Hop til indhold

Dygtig knurre bandit


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

"Oppe at køre" er også blot det billede jeg får når jeg tænker hanhunde der knurrer af andre hanhunde, men synes alligevel der er forskel på den følelse man får når man gerne vil spise det stykke kage der står på bordet og så den følelse man får, når man er oppe at diskutere/ skændes med andre mennesker. Forskellen er også at man ikke så nemt risikerer at skabe en dårlig stemning i forhold til døde ting (og dermed ikke styrker følelsen), men at man hurtigt kan gøre det samme i situationer der er af social karakter.

 

 

Det lyder til at I har skudt papegøjen og så er det jo bare at nyde at I har en velfungerende hund. Mine bemærkninger har jo også været meget generelle.

 

Hov, jeg vil da også lige tilføje, at nej bliver efterfulgt af, at vi vender Bassen væk fra den anden hanhund. Det er et eller andet med at få brudt øjnkontakten....eller bedst at de to hanner aldrig kommer til at få lejlighed til at stå og stirre på hinanden. Altså lidt i stil med, når Motor-mor går imellem Motor og den anden hanhund. Men det er vel også tonelejet...har jeg hørt. Man skal ikke stå og skræppe hysterisk op. Man skal komme med et fast og bestemt nej og så vende sin hund væk fra den anden.

 

Problemet er så begrebet løse hanhunde, der bare kommer styrtende, men det er nok en anden diskussion.

 

Men Ascha, hvad er så dit bud på, at få en hanhund til at begribe, at han ikke skal trille rundt og brumme af andre hanner ? Man kan jo ikke bare beslutte at undgå dem...eller hvad ? De er jo derude de kræ...til træning, til udstilling, når man forsøger at gå en fredelig tur med sin hund osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, jeg vil da også lige tilføje, at nej bliver efterfulgt af, at vi vender Bassen væk fra den anden hanhund. Det er et eller andet med at få brudt øjnkontakten....eller bedst at de to hanner aldrig kommer til at få lejlighed til at stå og stirre på hinanden. Altså lidt i stil med, når Motor-mor går imellem Motor og den anden hanhund. Men det er vel også tonelejet...har jeg hørt. Man skal ikke stå og skræppe hysterisk op. Man skal komme med et fast og bestemt nej og så vende sin hund væk fra den anden.

Jeg tror at jeg er med på hvad du beskriver og der er rigtig mange der har gode erfaringer med den metode.

 

Problemet er så begrebet løse hanhunde, der bare kommer styrtende, men det er nok en anden diskussion.

Ja, det er jo et af de elementer man desværre ikke selv kan styre.

 

Men Ascha, hvad er så dit bud på, at få en hanhund til at begribe, at han ikke skal trille rundt og brumme af andre hanner ? Man kan jo ikke bare beslutte at undgå dem...eller hvad ? De er jo derude de kræ...til træning, til udstilling, når man forsøger at gå en fredelig tur med sin hund osv.

Jo større radius hunden reagerer på, jo sværere er det selvfølgelig at undgå fremmede hanner, men jeg syntes faktisk det var til at have med at gøre dengang jeg selv afprøvede det. Man skal bare vænne sig til at stikke folk en lille løgn (at hunden fejler noget smitsomt eller lign.).

 

Man skal være hurtig og forstærke inden hunden reagerer på den anden hanhund og blive ved med at lave lidt lette øvelser (så ens hund er bevidst om den anden hund, men stadig er blød i sine bevægelser gr. opmærksomheden på øvelse og ejer).

 

For det første vil den fremmede hund se en hund der ikke er "pustet op" og derfor ikke være så tilbøjelig til selv at gå op på tæerne, for det andet vil ens egen hund forbinde de rare følelser fra samarbejdet med ejer, med synet af den anden hund.

 

Man skal så ikke arbejde sig for tæt på de fremmede hanhunde i starten, men gøre det langsomt og gradvis, ligesom med alle andre ting hunden skal lære. Man kan også sætte et ord på, der i hundens hjerne forbinder hyggelig stemning med synet af anden hund.

 

Hvis man i en længere periode undgår de hanhunde hvor man ved at ens hund reagerer ved at puste sig op, og den kun møder hunde der resulterer i hyggelig atmosfære, så vil den jo begynde at danne sig den erfaring, at hunde er væsener der ikke vil konflikte, men hygge. Og hunden vil på sigt møde andre hunde med den fordom i baghovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger nej til Motor, men det stopper ham ikke. Og nej, skælde ud virker bestemt ikke men at gå væk gør.

Vil meget gerne have flere råd og ideer, for som Zaz-zaz skriver sker det også til ringtræning osv. Kontakt øvelser måske?

 

Maiann altså jo, jeg kan da sagtens bede folk om at kalde på deres hund, men folk kalder nok ikke fordi de godt ved at den ikke vil reagere i den situation. Som skrevet i den anden tråd - jeg kan ikke lave om på hvordan andre mennesker gør, jeg koncentrerer mig om at lære Motor at ignorere fristelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, klart :-) Dog kan jeg ikke se hvem der er hanhunde men pt bruger jeg klikker til at passere hunde og det går ret fint. Og så må det bare, være nej og dreje væk ved mindste tegn på knurre så vidt det kan lade sig gøre, så han absolut intet får ud af det.

Til ringtræning er det måske også 'bare' at dreje ham rundt og belønne for god opførsel....

 

Puh det lyder ganske nemt når man skriver det, nok ikke helt så nemt i virkeligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, klart :-) Dog kan jeg ikke se hvem der er hanhunde men pt bruger jeg klikker til at passere hunde og det går ret fint. Og så må det bare, være nej og dreje væk ved mindste tegn på knurre så vidt det kan lade sig gøre, så han absolut intet får ud af det.

Til ringtræning er det måske også 'bare' at dreje ham rundt og belønne for god opførsel....

 

Puh det lyder ganske nemt når man skriver det, nok ikke helt så nemt i virkeligheden.

 

Jeg tror bare, du skal fortsætte som du er begyndt. Du har vel også kun et problem, hvis en anden hanhund står oppe i synet på Motor...altså når de er helt tæt på hinanden. Jeg ville følge Aschas råd, hvis det var hanhunde som sådan, men jeg fornemmer lidt, at det er det sædvanlige med hanhunde, der lige pludselig er kommet lidt for tæt på hinanden. Så brummer den ene, så den anden, så skal man puste sig op osv

 

Til ringtræning tror jeg bare du skal vende ham, så han aldrig får øjnkontakt med en anden hanhund (og bruge et nej, hvis han alligevel begynder). Det vil jo heller aldrig ske i en udstillingsring. Der står de jo altid snude mod hale ringen rundt. Til ringtræning her over træner vi også, at to hunde skal kunne stå med front mod hinanden (dommere kan jo finde på mangt og meget), men vi har aldrig set det endnu til en udstilling. Så prøv om du kan undgå at Motor får øjnkontakt med andre hanner, så vil jeg tro, at han også klapper i.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Nu holder vi "fri" oppe fra parken. Men hvem skulle have troet det - vi møder sgu flere hunde der knurrer af os og straks får svar tilbage på gåture i nabolaget.

Og det er svært at dreje Motors hoved, han er en insisterende lille herre. Han kan sagtens gå 200 meter og stadig forsøge at kigge efter den anden hund (som forlængst er drejet om et hjørne).

 

Tror måske vi skal tage op i parken igen, synes vi møder for mange hunde på gåture hvor det er mærkeligt, og Motor føler sig sikkert under-hunde-stimuleret i forhold til før, så han kører nemmere op.

 

Vi fandt ellers et andet løs-sted, Anders møder engang imellem en schæfer der som Motor leger super godt med, jeg har kun været der 1 gang og der kom måske 12 hunde på een gang, det er ikke lige bomben at sætte Motor der når nu han har så farligt travlt med det hele :lol:

 

Hmm, nu lyder mine indlæg måske en anelse pessimistiske efterhånden, sådan er det altså ikke :-D Synes han er en dygtig og ualmindelig dejlig hund! Lige nu ligger han fladt udstrakt på gulvet med hans nye elg - aka hans nye bedste ven :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har vel også kun et problem, hvis en anden hanhund står oppe i synet på Motor...altså når de er helt tæt på hinanden. Jeg ville følge Aschas råd, hvis det var hanhunde som sådan, men jeg fornemmer lidt, at det er det sædvanlige med hanhunde, der lige pludselig er kommet lidt for tæt på hinanden. Så brummer den ene, så den anden, så skal man puste sig op osv

 

Ak, nej. De kan skam være ret langt fra hinanden. Igår sad vi lidt afsides og kiggede ud over vandet da en hund på i hvert fald 10 meters afstand begynder at knurre, sad ellers lige og skamroste min hund for at stå og trippe og være glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ak, nej. De kan skam være ret langt fra hinanden. Igår sad vi lidt afsides og kiggede ud over vandet da en hund på i hvert fald 10 meters afstand begynder at knurre, sad ellers lige og skamroste min hund for at stå og trippe og være glad.

 

 

Så tror jeg, at du skal ty til Aschas råd om langsom tilvænning. Det er jo en rigtig stor uting, hvis den bette Motor får den ide, at hanhund bare af princip er sådan nogle man skal knurre af. Det gør jo mange ting noget så besværlige og andre ting umulige og det er da for ærgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tror jeg, at du skal ty til Aschas råd om langsom tilvænning. Det er jo en rigtig stor uting, hvis den bette Motor får den ide, at hanhund bare af princip er sådan nogle man skal knurre af. Det gør jo mange ting noget så besværlige og andre ting umulige og det er da for ærgeligt.

 

Ja det tænker jeg også. Men der har jo ikke rigtigt været problemer oppe i parken før, tror jeg må møde tidligere på job så jeg kan komme før hjem og hente vovsen, for har på fornemmeren, at de hanner som kan finde på at knurre kommer senere, det har været halvsent de gange det er sket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...