Hop til indhold

Krydderier


Gæst achoj
 Share

Recommended Posts

Gæst achoj

Hej.

 

Jeg har læst en del om hundefodring og er "faldet" over forskellige krydderier som kunne afhjælpe div. ting og sager Feks. Hvidløg mod lopper og tæger.

 

Nu har jeg kun erfaring med ingefær mod køresyge, da tino bliver let køresyg, så for at afhjælpe det, er ingefær afprøvet og med god effekt, kan køre fra og til hundetræning uden problemer hvor han før blev syg begge veje.

 

Men min tanke er, at hvis I kender andre krydderier til et eller andet, så synes jeg at det kunne være godt at vide. Hellere et krydderi i maden frem for piller.

 

Virker måske lidt rodet :oops: men håber at i ved hvad jeg mener med denne tråd.

 

Venligst Jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Baldrian :-D

 

Det virker beroligende på psyken og afslappende på musklerne, 10 - 20 mg pr. kg hund 3 - 4 gange dagligt.

 

Det skal kun gives i perioder, det kan gives i forbindelse med nytåret fx, eller i forbindelse med træning eller adfærdsbehandling mm..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hankatten

Når man her i Grønland har et spand slædehunde, er det meget vigtigt at have en sund, rask og stærk førerhund, som man skal have et godt forhold til.

Når han står og kigger ind ad vinduet, hvor vi sidder og mæsker os i sæl og hval og store grønlandske rejer, og han bare får lov at kigge kan han blive olm, og det farlige popper op i ham. (Billede 1)

Derfor må han formildes med et velsmagende søndagsmåltid. (Billede 2). Grundsubstansen er biksemad. Men det er vigtigt, at den bliver tilpas beriget og krydret, hvis man ikke som Anne Marie kan lave den hjemme i sit eget køkken. Salt (med måde og forsigtighed), peber (hvid eller sort), engelsk sovs, spejlæg og rødbeder.

Salt skærper hans årvågenhed, og saltets natriumindhold holder hans knogler og tænder stærke. Peberet stimulerer hans selvbevidsthed som alfa i flokken. Engelsk sovsen understøtter hans ansvarsfølelse over for de andre i hierakiet. Spejlæggene giver ham potens og rødbederne sikrer højt hæmoglobinindhold i blodet (et eller andet med de røde blodlegemer), hvilket giver sejhd og udholdenhed på de lange slædeture, hvor han skal løbe forrest og give tempoet.

Hvidløg er ikke nødvendige her, da der ikke findes vampyrer i Grønland, højst et par spøgelser og krivitokker.

Sammen giver det en velsmagende ret, som er svælget ned på ca. 55 sekunder. (billede 3)

 

Jeg vil mene, at man nede i Danmark kan give sine hunde, specielt hanhunde, de samme krydderier og ingredienser, hvis hundene skal være andet og mere end sofapudehude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man her i Grønland har et spand slædehunde, er det meget vigtigt at have en sund, rask og stærk førerhund, som man skal have et godt forhold til.

Når han står og kigger ind ad vinduet, hvor vi sidder og mæsker os i sæl og hval og store grønlandske rejer, og han bare får lov at kigge kan han blive olm, og det farlige popper op i ham. (Billede 1)

Derfor må han formildes med et velsmagende søndagsmåltid. (Billede 2). Grundsubstansen er biksemad. Men det er vigtigt, at den bliver tilpas beriget og krydret, hvis man ikke som Anne Marie kan lave den hjemme i sit eget køkken. Salt (med måde og forsigtighed), peber (hvid eller sort), engelsk sovs, spejlæg og rødbeder.

Salt skærper hans årvågenhed, og saltets natriumindhold holder hans knogler og tænder stærke. Peberet stimulerer hans selvbevidsthed som alfa i flokken. Engelsk sovsen understøtter hans ansvarsfølelse over for de andre i hierakiet. Spejlæggene giver ham potens og rødbederne sikrer højt hæmoglobinindhold i blodet (et eller andet med de røde blodlegemer), hvilket giver sejhd og udholdenhed på de lange slædeture, hvor han skal løbe forrest og give tempoet.

Hvidløg er ikke nødvendige her, da der ikke findes vampyrer i Grønland, højst et par spøgelser og krivitokker.

Sammen giver det en velsmagende ret, som er svælget ned på ca. 55 sekunder. (billede 3)

 

Jeg vil mene, at man nede i Danmark kan give sine hunde, specielt hanhunde, de samme krydderier og ingredienser, hvis hundene skal være andet og mere end sofapudehude.

 

Don John :lun:

 

Hvordan går det med ham, nu han må undvære sine søndagsmåltider :madtid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst achoj

Nåh ja.. baldrian. Det virker faktisk også ret godt, havde bare lige glemt det da det ikke var min hund der fik det. :-D

 

Er der nogen der ved om krydderier/urter generelt virker på hunde ligesom på mennesker? For så er der jo masser af muligheder for at afhjælpe sin hund med div.

 

Venligst Jannie

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kører med noget foder hvor der er mange krydderrier i, f.eks. lægestokrose,persille,bukkehorn,pebermynte,rosmarin,cikorie,yucca (og selvfølgelig omega 3 og 6, MSM, glucosamin og chondroitin).

Så jeg synes at jeg giver det bedste til mine hunde. Det er også hvede og glutenfri. De får så også gulerødder at gnave i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg går hos en alternativ uddannet dyrlæge med mine hunde, hun er bla uddannet i kinesisk urtemedicin, og det virker :-)

 

Hun er meget optaget af at urter kun bruges til målrettet behandling, ikke til daglig indtagelse :-)

 

Så det retter jeg mig efter, hvis man ser urter som medicin så giver det også fint mening synes jeg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej drentsche.

 

Ved du hvad de urter er godt for?

 

Hilsen Jannie

 

 

Lægestokrose: Når roden opblødes i vand svulmer de, og laver en gelè der virker beroligende på maven, når det passerer tarmsystemet.

Persille: rig på kalium. Kalium stimulerer nyrerne til at fjerne affaldsstofferne. Persille hjælper på blodcirkulationen - indeholder jern, kobber, mangan, magnesium,calcium og vitamin A.

Bukkehorn: er appetitskærpende, hvis hunden har svært ved at tage på.

Pebermynte: forbedrer fordøjelsen.

Rosmarin: et naturligt konserveringsmiddel.

Cikorie: fremmer optagelsen af vitaminer og mineraler, nedbryder bakterier, og vedligeholder florabalancen i tarmen. Det giver jeg også til mine geder. ( ikke hundefoderet men cikorie ;))

Yuccaen gør "bare" det, at det mindsker lugten i afføringen.

 

 

Der er jo det, at hvis balancen i nyrer og tarmsystem er tip top, optager hunden maximalt af det den skal bruge, og får selvfølgelig bedre velvære og overskud til alt det sjove.

Foderet er også kommet på ANIMA`s positivliste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...