Hop til indhold

CM i Forum


Gæst Dogue1
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Ja så skulle man jo ikke synes, at der er så meget at være i tvivl om, men folk har jo altid deres egne fortolkninger af loven.

 

At forhindre smerte, ville jo nok tit blive forbundet med at søge dyrelæge, når dyret lider.

 

Men personligt synes jeg godt nok ikke, at det kunne blive skåret mere ud i pap.

 

Tak for indlægget, det er en fin en at have i baglommen til diskussioner den der.

 

Tror bare stadig det bliver svært at overbevise nogen om at Milan forårsager smerte på dyr, når han ligger dem ned eller puffer til dem.

 

Det behøver jo ikke handle om smerter evig og altid. Det jeg har skrevet meget imod i Millans håndtering af problemer dækkes ind af denne del af sætningen "...og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer."

Det er jo videnskabeligt anerkendt at hunde har adfærdsbehov og at de har adfærdsregler som de har behov for at følge hvis de skal være harmoniske.

De praktiske erfaringer, baseret på den "blødere" idelogi, indefor opdragelse og træning bliver ligeledes mere og mere alment anerkendt.

 

Vi kan diskutere "væsentlig ulempe" og vi kan diskutere hvad "smerte" er, men lige præcis denne formulering er ikke til at komme udenom.

 

Derfor må man konstatere, at med den viden omkring adfærd og adfærdsbehov der foreligger i dag, så er Millans håndtering, ikke kun overdrevent hård, den er også ulovlig i DK.

 

Det kræver naturligvis at man kender nok til hundes normaladfærd for at kune se dette og det er derfor vi er så mange der råber op: For at informere om hvorfor Millans metoder går over stregen.

 

Om man som individ synes noget er ok eller ikke er i denne sammenhæng totalt ligegyldigt

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 961
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Ninjamor
Jow jow, men sådan er der så nogle der opdrager hunde og staten har stadig ikke været inde og nedlægge forbud mod at revse kæledyr.

Man må ikke mishandle dyr, men så vidt jeg ved er der ingen dansk lov imod at revse dem. Den uskrevne lov imod det fungerer imidlertid allerede rigtig godt.

 

Det er meget besværligt at besvare indlæg når der er skrevet mellem citaterne, men jeg har pillet disse ud

Jo jo, men det er der jo så nogle der gør og hvis det gøres korrekt, så virker det så også.

 

Der er forskellige former for straf, der er den positive = Påført ubehag, som er den Millan anvender og så er der negativ straf = At tilbageholde/fratage et gode, som er den type straf man anvender i moderne opdragelse og træning.

 

Millans straf vil virke hvis den er hård nok, men for at have en varig effekt skal straffen repeteres på jævnlig basis.

Så straf virker, javist virker skidtet det er bevist gennem århundreder, men hvorfor virker det og hvad gør positiv straf ved individet? Det er dette nogle af os forsøger at diskutere med tilhængere "derude"

 

 

Der er bare rigtig mange der ikke kan time det og så kommer forkert indlæring i kølvandet.

At bruge straf i sin træning er kun en meget skidt ting i de forkerte hænder.

 

Skal jeg forstå det som at du mener at positiv straf kun er skidt hvis man ikke har sin timing i orden?

 

At Milan puffer til en hund, med et ben på flanken, det er ikke det samme som at sparke ribbenene ind på en hund. Der er altså forskel.

 

Det er der! Men det er jo heller ikke kun det han gør.

 

Vi bør også lige se på, at før Millan "puffer", som du kalder det, så er der forgået andre ting. Hunden er sat i en opkørt tilstand af manden selv, en tilstand hvor den tager alt ind fordi den er så meget på vagt som den er. Dette "puf" vil den dermed opfatte meget hårdere end det fysisk er fordi den allerede er i alarmberedskab.

 

Uanset alle argumenter for Millans metoder så kan vi ikke komme udenom to vigtige faktorer: Millan kører selv hundene helt derud hvor han "er nødt til" at anvende sine hårde metoder. Det andet er, at disse metoder slet ikke er nødvendige og udelukkende behandler symptomet.

 

At hundeejer i USA ofte er meget anderledes i deres forventninger til og pasning af deres hunde OG at man med god vilje derfor kan påpege, at Millan kommer ud til hunde, som ikke får deres adfærdsbehov dækket, OG at de muligvis derfor er kommet langt ud til en side, berettiger i mine øjne ikke den behandling hundene udsættes for.

Det berettiger slet ikke at danske hundeejere skal føle sig inspireret til at anvende disse hårhændede og kolde "du skal bare makke ret uanset..."metoder.

 

Det er ikke nødvendigt at bruge disse metoder!! Metoderne har ingen berettigelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget besværligt at besvare indlæg når der er skrevet mellem citaterne, men jeg har pillet disse ud

 

Der er forskellige former for straf, der er den positive = Påført ubehag, som er den Millan anvender og så er der negativ straf = At tilbageholde/fratage et gode, som er den type straf man anvender i moderne opdragelse og træning.

 

Millans straf vil virke hvis den er hård nok, men for at have en varig effekt skal straffen repeteres på jævnlig basis.

Så straf virker, javist virker skidtet det er bevist gennem århundreder, men hvorfor virker det og hvad gør positiv straf ved individet? Det er dette nogle af os forsøger at diskutere med tilhængere "derude"

 

 

 

 

Skal jeg forstå det som at du mener at positiv straf kun er skidt hvis man ikke har sin timing i orden?

 

 

 

Det er der! Men det er jo heller ikke kun det han gør.

 

Vi bør også lige se på, at før Millan "puffer", som du kalder det, så er der forgået andre ting. Hunden er sat i en opkørt tilstand af manden selv, en tilstand hvor den tager alt ind fordi den er så meget på vagt som den er. Dette "puf" vil den dermed opfatte meget hårdere end det fysisk er fordi den allerede er i alarmberedskab.

 

Uanset alle argumenter for Millans metoder så kan vi ikke komme udenom to vigtige faktorer: Millan kører selv hundene helt derud hvor han "er nødt til" at anvende sine hårde metoder. Det andet er, at disse metoder slet ikke er nødvendige og udelukkende behandler symptomet.

 

At hundeejer i USA ofte er meget anderledes i deres forventninger til og pasning af deres hunde OG at man med god vilje derfor kan påpege, at Millan kommer ud til hunde, som ikke får deres adfærdsbehov dækket, OG at de muligvis derfor er kommet langt ud til en side, berettiger i mine øjne ikke den behandling hundene udsættes for.

Det berettiger slet ikke at danske hundeejere skal føle sig inspireret til at anvende disse hårhændede og kolde "du skal bare makke ret uanset..."metoder.

 

Det er ikke nødvendigt at bruge disse metoder!! Metoderne har ingen berettigelse.

 

 

Du får dig godt nok skrevet varm kan jeg se. :-D

Men nu er jeg altså ikke Milan og min egen måde at træne på er helt efter bogen positiv indlæring.

 

Jeg kan da godt føle, at jeg skal have røven på komedie, fordi jeg ikke ser det som du og nogle andre har fæstnet jer ved.

 

Jeg ser det altså ikke. Jeg ser ikke Milan stå med de der helt vilde hunde, som I snakker om og jeg ser ham ikke gøre noget overdrevet voldeligt ved hundene.

 

At lovgivningen samtidig er anderledes i Amerika, det må vi vel også et eller andet sted respektere. Deres hus, deres regler.

 

Og nej jeg ser intet i vejen med det du kalder positiv straf, så længe det ikke er vold.

Et puf, et skub, eller en mundkurv, det tror jeg, at mange har det fint med at bruge.

Kommer puffet på det forkerte tidspunkt, eller puffer man for mange gange, så dur træningen bare ikke.

 

Jeg tror min smertetærskel er lidt højere, hvad angår Milan, manden opfordrer ikke til vold, og så længe han ikke gør det, så har jeg ikke noget problem med det.

 

At der er andre former for ikke voldelig træning, der kunne være mere hensigtmæssige, det må jo være op til den enkelte at blive oplyst om eller søge oplysning om.

Jeg vil helst ikke uinviteret ud og blande mig i, hvordan folk opdrager deres hunde.

 

Der er flere pædagogikker i det her land, nogle mere håndfaste end andre. - Og fronterne gnider sig altid op af hinanden og går over hinandens grænser og vil belære hinanden med hver deres videnskabelige beviser.

 

Det berører folk så utrolig personligt, fordi mange, som jeg også har nævnt tidligere, træner hund sådan, som de selv er blevet trænet.

Den fundamentale indlæring kan ikke bare bortvises med videnskabelige beviser.

 

Vi lever i et land, hvor vi bliver bombarderet med videnskabelige beviser hver evig eneste dag, og den næste dag bliver de ersattet med andre beviser.

 

For mig er der ikke noget facit, der er bare folk der mener noget og som har ret til, at mene hvad de vil.

Og så længe de ikke bryder loven, så må de også handle som de vil.

 

Ja selv der hvor loven bliver brudt, har folk muligheden for at gøre op med dem selv, om de mener at et lovbrud var nødvendigt, - og gladeligt vil modtage straf såvel som ansvaret, for den handling som de, trods love, alligevel vil stå inde for.

 

Det er som om, der er gået heksejagt i alt det her med Milan, sådan ser det ud udefra, - det virker helt ude a proportioner med hvad der rent faktisk vises på TV.

Med de følelser der bliver udvist og med den passion, der bliver debatteret, så ville jeg mindst forvente, at manden havde slået en hund ihjel.

 

Og hvad angår inspiration, så forstår jeg ikke helt debatten. Der er så mange programmer på tv, der inspirerer til de mest fjollede ting, nogle af dem synes jeg da er mere alvorlige end lidt amerikansk tv.

 

Hvis vi skal til at censurerer tv, fordi vi frygter for hunde og folks ve og vel, så begynder vi at inspirerer til, at folk ikke selv behøver at tage ansvar for deres egne handlinger.

 

Og hvad er det for en inspiration?

Så kører det da først helt af sporet.

 

 

Jeg synes Milan skal blive på sendefladen, jeg tror faktisk det er ret vigtigt at beholde ham der, det lader til at han skaber en debat.

 

Der står også klart og tydeligt i hvert program, at folk ikke skal foretage sig Milans behandling uden at konsultere en professionel.

 

Jeg kan ikke rigtig hoppe med på den vogn, at folk efter forgodtbefindende kan tillade sig at tilsidesætte deres egen fornuft og bebredje en eller anden Amerikaner, der lever efter en anden lovgivning end vores, for deres egne overtrædelser af dansk lov.

 

Jeg vil heller ikke gøre mig til dommer, om hvorvidt hans metoder har en berettigelse eller ej.

Det betyder, at jeg hverken kan eller vil forsvare dem, men også at jeg ikke vil kaste mig over ham.

Det virker som om han er blevet et symbol, ramt af en årelang ophobet foragt overfor forældet hundepædagogik, der indtil nu ikke har haft et andet synligt ansigt end nogle gamle bøger som reference.

Det virker overgearet.

Det er som om folk ser det, de vil se og har brug for at se, hvor i kølvandet der er opstået en trang til at udlede noget energi og skabe en fælles fjende i Milan.

 

Dog understreget, at det ikke betyder, at der ikke nødvendigvis er noget om snakken for det trænede øje.

 

Men folk har selv et ansvar og en fri vilje, - den frie vilje kan være besværlig at have med at gøre, men den kommer trods alt med et ansvar.

Derfor kan folk i Danmark ikke bare sige, at de gør, som de gør, fordi det har de set på fjernsyn.

Det er fjollerier sådan noget. Det er at ville sno sig udenom, - man kan ikke argumentere sin adfærd med at have set noget lignende gjort på tv, det grænser til det barnagtige.

Og ingen andre kan komme dem til undsætning og fratage dem ansvaret heller, ved at bruge Milan som årsag og kilden til overtrædelsen.

Det holder ikke i retten.

 

Der er en dansk lov, den må folk overholde.

Vil de bryde den, så skal de stå til ansvar for deres egne handlinger, ikke Milans.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du får dig godt nok skrevet varm kan jeg se. :-D

Men nu er jeg altså ikke Milan og min egen måde at træne på er helt efter bogen positiv indlæring.

 

Jeg taler ikke om dig, men jeg spørger og argumenterer

 

Jeg kan da godt føle, at jeg skal have røven på komedie, fordi jeg ikke ser det som du og nogle andre har fæstnet jer ved.

 

Gider du ikke tage at holde op med det der?

Hvis det bare handlede om det var der nemmere måder end at prøve at have en dialog om emnet.

 

Jeg ser det altså ikke. Jeg ser ikke Milan stå med de der helt vilde hunde, som I snakker om og jeg ser ham ikke gøre noget overdrevet voldeligt ved hundene.

 

"Overdrevet voldeligt" er til diskussion for det afhænger jo af ens holdning til hvornår noget er vold...

Hvis vi nu skriver "overdrevet magtanvendelse" er det så noget du bedre kan forholde dig til?

"Overdrevet magtanvendelse" som at det dels ikke er nødvendigt, dels er hundens tilstand frembragt af Millan selv, dels overholder Millan ikke hundenes egne sociale regler

 

Hvor mange udsedelser/klip har du set med Millan?

 

At lovgivningen samtidig er anderledes i Amerika, det må vi vel også et eller andet sted respektere. Deres hus, deres regler.

 

Bestemt. Men nu vises manden altså i DK

 

Og nej jeg ser intet i vejen med det du kalder positiv straf, så længe det ikke er vold.

 

Vil du være sød at definere "vold"?

 

Et puf, et skub, eller en mundkurv, det tror jeg, at mange har det fint med at bruge.

Kommer puffet på det forkerte tidspunkt, eller puffer man for mange gange, så dur træningen bare ikke.

 

Ligesom andre har det fint med at anvende Millans metoder... Men det er ikke det jeg vil diskutere

 

Jeg tror min smertetærskel er lidt højre hvad angår Milan, manden opfordrer ikke til vold, og så længe han ikke gør det, så har jeg ikke noget problem med det.

 

Han siger ikke "gør sådan" det har du ret i, men du med din alder må vide ligesågodt som jeg og andre, at eksemplets magt virker langt mere end det sagte ord

 

At der er andre former for ikke voldelig træning, der kunne være mere hensigtmæssige, det må jo være op til den enkelte at blive oplyst om eller søge oplysning om.

Jeg vil helst ikke uinviteret ud og blande mig i, hvordan folk opdrager deres hunde.

 

Hvorfor ikke det?

 

Der er flere pædagogikker i det her land, nogle mere håndfaste end andre. - Og fronterne gnider sig altid op af hinanden og går over hinandens grænser og vil belære hinanden med hver deres videnskabelige beviser.

 

Det berører folk så utrolig personligt, fordi mange, som jeg også har nævnt tidligere, træner hund sådan, som de selv er blevet trænet.

Den fundamentale indlæring kan ikke bare bortvises med videnskabelige beviser.

 

Vi lever i et land, hvor vi bliver bombarderet med videnskabelige beviser hver evig eneste dag, og den næste dag bliver de ersattet med andre beviser.

 

For mig er der ikke noget facit, der er bare folk der mener noget og som har ret til, at mene hvad de vil.

Og så længe de ikke bryder loven, så må de også handle som de vil.

 

Ja selv der hvor loven bliver brudt, har folk muligheden for at gøre op med dem selv, om de mener at et lovbrud var nødvendigt og gladeligt vil modtage straf såvel som ansvar for den handling, som de trods love alligevel vil stå inde for.

 

Det er som om, der er gået heksejagt i alt det her med Milan, sådan ser det ud udefra, - det virker helt ude a proportioner med hvad der rent faktisk vises på TV.

Med de følelser der bliver udvist og med den passion, der bliver debatteret, så ville jeg mindst forvente, at manden havde slået en hund ihjel.

 

Og hvad angår inspiration, så forstår jeg ikke helt debatten. Der er så mange programmer på tv, der inspirerer til de mest fjollede ting, nogle af dem synes jeg da er mere alvorlige end lidt amerikansk tv.

 

Hvis vi skal til at censurerer tv, fordi vi frygter for hunde og folks ve og vel, så begynder vi at inspirerer til, at folk ikke selv behøver at tage ansvar for deres egne handlinger.

 

Og hvad er det for en inspiration?

Så kører det da først helt af sporet.

 

 

Jeg synes Milan skal blive på sendefladen, jeg tror faktisk det er ret vigtigt at beholde ham der, det lader til at han skaber en debat.

 

Der står også klart og tydeligt i hvert program, at folk ikke skal foretage sig Milans behandling uden at konsultere en professionel.

 

Jeg kan ikke rigtig hoppe med på den vogn, at folk efter forgodtbefindende kan tillade sig at tilsidesætte deres egen fornuft og bebredje en eller anden Amerikaner, der lever efter en anden lovgivning end vores, for deres egne overtrædelser af dansk lov.

 

Jeg vil heller ikke gøre mig til dommer, om hvorvidt hans metoder har en berettigelse eller ej.

Det betyder, at jeg hverken kan eller vil forsvare dem, men også at jeg ikke vil kaste mig over ham.

Det virker som om han er blevet et symbol, ramt af en årelang ophobet foragt overfor forældet hundepædagogik, der indtil nu ikke har haft et andet synligt ansigt end nogle gamle bøger som reference.

Det virker overgearet.

Det er som om folk ser det, de vil se og har brug for at se, hvor i kølvandet der er opstået en trang til at udlede noget energi og skabe en fælles fjende i Milan.

 

Dog understreget, at det ikke betyder, at der ikke nødvendigvis er noget om snakken for det trænede øje.

 

Men folk har selv et ansvar og en fri vilje, - den frie vilje kan være besværlig at have med at gøre, men den kommer trods alt med et ansvar.

Derfor kan folk i Danmark ikke bare sige, at de gør, som de gør, fordi det har de set på fjernsyn. Og ingen andre kan komme dem til undsætning og fratage dem ansvaret heller, ved at bruge Milan som årsag og kilden til overtrædelsen.

Det holder ikke i retten.

 

Der er en dansk lov, den må folk overholde.

Vil de bryde den, så skal de stå til ansvar for deres egne handlinger, ikke Milans.

 

Du fortolker - og overfortolker

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat:

Det er som om der er gået heksejagt i alt det her med Milan, det virker helt ude a proportioner med hvad der rent faktisk vises på TV.

Med de følelser der bliver udvist og med den passion, der bliver debatteret, så ville jeg mindst forvente, at manden havde slået en hund ihjel

 

Jeg har valgt at klippe dette lille citat ud af et indlæg, fordi jeg er meget enig.

Faktisk kan jeg slet ikke forstå, hvad der går af CM modtanderne.

 

Det virker som om, at de, som er fortalere for bløde træningsmetober positiv forstærkning osv. har alvorligt brug for at profilere sig, hvorfor forstår jeg ikke. :vedikke:

Der er da blevet vist mange TV udsendelser, hvor disse bløde træningsmetoder er blevet præsenteret og forklaret.

Så lad dog hundeejerne træne og behandle deres hunde, som de selv finder bedst, så længe dansk lov overholdes.

At føre sig frem som havende den eneste acceptable måde at håndtere hunde på, virker for mig totalt respektløst over for menneskene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat:

Det er som om der er gået heksejagt i alt det her med Milan, det virker helt ude a proportioner med hvad der rent faktisk vises på TV.

Med de følelser der bliver udvist og med den passion, der bliver debatteret, så ville jeg mindst forvente, at manden havde slået en hund ihjel

 

Jeg har valgt at klippe dette lille citat ud af et indlæg, fordi jeg er meget enig.

Faktisk kan jeg slet ikke forstå, hvad der går af CM modtanderne.

 

Det virker som om, at de, som er fortalere for bløde træningsmetober positiv forstærkning osv. har alvorligt brug for at profilere sig, hvorfor forstår jeg ikke. :vedikke:

Der er da blevet vist mange TV udsendelser, hvor disse bløde træningsmetoder er blevet præsenteret og forklaret.

Så lad dog hundeejerne træne og behandle deres hunde, som de selv finder bedst, så længe dansk lov overholdes.

At føre sig frem som havende den eneste acceptable måde at håndtere hunde på, virker for mig totalt respektløst over for menneskene.

 

 

Men det er vel også det han indirekte gør?

Jeg kan altså slet ikke se den heksejagt eller konspiration fra dem der der har noget at vinde på at profilere de blide metoder :vedikke:

hans udsendelser og shows burde faktisk komme med en advarsel a'la dem på cigaretpakkerne "disse metoder er sundhedskadelige for din hund" "din hund vil lide overlast ved disse metoder" osv...

 

Debatten var også hidsig i hesteverdenen (er den måske stadig)

men i USA brugte man udtrykket "to brake a horse" altså man ville knække hesten og starten fra bunden, det er heldigvis ved at være passe' er mit indtryk...

 

Det er helt og aldeles unødig magtanvendelse som CM går ind for og helt uacceptabelt når man ved at der findes andre meget mere hundevenlige metoder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler ikke om dig, men jeg spørger og argumenterer

 

 

Joh jo, men du argumentere temmelig heftigt og jeg er da i hvert fald ikke i tvivl, om hvor du står henne i sagen.

Jeg kan ikke svare dig på hvorfor Milan og andre gør som de gør. Folk gør vel det der ligger ligefor for dem at gøre.

Ofte mere som led i en baggrund og allerede indlært adfærd.

 

 

Gider du ikke tage at holde op med det der?

Hvis det bare handlede om det var der nemmere måder end at prøve at have en dialog om emnet.

 

Du må leve med det eller ignorere det, er jeg bange for, jeg har sagt hvordan jeg oplever det, så er det jo op til dig om du vil vise hensyn eller ej.

 

 

 

"Overdrevet voldeligt" er til diskussion for det afhænger jo af ens holdning til hvornår noget er vold...

Hvis vi nu skriver "overdrevet magtanvendelse" er det så noget du bedre kan forholde dig til?

"Overdrevet magtanvendelse" som at det dels ikke er nødvendigt, dels er hundens tilstand frembragt af Millan selv, dels overholder Millan ikke hundenes egne sociale regler

 

Der er vist så mange, der ikke altid overholder høflige sociale regler, hvorfor skulle det være så meget anderledes for en hund?. Fordi den er en anden hjælpeløs race, dybt underdanig overfor mennesket? Næh sådan ser jeg ikke på den. Hunde er ikke dumme som en dør, de kan godt finde ud af at tilpasse sig og de går ikke i stykker, bare fordi de ind imellem bliver misforstået.

Sådan er livet bare en gang imellem, der kan tilsyneladende ikke tages hensyn til det hele.

Når folk ikke engang kan finde ud af det overfor deres egen art, hvad er så lige oddsene for, at de kan det til UG overfor en anden art?

 

 

Hvor mange udsedelser/klip har du set med Millan?

 

Ved faktisk ikke hvor mange. Han har aldrig bragt mit pis i kog, så jeg har ikke hæftet mig synderligt ved udsendelserne, ikke før nu, efter den her debat er startet, men min egen hund er glad for at se udsendelserne.

Min hund ser både Milan og det der danske børne/hunde program der kommer bagefter.

 

 

 

Bestemt. Men nu vises manden altså i DK

 

Og det skulle ændre på sagen hvordan? det gør det da kun meget mere fjollet. Folk kan da ikke drage en amerikaner til ansvar for deres egen indlæring.

 

 

Vil du være sød at definere "vold"?

 

Det vil være noget i stil med at sparke ribbenene ind på hunden. Det er vold.

At blive misforstået er ikke vold, det er bare irriterende.

 

 

Ligesom andre har det fint med at anvende Millans metoder... Men det er ikke det jeg vil diskutere

 

 

Nå nå okay, du vil gerne føre begge sider af samtalen, jamen du forsætter bare så.

 

 

Han siger ikke "gør sådan" det har du ret i, men du med din alder må vide ligesågodt som jeg og andre, at eksemplets magt virker langt mere end det sagte ord

 

Ja, men når vi fylder atten, så hjælper det ikke længere at sige, "jamen jeg gjorde kun sådan her, fordi ham der ovre han gjorde". Den går ikke.

 

 

 

Hvorfor ikke det?

 

Fordi hvad andre gør er deres privatsag, det vedkommer ikke mig, ikke før jeg bliver inviteret indenfor.

Hvis jeg først bliver inviteret til at komme med råd, så skal jeg nok forsøge at lede folk på et spor til egen læring, ikke før.

Indtil da så må jeg nøjes med at dele meninger og holdninger på en måde der så vidt muligt ikke bryder ind i andre menneskers privatliv. Tale for mig selv.

 

 

 

 

Du fortolker - og overfortolker

 

Det er muligt, at det er sådan du ser det, det kan og vil jeg ikke tage fra dig.

Den type signalering lærer jeg bare ikke noget af, hvis du havde en hensigt med dit udsagn.

 

 

En lille sidenote til indlægget her er, at jeg ikke ved hvordan man får teksten til at fremstå sådan som den ser ud, når du sætter den op.

Når jeg vælger quote, så er det hele bare i blåt eller det hele bare blandet sammen på en gang, sort tekst på hvid baggrund.

 

Hvordan får du lavet de farvede indskudte sætninger undervejs i et quotet indlæg?

Link til indlæg
Del på andre sites

At søge dyrlæge efter bonden har smidt en skovl i hovedet af hunden.. mere damage control end at forhindre smerte, skulle man synes.

 

Og så vidt jeg har set, så er smerte/desperation en stor del af Milans våbenarsenal. Der er tonsvis af videoer på Youtube der bekræfter det.

 

Ja der har været nogle enkelte links i den her tråd, der viste nogle barske episoder, men det er da mere mandens ve og vel jeg er bekymret for.

Den episode med Hybriden, der var jeg da mere bekymret for manden selv. Mange ville have forsøgt at forsvare sig med vold i sådan en kaotisk situation, men det gjorde han dog alligevel ikke.

Men det kunne godt være gået rigtig galt for hans eget helbred.

Alligevel klarede han situationen meget disciplineret og uden at gå i panik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der har været nogle enkelte links i den her tråd, der viste nogle barske episoder, men det er da mere mandens ve og vel jeg er bekymret for.

Den episode med Hybriden, der var jeg da mere bekymret for manden selv. Mange ville have forsøgt at forsvare sig med vold i sådan en kaotisk situation, men det gjorde han dog alligevel ikke.

Men det kunne godt være gået rigtig galt for hans eget helbred.

Alligevel klarede han situationen meget disciplineret og uden at gå i panik.

 

Men han var 100% selv skyld i alt, hvad der skete - ergo synes jeg ikke, at det er formildende omstændigheder ift. mandens metoder, han kunne da bare bruge sin sunde fornuft.

 

Havde han ladet være med at træde over hundens grænse ( han vidste jo godt, den ville vende sig mod ham fra dens ejere) og havde haft mundkurv på hunden, så havde intet af det været nødvendigt, OVERHOVEDET.

 

Og det er det, han gør igen og igen - træder groft over hundenes grænser, så de bliver bragt i de situationer, som får folk til at tænke, at hunden er en "Red Zone" (et udtryk jeg ikke har meget tilovers for, for han kalder vitterligt alt alt for meget for "Red Zone", uden det er det).

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Citat:

Det er som om der er gået heksejagt i alt det her med Milan, det virker helt ude a proportioner med hvad der rent faktisk vises på TV.

Med de følelser der bliver udvist og med den passion, der bliver debatteret, så ville jeg mindst forvente, at manden havde slået en hund ihjel

 

Jeg har valgt at klippe dette lille citat ud af et indlæg, fordi jeg er meget enig.

Faktisk kan jeg slet ikke forstå, hvad der går af CM modtanderne.

 

Heksejagt er et meget stærkt udtryk Sigurd og det skal du ikke skyde mig i skoene.

 

Du kunne i stedet deltage i debatten og argumentere ikke bare kritisere personerne

 

 

Det virker som om, at de, som er fortalere for bløde træningsmetober positiv forstærkning osv. har alvorligt brug for at profilere sig, hvorfor forstår jeg ikke. :vedikke:

 

Det er noget sludder og en grov generalisering. Vi er ganske få aktive i debatten, så brug du hellere navne så kan man da forholde sig til det i stedet for halvkvædede viser og hentydninger

 

Der er da blevet vist mange TV udsendelser, hvor disse bløde træningsmetoder er blevet præsenteret og forklaret.

Så lad dog hundeejerne træne og behandle deres hunde,

 

Det har de så sandelig også al ret til.

Hvorfor synes du, det er så forkert at råbe op, når man ved, at noget kan ende med en katastrofe i værste fald og i fejlbehandling i bedste fald?

 

Bortset fra det, så er denne debat en debat om Millans metoder, det er næppe herinde man får ændret noget, så lad os have debatten i fred

 

som de selv finder bedst, så længe dansk lov overholdes.

 

Hvilket den ikke gør hvis Millans metoder bliver udbredt

 

At føre sig frem som havende den eneste acceptable måde at håndtere hunde på, virker for mig totalt respektløst over for menneskene

 

Dette er noget du ofte gentager. Hvem er det du mener fører sig frem på denne måde?

 

Det er betegnende for tilhængere af Millan, at de totalt negligerer dokumentation (litteratur) for at hundes adfærd er sådan skruet sammen, at det Millan gør er en overskridelse af hundenes medfødte grænser.

 

Hver gang siger de det samme som du: At debattøren fører sig frem som om h*n har den endegyldige sandhed.

 

Det er ikke et argument, det er personligt, har intet med en debat om Millans metoder at gøre!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvordan får du lavet de farvede indskudte sætninger undervejs i et quotet indlæg?

 

Først fører du musen over det afsnit du vil besvare og markerer det.

 

Derefter klikker du på "tekstboblen" over indlægget (4. ikon fra højre)

 

2 gange QUOTE lige efter hinanden.

Slet det bageste og skriv din tekst nedenunder det du quotede

 

 

 

TIlføjelse jeg kan se at mine quotes er gået tabt da jeg postede indlæggene, jeg ændrer det lige

Redigeret af Ninjamor
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Men han var 100% selv skyld i alt, hvad der skete - ergo synes jeg ikke, at det er formildende omstændigheder ift. mandens metoder, han kunne for helvede da bare bruge sin sunde fornuft.

 

Havde han ladet være med at træde over hundens grænse ( han vidste jo godt, den ville vende sig mod ham fra dens ejere) og havde haft mundkurv på hunden, så havde intet af det været nødvendigt, OVERHOVEDET.

 

Og det er det, han gør igen og igen - træder groft over hundenes grænser, så de bliver bragt i de situationer, som får folk til at tænke, at hunden er en "Red Zone" (et udtryk jeg ikke har meget tilovers for, for han kalder vitterligt alt alt for meget for "Red Zone", uden det er det).

 

Uanset hvor ukløgtigt man kan synes selve hans forsøg på træning var, så ville det da stadigvæk have været tragisk, hvis han havde forvildet sig i en situation, der ville skade ham fysisk.

 

Hunden reagerede og forsvarede sig jo fint, den klarede sig da udemærket, der ville mennesket da kunne komme alvorligt til skade, uanset hvor selvforskyldt man kan synes det er.

 

Ligesåvel som vi kan føle medlidenhed med hunde, så er det vel ligeså vigtigt at kunne føle bekymring på menneskers vegne, når de får sig forvildet ud i en kaotisk situation?

 

Eller er vi ude i noget, hvor Milan skal hades så meget, at han bare kan falde død om?

 

I taber mig lidt på vejen til "frelse", hvis det menneskesyn er tilladt, imens hunden bliver sat på en piedestal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er muligt, at det er sådan du ser det, det kan og vil jeg ikke tage fra dig.

Den type signalering lærer jeg bare ikke noget af, hvis du havde en hensigt med dit udsagn.

 

 

En lille sidenote til indlægget her er, at jeg ikke ved hvordan man får teksten til at fremstå sådan som den ser ud, når du sætter den op.

Når jeg vælger quote, så er det hele bare i blåt eller det hele bare blandet sammen på en gang, sort tekst på hvid baggrund.

 

Hvordan får du lavet de farvede indskudte sætninger undervejs i et quotet indlæg?

 

Hvis du vil have svar/kommentarer på dit sidste indlæg må du vente til du har fået quotet det korrekt. Det andet er for besværligt for dine kommentarer ind i mine quotes kommer ikke med når jeg vil besvare

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men han var 100% selv skyld i alt, hvad der skete - ergo synes jeg ikke, at det er formildende omstændigheder ift. mandens metoder, han kunne da bare bruge sin sunde fornuft.

 

Havde han ladet være med at træde over hundens grænse ( han vidste jo godt, den ville vende sig mod ham fra dens ejere) og havde haft mundkurv på hunden, så havde intet af det været nødvendigt, OVERHOVEDET.

 

Og det er det, han gør igen og igen - træder groft over hundenes grænser, så de bliver bragt i de situationer, som får folk til at tænke, at hunden er en "Red Zone" (et udtryk jeg ikke har meget tilovers for, for han kalder vitterligt alt alt for meget for "Red Zone", uden det er det).

 

Og det er lige netop dette jeg gang på gang gør opmærksom på, når andre forsvarer Millans metoder som nødvendige: Han fremtvinger altid selv situationerne og så er det pludseligt nødvendigt med hårdhed. Den holder jo ikke :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Uanset hvor ukløgtigt man kan synes selve hans forsøg på træning var, så ville det da stadigvæk have været tragisk, hvis han havde forvildet sig i en situation, der ville skade ham fysisk.

 

Hunden reagerede og forsvarede sig jo fint, den klarede sig da udemærket, der ville mennesket da kunne komme alvorligt til skade, uanset hvor selvforskyldt man kan synes det er.

 

Jeg har ikke set det klip, men det mange af hundene netop lærer af Millans metoder er at de skal forsvare sig overfor mennesker, det er da ikke så heldigt?

 

Ligesåvel som vi kan føle medlidenhed med hunde, så er det vel ligeså vigtigt at kunne føle bekymring på menneskers vegne, når de får sig forvildet ud i en kaotisk situation?

 

Eller er vi ude i noget, hvor Milan skal hades så meget, at han bare kan falde død om?

 

I taber mig lidt på vejen til "frelse", hvis det menneskesyn er tilladt, imens hunden bliver sat på en piedestal

 

Nu spekulerer du.. Til dine spørgsmål ja og nej

Link til indlæg
Del på andre sites

Først fører du musen over det afsnit du vil besvare og markerer det.

 

Derefter klikker du på "tekstboblen" over indlægget (4. ikon fra højre)

 

Nu står der f.eks så

 

Slet det bageste [/Q.UOTE] og skriv din tekst

 

Takker, det virkede ikke lige i første omgang, så jeg indgik lige et kompromis med nogle farver. :blink:

 

Prøver lige med det oprindelige indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor ukløgtigt man kan synes selve hans forsøg på træning var, så ville det da stadigvæk have været tragisk, hvis han havde forvildet sig i en situation, der ville skade ham fysisk.

 

Hunden reagerede og forsvarede sig jo fint, den klarede sig da udemærket, der ville mennesket da kunne komme alvorligt til skade, uanset hvor selvforskyldt man kan synes det er.

 

Ligesåvel som vi kan føle medlidenhed med hunde, så er det vel ligeså vigtigt at kunne føle bekymring på menneskers vegne, når de får sig forvildet ud i en kaotisk situation?

 

Eller er vi ude i noget, hvor Milan skal hades så meget, at han bare kan falde død om?

 

I taber mig lidt på vejen til "frelse", hvis det menneskesyn er tilladt, imens hunden bliver sat på en piedestal.

 

Jeg synes du lægger mig ord i munden.

 

Selvfølgelig ønsker jeg ham ikke død (ønsker ham bare meget meget meget langt væk fra hunde). Problemet er bare, at han selv er skyld i de ting, så jeg har faktisk ikke medlidenhed med ham, hvis han bliver bidt i en sådan situation - i hvert fald ikke mere medlidenhed, end jeg har med hunden, der imo er uforskyldt i situationen, fordi den er presset ud i ubehagelige oplevelser.

 

Som jeg sagde, synes jeg ikke at det er formildende for mandens metoder, når han selv er 100% skyld i, at det sker. Selvfølgelig skal det stoppes, men selve det, at han bringer hundene i situationerne, synes jeg er forrykt.

 

Har du prøvet at se Jonbee? Hamrende angst hund, der ikke gør andet end at markere ved berøring indenfor og derefter krybe sammen. Cesars påstand: Hunden er dominerende og vil dræbe. Og ja, han får selvfølgelig skabt en kamp, hvor hunden er overbevist om, at det gælder dens liv...

 

Du kan finde den både på national geographic og på youtube (søg på Jonbee 1).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have svar/kommentarer på dit sidste indlæg må du vente til du har fået quotet det korrekt. Det andet er for besværligt for dine kommentarer ind i mine quotes kommer ikke med når jeg vil besvare

 

Er I gang, skal bare lige hitte ud af det føst!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du lægger mig ord i munden.

 

Selvfølgelig ønsker jeg ham ikke død (ønsker ham bare meget meget meget langt væk fra hunde). Problemet er bare, at han selv er skyld i de ting, så jeg har faktisk ikke medlidenhed med ham, hvis han bliver bidt i en sådan situation - i hvert fald ikke mere medlidenhed, end jeg har med hunden, der imo er uforskyldt i situationen, fordi den er presset ud i ubehagelige oplevelser.

 

Som jeg sagde, synes jeg ikke at det er formildende for mandens metoder, når han selv er 100% skyld i, at det sker. Selvfølgelig skal det stoppes, men selve det, at han bringer hundene i situationerne, synes jeg er forrykt.

 

Har du prøvet at se Jonbee? Hamrende angst hund, der ikke gør andet end at markere ved berøring indenfor og derefter krybe sammen. Cesars påstand: Hunden er dominerende og vil dræbe. Og ja, han får selvfølgelig skabt en kamp, hvor hunden er overbevist om, at det gælder dens liv...

 

Du kan finde den både på national geographic og på youtube (søg på Jonbee 1).

 

Okay.

Tror lige jeg springer over, men tager dit ord for det.

 

Det der med at grave ting frem fra internettet, det synes jeg ikke er så tillidsvækkende, så føles det lidt som om, jeg lader mig selv blive involveret i en jagt på at finde frem til mandens vasketøj.

 

Det link jeg så var lagt herind på forum og lidt grænseoverskridende valgte jeg at se det.

 

Jeg vil egentlig helst kun forholde mig til de afsnit, der bliver vist på Dansk TV.

Der lader jo til at være en reel chance for at Dansk TV sorterer i udsendelserne, og kun viser de afsnit, som ikke går alt for hårdt til det danske folks grænser.

 

Jeg modsiger ikke, at I ser, det I ser og vurderer sagen med jeres øjne, mit fokus er bare som regel på mennesket først, så hunden.

Det er mennesket der skal træne hund og leve sammen med en hund uden at komme til skade.

Gøres det via positiv indlæring, så følger hundevelfærden med i den anden ende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.

Tror lige jeg springer over, men tager dit ord for det.

 

Det der med at grave ting frem fra internettet, det synes jeg ikke er så tillidsvækkende, så føles det lidt som om, jeg lader mig selv blive involveret i en jagt på at finde frem til mandens vasketøj.

 

Det link jeg så var lagt herind på forum og lidt grænseoverskridende valgte jeg at se det.

 

Jeg vil egentlig helst kun forholde mig til de afsnit, der bliver vist på Dansk TV.

Der lader jo til at være en reel chance for at Dansk TV sorterer i udsendelserne, og kun viser de afsnit, som ikke går alt for hårdt til det danske folks grænser.

 

Jeg modsiger ikke, at I ser, det I ser og vurderer sagen med jeres øjne, mit fokus er bare some regel på mennesket først, så hunden.

Det er mennesket der skal træne hund og leve sammen med en hund uden at komme til skade.

Gøres det via positiv indlæring, så følger hundevelfærden med i den anden ende.

 

Poster lige, hvis du vil se det så:

 

[media]

[/media]

 

Og lige et billede af hunden, efter ejeren bad den om at lægge sig ned (hvor hunden slikkede sig vedvarende om munden, dæmpende signal, tegn på at den absolut ikke var tryg ved situationen), hvorefter ejer forsøgte at røre den bagved. Hundens springer her frem med en markering og ejer når ikke andet end at springe tilbage, førend hunden selv er krøbet sammen og slikker sig om munden (det gik så hurtigt, at jeg ikke kunne nå at fange det på kamera):

 

37850d1294544043-cm-i-forum-img_0523.jpg

 

Jeg tror forresten ikke, at der bliver sorteret i, hvad der bliver sendt på dansk TV, men jeg ved det ikke. Det er blot ud fra, at de gladeligt viser, at han bruger elhalsbånd, hvilket jo ellers er ulovligt her i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

 

 

Skriver tekst her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dobblet quote, fjerne bagerst quote.

 

 

 

Fint nok, du kan slette mellemrum hvis quote står langt nede efter teksten

 

test test.

 

TIlføjelse jeg kan se at mine quotes er gået tabt da jeg postede indlæggene, jeg ændrer det lige

 

Okay det forsøg ser ut af helvete til, øjeblik.

 

lol hvorfor f.... kan jeg ikke finde ud af det!

 

Der manglede et quote foran teksten herover

 

Du skal fjerne det første quote, det hvor der står Ninjamor indeni (eller Bente) hvad du vil have væk

Det bageste quote skal også slettes

Link til indlæg
Del på andre sites

Heksejagt er et meget stærkt udtryk Sigurd og det skal du ikke skyde mig i skoene.

Du kunne i stedet deltage i debatten og argumentere ikke bare kritisere personerne

Det er noget sludder og en grov generalisering. Vi er ganske få aktive i debatten, så brug du hellere navne så kan man da forholde sig til det i stedet for halvkvædede viser og hentydninger

Det har de så sandelig også al ret til.

Hvorfor synes du, det er så forkert at råbe op, når man ved, at noget kan ende med en katastrofe i værste fald og i fejlbehandling i bedste fald?

Bortset fra det, så er denne debat en debat om Millans metoder, det er næppe herinde man får ændret noget, så lad os have debatten i fred

Hvilket den ikke gør hvis Millans metoder bliver udbredt

Dette er noget du ofte gentager. Hvem er det du mener fører sig frem på denne måde?

Det er betegnende for tilhængere af Millan, at de totalt negligerer dokumentation (litteratur) for at hundes adfærd er sådan skruet sammen, at det Millan gør er en overskridelse af hundenes medfødte grænser.

 

Hver gang siger de det samme som du: At debattøren fører sig frem som om h*n har den endegyldige sandhed.

Det er ikke et argument, det er personligt, har intet med en debat om Millans metoder at gøre!!

 

Desværre bliver det meget svært at svare på et indlæg, når dette er lagt ind i et tidligere indlæg, men jeg prøver , så håber jeg det giver mening.

 

Nu var det ikke mig der "opfamdt" ordet Heksejagt, men jeg synes faktisk det er ret dækkende for de indlæg jeg ser fra modstandere af CM.

Der lægges videoklip ind af voldsomme episoder, men aldrig et videoklip af CM med en flok glade hunde omkring sig.

 

Jeg bryder mig ikke om at bruge navne, medmindre det er forklarende, ellers kan indlæg nemt blive opfattet som værende personlige.

 

Katastrofe, er det ikke lige voldsomt nok, Fejlbehandling OK, men det kan vel ske inden for alle træningsmetoder

 

Det er muligt, at du kun opfatter debatten som en debat om CM´s metoder, men jeg læser den lige så meget som en debat om det enkelte menneskes ret til at træne sin hund, som h*n finder bedst.

 

Du kan vel ikke forvente eller forlange at få debatten i fred, hvis den sker på en offentlig side.

 

Det som jeg meget stærkt går ind for, er det enkelte menneskes ret til at behandle, træne og håndtere sin hund, som dette menneske nu finder det bedst.

Det er muligt du eller andre synes, at det kunne/burde gøres anderledes, men det gør ikke den ene metode mere rigtig end den anden.

Vi mennesker er lige så forskellige som vore hunde, derfor kan man ikke sige, at der kun findes én rigitg måde at gøre tingene på.

Jeg har intet imod de "bløde træningsmetoder" jeg har set mange fine resultater den vej. Men det er bare ikke alle mennesker der har tålmodighed til i timevis at stå og være "godbidsautomat" derfor synes jeg vi alle bør acceptere ( også helst respektere) at der findes flere rigtige måder at træne hunde på, og hvis nogen finder CM´s måde rigtig, så er det helt ok med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så lykkedes det, takker!! :-D

 

Jeg aner bare ikke rigtig, hvordan jeg gjorde! :stupid:

lols.

 

Fint nok, du kan slette mellemrum hvis quote står langt nede efter teksten

 

Der manglede et quote foran teksten herover

 

Du skal fjerne det første quote, det hvor der står Ninjamor indeni (eller Bente) hvad du vil have væk

Det bageste quote skal også slettes

 

Hvorfor står det quotede nu hernede, piv lol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...