Hop til indhold

Dygtig knurre bandit


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Ufatteligt nok har Motor formået at møde ikke mindre end 3 hunde i dag som han havde knurre konkurrence med :shock: Dårlig hårdag, dårlig ånde? :vedikke:

 

Mén - mig og ham, vi var sgu dygtige alligevel, jeg gik alle gangene roligt imellem og skubbede Motor med afsides - succes, hunden følger pænt med og på en 10-15 skridts afstand får jeg helt og fuldstændigt hans kontakt og et par øvelser med yumeez godbidder :-D

 

Det gjorde vi 3 gange! Det gik SÅ hurtigt med at få hans kontakt, og han faldt helt til ro med det samme.

 

Som det er nu, så knurrer Motor når andre hunde knurrer af ham/af andre. Det er måske meget at forlange at han ikke må svare igen, men håber nu stadig at vi engang når dertil, at han bare smutter med videre uden lyd på, det er lykkedes med et par enkelte indtil nu.

 

 

Resten af turen i dag gik vi bare en stor bue uden om folk med hunde.

Må hellere få friseret hunden og givet ham en tyggestang så han kan være flot og menthol agtig til RALLY TRÆNING I MORGEN juhuu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ufatteligt nok har Motor formået at møde ikke mindre end 3 hunde i dag som han havde knurre konkurrence med :shock: Dårlig hårdag, dårlig ånde? :vedikke:

Øv, den slags dage kan man godt undvære ikk`?.

 

Mén - mig og ham, vi var sgu dygtige alligevel, jeg gik alle gangene roligt imellem og skubbede Motor med afsides - succes, hunden følger pænt med og på en 10-15 skridts afstand får jeg helt og fuldstændigt hans kontakt og et par øvelser med yumeez godbidder :-D

 

Det gjorde vi 3 gange! Det gik SÅ hurtigt med at få hans kontakt, og han faldt helt til ro med det samme.

Meget flot klaret. :5up: Synes hurtigt at man kan få startet noget når man går imellem to hunde der ser hinanden an.

 

Som det er nu, så knurrer Motor når andre hunde knurrer af ham/af andre. Det er måske meget at forlange at han ikke må svare igen, men håber nu stadig at vi engang når dertil, at han bare smutter med videre uden lyd på, det er lykkedes med et par enkelte indtil nu.

 

 

Resten af turen i dag gik vi bare en stor bue uden om folk med hunde.

Nogle hanhunde ligger det naturligt for, at knurre tilbage, men det betyder ikke nødvendigvis at de ikke kan signalere med deres kropssprog, at de egentlig ikke er interesseret i konflikt.

 

Man kan, hvis man har overskud og nerver til det, holde en klikker i den ene hånd og klikke for tegn på venlighed (dog skal man passe på med at klikke for halelogren, for det kan betyde noget andet). Men kiggen til siden, slikken sig om næsen, venden bort og alle de der ting,..

 

Synes det var smart af dig at gå en bue udenom andre hanhunde, resten af dagen.

 

(hvis du altså ikke har noget imod at man skriver en generel kommentar, nu hvor det er skrevet under hundehistorier).

Må hellere få friseret hunden og givet ham en tyggestang så han kan være flot og menthol agtig til RALLY TRÆNING I MORGEN juhuu!

 

:lol:

 

God træning med mentholhunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, den slags dage kan man godt undvære ikk`?.

Meget flot klaret. :5up: Synes hurtigt at man kan få startet noget når man går imellem to hunde der ser hinanden an.

 

Ja jeg kan også bedst lide når hundene bare kan lide hinanden :-)

 

 

Nogle hanhunde ligger det naturligt for, at knurre tilbage, men det betyder ikke nødvendigvis at de ikke kan signalere med deres kropssprog, at de egentlig ikke er interesseret i konflikt.

 

Man kan, hvis man har overskud og nerver til det, holde en klikker i den ene hånd og klikke for tegn på venlighed (dog skal man passe på med at klikke for halelogren, for det kan betyde noget andet). Men kiggen til siden, slikken sig om næsen, venden bort og alle de der ting,..

 

Det har du helt ret i, men jeg var slet ikke forberedt på det, de 2 første var oppe i parken hvor der er friløbs område, og den sidste var senere et helt andet sted, en stor 6 måneders hvalp :shock:

Men fik rost Motor rigtig meget for bare at følge med væk, og synes faktisk det virkede som om han forstod hvad det betød :-D

 

Synes det var smart af dig at gå en bue udenom andre hanhunde, resten af dagen.

 

(hvis du altså ikke har noget imod at man skriver en generel kommentar, nu hvor det er skrevet under hundehistorier).

Altid gerne :kys:

 

:lol:

 

God træning med mentholhunden.

Det virkede vist, vi hilste kun på 2, den ene knurrede - ikke af Motor, men en anden, så han lugtede nok bedre i dag..
Link til indlæg
Del på andre sites

I dag gik det så knap så godt :cry:

 

I morges var der åbenbart en mærkelig fyr som stilte sig midt i fritløbsparken med sin hund - der ikke kunne lide andre hunde - i snor... Det er en rimelig nederen situation, ikke mindst for hans egen hund. Det var Anders der var der, så har kun hørt det fra ham.

Nåmen Motor var i hvert fald løbet hen for at se hvad alt det ballade gik ud på, og da hunden jo knurrede af ham, så knurrede Motor igen. Da Anders når derhen, er Motor allerede helt oppe og køre, så han bliver nødt til at bevæge sig hurtigt, for Motor laver "hyrde leg" - altså stiller sig modsat af Anders, med mand og hund imellem :rolleyes: Han får Motor væk og han gearer også rigtig hurtigt ned igen.

 

Jeg henter så Motor hjemme her til eftermiddag, og vi er på vej ind i parken hvor jeg har en halv aftale. Jeg cykler og Motor må ikke hilse på hunde når vi cykler. Der kommer en løs hund, jeg står af cyklen, får Motor om bag cyklen og får ham til at sidde. Den anden hund kommer tættere, jeg siger til ejeren om han ikke kan kalde på ham, han går i mod os men siger ingenting. Hunden kommer så HELT hen til os og super, knurrer helt vildt - hvilket Motor så selvfølgelig også går i gang med :???:

Jeg får ham i en totalt akav stilling, så jeg kan stå imellem de 2 og manden får endelig hentet sin hund.

 

Vi gik lidt væk og så brugte jeg cirka 10 min på at lave små øvelser og lidt søg med Motor. Overvejede at gå hjem, men vi var ligesom lige kommet ud.. Så jeg går op i parken, klokken var rimelig mange, så vidste at der enten ikke ville være nogen eller kun 1-2 stykker.

 

Der var ikke nogen da vi kom, så Motor tullede bare rundt og snusede og tissede. Lidt efter kommer en lille hund, lidt efter en stor labrador og sørme en labrador mere.

 

Lang historie kort, var den ene labrador en hunhund og jeg tror det var derfor de kom op og toppes. Øv :cry:

Han-labrador og ejer gik, og jeg tog Motor ned i den anden ende og lavede søg med ham og lidt øvelser. Men så snart der kom en ny hund, kørte han helt op. Jeg havde ham i snor, for han skulle ikke hilse på flere.

Endte med at sætte mig lige udenfor fritløbsområdet og så sad vi ellers bare og sad i 20 min. Ville være sikker på, at han var helt rolig inden vi kørte hjem, ved ikke rigtigt hvorfor :vedikke:

 

Hjem turen gik helt fint, og nu har han fået godbidder i flaske og spist sine ribben og han ser helt træt ud.

 

 

Jeg er nok bare lidt ked af det, synes det er en farlig masse ballade for tiden. Måske skal jeg holde ham væk fra parken i et stykke tid, men så igen, det er ikke sådan specielt tit at der kommer "fremmede" hunde deroppe, måske skal jeg bare smutte når jeg kan se at der kommer nogen vi ikke kender?

Kan ikke rigtigt regne ud, hvordan jeg kan øve det her med ham. Altså hvor det ikke når til at Motor knurrer. Tror ikke det vil fungere, at holde ham i snor oppe i parken, det kan vist rimelig nemt ende galt når de leger.

Jeg forsøgte faktisk at bruge klikkeren begge gange i dag, selvsagt ikke mens de knurrede (for det havde jeg ikke hænder nok til), men bagefter, men den fangede bare ikke ligeså meget som den plejer at gøre, så Motor har nok allerede været for overgearet.

 

Nå undskyld min lange, måske lidt indviklede, smøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Louie er pludselig også begyndt at knurre tilbage, når andre hunde knurrer af ham. Det plejer han virkelig ikke - før troede han bare at det betød at den anden hund vil lege endnu mere... :lun:

 

Det er noget rigtig øv, jeg gider ikke have sådan en hund, hvor man skal spørge 'er det en han?'. Men jeg håber virkelig bare det er en fase, og det er Motors forhåbentlig også.

 

Men for lige at komme med en lille smule konstruktivt til din lange tekst, så synes jeg det er fint at du får ham til at afreagere og slappe af, men derefter ville jeg personligt nok sige, at nu er turen slut. For når han én gang har været oppe i det røde felt, er det i hvert fald min erfaring, at der så skal meget mindre til for at komme til at køre op igen og blive provokeret. Og det er da ærgerligt med flere dårlige oplevelser, når man kunne have nøjes med en enkelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Louie er pludselig også begyndt at knurre tilbage, når andre hunde knurrer af ham. Det plejer han virkelig ikke - før troede han bare at det betød at den anden hund vil lege endnu mere... :lun:

 

Det er noget rigtig øv, jeg gider ikke have sådan en hund, hvor man skal spørge 'er det en han?'. Men jeg håber virkelig bare det er en fase, og det er Motors forhåbentlig også.

 

Men for lige at komme med en lille smule konstruktivt til din lange tekst, så synes jeg det er fint at du får ham til at afreagere og slappe af, men derefter ville jeg personligt nok sige, at nu er turen slut. For når han én gang har været oppe i det røde felt, er det i hvert fald min erfaring, at der så skal meget mindre til for at komme til at køre op igen og blive provokeret. Og det er da ærgerligt med flere dårlige oplevelser, når man kunne have nøjes med en enkelt.

 

Mjah, sådan har jeg det også lidt. Men den prøver jeg at æde, altså at han højst sandsynligt ikke bare elsker alle i verden, men det skulle nødigt nå længere end til brum.

 

Jamen du har helt ret, jeg skulle ikke være gået op i parken. Hjem var nok ikke gået, han havde ikke engang nået nummer 2 :mrgreen:, men en tur et eller andet sted hvor jeg kunne gå udenom andre hunde havde nok været bedre.

Troede egentlig bare, at det virkede at køre ham ned, men det kan jeg godt se nu, at det nok ikke gjorde.

 

Lille Louie er ikke så lille mere :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da en trist tur i dag. Jeg kender godt den bekymring, når ens (han)hund har sådan nogle oplevelser. :cry:

 

De sidste 5 gange vi har mødt hanhunde, har de været 'over' Nelson og knurret og gøet af ham. Han står så helt stiv og trykket, og jeg har måtte 'hive' ham med videre med lys stemme og glad snak.

I søndags var det så Nelson, som satte en anden bulldog (jævnaldrende) på plads, så jeg håber virkelig, det ikke betyder at han nu hader alle hanner...

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Louie er ikke så lille mere :-)

 

Øv :cry: Men måske han så en dag bliver så voksen at han bliver ligeglad...

 

Motor er lige blevet et år, ik? Louie er 1,5 år nu, men han er virkelig langsom i sin mentale udvikling, tror jeg. Troede indtil for nylig at han for evigt ville være lalleglad lille hyperhvalp.

 

Hvor gammel er det Nelson er? Er det ikke også omkring Motor og Louies alder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes Motor reagerer som Simba. Han starter ikke noget, men han tager heller ikke imod noget pis fra en anden hanhund. Hvis han er den model kan du lærer han at omgås andre hanner, men du kan ikke tvinge ham til at elske dem. Du kan lærer ham, at man bare ikke knurrer fordi man kan (f.eks. knurrer man ikke i en udstillingsring, til træning, hvis man passerer en anden hanhund på en gåtur osv).

 

Du skal vælge, hvad du vil. Må han sige fra eller skal han bøje sig ? Med Simba har vi valgt, at han gerne må sige fra og han må gerne forsvare sig, hvis en anden hund ryger på ham.

 

I det store og hele tror jeg det er et spørgsmål om opdragelse. I mange hanhunde ligger det der markeren sig. I hvad omfang du gider høre på det, bestemmer du.

 

Nå ja, og så ville jeg nok ikke lade min hanhund løbe løs og lege uden med hunde han kender godt. Men hanhunde er det jo et knips i fingrene og så er det ballade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv :cry: Men måske han så en dag bliver så voksen at han bliver ligeglad...

 

Motor er lige blevet et år, ik? Louie er 1,5 år nu, men han er virkelig langsom i sin mentale udvikling, tror jeg. Troede indtil for nylig at han for evigt ville være lalleglad lille hyperhvalp.

 

Hvor gammel er det Nelson er? Er det ikke også omkring Motor og Louies alder?

 

Nelson er 14 måneder, så han er heller ikke voksen endnu - langtfra.

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv :cry: Men måske han så en dag bliver så voksen at han bliver ligeglad...

 

Motor er lige blevet et år, ik? Louie er 1,5 år nu, men han er virkelig langsom i sin mentale udvikling, tror jeg. Troede indtil for nylig at han for evigt ville være lalleglad lille hyperhvalp.

 

Hvor gammel er det Nelson er? Er det ikke også omkring Motor og Louies alder?

 

Er bare ikke rigtig overbevist om, at det sådan går over af sig selv. Men jo, er sikker på at det også har noget med alder at gøre - men som alt andet, så lærer de jo stadig af det de gør og (ikke) får lov til nu.

 

Jeg synes Motor reagerer som Simba. Han starter ikke noget, men han tager heller ikke imod noget pis fra en anden hanhund. Hvis han er den model kan du lærer han at omgås andre hanner, men du kan ikke tvinge ham til at elske dem. Du kan lærer ham, at man bare ikke knurrer fordi man kan (f.eks. knurrer man ikke i en udstillingsring, til træning, hvis man passerer en anden hanhund på en gåtur osv).

 

Du skal vælge, hvad du vil. Må han sige fra eller skal han bøje sig ? Med Simba har vi valgt, at han gerne må sige fra og han må gerne forsvare sig, hvis en anden hund ryger på ham.

 

I det store og hele tror jeg det er et spørgsmål om opdragelse. I mange hanhunde ligger det der markeren sig. I hvad omfang du gider høre på det, bestemmer du.

 

Hmm, men det har ikke været sådan så der ligefrem er en der er røget på ham, altså det har ikke været mere end knur, jeg eller den andens ejer har været helt tæt på og stoppet det.

Jeg kan jo heller ikke bare stå og kigge når den anden hund er blevet taget fat i af ejeren ;-)

 

Det er så bestemt heller ikke alle hanhunde (heldigvis), vi møder også intakte hanhunde hvor der slet ikke er andet end fis og ballade og leg.

 

 

Nå ja, og så ville jeg nok ikke lade min hanhund løbe løs og lege uden med hunde han kender godt. Men hanhunde er det jo et knips i fingrene og så er det ballade.

 

Han kender sådan set de fleste hunde der hvor vi kommer og han løber frit, vi er kommet der siden han var hvalp. Det er en stor gruppe mennesker der kommer der fast og har gjort det i lang tid, men selvfølgelig dukker der nye op engang imellem.

Vil helst ikke stoppe med at komme der, for det er det eneste sted vi har ham løs sådan til dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Carlo "knurrer" også tilbage, men på en meget spøjs måde, så man ikke kan lade være med at grine.. Lyder som om han får flettet et MIAV ind i sin knurren...:lun:

 

Carlo får ikke lov at hilse på fremmede når han er i snor, gider ikke ha hevet armen af.. Holder mig meget til en sætning fra en hundetræner jeg fik engang:

 

"hilser/krammer du alle du møder på vej til supermarkedet" - næh det gør jeg jo ikke.. Så det gør min hund heller ikke.. Han har nogle faste han hilser på, og det er helt stille og roligt, for de kender jo hinanden, så de snuser lige og så er vi videre igen.. Men nye hunde hilser han kun på under leg så de lige kan se hinanden an under supervision :mrgreen: De kan jo så blive faste hilsevenner på sigt, så han lærer stille og roligt at hilse roligt og almindeligt. Lige nu tror han alle skal snakke med ham :stupid: Men budskabet trænger vel ind på et tidspunkt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke kun at det drejer sig om opdragelse, men i højere grad om hvad hundene oplever og når at danne sig af erfaringer (for det bliver jo hvad hunden bruger som grundlag for "strategien" ved næste møde). Derfor synes jeg det er er en skidt idè at lade en ung hanhund havne i situationer hvor det kommer til knurren og truen. Havde jeg en hund som I taler om i denne tråd (og det har jeg haft), ville jeg indtil den var moden oven i hovedet, undgå møder med fremmede hanhunde der ikke tydeligt sender mange venlige signaler på afstand. At man så ikke altid er herre over hvad der sker, er en anden sag, men jeg ville ihvertfald forsøge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad igen, vi tager nogle dages pause oppe fra parken og fra hunde generelt, i dag har vi øvet "man KAN godt gå rimelig pænt selvom man er på vej til s-togs stationen" (den er meget elsket, den station) og så har vi været på Vesterbro og øvet gå fint forbi andre hunde, og det gik super godt - undtagen den som kom rundt om hjørnet og sprang ud i linen og ville æde Motor :rolleyes:

Folk på den anden side af os har ikke altid har deres hunde i snor, så der kan jeg ikke altid kontrollere hvor langt væk den anden hund skal være for at jeg kan holde Motor rolig + at de nogle gange kommer helt hen og vi er slet ikke på det punkt, hvor jeg kan få Motor med videre hvis han kan se at hunden er på vej hen til ham.

 

Jeg har også bestilt en klikker man kan sætte fast på fingeren (eneste irriterende er bare, at den ikke klikker særlig højt, men det vænner man sig nok til). Og jeg har en aftale med en pige om at øve passer anden hund under kontrollerede forhold.

 

Og så må planen være, at hvis der kommer nye hunde oppe i parken, så må vi få Motor hen til os før han løber derhen, hvis vi kan se at den bevæger sig stift eller på anden måde ikke virker som en skal hilse på, så smutter vi bare, som du også skriver, Ascha.

Det er jo ikke sådan, at Motor ikke kan lide hanhunde, for det kan han, også intakte.

 

Eneste lille problem jeg har, er godbidderne. Jeg har også fået øvet fløjte (indkald) i dag, og det gik rigtig godt, men det er svært at finde en godbid som jeg véd vil overgå belønningen snuse til anden hund. Lige nu er det tørret bacon, men måske skulle jeg købe en pose frolic som KUN er til indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Carlo "knurrer" også tilbage, men på en meget spøjs måde, så man ikke kan lade være med at grine.. Lyder som om han får flettet et MIAV ind i sin knurren...:lun:

:lol::lol:

 

Carlo får ikke lov at hilse på fremmede når han er i snor, gider ikke ha hevet armen af.. Holder mig meget til en sætning fra en hundetræner jeg fik engang:

 

"hilser/krammer du alle du møder på vej til supermarkedet" - næh det gør jeg jo ikke.. Så det gør min hund heller ikke.. Han har nogle faste han hilser på, og det er helt stille og roligt, for de kender jo hinanden, så de snuser lige og så er vi videre igen.. Men nye hunde hilser han kun på under leg så de lige kan se hinanden an under supervision :mrgreen: De kan jo så blive faste hilsevenner på sigt, så han lærer stille og roligt at hilse roligt og almindeligt. Lige nu tror han alle skal snakke med ham :stupid: Men budskabet trænger vel ind på et tidspunkt..

Nej men det gør altså Motor heller ikke - medmindre vi/den anden ejer spørger på afstand. Der er et par forskellige steder hvor det ligesom er selvsagt, at her er hunde for at møde andre hunde, men når jeg går på gaden hilser han ikke på nogen.

Der er bare mange som løber uden snor og som ikke kommer når ejeren kalder, og selvom det er nemt at blive RET irriteret så gider jeg ikke, for så kan jeg være sur over det dagligt.

Motor må aldrig hilse på hunde når han løber ved cyklen, og det går af h.. til for tiden da han jo selvfølgelig kun husker de gange hvor løse hunde alligevel er spænet hen til os.

 

Jeg kan ikke ændre verden, men jeg kan forhåbentligt nå dertil, at Motor til dels ignorerer de andre hunde og løber videre uden at stoppe.

Redigeret af Buddha
manglende ord
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke kun at det drejer sig om opdragelse, men i højere grad om hvad hundene oplever og når at danne sig af erfaringer (for det bliver jo hvad hunden bruger som grundlag for "strategien" ved næste møde). Derfor synes jeg det er er en skidt idè at lade en ung hanhund havne i situationer hvor det kommer til knurren og truen. Havde jeg en hund som I taler om i denne tråd (og det har jeg haft), ville jeg indtil den var moden oven i hovedet, undgå møder med fremmede hanhunde der ikke tydeligt sender mange venlige signaler på afstand. At man så ikke altid er herre over hvad der sker, er en anden sag, men jeg ville ihvertfald forsøge.

 

Du bliver nød til at tage højde for at visse racer er mere gearet for egetkønsagression end andre. Berneren er og derfor er det højest sandsynlig, at der kommer en brummer ud af en Berner før eller siden. Hvad man vil acceptere at det udvikler sig til, må man lige som gøre op med sig selv på et tidligt stadie og så tage en beslutning og stå fast på den; Jeg vil have det sådan her og ikke anderledes.

 

Det jeg tænkte på med Motor er, at hans reaktionsmønster ligner Simbas i den forstand, at han skal provokeres før han siger noget tilbage, men så gør han det også. Det er der, jeg synes, at Motor-mor skal beslutte, hvad hun synes det skal blive til. Lader hun stå til risikerer hun, at få en hanhund, der ender med at starte med at brumme...bare for at være først på banen. Det er træls. Så er det - efter min mening - bedre at gribe ind fra starten og få dyret på andre tanker...f.eks. at man ikke skal brumme bare fordi man kan. Simba kan også sagtens tusse rundt blandt hanner han kender, men jeg har set, hvor kort lunte voksne hanner kan have, så jeg har et øje på banditten hele tiden. Better safe that sorry :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg tænkte på med Motor er, at hans reaktionsmønster ligner Simbas i den forstand, at han skal provokeres før han siger noget tilbage, men så gør han det også.

 

Ja, det tror jeg også.

 

Det er der, jeg synes, at Motor-mor skal beslutte, hvad hun synes det skal blive til. Lader hun stå til risikerer hun, at få en hanhund, der ender med at starte med at brumme...bare for at være først på banen. Det er træls. Så er det - efter min mening - bedre at gribe ind fra starten og få dyret på andre tanker...f.eks. at man ikke skal brumme bare fordi man kan. Simba kan også sagtens tusse rundt blandt hanner han kender, men jeg har set, hvor kort lunte voksne hanner kan have, så jeg har et øje på banditten hele tiden. Better safe that sorry :-)
Jamen jeg forsøger ikke at lade stå til - men det eneste jeg indtil nu har kunnet gøre, er at afbryde det roligt og få Motor på andre tanker så hurtigt som det nu kan lade sig gøre :vedikke:

Ved ikke rigtigt hvordan jeg ellers kan gøre?!

 

Mine øjne er ALTID på Motor, også i parken, og jeg står og går og bevæger mig rundt med og efter ham.

Jeg er med på, at jeg skal have endnu mere kontrol over nye hunde, men hvad ellers?

Skal jeg reagere anderledes? Skæld ud hjælper ikke, det kører ham kun endnu højere op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bliver nød til at tage højde for at visse racer er mere gearet for egetkønsagression end andre. Berneren er og derfor er det højest sandsynlig, at der kommer en brummer ud af en Berner før eller siden. Hvad man vil acceptere at det udvikler sig til, må man lige som gøre op med sig selv på et tidligt stadie og så tage en beslutning og stå fast på den; Jeg vil have det sådan her og ikke anderledes.

 

Det jeg tænkte på med Motor er, at hans reaktionsmønster ligner Simbas i den forstand, at han skal provokeres før han siger noget tilbage, men så gør han det også. Det er der, jeg synes, at Motor-mor skal beslutte, hvad hun synes det skal blive til. Lader hun stå til risikerer hun, at få en hanhund, der ender med at starte med at brumme...bare for at være først på banen. Det er træls. Så er det - efter min mening - bedre at gribe ind fra starten og få dyret på andre tanker...f.eks. at man ikke skal brumme bare fordi man kan. Simba kan også sagtens tusse rundt blandt hanner han kender, men jeg har set, hvor kort lunte voksne hanner kan have, så jeg har et øje på banditten hele tiden. Better safe that sorry :-)

 

Ved godt at der er forskel på hvilken tærskel de forskellige racer kan have, men jeg er altså ikke med på den Zaz-zaz. Hvis man skal opdrage sig ud af det, kommer man jo til at skulle have en eller anden form for konflikt med sin hund, der allerede er oppe at køre og det mener jeg ikke er vejen frem. Når hunde knurrer er det jo primært pga. de følelser de har, så at træne et forbud for en bestemt opførsel i situationen, synes jeg er symptombehandling. Men virker det for jer, så er det jo godt nok. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I søndags var det så Nelson, som satte en anden bulldog (jævnaldrende) på plads, så jeg håber virkelig, det ikke betyder at han nu hader alle hanner...

 

/Mette

 

Det gør det næppe ;-)

 

Begge mine hanhunde har det sådan at nogle andre hanner, fungere de fint med -Chivas' to bedste venner har været(lever ikke mere)/er hanner :blink:

Og nogle andre hanner bryder de sig ikke om og de får et knur med på vejen, hvis de kommer for tæt på, det er der efter min mening ikke noget forkert i.

 

Nå ja, og så ville jeg nok ikke lade min hanhund løbe løs og lege uden med hunde han kender godt. Men hanhunde er det jo et knips i fingrene og så er det ballade.

 

Tilgengæld går det som regel ikke så galt med hanner som med tæver.. I det hele taget syntes jeg faktisk at tæver generelt set er værst ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
:lol::lol:

 

Nej men det gør altså Motor heller ikke - medmindre vi/den anden ejer spørger på afstand. Der er et par forskellige steder hvor det ligesom er selvsagt, at her er hunde for at møde andre hunde, men når jeg går på gaden hilser han ikke på nogen.

Der er bare mange som løber uden snor og som ikke kommer når ejeren kalder, og selvom det er nemt at blive RET irriteret så gider jeg ikke, for så kan jeg være sur over det dagligt.

Motor må aldrig hilse på hunde når han løber ved cyklen, og det går af h.. til for tiden da han jo selvfølgelig kun husker de gange hvor løse hunde alligevel er spænet hen til os.

 

Jeg kan ikke ændre verden, men jeg kan forhåbentligt nå dertil, at Motor til dels ignorerer de andre hunde og løber videre uden at stoppe.

 

Men har jeg forstået det ret at du stopper cyklen for at sætte ham af???

 

Jeg cykler også en del med Carlo, og har ham altid på højre side af cyklen (gerne på fortovet hvis der er et), hvis ikke han skal trække. Både for at have ham væk fra biler og andre trafikanter.

 

Kommer der så en hund imod os på samme side trækker jeg ham bare ind til mig og cykler en stor bue udenom... Det er han ret sej til efterhånden, men han får heller aldrig lov at hilse når cyklen er i bevægelse. Hvis jeg synes han er lidt for opmærksom på andet end at løbe tiltrækker jeg mig hans opmærksomhed ved at give signal til ham om at farten skal øges, så har han ikke tid til at glo på dem mere :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Jeg har også bestilt en klikker man kan sætte fast på fingeren (eneste irriterende er bare, at den ikke klikker særlig højt, men det vænner man sig nok til). Og jeg har en aftale med en pige om at øve passer anden hund under kontrollerede forhold.

 

Hvor er den klikker bestilt....?? Carlo HADER HADER HADER klikkere, og bryder sig ikke om den høje metaliske lyd, så en der måske var mindre "i ørefaldende" ville måske være et hit.. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har jeg forstået det ret at du stopper cyklen for at sætte ham af???

 

Jeg cykler også en del med Carlo, og har ham altid på højre side af cyklen (gerne på fortovet hvis der er et), hvis ikke han skal trække. Både for at have ham væk fra biler og andre trafikanter.

 

Kommer der så en hund imod os på samme side trækker jeg ham bare ind til mig og cykler en stor bue udenom... Det er han ret sej til efterhånden, men han får heller aldrig lov at hilse når cyklen er i bevægelse. Hvis jeg synes han er lidt for opmærksom på andet end at løbe tiltrækker jeg mig hans opmærksomhed ved at give signal til ham om at farten skal øges, så har han ikke tid til at glo på dem mere :lol:

 

Motor løber selvfølgelig også kun på højre side, men cykelstierne her er ikke sådan så man kan køre en bue udenom.

Folk har ladet deres hunde løbe hen til os selvom vi cykler, så som det er nu, sætter Motor den store bremseklods i, når han ser en hund på vej i mod os. Jeg gider ikke slæbe ham hen af jorden, så lige nu hopper jeg af cyklen og får Motor om bag kassen så han ikke kan se den anden hund og venter til jeg har hans kontakt med at køre videre.

 

Alt andet ville være at bede om et trafikuheld med andre cyklister.

 

 

Klikkeren er købt på dogshop: http://www.dogshop.dk/shop/traening-jagt-10c1.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889
Motor løber selvfølgelig også kun på højre side, men cykelstierne her er ikke sådan så man kan køre en bue udenom.

Folk har ladet deres hunde løbe hen til os selvom vi cykler, så som det er nu, sætter Motor den store bremseklods i, når han ser en hund på vej i mod os. Jeg gider ikke slæbe ham hen af jorden, så lige nu hopper jeg af cyklen og får Motor om bag kassen så han ikke kan se den anden hund og venter til jeg har hans kontakt med at køre videre.

 

Alt andet ville være at bede om et trafikuheld med andre cyklister.

 

 

Klikkeren er købt på dogshop: Gør træning og jagt med din hund sjov og stimulerende med rigtigt udstyr til både dig og din hund

 

Hvis jeg var dig ville jeg MEGET højlydt gøre ejeren af den løse hund opmærksom på at få styr på deres hund eller holde den i snor, du kan jo evt henstille til hundeloven.

Hvis en løs hund kommer drønende mod os, hvad end vi går eller cykler, gør jeg opmærksom på at de skal få kaldt deres hund ind.. Hvis svaret dertil lyder "den gør ikke noget" svarer jeg altså "nej men det gør jeg". Jeg vil ikke ha andre hunde løber op i hovedet på min, ligesom han ikke får lov at løbe op i hovedet på andre...

Nogen bliver fornærmet, men når de får forklaringen plejer det at være okay, det er jo ikke sådan at jeg er hunde-hader, jeg vil bare gerne bestemme hvem min hund hilser på og hvordan.. :-D Min lille pus skal ikke overfuses..:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt at der er forskel på hvilken tærskel de forskellige racer kan have, men jeg er altså ikke med på den Zaz-zaz. Hvis man skal opdrage sig ud af det, kommer man jo til at skulle have en eller anden form for konflikt med sin hund, der allerede er oppe at køre og det mener jeg ikke er vejen frem. Når hunde knurrer er det jo primært pga. de følelser de har, så at træne et forbud for en bestemt opførsel i situationen, synes jeg er symptombehandling. Men virker det for jer, så er det jo godt nok. :-)

 

Uha, jeg opfatter det så ikke som at være oppe at køre. Jo vel er han bestemt af en følelse, meeeeeeen den følelse han udviser kan vel godt tåle et nej ? Det er vel derfor han har lært ja / nej øvelsen til den hænger ham ud af halsen. Simba begynder at gumle i en potteplante. Mor siger; Nej. Simba knurrer af en anden hanhund. Mor siger; Nej. Jeg må indrømme at jeg ikke kan se forskellen...eller hvad ? Hunden er optaget af et eller andet, som den får et nej til. Det er vel fair nok ?

 

Det kan også godt være fordi vi er heldige med Simba. Han hører efter, når vi siger nej. Han er også sådan en rolig hund...altså født sådan. Det er ikke vores fortjeneste. Jeg har egentlig ikke så meget at sammenligne med på det punkt. De andre hanhunde vi har haft har været dem, der har fået bank. De har ikke vovet at brumme af nogle. Simba er modsat, men han kan høre...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, jeg opfatter det så ikke som at være oppe at køre. Jo vel er han bestemt af en følelse, meeeeeeen den følelse han udviser kan vel godt tåle et nej ? Det er vel derfor han har lært ja / nej øvelsen til den hænger ham ud af halsen. Simba begynder at gumle i en potteplante. Mor siger; Nej. Simba knurrer af en anden hanhund. Mor siger; Nej. Jeg må indrømme at jeg ikke kan se forskellen...eller hvad ? Hunden er optaget af et eller andet, som den får et nej til. Det er vel fair nok ?

"Oppe at køre" er også blot det billede jeg får når jeg tænker hanhunde der knurrer af andre hanhunde, men synes alligevel der er forskel på den følelse man får når man gerne vil spise det stykke kage der står på bordet og så den følelse man får, når man er oppe at diskutere/ skændes med andre mennesker. Forskellen er også at man ikke så nemt risikerer at skabe en dårlig stemning i forhold til døde ting (og dermed ikke styrker følelsen), men at man hurtigt kan gøre det samme i situationer der er af social karakter.

 

Det kan også godt være fordi vi er heldige med Simba. Han hører efter, når vi siger nej. Han er også sådan en rolig hund...altså født sådan. Det er ikke vores fortjeneste. Jeg har egentlig ikke så meget at sammenligne med på det punkt. De andre hanhunde vi har haft har været dem, der har fået bank. De har ikke vovet at brumme af nogle. Simba er modsat, men han kan høre...:-)

Det lyder til at I har skudt papegøjen og så er det jo bare at nyde at I har en velfungerende hund. Mine bemærkninger har jo også været meget generelle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...