Hop til indhold

Lidt forskellig træning


Gæst MikaelPS
 Share

Recommended Posts

Gæst MikaelPS

Hej med jer allesammen.

Min kone og jeg har en dejlig hund (Golden Retriever og Rottweiler), som nu snart er et års tid gammel. Hun kan mange ting efterhånden - men der er stadig ting der halter - derfor kunne jeg godt tænke mig nogle gode råd til de følgende ting - sikkert ganske simpelt, men jeg synes nu det er lidt svært da Leika er vores første hund.

1: Hun har det med at være meget meget ivrig når vi møder andre hunde eller mennesker når vi er ude og gå tur. Hun er endelig holdt op med at trække i snoren når vi går, men det er stadig helt galt når vi møder andre. Specielt også når vi får gæster eller skal på besøg, så går hun helt op i en spids af legesyghed. Noget vi kan gøre / træne?

 

2: Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære Leika at give hals på kommando, f.eks. kunne jeg godt se det sjove i at give hende kommandoen: "Hva siger hunden?" og så begynder hun at gø. Hvordan kunne man forestille sig at hun kunne lære dette?

 

3: Og sidst, så kan hun godt finde ud af at løbe ud og hente en pind når man kaster den til hende, men aflevere den og vel og mærke foran mig det kan hun altså ikke. Jeg synes jeg har prøvet at lære hende det på mange måder, men det har ikke virket endnu.

 

Håber der er nogle der kan hjælpe lidt til - det ville virkelig være lækkert.

 

Mikael, Leikas far

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er 3 store spørgsmål du stiller og det er ikke nemt at give råd, når man ikke har baggrundsviden om din hund. Måske kunne du fortælle lidt mere om Leika og hvordan en gennemsnitsdag ser ud for hende.

 

1. Jeg ville tage godbidder med på turen og kaste lidt af dem, hver gang du kommer i en situation hvor du ved at hun bliver "ophidset" af at møde fremmede (du skal kaste inden hun reagerer). Desuden skal du huske på at hun har behov for at møde andre hunde, men igen, måske er dit problem at hun er blevet vant til at synet af en fremmed betyder at man SKAL hilse. Når I får gæster kan du dæmpe Leika ved at give hende et kødben eller et fodersøg som hun sikkert vil koncentrere sig mere om end de fremmede.

 

2. Hvis der er situationer hvor Leika gøer kan du benytte dig af dem og vise hende et håndsignal, idet hun siger lyden (efterfulgt af godbid og ros). Hunde lærer hurtigere visuelle signaler end ord (jeg bruger selv en knyttet næve, jeg vipper op og ned). Efterhånden som hun lærer hvad håndsignalet betyder kan du sætte ord på og hun vil kople de to ting sammen.

 

3. Jeg har lært begge mine hunde at aflevere ved at starte ved slutningen først. Altså ved at hunden er helt henne ved mig og jeg bytter med en godbid. Du kan evt. vise (ikke kaste) hende en bamse (som hun tager fat i og du f.eks. siger "apport" samtidig) og mens du stadig holder i den, tilbyder du hende en godbid og siger f.eks. "slip", idet Leika slipper bamsen og vælger godbidden.

 

Man kan nå langt ved at sætte signaler på de ting hunden gør af sig selv (situationer hvor hunden faktisk træner ejeren til at sige noget bestemt). Efter mange gentagelser lærer hunden at kople ordet til en given handling.

 

Velkommen til iøvrigt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Aschas råd er rigtig gode :-D

 

En anden måde at lære Leika at gi' hals, kan være ved at du stiller foran hende med en godbid i hånden. Til at starte med vil hun tilbyde en masse adfærd, som hun er blevet belønnet for før (sit, dæk, gi' pote, plads, you name it). Men til sidst vil hun blive forvirret over hvad du vil og gi' et piv eller bjæf - beløn dette straks! Da jeg skulle lære Naja (labrador) det, kom jeg til at forstærke et piv, men det havde ingen betydning for efterfølgende træning. Tror faktisk det gjorde at hun lærte at hun skulle give lyd fra sig ;-) Det gik i hvert fald hurtigere og hurtigere derfra. Men stå ikke i flere minutter og vent. Lad Leika forsøge i 5-10 sekunder ad gangen og gå nogle meter væk, hvis det ikke lykkedes og forsøg så igen.

Kommandoen sættes først på, når Leika ved hvad du vil. Jeg vil råde dig til at træne nogle andre ting ved siden af dog, så hun ikke gror fast i én handling - den fejl gjorde jeg :???:

Når kommandoen skal sættes på, så lad Leika udføre handlingen frivilligt et par gange først og så sæt kommando på - så er du sikker på, at hun gør det rigtige + det gør det lettere for hende.

 

Jeg tror du ville kunne få rigtig mange gode råd i bogen "Klikkertræning for din Hund" af Morten Egtved og Cecilie Køste. Man behøver ikke en klikker, bare fordi det hedder "klikkertræning" :-) Og kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan træne sin hund til, når man har forstået principperne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...