Hop til indhold

Højst besynderlig adfærd


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig med at kaste lys over Ninjas opførsel her imorges og her til aften:

 

Hun har bidt sin tøjfrø i stykker, så jeg havde indkøbt en grim gul and på reb, med piv i.

 

Da jeg vil give den til hende imorges, trykker jeg på den for at hun ved at den kan give lyd fra sig, så hun ikke pludselig bliver forskrækket.

 

Så begynder hun selv at pive. Først en smule, og så mere og mere så jeg til sidst ikke aner hvor jeg skal gøre af anden, og smider den ind i et skab.

 

Hun bliver ved med at pive, selv efter den er ude af syne. Stopper først da hun får sit sædvanlige alene-hjemme-ben at tygge i.

 

Her til aften prøver jeg så at hive anden frem igen. Trykker lidt på den og giver den så til hende - med samme resultat som om morgenen!:vedikke:

 

Denne gang har hun jo så fået anden, og hun vælger at rende pivende rundt med den i munden- snotforvirret. Skifter konstant fra sin plads inde i det ene værelse, til sin plads ude i køkkenet - farer frem og tilbage.

 

Vi står og skal ud og gå med hende, og hun kommer helt up på trappeopgangen MED anden i munden! (hun har aldrig før vist interesse for at tage sit legetøj med på tur) men styrter hurtigt indenfor med den igen, for at lægge sig i gangen og småbide i den. Hun piver stadig som en besat.

 

Min kæreste tager den så fra hende og lægger den op i hætten på en jakke uden hun ser det. Straks begynder hun at snuse efter den, og vi må tage snoren på hende indenfor, for at få hende med ud på trappeopgangen igen for at gå tur.

 

Hun er kun 6 måneder, og skulle derfor meget gerne IKKE være på vej ind i en løbetid. Så hun kan da forhåbentlig ikke være falsk drægtig ??

 

Er der nogen der ved hvad dette kan være, eller som måske selv har oplevet noget lignende ?

 

Anden er pt. røget i karantæne....

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Motor lille hvalp - dødsensangst for piv burgeren. Han begyndte også at pive og så gemte han sig halvt under bordet og sprang rundt som en jeg ved ikke hvad. Det gjorde han over noget tid, vi pev kun engang imellem på den (prøvede lidt langsom tilvænning, du ved), men en dag satte han så i det største sødeste kæreste ulvehyl, og fra den dag af var pivdyret hans gode ven som han kunne hyle sammen med. Og gør det stadig :-)

 

Så her hos os tror jeg bare at lyden var den helt rigtige tone, og den lille hund er sikkert både blevet skræmt og fascineret, men han lærte da at hyle på "kommando" (læs: piv).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, undskyld - fik læst det sidste af indlægget.

 

Tror det er hormoner der skal have skylden. Som sagt opfører mine sig sådan, når de er falsk drægtige. Så går der moderfølelser i det hele, og alt der piver skal passes ekstra meget på. Hvis vi ikke fjerner det, så "forværres" tilstanden - og vi kan så nogle gange være så heldige, at vi bliver bedt om at passe på det, så hunden selv kan få lidt ro.

 

De yngste har ikke været så slemme til det, men den gamle var storslem inden hun blev neutraliseret.

 

Ville gemme pivedyr langt væk. I det mindste for en periode. Og så finde noget uden piv. Min personlige holdning er i øvrigt, at piv ofte er med til at stresse hunden unødigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm ... jaaah - det kan lyde meget rigtig det med både at være bange og samtidig fascineret :hmm: Men hun gemte sig bestemt ikke for anden .... Den rendte hun jo rundt med !

 

Synes stadig det er en meget underlig adfærd:vedikke:

 

Ja, men seriøst, så opførte Motor sig også helt gak de første mange gange han hørte noget pive. Har hun nogensinde hørt pivdyr før? Tænk på, det kan da både lyde som hylen, en mus, en fugl.

 

Men dermed ikke sagt at det ikke kan være noget med tidlig løbetid, overhovedet. Du kender hende jo bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna opfører sig sådan når hun syntes hun har fået noget der er vildt lækkert og er bange for at nogen af kattene vil stjæle det :blink:

 

Så løber hun fra gemmested til gemmested, graver det ned i et hjørne og 2 minutter senere bliver hun nervøs for om det nu er gemt nok, så begynder hun at pive og løbe frem og tilbage, hvorefter hun graver det op igen og løber rundt med det for at gemme det et nyt sted, og så starter det hele forfra :lol:

 

Når hun begynder på dette, så fjerner jeg genstanden og gemmer den et sted hun ikke kan se det, for ellers kan hun blive ved med at rende rundt og stresse over at hun ikke har gemt det godt nok. Efterhånden er hun heldigvis begyndt at stole så meget på mine evner til at gemme genstanden, at hun rimelig hurtigt falder til ro når jeg har fjernet det, men til at starte med ville hun bare have genstanden igen, for den var jo slet ikke sikker hos mig :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, undskyld - fik læst det sidste af indlægget.

 

Tror det er hormoner der skal have skylden. Som sagt opfører mine sig sådan, når de er falsk drægtige. Så går der moderfølelser i det hele, og alt der piver skal passes ekstra meget på. Hvis vi ikke fjerner det, så "forværres" tilstanden - og vi kan så nogle gange være så heldige, at vi bliver bedt om at passe på det, så hunden selv kan få lidt ro.

 

De yngste har ikke været så slemme til det, men den gamle var storslem inden hun blev neutraliseret.

 

Ville gemme pivedyr langt væk. I det mindste for en periode. Og så finde noget uden piv. Min personlige holdning er i øvrigt, at piv ofte er med til at stresse hunden unødigt.

 

Normalt er jeg heller ikke vild for at give hunden noget med piv i. Griselyde, kragelyde og alt andet er fint nok, men piv har jeg aldrig været stor fan af.

 

Men den var billig og blev faktisk oprindeligt købt til hendes hvalpebisser pga rebet og det bløde tøjdyr. - men dem har hun så i mellemtiden valgt at smide :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men seriøst, så opførte Motor sig også helt gak de første mange gange han hørte noget pive. Har hun nogensinde hørt pivdyr før? Tænk på, det kan da både lyde som hylen, en mus, en fugl.

 

Men dermed ikke sagt at det ikke kan være noget med tidlig løbetid, overhovedet. Du kender hende jo bedst.

 

Nej, ikke decideret pivedyr. Hun har et tøjdyrs vildsvin som hun var bange for de første par gange.. Den lever dog i skabet indtil videre - hun kunne stadig godt blive en smule bange for lyden hvis hun tumlede rundt med den, og vi ikke var i samme rum.

Ellers har den frø hun nu har splittet ad har ENGANG kunne sige 3 kvæk. Det var hun kold overfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna opfører sig sådan når hun syntes hun har fået noget der er vildt lækkert og er bange for at nogen af kattene vil stjæle det :blink:

 

Så løber hun fra gemmested til gemmested, graver det ned i et hjørne og 2 minutter senere bliver hun nervøs for om det nu er gemt nok, så begynder hun at pive og løbe frem og tilbage, hvorefter hun graver det op igen og løber rundt med det for at gemme det et nyt sted, og så starter det hele forfra :lol:

 

Når hun begynder på dette, så fjerner jeg genstanden og gemmer den et sted hun ikke kan se det, for ellers kan hun blive ved med at rende rundt og stresse over at hun ikke har gemt det godt nok. Efterhånden er hun heldigvis begyndt at stole så meget på mine evner til at gemme genstanden, at hun rimelig hurtigt falder til ro når jeg har fjernet det, men til at starte med ville hun bare have genstanden igen, for den var jo slet ikke sikker hos mig :blink:

 

Det kunne godt lyde som præcist den adfærd Luna viser! Ninja så bare ikke ud som om hun ville gemme den . eller måske nåede hun slet ikke dertil før vi tog den fra hende :vedikke:

 

En lille opdatering fra lige før vi gik i seng igår:

 

Vi havde jo så lykkeligt glemt anden der stadig lå i hætten på jakken der hang ude i gangen. Hun kommer så pludselig ind i soveværelset med ... tadaa... ANDEN! (den må være faldet ned) Denne gang var der hverken lyd på den eller hende, og hun gumlede tilfreds på den. Valgte dog at tage den fra hende, og måtte faktisk gemme den under min trøje i næsten 10min, fordi hun snusede og snusede efter den, og holdt skarpt øje med mig - det var jo mig der havde taget den fra hende!

 

Den ligger nu trygt ude i skabet igen. Hun nåede iøvrigt at få bidt det ene øje af. Så håber da bestemt ikke det har noget med moderinstinkterne at gøre :skraek:

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse eeelsker sine pivedyr..

 

Når hun får et nyt, laver hun stoooore øjne, og tager den meget forsigtigt ud af hånden på mig.

Så løber hun en omgang med den, smider den og dutter meget forsigtigt til den! Siger den piv bliver hun glad, og dutter forsigtigt igen. Siger den ikke piv dutter hun lidt hårdere.

Så ligger hun sig op af den, og ruller sig på den til den piver, hvorefter hun hopper væk, og bu'aar af den (sær lyd at forklare, det er som en dyb brummen, og en særlig lyd kun ganske få udvalgte får). Så tager hun den forsigtigt og løber en tur til, smider den, dutter den, snakker til den, dutter til den, snakker til den, ruller sig på den, og ja, sådan fortsætter det...

 

Når et pivedyr er ældre dutter og ruller hun sig stadig på det, men ikke lige så nænsomt, og efter noget tid leger hun trækkeleg med det og til sidst bider hun det i stykker.

 

Har hun to pivedyr til rådighed samtidig, skal de DØ. Det MÅ ikke ske. Det samme gælder for bamser.. Altid kun en til rådighed...

 

Det er en underlige spøjs adfærd, og er hendes "moderinstinkt" at rulle sig på noget til det piver, så er det da nok meget godt at hun er neutraliseret :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøvede så at give den til hende imorges, og den lå fremme da min kæreste og hende kom hjem fra morgenturen.

 

Straks hun ser den og tager den i munden begynder hun at pive igen (denne gang var det dog mere "snakke-lege" brumme/piveri. Hun glemmer anden da jeg giver hende tyggebenet, men fortsætter med at lave sære lyde mens hun tygger i benet (normalt siger hun aldrig noget når hun tygger i ben). Men anden fik lov at ligge med hende i kurven.

 

Jeg ved ikke om Jeres hunde sagde sære lyde da deres hvalpetænder var helt løse og ømme - men det lyder præcis som da hun var ved at tabe tænder, og havde fundet en god gren at tygge i, til at få tænderne lidt løsere. (det må vel egentlig gøre lidt ondt - det bløder jo :vedikke:)

 

Nu har vi ladet hende beholde den mens hun er alene hjemme, og så må vi høre optagelsen når vi kommer hjem. Vi vurderede at det egentlig godt kunne være legelyd - fordi hun netop ved at den kan sige lyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Basse eeelsker sine pivedyr..

 

Når hun får et nyt, laver hun stoooore øjne, og tager den meget forsigtigt ud af hånden på mig.

Så løber hun en omgang med den, smider den og dutter meget forsigtigt til den! Siger den piv bliver hun glad, og dutter forsigtigt igen. Siger den ikke piv dutter hun lidt hårdere.

Så ligger hun sig op af den, og ruller sig på den til den piver, hvorefter hun hopper væk, og bu'aar af den (sær lyd at forklare, det er som en dyb brummen, og en særlig lyd kun ganske få udvalgte får). Så tager hun den forsigtigt og løber en tur til, smider den, dutter den, snakker til den, dutter til den, snakker til den, ruller sig på den, og ja, sådan fortsætter det...

 

Når et pivedyr er ældre dutter og ruller hun sig stadig på det, men ikke lige så nænsomt, og efter noget tid leger hun trækkeleg med det og til sidst bider hun det i stykker.

 

Har hun to pivedyr til rådighed samtidig, skal de DØ. Det MÅ ikke ske. Det samme gælder for bamser.. Altid kun en til rådighed...

 

Det er en underlige spøjs adfærd, og er hendes "moderinstinkt" at rulle sig på noget til det piver, så er det da nok meget godt at hun er neutraliseret :P

 

Det lyder til at vores hunde er lidt småfjollede med pivedyr :banan:

(og lad os krydse fingre for at det ikke er moderinstinktet der spiller ind!:hmm:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...