Hop til indhold

Kan en udlejer tillade sig?


ridiger
 Share

Recommended Posts

-At frabede sig muskelhunde på sin martrikkel, når det ikke er skrevet ind i odensreglerne?

- At bede ens kammerat som er på besøg om at forlade stedet, da denne har sin muskelhund med??

 

Kan en udlejer i teroien bestemme om hvem man har besøg af, eller vil man hoppe over i den anden grøft, med at det skal udlejer ikke bestemme???

 

Hvad syntes I

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
-At frabede sig muskelhunde på sin martrikkel, når det ikke er skrevet ind i odensreglerne?

 

En privat udlejer ska lpræcisere i lejekontrakten hvad han vil have eller ikke vil have. Er der ordensregler bør denne type af begrænsninger klart fremgå af denne. Ordensregler er i øvrigt oftest noget man bruger steder med flere lejere og de skal i så fald acceptere disse.

 

At bede ens kammerat som er på besøg om at forlade stedet, da denne har sin muskelhund med??

Nej.

Ikke hvis det ikke fremgår de steder jeg skrev overfor.

 

Kan en udlejer i teroien bestemme om hvem man har besøg af,

 

Nej igen, af samme grude som ovenfor. Endvidere må udlejer ikk bestemme hvilke mannesker du har på besøg. Men som før kan han sætte et regelsæt op omkring hunde og husdyr i almindelighed

 

eller vil man hoppe over i den anden grøft, med at det skal udlejer ikke bestemme???

 

Du kan hoppe alt det du vil. Men udlejer har ret til at lave begrænsninger for lejere, men det skal klart fremgå af kontrakten eller husordenen.

 

Hvad syntes I ?

 

Jeg synes at du skulle tage en fornuftig samtale med udlejer og spørge ind til hvilke regler han forventer der overholdes.

Konflikter du i denne situation er det dig der taber. Enten fordi du mister din lejlighed eller også fordi det bliver noget lort at bo der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg faktisk ikke.... Tror det kommer an på, om det er en privat udlejer eller en boligforening/boligselskab samt hvad der er lejet (lejlighed/hus/værelse etc).

 

Hvis der f.eks er tale om en to-families-ejendom, hvor ejer bebor den ene lejlighed og den anden er lejet ud, så er der vel tale om at der er nogle fællesområder, hvor alle skal kunne opholde sig/passere uden at blive generet af hunde i det hele taget.

 

Men hvis det er tilladt at holde husdyr der hvor du bor, så har jeg svært ved at se, at udlejer skulle kunne 'forbyde' at du har gæster med hund.... også selv om det er en muskelhund, hvis den udelukkende opholder sig inden for dine vægge og kun luftes på offentligt areal.

 

Jeg synes det er en svær debat.... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg faktisk ikke.... Tror det kommer an på, om det er en privat udlejer eller en boligforening/boligselskab samt hvad der er lejet (lejlighed/hus/værelse etc).

 

Hvis der f.eks er tale om en to-families-ejendom, hvor ejer bebor den ene lejlighed og den anden er lejet ud, så er der vel tale om at der er nogle fællesområder, hvor alle skal kunne opholde sig/passere uden at blive generet af hunde i det hele taget.

 

Men hvis det er tilladt at holde husdyr der hvor du bor, så har jeg svært ved at se, at udlejer skulle kunne 'forbyde' at du har gæster med hund.... også selv om det er en muskelhund, hvis den udelukkende opholder sig inden for dine vægge og kun luftes på offentligt areal.

 

Jeg synes det er en svær debat.... :vedikke:

 

Herude er der i rigtig mange boligselskaber forbud mod en del racer, ligesom gæster heller ikke må medbringe de racer....

 

Det påhviler så lejer at dokumentere hunden ikke indeholder nogen af racerne på deres liste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Det er totalt ligegyldigt hvilken boform det er - det skal præciseres i kontrakten hvilke regler der gælder og disse skal svare til lejelovens regler.

 

Så, medmindre der i kontrakten står at en bestemt hundetype er forbudt, kan din udlejer ikke pludselig komme og forbyde dig gæster med denne hundetype.

 

Til gengæld skal du overholde almindelige regler og bestemmelser, så ingen føler sig generet af hund og gæst.

 

Du kan læse om regler for lejere i privat udlejning her Lejernes LO - Lejelovens A-Z

 

 

Min erfaring med private udlejere er, at de oftest ikke har sat sig ind i hvad deres ret og pligt er.

 

Jeg har boet hos 4 private udlejere og fælles for dem var blandt andet at de mente de kunne komme og gå som det passede dem og at de kunne indføre nye regler på trods af lejekontrakten

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et privatejet boligselskab og der står intet i ordensreglerne som blev udleveret ved indflytning, om at der ikke måtte forfindes muskelhunde på matriklen. Dog fandt jeg ved nærlæsning at der ikke måtte komme hunde på besøg.

Det er min nabo som havde en højlydt samtale med udlejer om hans vens kamphund som var på besøg. (tynde væge)

 

Det er derfor at tanken kom om hvad udlejeren kunne forlange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er et privatejet boligselskab og der står intet i ordensreglerne som blev udleveret ved indflytning, om at der ikke måtte forfindes muskelhunde på matriklen. Dog fandt jeg ved nærlæsning at der ikke måtte komme hunde på besøg.

Det er min nabo som havde en højlydt samtale med udlejer om hans vens kamphund som var på besøg. (tynde væge)

 

Det er derfor at tanken kom om hvad udlejeren kunne forlange.

 

Jeg TROR ikke, men er ikke sikker, at besøgshunde kan forbydes

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan her står der blandt andet nogen steder herude

 

Hunde af ovennævnte racer er ikke tilladt på bebyggelsens arealer. Således må gæster til beboere, ikke medbringe sådanne hunde under deres besøg i bebyggelsen.

 

Det er så indskrevet i bebyggelsen´s "husorden"

Link til indlæg
Del på andre sites

Her ude hvor jeg bor har vi en lang lang liste med div. muskelhunde på som vi ikke må have boende her.

Vi må heller ikke passe dem, men så vidt jeg kan se så må vi gerne dem på besøg, men pasning er strengt forbudt.

Tror ikke en udlejer kan forbyde besøg af nogle slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Millepigen

Jeg bor i et privatejet boligselskab. da jeg flyttede ind, stod der i ordensreglerne, at man måtte have et husdyr, altså 1 kat, eller en hund.

Der er så senere kommet ændringer i reglerne, og vi lejere har ikke haft indflydelse, altså blevet spurgt. Man må nu ikke have besøg af hunde, ej heller passe dem. En del racer er kommet på forbudt liste, dvs. at de lejere der ejede en sådan race, enten skulle flytte, el skille sig af med hunden, inden for et x antal mdr.

 

Der er indenfor de sidste 6 mdr. blevet sat 3 lejere på "gaden", da de ikke rettede sig efter de nye regler. Det var med politi og foged.

 

Om det er lovligt el. ej ???, men når politi og foged er indblandet, så skulle man mene at det var.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i et privatejet boligselskab. da jeg flyttede ind, stod der i ordensreglerne, at man måtte have et husdyr, altså 1 kat, eller en hund.

Der er så senere kommet ændringer i reglerne, og vi lejere har ikke haft indflydelse, altså blevet spurgt. Man må nu ikke have besøg af hunde, ej heller passe dem. En del racer er kommet på forbudt liste, dvs. at de lejere der ejede en sådan race, enten skulle flytte, el skille sig af med hunden, inden for et x antal mdr.

 

Der er indenfor de sidste 6 mdr. blevet sat 3 lejere på "gaden", da de ikke rettede sig efter de nye regler. Det var med politi og foged.

 

Om det er lovligt el. ej ???, men når politi og foged er indblandet, så skulle man mene at det var.:vedikke:

Jeg troede faktisk ikke man måtte lave den slags regler med tilbagevirkende kraft??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...