Hop til indhold

Blandede spørgsmål


Gæst sonir
 Share

Recommended Posts

Hejsa alle sammen..

 

Jeg har en dejlig fransk bulldog på 8 mdr. Han er hyggelig og en rigtig familie hund, men der er noget jeg ikke helt kan finde ud af om er i orden...

 

Vi har siden vi fik ham, vejet ham hver uge, jo ældre han blev, og vægten ikke tog så hurtigt til mere, jo længere tid gik der imellem, dog aldrig mere end 14 dage. Lige pt ligger han på 10 kg, hvilket jo er inden for normalen. Men det der undre mig er at han ikke har taget noget på i 2 mdr. Burde han ikke fortsat tage lidt på, han er trods alt stadig en hvalp?

Vi fodre med Royal Canin, da det var hvad han fik, der hvor vi købte ham. Vi følger de anvisninger der er på fodderet. Det er hvalpe fodder til fransk...

 

Lidt andre spørgsmål...

Vi er ikke den mest aktive familie i verden, men sørger for han kommer ud at gå og vi har en have han kan boltre sig i, men han sover stadig meget, er det bare sån de er, eller er det stadig hvalpe tiden der gør det?

 

Jeg har læst flere steder at man skal rengøre hans ædlere dele og numse, men umiddelbart kan han godt selv nå, så er det nødvendigt og i tilfældet af ja, hvad og hvordan skal det gribes an?

 

Mange steder blir den franske beskrevet som en selvstændig hund, der kommer når man kalder, men den gør lige det færdigt som den er igang med. Lige pt er Valde her, 8 mdr og den sidste månedstid har vi måtte holde ham i snor, da han simpelthen ikke reagerer på noget, når først vi er ude. Er det hans "teenage år" der er trådt ind? Når man kalder på ham, så vender han sige lige om, kigger op og ned af en, og så kan man næsten se at han længes efter at løfte poten og give en fingeren :-D Og så tager han spurten. Hjemme kommer han, og ude er det steder han har været siden han var lille, så han kender området, men kommer ikke før vi enten er ude af syne eller har gemt os lidt. Så er det lige en periode der kommer eller er vi bare igang med en ommer?

I den forbindelse, kan de lære at komme med det samme man kalder, eller er de bare bygget til at komme, når de er færdige med det de lige har gang i?

 

Det var lige lidt fra mig, jeg takker på forhånd for hjælpen.

 

Til år og fred

Sonir

Redigeret af sonir
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke fransk bulldog, men vil da gerne bidrage alligevel.

Min begyndte at sove mindre omkring de 7mdr. Men selvom han er 15mdr nu sover/hviler han da omkring 15 timer pr døgn alligevel..

 

Mht indkald, så er det vigtigt for et succesfuldt indkald, at han ser en grund til at komme - ellers kan han jo ligeså godt snuse videre..

 

I skal være de sjoveste at være sammen med. En vigtig grundregel jeg har benyttet mig af når jeg har trænet indkald har været KUN AT KALDE NÅR JEG VAR SIKKER PÅ SUCCES.

 

Jeg træner aldrig indkald når han har snuden dybt begravet i noget.

 

Til gengæld er det altid sjovt at komme hen til mig (set med min hunds øjne) . Enten er der godbidder, eller legetøj, tag-fat eller spurt sammen med mig..

Jeg har brugt rigtig meget tid på kontakt øvelser inden jeg trænede indkald. Men med det resultat at min hund nu som regel går uden snor (med mindre der kommer andre hunde eller det er midt i morgen-myldretiden hvor alle går mod toget i vores by). :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også øvet lidt kontakt med ham, men nok ikke så meget som jeg burde. De værktøjer jeg fik til hvalpetræning, synes jeg ikke var så gode og jeg fik ikke rigtig nogen begrundelse for kontakt øveldse, lige som jeg ikke lære noget om hvordan det skulle bruges, så der halter jeg vidst lidt på.

Kan du fortælle lidt om det? Jeg har en okay øjenkontakt med ham, og han kigger på mig når hans navn blir nævnt, lige som han selv kigger op af og til, når han går pænt ved siden af mig, for lige at se om der en godbid, noget ros eller lign... Men er det nok, hvorn trænes det og hvorn bruger jeg det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg vil have kontakt til Carlo siger jeg altid den samme lyd, for den har han lært hvad betyder - det betyder kig på mig, jeg vil "tale med dig"

 

Jeg startede med ja-nej øvelser.. en masse godbidder og have hunden foran sig (lige meget om den står eller sidder det er ikke det det går ud på)

 

en godbid i hånden efterfulgt af et JA (som i værsgod spis den bare), gentag x antal gange og følg op med en godbid efterfulgt af et NEJ (hunden må ikke tage godbidden - forsøger den skubbes den blidt væk med et nej - bliv ved til den kigger på dig i stedet for hånden med godbidden), NEJ-godbidden gives IKKE, men fjernes og VUPTI kommer der lynhurtigt en fra den anden hånd.

 

Jeg lærte det med en sjov følge historie fra min træners fantasi, som er nem at huske:

Hunden springer op når der kommer gæster, og det skal den ikke. Men hvordan skal den vide det hvis ikke denn kender forskel på ja og nej?

Forestil dig at moster oda kommer ind, hunden springer op, den får nej og bliver fjernet.

 

8 ud af 10 vil med godbidderne som beskrevet ovenfor fjerne HÅNDEN i stedet for hunden - men hvem propper moster oda ind i kosteskabet fordi hunden hopper op?? :mrgreen:

 

Øvelsen kan avanceres og laves på jorden med mindre og mindre afstand til hunden når den bliver dygtig.

Man kan også lave en anden øvelse med en godbid i hver hånd (gerne når den har lært princippet fra ovenstående, så er det nemmere)

 

Hunden kigger dig i øjnene og hænder bevæger sig langsomt ind foran hunden. Kigger den på en af hænderne tages de ud i start position igen.. Det er meget sjove øvelser der giver tættere kontakt mellem hund og ejer - det er sjovt at kigge på dig, der kommer mad.

 

Kan hunden forskel på ja og nej vil mange af hverdagens problemer let kunne trænes væk, men kun i selve situationen.

Fx hvis den er på vej væk kan den efter megen træning stoppes på et NEJ.

Man kan jo starte med at teste med legetøj. Kast det frem, sig nej (hav line på hunden, så hvis den ignorer nej'et kan den stoppes alligevel) og beløn når der er kontakt mellem jer med et ANDET stykke legetøj, gerne noget sjovere end det der blev kastet..

 

Hvis du er den sjoveste i verden at være sammen med, så gider hunden ikke løbe alt for langt væk (i hvertfald ikke uden at have et øje på dig), for tænk hvis du lavede noget sjovt.

 

Kun fantasien sætter grænser, træn på træstammer, tricks, hoppe op på ting, gemme mad i træstammer osv..

 

Og husk, når du skal lære din hund indkald, så er der altså bare bedre effekt, hvis du ligner en idiot mens du gør det :mrgreen:

 

God fornøjelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...