæven (i haven) reagerede sådan da vi ville gå forbi (jeg havde slet ikke set den var der) og jeg kommer så ind på, at Alice snart kommer i løbetid og det kan jo være derfor.

Hun dufter sikkert anderledes.

 

Og på den måde kom vi ind på løbetid og så udviklede samtalen sig bare.

 

Bagefter tænkte jeg bare, hold kæææft kvindemenneske :roll:

Vi har brugt tæt på 1 år, at træne Alice og udvikle hende så hun ikke længere får panik-angstanfald og eftersom, at Alice er meget forsigtig og nogle dage lidt nervøs, så tror jeg altså en sterealisering vil give bagslag.

Der er sikkert også en årsag til, at vores adfærdsbehadler dengang ikke anbefalede en sterealisation.

 

Hvad synes I?

Vil Alice kunne udvikle sig til angst-bider?

- Selv siger jeg, NEJ - det er hun alt for over-forsigtig til og alt for god af sig til.

Vil sterealisation kunne afhjælpe de sidste 2% nervøsitet?

- Nej, det mener jeg ikke. Og en hund har vel lov til, at blive lidt forskrækket/nervøs over ting den ikke kender til.

Er det os der har et problem når hun har en god duft allerede inden løbetid eller er det hanhundene og deres ejere der har et problem?

- Jeg vil jo mene, at det er hanhundene og deres ejere der har et problem.

Det er jo ikke vores problem hvis mændene synes hun dufter godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Zarina

Det lyder da til, at hun selv har et problem med sin hund, når det var den, der knurrede osv. Og du ved - angreb er det bedste forsvar :roll: Antydningen af, at et gadekryds skulle være sundere end en racehund siger da også noget om hendes viden :roll:

Jeg har ingen anelse om, hvordan sterilisation påvirker angst, men det lyder da som om, at du har taget godt hånd om Alices angst. Hvis hun fungerer godt i hverdagen, ville jeg ikke lægge så meget i, at hun blev nervøs for cykelvognen. Måske havde hun ikke opdaget den, før den kom tæt på, eller gav den en mærkelig lyd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Det lyder da til, at hun selv har et problem med sin hund, når det var den, der knurrede osv. Og du ved - angreb er det bedste forsvar :roll: Antydningen af, at et gadekryds skulle være sundere end en racehund siger da også noget om hendes viden :roll:

Jeg har ingen anelse om, hvordan sterilisation påvirker angst, men det lyder da som om, at du har taget godt hånd om Alices angst. Hvis hun fungerer godt i hverdagen, ville jeg ikke lægge så meget i, at hun blev nervøs for cykelvognen. Måske havde hun ikke opdaget den, før den kom tæt på, eller gav den en mærkelig lyd?

 

Jeg synes da heller ikke, der er noget mærkelig i hendes reaktion på cykelvognen og det var tydeligt, at hun bare stod i hendes egne tanker, så hun blev først opmærksom på den da den var tæt på.

Ja, Alice fungere Top Nice i hverdagen og i mange situationer hvor hun fik anfald førhen :-D

 

Ja, jeg tror også hun har et problem med hendes hund (den er 7 år gammel og Alice er knap 3 år).

Link til indlæg
Del på andre sites

(...)

 

Hvad synes I?

Vil Alice kunne udvikle sig til angst-bider?

- Selv siger jeg, NEJ - det er hun alt for over-forsigtig til og alt for god af sig til.

Vil sterealisation kunne afhjælpe de sidste 2% nervøsitet?

- Nej, det mener jeg ikke. Og en hund har vel lov til, at blive lidt forskrækket/nervøs over ting den ikke kender til.

Er det os der har et problem når hun har en god duft allerede inden løbetid eller er det hanhundene og deres ejere der har et problem?

- Jeg vil jo mene, at det er hanhundene og deres ejere der har et problem.

Det er jo ikke vores problem hvis mændene synes hun dufter godt.

 

Mht angst-bideri, så vil jeg sige nej. Men jeg tror heller ikke rigtig på den betegnelse.

 

Jeg har ingen idé om en sterilisation vil kunne afhjælpe det sidste nervøsitet Umiddelbart nej, da adfærden allerede er der. Så kan jeg ikke se hvordan en neutralisering vil kunne hjælpe på det...

 

Så længe det ikke generer Alice at hun er smækker-lækker så lang tid inden, så kan jeg ikke se det er noget problem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hun bliver ikke angst bider, beagler er blide hunde, Alice er jo en skøn hund :lun:

 

Jeg synes at det er lang tid at bruge en behandling uden at hun er helt kureret.

 

Så måske er der noget andet galt?

 

Eller planen skulle justeres?

 

Er der ikke også fysiske symptomer?

 

Neutralisering ville jeg også passe på med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst beagle-lover
Hun bliver ikke angst bider, beagler er blide hunde, Alice er jo en skøn hund :lun:

 

Jeg synes at det er lang tid at bruge en behandling uden at hun er helt kureret.

 

Så måske er der noget andet galt?

 

Eller planen skulle justeres?

 

Er der ikke også fysiske symptomer?

 

Neutralisering ville jeg også passe på med :-)

 

 

Du har helt ret. Alice er skøn :-D

 

Fysiske symptomer - nej - overhovedet ikke.

Iflg. doktor dyr er hun helt perfekt.

 

Tror måske også planen skal justeres og måske jeg skulle prøve at få fat på Gitte Jønsson (hende der hjalp os/Alice dengang).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Hvordan kan i sige nej til at en hund bliver angstbider? Hvis hunden er angst og nervøs, så skal der jo ikke meget til at overskride dens grænser. God hund eller ej, det kan altid ske. Jeg kendte den mest godmodige cocker, som en dag blev nervøs over et barn og bed fra sig=aflivning. Min egen Scherfig var også godmodig og den mest kærlige hund jeg nogensinde har haft. Men hans grænser var nemme at overskride, og han tøvede ikke med at bide, mennesker som hunde.

 

Men jeg tror helt bestemt at du har ret i, at det ville være en dårlig løsning at neutralisere en nervøs hund. Til gengæld tror jeg hun har ret i det med reaktionen fra andre hunde. Nanna er også altid omsværmet så det bliver alt for meget og der ville det helt sikkert hjælpe at hun duftede mindre godt:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hvordan kan i sige nej til at en hund bliver angstbider? Hvis hunden er angst og nervøs, så skal der jo ikke meget til at overskride dens grænser. God hund eller ej, det kan altid ske. Jeg kendte den mest godmodige cocker, som en dag blev nervøs over et barn og bed fra sig=aflivning. Min egen Scherfig var også godmodig og den mest kærlige hund jeg nogensinde har haft. Men hans grænser var nemme at overskride, og han tøvede ikke med at bide, mennesker som hunde.

 

Men jeg tror helt bestemt at du har ret i, at det ville være en dårlig løsning at neutralisere en nervøs hund. Til gengæld tror jeg hun har ret i det med reaktionen fra andre hunde. Nanna er også altid omsværmet så det bliver alt for meget og der ville det helt sikkert hjælpe at hun duftede mindre godt:mrgreen:

 

Hunde kan altid bide fra sig, hvis de er trængte nok, men det skal ligge der i forvejen.

 

Nogle hunde har "bide fra sig" muligheden gemt så langt væk at den faktisk er ikkeeksisterende.

 

Hos cocker, småterriers og mange andre racer ligger det at bide fra sig ikke så langt under huden og vil nemt kunne provokeres frem ved forkert håndtering.

 

Årsagen til at det netop er beagle som anvendes til forsøgshunde er præcis, at de er så blide og medgørlige (og har en god størrelse).

 

Derfor tror jeg ikke, at en hund som Alice vil vælge at bide et menneske.

 

Med hensyn til duft efter sterilisation, så er det min erfaring at mange tæver får yderligere - og uønsket - opmærksomhed efter indgrebet. Som om den anden hund ikke kan snuse sig til, hvad den står overfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...