Hop til indhold

Kan man gøre en belønning mindre værd?


Amocca
 Share

Recommended Posts

Ja, der har været mange tråde om motivation og den fedeste belønning osv. Jeg har lidt det modsatte problem :rolleyes:

 

Den ypperste belønning for Karla er en bold. Bolde er nemme at have med og de feder ikke :mrgreen: Men ak! Hendes hjerne smelter ud af ørerne på hende ligeså snart hun er blevet belønnet en enkelt gang med den!

 

Derefter ved hun jo, at jeg har bolden! Til agility er det helt umuligt at bruge den - hun løber i cirkler, hysgøer af mig, tager enhver forhindring hun ser og har slet slet ikke tid til at se hvad jeg egentlig beder hende om...

Det har jeg accepteret, så til agility bliver den brugt godbidder - forhindringerne i sig selv er jo også en stor belønning for hende, så det er ok.

 

Men ville egentlig gerne bruge bolden i rally, for hun elsker den! Og bliver så lykkelig når hun får den. Men igen, når hun er blevet belønnet første gang, så har jeg pludselig en hund der går lineføring oppe ved min skulder - fordi hun springer så højt op i luften for hver andet skridt, eller som tilbyder 45 forskellige øvelser på en gang, i håbet om at bolden bliver givet for en af dem...

 

Jeg kan bruge den, hvis jeg har den liggende som afstandsbelønning, men det gør belønningen ret "langvarig", idet hun jo så bliver sendt ud til den og derefter skal løbe en sejrsrunde med den og komme ind og aflevere den.... og hvis jeg putter den i lommen har vi samme problem som beskrevet ovenfor. Så det vil sige, at jeg skal tilbage og ligge den ud på afstand igen....

 

Kan jeg på en eller anden måde give bolden mindre værdi? eller er løbet kørt? Skal jeg bare acceptere at jeg har en bold-manisk hund og glemme alt om at belønne med den? udover til afstandsbelønning hvor den ligger stille og dermed ikke kører hende så højt op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever lidt af det samme med Luna lige i øjeblikket, jeg har aldrig oplevet det før, så mit erfaringsgrundlag er ikke så stort :oops:

 

Men hun er pludselig blevet så tændt på sit trækketov at hun ikke engang kan en simpel ting som "sit", jeg kan tydelig se at hun forsøger at komme i tanke om hvad det går ud på, men hun er så højt oppe at køre at hun bare ikke kan komme i tanke om hvad "sit" betyder, så i stedet tilbyder hun et væld af forskellige ting, og ind i mellem gør hun af frustration over at det ikke er det rigtig hun tilbyder.

 

Jeg er jo så jublende lykkelig for endelig at have fundet noget Luna er så vild med, så jeg kunne under ingen omstændigheder finde på at forsøge at få det ned i værdi. Til gengæld forsøger jeg lige i øjeblikket at kræve af hende, at hun altså skal koncentrere sig for overhovedet at få denne belønning, og jeg bruger ikke belønningen til øvelser der ikke er godt indlærte. Hvad angår at Karla hopper op og ikke kan styre sig, kan du ikke lære hende at denne adfærd absolut ikke giver hende bolden, at hvis hun ikke kan kontrollerer sig selv, så lægger du bolden helt væk og der bliver slet ikke leget med den?

 

Jeg syntes jo at det er lidt synd og skam at forsøge at forringe værdien af bolden, så jeg ville nok i stedet fokuserer på at indlære selvkontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg er enig med Lonny. Jeg ville også i stede lære hende at den eneste måde at opnå bolden på er ved at udvise selvkontrol og beherskelse. Men når det så er sagt, så har jeg ingen ide om hvordan det skulle gribes an.

Men hvis du kunne lære hende det, har du jo virkelig en stærk belønning der vil noget og du kan bruge som ultimativ jackpot.

 

Måske man bare i starten skulle vise hende bolden (derhjemme) og så lade hende skabe sig al det hun vil og lige så længe hun vil, bare ignorere hende fuldstændig så længe hun "karter" rundt. Men I samme sekund hun forholder sig roligt, får hun bolden.....(hvis du bruge klikker her vil det være rigtig godt...ro = klik og bold). Hvis du er ihærdig nok, og er præsis i din belønning med bolden, mon ikke hun så med tiden vil forbinde synets af bolden med at skulle forholde sig rolig og afvente din "kommando".

 

Bare en tanke, ved ikke om det ville virke i praksis :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger bolde meget i impulskontroltræning... atså at hun fx skal afvente et værsgo før hun må løbe efter en bold der bliver kastet... og også når jeg afstandsbelønner med bold er det seriøs impulskontroltræning for hende, for hun vil egentlig helst smutte ud og hente den efter en øvelse :rolleyes:

 

Men I har nok ret, jeg må nok prøve at arbejde med impulskontrol mens jeg har bolden på mig. Og så simpelthen kræve af hende, at hun skal forholde sig i ro inden hun får den...

 

tak for indput :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...