Hop til indhold

Han eller tæve? hvad passer til os....


Gæst frkniemann
 Share

Recommended Posts

Gæst frkniemann

Vi skal have vores første hund, og valget er faldet på en stabyhoun.

 

Vi har nu læst alt om racen, samt taget kontakt til stabyhounklubben og en god kennel. Men vi kan bare ikke finde ud af om vi skal vælge en han eller en tæve.

 

Vi bor i en stor stuelejlighed med egen have, og der bor en familie med en springerspaniel tæve (stereliseret) på 1 sal.

Vi tager tit på camping og hunden skal selvfølgelig med. Desuden vil vi gå til hundetræning og lidt på jagt osv.

 

Nu har vi så spurgt stabyhounklubben og kennel, som begge siger at der er fordele og ulemper ved begge køn og at det derfor vil være hip som hap hvad vi vælger.

 

Men når vi læser om alt det her med hanhundens drifter når en tæve er i løbetid, så bliver vi alligevel lidt i tvivl....

For da vi bor i en lejlighed dur det ikke at hunden piver hver dag i flere uger hvis en tæve i nærheden er i løbetid, og hvad så når vi er på camping, og der er en tæve i løbetid. Vil den så også pive og være urolig der....

 

Kan man stoppe den når den piver, eller er man bare nød til at acceptere at det er en naturlig del af den mandlige drift?

 

Puha, vi ligger efterhånden søvnløse om natten, for syntes jo at hanhunde er dejlige og at de virker til at være nemmere at træne... men det dur jo bare ikke med vores livsstil hvis den ikke kan lære at være stille selvom der er en tæve i løbetid i nerheden:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en tæve og nummer to jeg skal have til sommer bliver også en tæve. Som du har hørt andre steder fra, så er der fordele og ulemper ved begge køn, men når det er sagt, så sværger jeg selv til tæver...

 

Tæver går i løb ca. 2 gange om året - men hvis man er en dameglad hanhund, så er der ALTID en tæve i løbetid et eller andet sted!

 

At tæver skulle være sværere at træne med, ved jeg ikke noget om? Min tæve elsker at arbejde - også under løbetid. Jeg har også løbet konkurrence (og vundet) med hende, selvom hun var højløbsk...

 

Tæver kan have tendens til at være skarpere og mere "voksne" end hanhunde, når de bliver voksne... Altså lidt mere "mokkeagtige" og gider ikke nødvendigvis andre hunde efter modningen er sat ind... men det er absolut ikke alle....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...