Hop til indhold

Hvad skal vi gøre med Miki (adfærd)


Gæst Kristoffer
 Share

Recommended Posts

Gæst Kristoffer

Hejsa.

Jeg har et par spørgsmål ang vores hund Miki. Han er en blanding af en border collie og springer spaniel. Han er 4 år gammel og vi har nu haft ham i et år ca. Har købt ham gennem dansk dyreværn i Aalborg. Han kommer fra et hjem i Skagen hvor han har været rigtig meget alene, op til 16 timer i døgnet. Synd for ham.

Vi fik at vide at han bare skulle motiveres og motioneres fordi han har problemer med at gå pænt i snor og generel lydighed udendørs. Får han øje på et andet dyr er han bare væk med det samme. Det er en meget meget glad hund og han elsker mennesker og at blive kælet for. I starten vi havde ham slugte han sin mad i løbet af ingen tid. Han var bange for at vi tog den fra ham. Dette er gået over og han er en rigtig dejlig og nem hund indendøre.

Problemerne opstår lige så snart vi kommer ud, endten fri i haven eller i snor. Han lystrer overhovedet ikke nogen af os. Han trækker sindsygt meget i snoren som om han er ved at kvæle sig selv. Vi startede derfor til træning med ham (DCH)for at prøve at lære ham at gå pænt blandt andet med det resultat at det var spild af penge. Vi har arbejdet så hårdt med ham og gjort alt vi har lært igen og igen men han fatter ingenting. Hver anden dag løber jeg selv ca 6km med ham og en stor del af turen er gennem skov og der får han lov til at snuse og dufte alt det han har lyst til. Betyder ikke noget hvor lang tid det tager. Derud over kommer han så meget med os ud og gå som vi kan klare og vi leger meget med ham og prøver at træne så meget vi kan men det hjælper intet på ham da hans drifter styrer det hele. Han mister meget hurtigt fokus. Vi har derfor snakket om at kasterere ham eller muligvis bare på medicinsk måde til at starte med for at se om det kan give en effekt. Men kan det overhovedet dæmpe ham i hans adfærd så vi har en chance for at trænge ind til ham. Skal lige siges igen at når vi er inde kan han ale mulige kunster. Hos dyreværnet kunne de ikke få ham til at sit fx men efter en smule arbejde i 2 dage kunne han let. Han giver pote både med højre og venstre og han kan kende forskel på siderne. Vi har prøvet at putte godbider i en cola flaske som han får at lege med. I stedet for at bide den i stykker så skruer han låget af. Synes jeg er vildt. Men hvad skal vi gøre? Har uden tvivl en meget klog hund men ude virker han totalt afsporet. :damn:

Da vi venter vores første barn håber vi at kunne få ham på ret køl inden så vi har mulighed for at gå tur med både hund og barn samtidig.

Håber nogen kan hjælpe os

Mvh Kristoffer og Lise

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad I skal gøre ved Miki ? Jeg tror, at I skal indse, at det ikke kun er fysisk stimulering han / I har brug for. Han har brug for at bruge hovedet og han har brug for at samarbejde med jer. Hvis I mætter ham mentalt og laver ting med ham, hvor I gensidigt bruger hinanden, så tror jeg, at I vil ende med at kunne få kontakt til fjollehovedet.

 

Hvis I ikke går til træning med ham, skulle I overveje at begynde på det. Det er egentlig lidt lige meget, hvad I kaster jer over så længe I har en fest ud af at lave noget med ham. Hvis I starter festen, er det jo med at holde øje med jer...at være opmærksom på jer. Så kommer komtakten og I kan begynde at arbejde med de ting I gerne vil have ham til. Komme, når I kalder, gå pænt i snor osv.

 

Altså jeg tror faktisk bare, at det I skal gøre med Miki er at bruge ham, have en fest med ham og så give ham lidt tid til at vende sig til de nye tingenes tilstand. Så skal det nok komme til at gå rigtig fint med ham.

 

Hvis I har mulighed for at gå til Kørekort Til Hund kan jeg anbefale jer det på det kraftigste. Det er hverdagstræning. Alt det der det nu er smart, hunden kan. Sit, dæk, gå pænt i snor bla bla bla og træningen foregår i bymiljø. Hunden lærer altså at koncentrerer sig om jer og jeres fælles opgaver selvom der er diverse forstyrrelser, der ellers kunne distraherer en lille hunds hjerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænker afgjort aktivering, ikke motion!

Dvs små sjove øvelser, spor, søgeøvelser i det hele taget.

Meld jer fx til klikker træning det er noget hunden får brugt sit hoved til, alternativt så køb en bog om klikkertræning og start selv, det handler om at få hunden til at bruge hovedet, det trætter det gør motion ikke på samme måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen til :-D

 

Først og fremmest: Du har en blanding af to racer med stærk jagtbaggrund (hyrdning er hæmmet jagt) og som jeg læser dit indlæg er det dette som er problemet, ikke at det er en hanhund. En hanhunds jagtdrift sidder ikke i kønshormonerne derfor vil en kastration ikke ændre på dette.

 

 

Du skriver at I leger, hvordan og hvor længe?

 

Hvis det f.eks. et ved kastelege, vil jeg stærkt anbefale at I dropper det straks og leder legen over i kategorien hvor han skal bruge sin hjerne og sin næse. Derved lægger han en god bund af tilredshed og træthed hvorimod kastelege lægger en bund af opkørthed som ikke gavner rolig og samlet opførsel.

 

I denne bog (som lige nu er hjemme på Brønderslev Bibliotek)

 

https://www.bronderslevbib.dk/web/arena/search?p_p_id=searchResult_WAR_arenaportlets&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&search_query=28307225

 

giver jeg vejledning til blandt andet at fpå sin hund til at gå pænt, at få den til at blive ho ssig på turene og ikke mindst hvordan man kan aktvere sig ud af de fleste almindelige problemer.

 

En hund som din skal "købes" til at forstå glæden ved samarbejdet og skal hjælpes til at skabe nye vaner.

Prøv at læse bogen, den er letlæst og tænk jeres hund shverdag igennem for at se om hidsig aktivitet overskygger den koncentrationsfremmende aktivitet.

 

Fodring på græsset er f.eks. en glimrende basisaktivitet. Sådan et søg skal tage mindst 20 minutter uden afbrydelser for at tilfredsstille en hunds behov for at bruge hjernen og næsen på denne måde.

I skal have brudt nogle mønstre og dette beskrives også hvordan I gør i nævnte bog :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Jeg har et par spørgsmål ang vores hund Miki. Han er en blanding af en border collie og springer spaniel. Han er 4 år gammel og vi har nu haft ham i et år ca. Har købt ham gennem dansk dyreværn i Aalborg. Han kommer fra et hjem i Skagen hvor han har været rigtig meget alene, op til 16 timer i døgnet. Synd for ham.

Vi fik at vide at han bare skulle motiveres og motioneres fordi han har problemer med at gå pænt i snor og generel lydighed udendørs. Får han øje på et andet dyr er han bare væk med det samme. Det er en meget meget glad hund og han elsker mennesker og at blive kælet for. I starten vi havde ham slugte han sin mad i løbet af ingen tid. Han var bange for at vi tog den fra ham. Dette er gået over og han er en rigtig dejlig og nem hund indendøre.

Problemerne opstår lige så snart vi kommer ud, endten fri i haven eller i snor. Han lystrer overhovedet ikke nogen af os. Han trækker sindsygt meget i snoren som om han er ved at kvæle sig selv. Vi startede derfor til træning med ham (DCH)for at prøve at lære ham at gå pænt blandt andet med det resultat at det var spild af penge. Vi har arbejdet så hårdt med ham og gjort alt vi har lært igen og igen men han fatter ingenting. Hver anden dag løber jeg selv ca 6km med ham og en stor del af turen er gennem skov og der får han lov til at snuse og dufte alt det han har lyst til. Betyder ikke noget hvor lang tid det tager. Derud over kommer han så meget med os ud og gå som vi kan klare og vi leger meget med ham og prøver at træne så meget vi kan men det hjælper intet på ham da hans drifter styrer det hele. Han mister meget hurtigt fokus. Vi har derfor snakket om at kasterere ham eller muligvis bare på medicinsk måde til at starte med for at se om det kan give en effekt. Men kan det overhovedet dæmpe ham i hans adfærd så vi har en chance for at trænge ind til ham. Skal lige siges igen at når vi er inde kan han ale mulige kunster. Hos dyreværnet kunne de ikke få ham til at sit fx men efter en smule arbejde i 2 dage kunne han let. Han giver pote både med højre og venstre og han kan kende forskel på siderne. Vi har prøvet at putte godbider i en cola flaske som han får at lege med. I stedet for at bide den i stykker så skruer han låget af. Synes jeg er vildt. Men hvad skal vi gøre? Har uden tvivl en meget klog hund men ude virker han totalt afsporet. :damn:

 

Da vi venter vores første barn håber vi at kunne få ham på ret køl inden så vi har mulighed for at gå tur med både hund og barn samtidig.

 

Håber nogen kan hjælpe os

 

Mvh Kristoffer og Lise

 

I gør rigtig meget og rigtig meget godt, synes jeg

og jeg synes det lyder lidt somom at han ikke kan køres træt- han kører i et konstant højt gear.

når han er så klog er jeg enig i at han skal mentalt udfordres med omtanke- men det gør I jo allerede- og det ser ud til at virke indendørs. Hvis han splittede hele hjemmet kunne det jo være understimulering- men det problem har I jo ikke. Det gode er I formentlig har tiden med jer :vuf: han bliver ældre.

 

som jeg tænker det kan det være 2 ting

1) jeres hund elsker friheden,udendørslivet og har ikke tænkt sig at lade nogen chance gå af sig til at tage en STOR bid af kagen - derudover er han hanhund med strejfergenet fuldkomment intakt og der ligger 3! års prægning på ham som I ikke kender til - Det ER en voldsom udfordring.

 

jeg tror også mere energi giver simpelthen mer energi hos ham.

 

Det handler ikke om at have en rolig hund fordi den er træt, men at have en rolig glad hund fordi den er velafbalanceret,tryg,stimuleret og velopdragen/tilpasset.

 

hvis jeg gætter rigtigt om det frihedselskende,

 

ville jeg prøve at sinke ham udendørs ved at sætte jeres eget tempo ned, ved at udfordrer ham med

 

- at affordre ham udendørs (søgelege),

- give ham agilityudfordringer i skoven (op, ned, balance,igennem,rundt om,ind igennem, finde,fange og

- arbejde på at det er sjovere at være ved jer end at strække ud over vidderne.

 

Køb en heste longe på 15 meter i harald nyborg, så i har snor i ham, og lad det være jer der bestemmer hvornår det frie lange stræk må tages -fx når du løber- 6 km løb er rigelig løbemotion for en hund.

 

i longen kan i træne både at gå med løs snor, gå uden snor, og i har fat i ham til at træne "det er meget sjovere at blive her"

 

beløn ham med klikkeren -timming betyder alt - koncentrer han sig 1 sekund- beløn giv fri og forfra............... og arbejd på at fordoble konc. til 2 sekunder:klap:

 

det bliver et langt sejt træk.

 

husk på at når han trækker i snoren så sig nej/hej og gå den anden vej- bliv ved også selvom turen bare bliver en meter frem og en meter tilbage.

- det bliver han hurtigt træt af - det er jo en kedelig kort tur.

 

Men pointen lær ham at I er sjove at være sammen med og at der sker altmuligt sjovt når han holder sig til jer.

 

agiilitytræning er oplagt.

 

slut altid med en succes -om det så bare er en givepoteøvelse

 

og undlad at kalde på ham,når det er unødvendigt /småting (jeg bruger kom istedet for) eller når i ved at indkaldet vil mislykkedes.

 

indkald på navn betyder, kom første gang og lige med det samme.

 

men i har jeres sag for

jeg håber det kommer til at gå godt

:5up:

 

*****************''

 

den anden ting det også kan være er at I kan have en hund der er kronisk stresset- er det sådan, ville jeg få noget hjælp til det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Indse at i har en problemhund, og at de almindelige klubber ikke kan hjælpe på det punkt. At træningen i DCH var spild af penge stemmer med mine iagttagelser. Der trænes med en meget høj stressfaktor og trænerne er for dårligt uddannede til at håndtere problemhunde, og giver ofte modstridende vejledninger. Nu kan det være at der er nogen DCH folk der bliver sure over det jeg skriver, men sådan har jeg oplevet DCH, og det lader til at du også har.

 

Du lader din hund snuse som den selv vil, det er ligesom at surfe planøst på internettet. Det kan være meget sjovt, men der kommer ikke ret meget ud af det.

I stedet kan du forsøge at forbinde snuseriet med en opgave, f.eks ved at lægge et spor. Jeg bruger en 1½-2 liters sodavandsfalske som bliver fyldt med vand, og der kommer noget leverpostej i. Det får lov at stå en uge og stinker herefter forfærdeligt. Med det vand kan man lægge et spor, og placere godbidder undervejs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

hej

 

Jeg syntes det lyder som om Miki er stresset. At give ham en colaflaske med mad i, og så skrue låg på, er med til at øge stressen..uden låg er det en super ide, også selvom han har lært at skrue det af. det lyder som om at det er ham, der lidt for lov at planlægge sin egen dag.. det svarer til at lade mindre børn selv skulle planlægge, og tage ansvar for sin dag, og det er ikke ønsketænkning for et barn, selvom det måske lyder dejligt. Barnet bliver også frustreret og stresset..og her kommer Miki ind, han har brug for en "stærk" leder. En der bestemmer hvor lidt og hvor meget. Sæt feks. tid på, hvor lang tid må turen varer, og så overhold det ca, vis Miki at det er jer der bestemmer. Lad ham ikke altid bestemme, ros ham når i indimellem afbryder hans snusen, og han lader sig afbryde. Stil ham ikke for svære opgaver, det øger stressen, og skrue lidt ned for hans underholdning. Måske i kunne lave et skema for ham, spisetid, gåtid, legetid, sovetid osv. det kan hjælpe jer så han får lidt faste rammer, og så kan i bedre lave små ændringer i det der virker, og det der ikke gør. En hund som jeres, vil have godt af faste rammer.

Jeg håber virkelig i kan bruge nogle af rådene, for jeres og for Miki´s skyld-

Held og lykke:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kristoffer

Hej igen :)

 

Takker for de mange fine svar. Kan sagtens følge jer alle i betragtningerne og vil helt klart prøve nogle af tingene. En skriver at vi burde gå til træning med Miki. Det vil vi også rigtig gerne men problemet er at Lise er utrolig højgravid og kan derfor ikke holde ham. Han trækker simpelthen alt for meget til hun kan holde ham. Jeg selv arbejder om aftenen så er meget besværligt men leder efter et job om dagen og så skal vi helt sikkert igang med træning igen.

Jeg nævnte at vi har brugt en flaske med låg på med godbider i som han så åbner. Dette var kun et eksempel på at han er smart og klog for det er ikke noget vi praktisere som en fast ting af hverdagen. Har vist gjort det 3-4 gange.

 

Men sjovt at i nævner klik-træning for dette har vi nemlig snakket om mange gange at prøve. Er det svært? Hvordan adskiller dette sig fra andre træningsmetoder?

 

De sidste 2 dage har jeg fodret ham ude i haven på græsset. Altså taget og fordelt hans mad ud over det hele så han skal søge efter det. Tager ham ca 20min at finde og spise det. Nyder han virkelig og resten af dagen kan man sagtens mærke en forskel for han er ikke så besværlig som normalt i og med at han virker ikke så krævende og søger ikke opmærksomhed i samme stil. :-D

 

Men mange tak for jeres tid og alle besvarelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...