Hop til indhold

Hills Foder til hvalp (hvor meget)


Gæst Mammim
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har en hvalp på 14 uger han vejer 11,2kg

 

Da jeg fik ham sagde opdrætter han skulle have 125gr 3* gange dagligt det var selvom doseringen var 260gr ved 7.5 kg

 

nogle måde at regne det ud på ?? eller gode råd ???

 

Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst teflonhat

Jeg er for så vidt enig med Dorte om, at det vigtigste er at kigge på hvalpen og mærke på den - man skal uden videre anstrengelse kunne mærke ribbenene på hvalpen. Og regn med ca. 1 kg om ugen - så går det ikke helt galt, og hvis du vejer hunden ugentligt, har du temmeligt godt styr på dens vægtkurve og evt. slutvægt, når den er færdigudvokset.

 

Jeg ville dog ikke blindt stole på doseringen på foderposen. Jeg har endnu ikke fundet et 1:1-forhold mellem dosering på foderposer og den mængde, jeg har givet mine hunde, - med mindre jeg ville have en virkelig overvægtig hvalp. Jeg formoder, at foderproducenterne (mere eller mindre bevidst) har en interesse i, at hundeejerne overfodrer, så der kan sælges mere foder. Blot en formodning/antagelse, ikke nødvendigvis sandt.

 

God fornøjelse med hvalpen.

 

/teflonhat

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er for så vidt enig med Dorte om, at det vigtigste er at kigge på hvalpen og mærke på den - man skal uden videre anstrengelse kunne mærke ribbenene på hvalpen. Og regn med ca. 1 kg om ugen - så går det ikke helt galt, og hvis du vejer hunden ugentligt, har du temmeligt godt styr på dens vægtkurve og evt. slutvægt, når den er færdigudvokset.

 

Jeg ville dog ikke blindt stole på doseringen på foderposen. Jeg har endnu ikke fundet et 1:1-forhold mellem dosering på foderposer og den mængde, jeg har givet mine hunde, - med mindre jeg ville have en virkelig overvægtig hvalp. Jeg formoder, at foderproducenterne (mere eller mindre bevidst) har en interesse i, at hundeejerne overfodrer, så der kan sælges mere foder. Blot en formodning/antagelse, ikke nødvendigvis sandt.

 

God fornøjelse med hvalpen.

 

/teflonhat

 

Jeg stoler nu heller ikke blindt på foderposen - og skriver da også "tage udgangspunkt". Et eller andet sted skal man jo starte og så derefter rette ind som det passer.

 

Eksempel:

Da Liva skulle have J/D pga. sin hofte startede jeg med de 330 gr, der stod på posen, at en 30 kg. hund skulle have (Liva vejer 33). Jeg kontrolvejede efter en uge og fik konstateret, at det var aaaalt for meget og satte mængden ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst teflonhat

Fred og blomster - jeg mente det nu også som sådan en almen tommelfingerregel til folk generelt. Jeg hører nogle gange folk sige "jamen, der står på posen, at..." - uden skelen til, at foderproducenteren har en interesse i, at vovsen æder sig halvt fordærvet i foderet, så der kan sælges mere. Så. Bare man er kritisk, men det gælder alt - også hvad tosser som jeg skriver på nettet.

 

/teflonhat

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...