Hop til indhold

Hjemmelavet hundemad / Tørfoder


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Gæst Sitto

Pt bliver mine hunde udelukkende fodret med hjemmelavet hundemad, pga min ene hund har allergi.

 

Men da hun jo flytter den 21. juli, vil jeg gerne begynde at fodre med tørfoder igen, til min DSG. Hun blev før fodret med Orijen tørfoder, og fungerede rigtig godt på det. En fodel der er ved tørfoder er også at det kan serveres på nogle lidt mere spændende måder end hjemmelavet hundemad. Fx kan tørfoder bruges som fodersøg, i en ½ liters flaske, i en foderbold osv.

^^ Det kan man ikke rigtig med hjemmelavet hundemad :lol:

 

Tror dog nok at Sitto alligevel ville blive lidt fornærmet, hvis jeg stoppede helt med hjemmelavet hundemad.. for dét er hun hel vild med :mums: ..men okay, alt hvad der er mad ELSKER Sitto!!

 

Så havde tænkt at fodre hende med tørfoder fremover (når Kency er flyttet) Men så vil jeg alligevel have noget hjemmelavet hundemad i fryseren altid. Så hun kan få sådan en portion et par gange om ugen - når hun skal forkæles lidt. Hvis jeg servere tørfoder i en kedelig madskål, tror jeg nok Sitto ville være fornærmet.. nu når hun har været vant til hjemmelavet hundemad, men når tørfoderet bliver serveret på en sjov måde, får hun jo noget aktivering ud af det og så ved jeg at hun gerne vil spise det. :-)

 

Tørfoderet skal være Orijen. :5up:

 

Nogen som kan anbefale andre gode mærker? (og NEJ Olivers er ikke noget godt mærke!!)

 

For evt at købe en pose mere, så man kan blande tørfoderet lidt - så det ikke er det samme hele tiden.

 

Og sidste spørgsmål (for nu..) : Nogen som fodre både med hjemmelavet hundemad og tørfoder? Hvis ja, hvordan går det så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Du kan sagtens fodre med både hjemmelavet mad og tørfoder, halvt /halvt er en succes for flere :-)

 

Og som du er inde på så smager det jo hamrende godt det hjemmelavede mad :-D

 

Jeg bruger en del af køddelen som søg, og det fungere, så jeg kan ikke se der er tab på nogen måde :hmm:

 

Mine hunde bliver glade mange gange om dagen :lol:

 

Jeg kan anbefale canidae fra http://www.soepet.dk/

 

Og så kan jeg anbefale eaglepack fra www.eaglepack.dk

 

Det er et par af de bedste mærker i dk lige pt tror jeg :-)

 

Som du er inde på er Sitto nok ikke helt enig i at tørfoder har alle de her fordele som du ser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Toffi bliver fodret med begge dele, både tørfoder og hjemmelavet.

Men vi er ikke pejlet 100% ind på hvad der er det ideelle.

P.t. forsøger vi med canidae som tørfoder.

Vi har indtil da brugt Royal canin Intestinal, som kun bør bruges hvis dyrlæger "ordinerer" det.

 

Om et par uger ved jeg mere om hvorvidt canidae er godt eller ej til hende.

 

Toffi er lidt svær. F.eks. kan jeg ikke få ris i hende.

Der var en uges tid hvor hun spiste temmelig meget tørfoder. Da opførte hun sig til sidst som en der havde været til en masse suppe-steg-is-konfirmationer!

 

Det er så individuelt, det med foder, hvordan hundene reagerer på det. F.eks. kan Toffi slet ikke fordøje råt.

 

Men en ting er sikkert, tilsætningsstoffer og biprodukter er der ingen hunde der behøver.

 

Toffi har haft svær leverubalance, men den er ovre nu. Så noget rigtigt må vi have gjort fodermæssigt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bestemt Sitto vil være glad for at få tørfoder igen - for det betyder jo mere aktivering, flere "hjerneopgaver" til hende .. og det elsker hun! Men helt at få 'frataget' den hjemmelavet hundemad, tror jeg ikke hun vil synes om :lol:

 

Men så er det lige med at finde balancen mellem hvor meget tørfoder og hjemmelavet mad PLUS godbidder der skal gives.. for der skal ikke ret meget til og så ryger hendes vægt helt op! :shock: I løbet af no time kan hun tage 1 kg på, hvis hun bare får lidt for meget..

 

Og efter hun er blevet sterilliseret er den stakkels hund jo sulten HELE tiden.. :roll:

 

Nu får hun 100-110 g mad pr måltid (hjemmelavet hundemad) og det bliver serveret 2 gange dagligt. Så det er jo 200-220 g hjemmelavet hundemad om dagen. Udover det osse godbidder, det plejer gerne at være 1-2 kyllinge pølser om dagen (og hvis vi har noget andet kød så det, men ca 30-60 g), undtagen de dage hvor vi er til agility - der ryger mere ned, men tilgengæld forbrænder hun jo osse mere der. Da hun udelukkende fik Orijen, kan jeg huske hun fik 90-100 g om dagen.

 

Så hvis man vil fodre med hjemmelavet mad nogle af dagene, som ét af måltiderne - hvad tror i så hun skal have af Orijen og hjemmelavet mad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bestemt Sitto vil være glad for at få tørfoder igen - for det betyder jo mere aktivering, flere "hjerneopgaver" til hende .. og det elsker hun! Men helt at få 'frataget' den hjemmelavet hundemad, tror jeg ikke hun vil synes om :lol:

 

Men så er det lige med at finde balancen mellem hvor meget tørfoder og hjemmelavet mad PLUS godbidder der skal gives.. for der skal ikke ret meget til og så ryger hendes vægt helt op! :shock: I løbet af no time kan hun tage 1 kg på, hvis hun bare får lidt for meget..

 

Og efter hun er blevet sterilliseret er den stakkels hund jo sulten HELE tiden.. :roll:

 

Nu får hun 100-110 g mad pr måltid (hjemmelavet hundemad) og det bliver serveret 2 gange dagligt. Så det er jo 200-220 g hjemmelavet hundemad om dagen. Udover det osse godbidder, det plejer gerne at være 1-2 kyllinge pølser om dagen (og hvis vi har noget andet kød så det, men ca 30-60 g), undtagen de dage hvor vi er til agility - der ryger mere ned, men tilgengæld forbrænder hun jo osse mere der. Da hun udelukkende fik Orijen, kan jeg huske hun fik 90-100 g om dagen.

 

Så hvis man vil fodre med hjemmelavet mad nogle af dagene, som ét af måltiderne - hvad tror i så hun skal have af Orijen og hjemmelavet mad?

 

No idea...det med mængder og forhold synes jeg ikke er nemt.

 

Men noget andet er at du vel kan blande tørfoderet med lidt af det hjemmelavede? Så smager det lidt af det hun kender.

Jeg blander tørfoder med en smule hjemmelavet leverpostej uden salt og tilsætningsstoffer, så ryger det ned for hende den lille kræsne jeg har :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tror bestemt Sitto vil være glad for at få tørfoder igen - for det betyder jo mere aktivering, flere "hjerneopgaver" til hende .. og det elsker hun! Men helt at få 'frataget' den hjemmelavet hundemad, tror jeg ikke hun vil synes om :lol:

 

Men så er det lige med at finde balancen mellem hvor meget tørfoder og hjemmelavet mad PLUS godbidder der skal gives.. for der skal ikke ret meget til og så ryger hendes vægt helt op! :shock: I løbet af no time kan hun tage 1 kg på, hvis hun bare får lidt for meget..

 

Og efter hun er blevet sterilliseret er den stakkels hund jo sulten HELE tiden.. :roll:

 

Nu får hun 100-110 g mad pr måltid (hjemmelavet hundemad) og det bliver serveret 2 gange dagligt. Så det er jo 200-220 g hjemmelavet hundemad om dagen. Udover det osse godbidder, det plejer gerne at være 1-2 kyllinge pølser om dagen (og hvis vi har noget andet kød så det, men ca 30-60 g), undtagen de dage hvor vi er til agility - der ryger mere ned, men tilgengæld forbrænder hun jo osse mere der. Da hun udelukkende fik Orijen, kan jeg huske hun fik 90-100 g om dagen.

 

Så hvis man vil fodre med hjemmelavet mad nogle af dagene, som ét af måltiderne - hvad tror i så hun skal have af Orijen og hjemmelavet mad?

 

Du ville kunne skære ned på hendes ''tagen på'' ved at droppe kyllingepølserne og istedet give rent kogt kyllinge/kalkunbryst/lever/hjerte/mørbrad m.m..

 

Mika er også neutraliseret og hun er faktisk nået dertil at hun kan styre sin vægt selv på den kost hun er på nu.

 

Og så kan du give 100 gr hjemmelavet om dagen, fx i konger med godbidder i bunden, og 45-50 gr Orijen :-)

 

Som du ved giver jeg en del af mine hundes køddel som kød-godbidder der bruges til både belønning og som søg :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ville kunne skære ned på hendes ''tagen på'' ved at droppe kyllingepølserne og istedet give rent kogt kyllinge/kalkunbryst/lever/hjerte/mørbrad m.m..

 

Mika er også neutraliseret og hun er faktisk nået dertil at hun kan styre sin vægt selv på den kost hun er på nu.

 

Og så kan du give 100 gr hjemmelavet om dagen, fx i konger med godbidder i bunden, og 45-50 gr Orijen :-)

 

Som du ved giver jeg en del af mine hundes køddel som kød-godbidder der bruges til både belønning og som søg :-)

Jah den med kogte kød har jeg jo prøvet nogle gange - og jeg kører simpelthen træt i det. At skulle huske at tage kød op af fryseren til godbidder, skal koge det osv., har tit stået uden godbidder til gåture fordi jeg har glemt at tage op af fryseren.. så jeg synes altså det bare er supernemt lige at smutte ned til Fakta og købe kyllingetern, kyllingepølser, frikadeller, fiskefrikadeller osv.

 

Men den med 100 gr hjemmelavet mad og 50 g Orijen tror jeg at jeg vil prøve :5up:

 

Og jeg tror aldrig at Sitto når til det punkt hvor hun selv kan styrer hvor meget hun skal have - det kunne hun engang, men det er ihvertfald helt slut nu! Tror hun er en Labrador undercover :cool::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

No idea...det med mængder og forhold synes jeg ikke er nemt.

 

Men noget andet er at du vel kan blande tørfoderet med lidt af det hjemmelavede? Så smager det lidt af det hun kender.

Jeg blander tørfoder med en smule hjemmelavet leverpostej uden salt og tilsætningsstoffer, så ryger det ned for hende den lille kræsne jeg har :-D

Joh det kunne jeg godt - men så kan det jo ikke bruges som aktivering til fodersøg, foderbold, ½ liters flaske osv., og det er jo netop det som er meningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jah den med kogte kød har jeg jo prøvet nogle gange - og jeg kører simpelthen træt i det. At skulle huske at tage kød op af fryseren til godbidder, skal koge det osv., har tit stået uden godbidder til gåture fordi jeg har glemt at tage op af fryseren.. så jeg synes altså det bare er supernemt lige at smutte ned til Fakta og købe kyllingetern, kyllingepølser, frikadeller, fiskefrikadeller osv.

 

Men den med 100 gr hjemmelavet mad og 50 g Orijen tror jeg at jeg vil prøve :5up:

 

Og jeg tror aldrig at Sitto når til det punkt hvor hun selv kan styrer hvor meget hun skal have - det kunne hun engang, men det er ihvertfald helt slut nu! Tror hun er en Labrador undercover :cool::lol:

 

Det er ærgerligt at du ikke kan styre det der med kogt kød og indmad, men måske kan du lære det Nicole? du er meget lærenem må du huske :-D

 

Man kan købe kogt kyllingekød i Netto m.fl., det er tilsat noget, men det er nok ikke så slemt som kyllingepølser tror jeg og der er væsentligt mindre fedt :-)

Man kan også købe kogt hønsekød på frost :hmm:

Har aldrig prøvet det :-)

 

Jeg tror jeg ville gøre det sådan, at hun får både hjemmelavet og tørfoder hver dag og med tilhørende olier, selv om hun tager på skal hun have olierne :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ærgerligt at du ikke kan styre det der med kogt kød og indmad, men måske kan du lære det Nicole? du er meget lærenem må du huske :-D

 

Man kan købe kogt kyllingekød i Netto m.fl., det er tilsat noget, men det er nok ikke så slemt som kyllingepølser tror jeg og der er væsentligt mindre fedt :-)

Man kan også købe kogt hønsekød på frost :hmm:

Har aldrig prøvet det :-)

 

Jeg tror jeg ville gøre det sådan, at hun får både hjemmelavet og tørfoder hver dag og med tilhørende olier, selv om hun tager på skal hun have olierne :-)

Njah.. nu har jeg efterhånden prøvet det med at koge godbidder selv, et par gange.. og det går ikke så godt.. :oops::lol: så tror jeg holder mig til forskellige "købe-godbidder" fra Fakta.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jah den med kogte kød har jeg jo prøvet nogle gange - og jeg kører simpelthen træt i det. At skulle huske at tage kød op af fryseren til godbidder, skal koge det osv., har tit stået uden godbidder til gåture fordi jeg har glemt at tage op af fryseren.. så jeg synes altså det bare er supernemt lige at smutte ned til Fakta og købe kyllingetern, kyllingepølser, frikadeller, fiskefrikadeller osv.

 

Men den med 100 gr hjemmelavet mad og 50 g Orijen tror jeg at jeg vil prøve :5up:

 

Og jeg tror aldrig at Sitto når til det punkt hvor hun selv kan styrer hvor meget hun skal have - det kunne hun engang, men det er ihvertfald helt slut nu! Tror hun er en Labrador undercover :cool::lol:

 

Muligheden er jo også at gøre som jeg gør - jeg koger store portioner hestelever og hestehjerte (20 kg) af gangen, skærer det ud i tern og fryser det ned i store fryseposer og skriver hvad der er hældt i - når jeg husker det (gør jeg som regel) tager jeg en pose op og banker lidt på den, til indholdet er løsnet og hælder det op, som jeg nu skal bruge.

 

Det holder sig nemt 5 dage på køl :-)

 

Står jeg 'nu og her' og skal bruge godbidder og ikke har fået taget noget op af fryseren - så får det en tur i mikroovnen på optøningsprogrammet - nemt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Muligheden er jo også at gøre som jeg gør - jeg koger store portioner hestelever og hestehjerte (20 kg) af gangen, skærer det ud i tern og fryser det ned i store fryseposer og skriver hvad der er hældt i - når jeg husker det (gør jeg som regel) tager jeg en pose op og banker lidt på den, til indholdet er løsnet og hælder det op, som jeg nu skal bruge.

 

Det holder sig nemt 5 dage på køl :-)

 

Står jeg 'nu og her' og skal bruge godbidder og ikke har fået taget noget op af fryseren - så får det en tur i mikroovnen på optøningsprogrammet - nemt :-)

 

Enig :-D

 

10 min. med frysepose med frosne godbidder i varmt vand løser også problemet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligheden er jo også at gøre som jeg gør - jeg koger store portioner hestelever og hestehjerte (20 kg) af gangen, skærer det ud i tern og fryser det ned i store fryseposer og skriver hvad der er hældt i - når jeg husker det (gør jeg som regel) tager jeg en pose op og banker lidt på den, til indholdet er løsnet og hælder det op, som jeg nu skal bruge.

 

Det holder sig nemt 5 dage på køl :-)

 

Står jeg 'nu og her' og skal bruge godbidder og ikke har fået taget noget op af fryseren - så får det en tur i mikroovnen på optøningsprogrammet - nemt :-)

 

Vi har desværre ikke alverdens fryseplads.. så det er netop begrænset hvor store portioner jeg kan lave.. :neutral: tror også lidt det er derfor jeg kører træt i det - for føler jeg hele tiden skal koge godbidder.. men ellers en god ide med de store portioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har desværre ikke alverdens fryseplads.. så det er netop begrænset hvor store portioner jeg kan lave.. :neutral: tror også lidt det er derfor jeg kører træt i det - for føler jeg hele tiden skal koge godbidder.. men ellers en god ide med de store portioner.

 

Ja, det er rigtigt at det tager plads op, herhjemme har jeg "mine" hylder med hundemad, fisk og grønt, og min mand har SINE med mandebøffer, mandebøffer og mandebøffer ;-) -Og vi mænger os ikke på hinandens hylder, men må hver især stå for administrationen af vores hylder, og ve den der får smidt noget oveni den andens hylde :lol:

 

Men jeg kender ikke til problemet med hele tiden at skulle koge, jeg synes nærmest min hundemadshylder er bundløse! Men det er jo fordi hun er så lille og ikke spiser ret meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Vi har desværre ikke alverdens fryseplads.. så det er netop begrænset hvor store portioner jeg kan lave.. :neutral: tror også lidt det er derfor jeg kører træt i det - for føler jeg hele tiden skal koge godbidder.. men ellers en god ide med de store portioner.

 

Ja så er det ikke så let med kæmpestore portioner.

 

Muligheden er jo også, at gøre det fast en gang om ugen - så tager det heller ikke så lang tid, at udskære og så opbevare det i køleskabet. Kommer du det på køl med det samme, vil det godt kunne holde sig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja så er det ikke så let med kæmpestore portioner.

 

Muligheden er jo også, at gøre det fast en gang om ugen - så tager det heller ikke så lang tid, at udskære og så opbevare det i køleskabet. Kommer du det på køl med det samme, vil det godt kunne holde sig :-)

 

Ja, fx et kalkunbryst, skære det i tre strimler på langs, koge det i ca 25 min, køle af, skære ud i portioner, fryse et par poser ned, en til hver dag, så er den skid slået, det tager måske ialt 1 time :-)

 

En rutine med at tage ud inden morgenmad hver dag :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm.. ja nu står jeg jo også meget snart med kun én hund = så bliver godbidsforbruget også mindre. Så er der jo til længere tid. :-D Men tror måske jeg har skullet koge så ofte før, fordi at i den tid hvor jeg selv kogte godbidder, bl.a. var i den tid hvor Kency var helt udenfor rækkevidde når hun så en anden hund - så der gik virkelig sindsygt mange godbidder til, for at få hende til at opfører sig sådan nogelunde.. så man kunne være bekendt at have hende med udenfor husets grund :lol:

 

Så joh.. måske "kaster vi os ud i det igen" - når Kency er flyttet.

 

Ellers må jeg lige få sendt min mor ned i kælderen, for at få ryddet op i fryseren :mrgreen: og der kommer jo også lidt mere plads, når Sitto ikke skal fodres med hjemmelavet hundemad 100%.

 

Ja.. det tror jeg vi gør - begynder med det igen når Kency er flyttet. Så kan vi også veksle lidt mere, mellem noget grisekød, and, kylling, kalkun, fisk osv., hvad man nu lige kan finde :blink: men indmad bliver nok stadig ikke særlig tit (læs; yderst sjældent!!) for jeg kan simpelthen ikke lidt sådan noget.. det er rigeligt at jeg skal stå med råt kød, inden det skal i gryden :oops:

 

Ja - bl.a. på dét punkt er jeg ret sart.. sys det er klamt sådan noget råt kød! :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fundet en god løsning, synes jeg selv :5up:

 

Til morgenmad får hun tørfoder, som aktivering. Er vejret godt, bliver det kastet ud på græsset som fodersøg og er vejret knapt så godt (og især når vi igen nærmere os efterår/vinter) vil hun få det indenfor, som aktivering. Enten i fx viskestykke, foderbold, ½ litersflaske, gemt rundt omkring i huset og hvad der ellers er af gode muligheder for inddørsaktivering. Så får hun noget aktivering, inden hun skal være alene. -For hendes alenetid bliver desværre også forlænget, da jeg som det første skal have flere timer i skolen, men jeg skal også begynde at regne 1 times transporttid oveni ca.

 

Og så til aftensmad vil hun få hjemmelavetmad, serveret i en Kong.

 

Så vil jeg koge nogle godbidder eller tørrer nogle i ovnen, fryse dem ned og udelukkende bruge dem til agilitytræning! Så er gufferne til agility nemlig lækre og mere spændende end de normale guffer. :-D Og de normale guffer på gåture og almindelig træning herhjemme, vil fortsat være kyllingepølser. Og så vil jeg købe nogle endnu lækre guffer, fx leverguffer eller fiskeguffer fra Olivers (ja sådan noget rigtig klamt noget.. :lol:) som kan bruges til agilitystævne.

 

Så er gufferne til agility mere spændende, og det kan måske få hende endnu mere koncentreret på banen. Der er da ihvertfald forskel at mærke på hende, når jeg har kyllingepølser med til agility og når jeg så har frikadelle med :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...