Hop til indhold

BARF - igen igen


Gæst Chocolate Labrador
 Share

Recommended Posts

Gæst Chocolate Labrador

Hej allesammen

Jeg er ny her på Hundeforum, men tænkte at mit første indlæg måtte handle om noget, som er vigtigt for mig og mind hund. Nemlig fodder. Men først vil jeg lige hilse pænt på og præsentere migselv. Jeg er 30 år gammel, min hund 16 måneder labrador retriever. Jeg har haft hende i knap 3 måneder er og fuldstændig forelsket i hende og fascineret af alle de muligheder, der åbner sig med en hund. Sikke et skønt univers af oplevelser og glæde ved udvikling og samarbejde. Nok om det - og til det konkrete spørgsmål.

 

Jeg påtænker at skifte fra NOW til Barf. Jeg har læst en del indlæg her på HF, og spurgt min hundetræner. Hun anbefaler klart BARF. Jeg talte med dyrlægen idag, og hun var hverken for eller rigtigt imod. Hendes eneste indvending var blot, at de af og til så hunde med forhøjet nyretal, der faldt, når hunden kom på alm. fuldkost.

 

Jeg er selvfølgelig ikke blind for, at dyrlæger også tjener på salg af fodder og BARF forhandlere jo ligeså.

 

Er der nogle objektive undersøgelser/videnskabelige studier, der taler klart for eller imod BARF?

 

Håber på nogle input fra garvede hundeejere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke du kan finde nogle uvildige undersøgelser, for nogen skal jo betale for dem, desværre.

 

Jeg snakkede med en dyrlæge om det forleden, som var meget imod det - fordi han var træt af at redde hunde, der var ved "at skide sig ihjel" pga. forkert barfing.

 

Hvis du bruger en masse tid på at sætte dig ind i det og får en kostvejledning lavet af en professionel, så kan du jo sagtens kaste dig ud i det i en periode. Hvis du er nervøs omkring nyretallene, kan du jo få dem tjekket før I går i gang og så måske 4 måneder efter for at se om der er noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Hej allesammen

Jeg er ny her på Hundeforum, men tænkte at mit første indlæg måtte handle om noget, som er vigtigt for mig og mind hund. Nemlig fodder. Men først vil jeg lige hilse pænt på og præsentere migselv. Jeg er 30 år gammel, min hund 16 måneder labrador retriever. Jeg har haft hende i knap 3 måneder er og fuldstændig forelsket i hende og fascineret af alle de muligheder, der åbner sig med en hund. Sikke et skønt univers af oplevelser og glæde ved udvikling og samarbejde. Nok om det - og til det konkrete spørgsmål.

 

Jeg påtænker at skifte fra NOW til Barf. Jeg har læst en del indlæg her på HF, og spurgt min hundetræner. Hun anbefaler klart BARF. Jeg talte med dyrlægen idag, og hun var hverken for eller rigtigt imod. Hendes eneste indvending var blot, at de af og til så hunde med forhøjet nyretal, der faldt, når hunden kom på alm. fuldkost.

 

Jeg er selvfølgelig ikke blind for, at dyrlæger også tjener på salg af fodder og BARF forhandlere jo ligeså.

 

Er der nogle objektive undersøgelser/videnskabelige studier, der taler klart for eller imod BARF?

 

Håber på nogle input fra garvede hundeejere...

 

Velkommen til :-D

 

Vi råfodrer også vores hunde med stor succes :-D

 

Jeg har ikke kunnet opdrive noget med tal omkring fordele/ulemper omkring råfodring og det er nok som Frigga er inde på, at der jo skal være nogle til at betale for 'gildet'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Sund fornuft - sund fornuft og sund fornuft det er vejen til gode resultater.

 

Der er mange selvudråbte eksperter, og det skal ikke være raket videnskab at fodre med barf.

 

Tag til forskellige forhandlere, og se på produkterne, stil spørgsmål, ligesom du ville gøre hvis du skulle købe en bil. Så ville man forvente at sælgeren ved en del om biler :-) så støder du på forhandlere som ikke rigtig ved hvad de snakker om, så ville jeg finde andre steder :-)

 

Held og lykke med det og god inspirationstur

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, vi fodrer også råt her, og har gjort det siden Motor var 9 uger vist. Han er lige over 1 år nu og glad, stor, sund, fine knogler og masser af energi. Hans bummelum er fin og han er gladest for varieret mad og mængde, så for os kunne det ikke være mere perfekt.

 

De få gange vi har været i en barf butik... har vi fået nogle virkelig mærkelige råd. Synes meget bedre om råd her fra HF, helt ærligt!

Vi køber kun kallun og engang imellem lidt forskelligt løsfrossent fra barf butikker, men primært køber vi fra den lokale slagter, supermarkedet (helst øko selvf :-D) eller bestiller fra Allegårdens Kyllinger. Motor gider ikke spise det vakumpakkede, han har sine principper ;-)

 

Jeg snakkede med en dyrlæge om det forleden, som var meget imod det - fordi han var træt af at redde hunde, der var ved "at skide sig ihjel" pga. forkert barfing.

 

What? Hvordan? Tynd mave, eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke du kan finde nogle uvildige undersøgelser, for nogen skal jo betale for dem, desværre.

 

Jeg snakkede med en dyrlæge om det forleden, som var meget imod det - fordi han var træt af at redde hunde, der var ved "at skide sig ihjel" pga. forkert barfing.

 

Hvis du bruger en masse tid på at sætte dig ind i det og får en kostvejledning lavet af en professionel, så kan du jo sagtens kaste dig ud i det i en periode. Hvis du er nervøs omkring nyretallene, kan du jo få dem tjekket før I går i gang og så måske 4 måneder efter for at se om der er noget.

 

Hvordan definerer man forkert barfing?

 

Jeg undres bare, fordi jeg fodrer egentlig bare varieret, det bedste jeg har lært, og Victor trives så godt som aldrig før. Han har aldrig dårlig mave mere, mm. han har spist noget skrammel udenfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

What? Hvordan? Tynd mave, eller?
Ja, han mente tynd mave. Altså bad ham ikke definere "skide sig ihjel", da vi faktisk ikke snakkede barf, da han kom ind på det, men det må da være, hvis man bare har tynd mave konstant og dermed mister en masse væske :hmm:

 

Hvordan definerer man forkert barfing?

 

Jeg undres bare, fordi jeg fodrer egentlig bare varieret, det bedste jeg har lært, og Victor trives så godt som aldrig før. Han har aldrig dårlig mave mere, mm. han har spist noget skrammel udenfor.

Nu har jeg aldrig barfet, så du skal ikke spørge mig :-D Men hvis man kigger rundt i barf-trådene, synes jeg det er tydeligt, at man netop skal fodre varieret. Hvis din hund fungerer på det, så gør du det jo netop rigtigt og så er han jo ikke ved at "skide sig ihjel" :-D

 

Nu overgav jeg altså blot dyrlægens ord, og han var temmelig træt af at så mange kastede sig ud i det, og han til gengæld så stod med syge hunde. Jeg er selv tilhænger af barf, men må indrømme, at jeg synes det lyder ret uoverskueligt nogle gange, når man læser nogle af trådene med hvad man skal sørge for at hunden får. Nogle har evner inden for den slags, og andre har ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forkert barfing kunne være brat opstart, hvor man ikke vænner maven til det rå. Nogle hunde har brug for udelukkende at spise kallun i en måned eller mere for at maven kan komme i orden, inden man går igang med at fodre med andre emner.

 

Det kunne også være, at nogen barfede ved udelukkende at give hakket oksekød og suppeben fra supermarkedet. Det har jeg hørt om før. Ja, der er mange muligheder:vedikke:

 

Hvis du ikke stoler på, at du har lært nok om at barfe via de mange gode tråde herinde, kan du få lavet en fodringsplan. MEN PAS PÅ! Alle der sælger barf kan udlevere en eller anden form for plan. Men du kan ikke være sikker på, at den passer til din hund. Så brug din sunde fornuft til at gennemskue salgsgas:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forkert barfing kunne være brat opstart, hvor man ikke vænner maven til det rå. Nogle hunde har brug for udelukkende at spise kallun i en måned eller mere for at maven kan komme i orden, inden man går igang med at fodre med andre emner.

 

Det kunne også være, at nogen barfede ved udelukkende at give hakket oksekød og suppeben fra supermarkedet. Det har jeg hørt om før. Ja, der er mange muligheder:vedikke:

 

Hvis du ikke stoler på, at du har lært nok om at barfe via de mange gode tråde herinde, kan du få lavet en fodringsplan. MEN PAS PÅ! Alle der sælger barf kan udlevere en eller anden form for plan. Men du kan ikke være sikker på, at den passer til din hund. Så brug din sunde fornuft til at gennemskue salgsgas:lol:

 

Okay tak for at udspecificere det :5up:

 

Men mht. kallun fik Vic kun kallun, i 3 dage, før han så fik hestekød, og hans mave var perfekt fra dag 1. på kallun. Så der var ikke nogen tilvænningsperiode, han tålte barf fantastisk lige fra starten :-)

 

Mht. foderplan, så skifter jeg bare mellem de forskellige kødtyper igennem ugen, og han får kallun engang imellem og får kødben, og det går fint. Jeg kører efter hvordan hans mave opfører sig, på den måde kan jeg se om han skal have mere ben/mere kallun/indmad.'fingerspitzgefühl'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...