Hop til indhold

Søger råd om hund/hundekurv


Gæst dansbo
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har en 9-årig blandingshund som har lidt gigt, og nu her hvor det er begyndt at blive køligere, vil jeg gerne have at han IKKE ligger på det kolde trægulv. Problemet er at han alle dage netop har holdt af at ligge på gulvet, helt uden tæppe under eller noget. Har flere gange prøvet at købe seng/hundekurv til ham, men det er aldrig blevet en succes. Nu har jeg så igennem en veninde set en "sækkeseng" i brug i praksis, og hendes hunde er totalt vilde med disse senge (fra Østrand), og jeg har lidt en idé om at måske zuki vil kunne blive glad for sådan én, fordi han sådan kan mosle lidt rundt og forme den som han vil. Men hvordan får jeg ham til at komme igang med at bruge den? Jeg har desuden 4 katte, og de eeeeeelsker alt hvad der er blødt at ligge på, og jeg VED de vil besætte den seng lige med det samme, og så får jeg i hvert fald IKKE zuki hen og ligge i den, hvis han først skal jage kattene væk.

 

Jeg overvejer lidt det der "gå-væk-kat", så jeg i første omgang kan holde kattene væk fra den, men så er der så det næste, at jeg skal ha zuki til at bruge sengen.

 

Er der nogen af jer der har et godt råd til hvad jeg kan gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bare du skal ha lokket ham op en gang, så finder han ud af hvor dejlig den er..

Prøv med en kiks og få ham til at ligge sig

 

Min har selv en, og han elsker den.

Passede en anden hund sidste weekend, og han blev meget interesseret i den. Også fordi den sagde lidt lyde. Da min hund så var væk et øjeblik, forsøgte den anden sig og vupti.. Så var der optaget :-D

 

Billedet er da min gamle tæve levede. De havde en hver

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer lidt det der "gå-væk-kat", så jeg i første omgang kan holde kattene væk fra den, men så er der så det næste, at jeg skal ha zuki til at bruge sengen.

 

Er der nogen af jer der har et godt råd til hvad jeg kan gøre?

 

Jeg ville i hvert fald ikke bruge det der "Gå-væk-kat", da:

 

1) Det lugter grimt (i hvert fald det min veninde brugte)

2) Katten er ligeglad. Vi brugte det på dynerne for at katten ikke skulle tisse på dem, men det stoppede den hverken fra at tisse eller ligge på dem.

3) Der er en risiko for at det er mere "gå-væk-hund" end "gå-væk-kat".

 

Hvis det er udekatte kan du jo introducere hunden for sækkestolen mens kattene er ude? Ellers kan du lukke dem ude af rummet hvor sækkestolen skal være, i hvert fald mens hunden vænner sig til den.

 

Med hensyn til at få hunden op i sækkestolen, så skal han sikkert bare lære hvor lækker den er, så han kan jo lokkes med godbidder.

Ellers kan man vel bruge klikker og tilknytte en kommando for at få ham til at lægge sig i sækkestolen. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine 2 hunde med gigt vil ikke bruge den store sækkeseng jeg har til dem. Først var den for glat (bævernylon), så lagde jeg 2 lammeskindstæpper på (det hjalp heller ikke). De bryder sig ikke om at træde op på den, når den bevæger sig.

 

Det der virker bedst hos mine hunde, er når jeg varmer et tæppe i tørretumbleren og lægger over deres pude i kurven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Roger Abrantes skriver i bogen "Hunden - Ulven ved din side" at, man vænner hunden til kurven ved jævnligt at lægge et par godbidder i den. Så forbindes kurven med noget godt.

 

Jeg ved ikke om det vil virke på Zuki, men det har virket fint hos os.

 

Held og lykke :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres gode råd og tips. Jeg var ikke klar over at sækkesenge ikke er så gode til gigt-hunde, jeg forestillede mig netop de måtte være gode, fordi hunden kan forme den så den er behagelig for den. Det må jeg lige prøve at høre min dyrlæge om. Men tak for svarene, jeg tror jeg dropper det der gå-væk-kat, for vil da nødig at det virker som afskrækker på zuki i stedet for :stupid:.

 

Det der med at lægge guffer på sengen så han lærer at forbinde den med noget godt, synes jeg lyder som en rigtig god idé.

Link til indlæg
Del på andre sites

:vuf:Hos mine forældre var deres gamle og gigtplagede hund meget glad for en skummadras i fuld længde(85x190) og så med et tyndt vattæppe over til at "skrabe" sig en dejlig seng.

 

Guffer i sengen er jo altid dejligt for en hund. Husk så at rose og sige "dygtiiig":klap: når den er i sengen i starten..:ae: Med ros og godbidder kan man komme langt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...