Hop til indhold

Hvor kan jeg købe kalkerpapir?

DaniellaJ
 Share

Recommended Posts

Når jeg laver kort-kalker, så bruger jeg såmænd bare tynd bagepapir/madpapir/mellemlægspapir og lignende. Fungerer akkurat ligesågodt som "den ægte vare", sålænge det ikke er alt for fine ting man skal lave kalker på.

Til finere ting, så er helt tyndt pergament udmærket

"Den ægte vare" har jeg ladet en trykker fortælle mig at man faktisk ikke som sådan kan få mere. Spørg mig ikke om hvorfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og opgaven hedder:

opg. 8 tegneteknik..

Opgaven udføres i tusch med stregtykkelsen 0,5 mm på kalkerpapir A4 højformat uden randlinjer, men med tekstfelt. Tegningen trækkes op i tusch efter blyantstegning.

:blink:

Jamen er det så ikke bare et finere stykke bagepapir ? Altså i princippet det samme ?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er fandme forvirrende, der findes fandme mange slags papir :shock:.

Men jeg må bare købe alle de der mange stykker :-D, så kan jeg da fejl lidt inden tegningerne skal sendes ind til godkendelse og bedømmelse :genert:.

Fik da 10 sidste gang :klap:

WOW!!! Det er jo fuldstændig vildt i vore dage med den nye skala und alles ! Tillykke på.....øhhhh....baghånd og så er det jo bare at håbe på, at det vil gå lige så godt denne gang :x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen er det ikke det hun vil ? Ih altså kalkerpapir / karbonpapir er for mig det der irriterende sorte noget man også kunne få til skrivemaskiner, så man kunne kopiere fra ark til ark, mens man skrev....

Karbonpapir er det papir med farve på én side, som smitter af.

Kalkér papir er gennemsigtigt papir, man buger til at trace ting og sager med, eller lave "lagopdelte" kort, tegninger osv. Det kaldes iøvrigt kalker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karbonpapir er det papir med farve på én side, som smitter af.

Kalkér papir er gennemsigtigt papir, man buger til at trace ting og sager med, eller lave "lagopdelte" kort, tegninger osv. Det kaldes iøvrigt kalker.

Oki. I min barndom var kalkerpapir / karbonpapir det med farve på den ene side. Jeg tror slet ikke der existerede det der gennemsigtige papir som I kalder kalkerpapir. Ville vi "tegne af", som vi sagde, så måttet vi bruge bagepapir eller madpakkepapir.

Ha ha ha det er som jeg tit har tænkt på: Vores ordforråd afslører vores alder. Musik var på plader, man optog film på video, man sendte et brev osv osv osv. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjekkede lige dit link. Det er noget nymodens halløjsa....hvad i himlens navn skal du bruge det til ?!? Og hvorfor er det bedre end bagepapir f.eks. ?

Jamen tak for forklaringen. Jeg troede slet ikke det fandtes. Jeg troede, at hvis man skal gøre som du skal, så var det bagepapir eller ingenting. Ha ha ha, det er nu jeg føler mig SÅ gammel. Der sker bare alt muligt nyt med alting :mrgreen:

tsk tsk....

Der er noget jeg vist er nødt til at fortælle dig kære zaz.. :lol:

Kalker, og kalkerpapir er ikke nyt. Det er tværtom en temmelig gammel måde at lave bl.a. konstruktionsplaner i flere lag på.

Ligeledes har man helt fra gammel tid af brugt det til at lave ruteskitser mv på kort, for at kunne fordele en rute med en masse ekstrainformationer på, uden at gå og tegne direkte på et dyrt og temmelig følsomt kort, og bl.a. for at sikre at alle har og får nøjagtig de samme informationer, hvilket man af uransagelige årsager sjældent har, hvis man tegner af efter et kort. Dét gør man stadigvæk, af samme årsager.

Den nye måde at gøre hvad daniella vil, er computerprogrammer.

Men de har nogle begrænsninger, hvis man printer resultaterne ud, som igen gør brugen af old-school kalker nødvendig.

Kalkerpapir er iøvrigt "bare" bagepapir. Blot i en noget tynd udgave. Og så mener jeg ikke den "ægte vare" er glat på nogen af siderne, som bagepapir osv er det.

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

tsk tsk....

Der er noget jeg vist er nødt til at fortælle dig kære zaz.. :lol:

Kalker, og kalkerpapir er ikke nyt. Det er tværtom en temmelig gammel måde at lave bl.a. konstruktionsplaner i flere lag på.

Ligeledes har man helt fra gammel tid af brugt det til at lave ruteskitser mv på kort, for at kunne fordele en rute med en masse ekstrainformationer på, uden at gå og tegne direkte på et dyrt og temmelig følsomt kort, og bl.a. for at sikre at alle har og får nøjagtig de samme informationer, hvilket man af uransagelige årsager sjældent har, hvis man tegner af efter et kort. Dét gør man stadigvæk, af samme årsager.

Den nye måde at gøre hvad daniella vil, er computerprogrammer.

Men de har nogle begrænsninger, hvis man printer resultaterne ud, som igen gør brugen af old-school kalker nødvendig.

Kalkerpapir er iøvrigt "bare" bagepapir. Blot i en noget tynd udgave. Og så mener jeg ikke den "ægte vare" er glat på nogen af siderne, som bagepapir osv er det.

:-D

Unge mand ! Skal man nu have bøvl fordi man er lidt tusse-gammel i det :confused::mrgreen: ? Det du snakker om er jo PERGAMENT papir. Det kan man lægge hen over et kort som du siger og så skrive alle mulige oplysninger på pergamentpapiret og læse dem "på kortet", når man lægger det hen over !

Ih altså kalker og karbon hvis man skriver på skrivemaskine og vil have kopier af det man skriver og pergament til at skrive / tegne noget på og så lægge det over noget andet. Basta...eller et eller andet i den retning :mrgreen:

Men det Daniella vil er altså at lave en eller anden tegning (f.eks. teknisk tegning i CAD) og så printe den ud og derefter tilføje noget og så printe det ud på det I kalder kalkerpapir eller ?!? Altså hvis man kan printe på det her kalkerpapir ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Unge mand ! Skal man nu have bøvl fordi man er lidt tusse-gammel i det :confused::mrgreen: ? Det du snakker om er jo PERGAMENT papir. Det kan man lægge hen over et kort som du siger og så skrive alle mulige oplysninger på pergamentpapiret og læse dem "på kortet", når man lægger det hen over !

Ih altså kalker og karbon hvis man skriver på skrivemaskine og vil have kopier af det man skriver og pergament til at skrive / tegne noget på og så lægge det over noget andet. Basta...eller et eller andet i den retning :mrgreen:

:lol::lol:

Men det Daniella vil er altså at lave en eller anden tegning (f.eks. teknisk tegning i CAD) og så printe den ud og derefter tilføje noget og så printe det ud på det I kalder kalkerpapir eller ?!? Altså hvis man kan printe på det her kalkerpapir ?

man kan printe på det.

Man kan også skippe hele computerdelen og tegne i hånd på det.

Noget man faktisk lærer i en del fag, for at lære eleverne de ting der skal til for overhovedet at kunne bruge en kalke, uanset hvordan den er blevet til.

Link til indlæg
Del på andre sites