Hop til indhold

Rød skovflåt


Gæst Røntved
 Share

Recommended Posts

Gæst Røntved

Vores hunde får flåter som alle andre hunde. Det sidste stykke tid har det mest været helt røde flåter. De er ikke helt så store som de grå, og de sidder meget bedre fast end de grå. Det jeg har læst er at det er hanner der er røde og de ikke "gnasker" hundene. I modsætning til de grå er hundene osse generet af flåten. De billeder jeg kan finde på nettet der ligner dem, er typer der ikke bider på hunde:vedikke:. Er det noget i osse er stødt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hunde får flåter som alle andre hunde. Det sidste stykke tid har det mest været helt røde flåter. De er ikke helt så store som de grå, og de sidder meget bedre fast end de grå. Det jeg har læst er at det er hanner der er røde og de ikke "gnasker" hundene. I modsætning til de grå er hundene osse generet af flåten. De billeder jeg kan finde på nettet der ligner dem, er typer der ikke bider på hunde:vedikke:. Er det noget i osse er stødt på.

 

Ikke lige med vores hund, men vores kat har også sommetider røde flåter som ikke ligner dem han "plejer" at have.. Har ikke lige tænkt over, om de er sværere at få af og sidder bedre fast :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Flåterne bliver først store og grå når de har siddet og suget et stykke tid.

 

De voksne flåter er de røde hunner og de sorte hanner. Begge suger blod, men det er hunnen, der svulmer op til en stor grå klump.

 

Derudover er der de bittesmå "larver" som er babyflåter, der lige er kommet ud af æggene. De er på størrelse med et trykt punktum, og de bliver ikke meget større når de suger blod.

Når de har suget blod én gang og de så slipper, så forandrer de sig til "nymfer", der er lidt større end larverne, men ikke meget. Ikke NÆR så store som de sorte hanner.

Nymferne udvikler sig senere til voksne flåter.

 

Larverne suger blod fra mus der måske er smittede med sygdomme. Og når larverne senere bliver til nymfer, så kan de overføre en smitte til hunde og mennesker. Så man skal så vidt muligt fjerne dem allesammen. Også de bittesmå.

For hver gang en flåt suger blod er der større risiko for at den er blevet smittet af en af flåtsygdommene. Så derfor er de voksne flåter de farligste. --Larverne og nymferne bliver heller ikke siddende så længe. Men nogle flåt-sygdomme kan overføres fra det øjeblik flåten bider, så det er om at få dem af så hurtigt som muligt.

 

SKOVFLT | Ls Alt om Skovflter HER! | Skovflt.dk

 

 

Hvordan man får dem af? En god tang og øvelse, øvelse og øvelse..... :mrgreen:

 

Min bedste tang er grøn, af plastic og den koster omkring en tyver...

 

...Her er en blå udgave:

http://foerstehjaelpsudstyr.dk/_source/modules/shop_pdf/pdf.inc.php

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...