Hop til indhold

Dansk spids vægt?


Gæst Martin84
 Share

Recommended Posts

Gæst Martin84

Hejsa..Er der nogle der ved hvad en Dansk spids vil komme til at veje som fuldvoksen? Desværre er det sparsomt med hvad man kan finde af information på nettet, udover mål :( Så tænkte at der måske er nogle herinde der har gjort sig nogle personlige erfaringer de vil dele :) Det skal siges at vi ikke ved om vores vovse er DS eller samojede, da hun ikke har stamtavle..Og da vi købte hende, sagde avler at det var "ren samojedespids", men da jeg har set at de to racer (DS/samojedespids og samojede) tit bliver forvekslet mht. det lignende navn..Så, vi er som sagt ikke 100 % sikker på hvilken af racerne hun er.. Lige nu er hun 7 måneder gl og vejer 19 kg.. Der kommer nogle opdaterede billeder ind snarest :) På forhånd tak for hjælpen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Velkommen til:vinken:...

 

Ja den forveksling af dansk spids, samojed spids og ren samojed, den hører jeg ofte..

 

Mange kalder samojeden for samojedspids, med det er misforståelse. En samojed hedder samojed eller samojedhund.

 

For mig at høre lyder det som om at din tøs nok er en samojed (men igen svært at sige, nu når der ikke er tavle på hende). 19 kg er nemlig for meget for en dansk spids tæve.

 

En samojedtæve ligger på 17,5 kg og op til 22,5 ca... men igen kan det være afvigende alt efter højden.

 

Min egen tøs er 52,5 cm og vejer 19 kg (hvilket er ½ kg for meget) og min hanhund er 58 cm og vejer 26 kg.

 

For at sige om en hund er normalvægtig, så skal du altid kunne mærke rygraden - også uden at trykke til.. Du skal kunne mærke ribben og ane hoftebenene.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

"Ren Samojedespids" betyder egentlig at det skulle være en ren Dansk Spids da Samojedespids er et andet navn for Dansk Spids. Dansk Spids vejer normalt ikke så meget. (19 kg) En tæve bør ligge på omkring 13-17 kg. Jeg tror måske snarer at det er en blanding af en Samojedhund og Dansk Spids som du har. Det ligner vægten på denne hund. Det kan selvfølgelig også betyde at din tæve er overvægtig, men forrige indlæg fortæller hvordan du bør forholde dig omkring netop dette område.

 

Dansk Spids = Samojedespids = Grønlænderspids Er altså en spidshund!

 

Samojedhund = Samojede Er en arbejdshund og ikke en Spids. Kan ses på snudepartiet som er betydelig mere firkantet.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Samojedhund = Samojede Er en arbejdshund og ikke en Spids.

 

Samojeden er nu en spidshund :) Det er der mange racer der er, selvom de ikke hedder det i racenavnet. Kan for det meste kendes på den oprullede hale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...