Hop til indhold

blev bidt af min hund


Gæst Lshrc
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

 

min schæfer på 1,5år er begyndt at få nogle øredråber, da der er noget galt med hans øre. Det har gået godt i ca. 5 dage nu, men i dag, da jeg tog fat i hans halsbånd, for at han ikke stak af fra hans hundegård, da jeg gik ind (som jeg forøvrigt plejer, og har gjort flere tusind gange) gik han helt amok..

han begyndte at knurre, som jeg aldrig har hørt en hund knurre før, derefter bed han mig.. Jeg prøvede at berolige ham (jeg havde også noget mad med) og det gik så også fint..

 

har hørt en anden persons holdning, og han sagde han enden skulle jeg se om opdrætter vil have hunden tilbage (kender opdrætteren privat) ellers skulle han aflives.

 

Det er så her mit spørgsmål kommer....

hvad skal jeg gøre:vedikke:

hvis nu han har fundet ud af, at jeg var bange for ham, er det måske kun et spørgsmål om tid før han bider igen?

men på den anden side har jeg både familie der elsker ham, og en anden lille hund som ikke kan leve uden ham:cry:...

men hvad hvis det sker for dem....

 

hvad er jeres holdning?

Link til indlæg
Del på andre sites

bid eller markering?

 

nogle hunde er bare ikke gode til tvang, men han har nok ment du har overskredet hans grænser så tit så han til sidst har måtte markere.

 

Selvfølgelig skal han have dem, men du har måske grebet det forkert an til at starte med?

 

hvorfor giver du ham dem i hundegården? og hvorfor ikke inden i huset, i hygge omgivelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bor din hund ikke inde i huset med dig?

 

Og som der også bliver spurgt til Bed han dig? eller markerede han dig?

 

Igår skulle jeg klippe Jensens forbinding af poten, Det resulterede i at han markerede 2 gange efter min hånd.. Men det er helt okay. Det er hans måde at tegne sin grænse op for mig. I bund og grund handler det om tillid. Og Jensen og jeg har jo så et stykke vej endnu.

 

Mine 2 andre hunde har aldrig gjort det!

 

Hvordan er jeres forhold ellers hvad laver du med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville se på mig selv, hvad er det jeg har gjort forkert når hunden griber til at markere?

formodentlig kunne det nemt være undgået, det handler om tryghed, hunden skal stole på dig, den må ikke være bange for dig, det er den sikkert blevet, dens erfaring gennem de sidste dage har jo været at du tager i halsbåndet, det efterfølges af smerter/ubehag i øret.

Selvfølgelig protesterer den!

Så start forfra ombyg tillid, lad en anden dryppe ører, og lad det forgå i ro og måske med en lukket stof mundkurv på.

Sørg for ro og tryghed, tag hunden ind, beløn massivt når ørene er dryppet.

Sørg for at din hund får masser af gode erfaringer dvs tag i halsbånd og beløn masser af gange, uden at dryppe ører.

Man kommer aldrig udenom at skulle gøre ubehagelige ting ved sin hund, men det handler oftest om at hunden har lært at hver gang der sker noget sådan så falder der mega belønning.

Det handler om ro, om tryghed, og om at bevare overblikket og IKKE gå i panik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke han har rigtig ondt i øret? Hunde kan godt forveksle ting, og måske tror han at DU giver ham ondt i øret med øredråberne?

 

Synes bestemt ikke du skal få ham aflivet, hunde bider hvis deres signaler ikke er blevet hørt og set, og det er jo ikke noget de ligefrem kan lide at gøre..

 

Men ja, i skal nok have bygget noget tillid op igen, og synes du skal prøve at læse noget om hundesprog, måske kan du se sagen i et andet lys?

Se f.eks. her: om rhodesian ridgeback - lewanika caziba - hundesprog

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Øv en træls situation...

 

Men råber med i koret om grænser der er blevet overskredet og et større tillidsbrud.

Det tyder umiddelbart på, at din hund har lært at forbinde den måde du tager fat i ham på, men at nu skal han have dryppet øre - Hvilket kan være enormt ubehageligt.

 

Og har en hund ondt, så er lunten bestemt noget kortere!!

 

Det lyder til at du har overset rigtig mange signaler - og gør man det tilstrækkelig mange gange, så siger hunden fra på en anden måde. F.eks ved en markering/bid.

Hvis det har været et bid, så har du nok været en tur omkring skadestuen, fordi en schæfer har et så stærkt bid, at du næsten ikke kan udgå skader, hvis han har ment det alvorligt.

 

Om han gør det igen?

Det kommer an på rigtig, rigtig mange ting.

Hvordan bor han til daglig - i Hundegården eller i hjemmet?

Hvilke træningsmetoder bruger du?

Hvordan er den generelle hverdag?

Er du villig til at ændre nogle ting i din omgang med ham og kigge indad og se nærmere på hvad du har gjort forkert?

 

Især det sidste er vigtigt, for hvis du forventer at du kan fortsætte som du plejer, så tror jeg det sker igen.

 

Et sådan udbrud kommer typisk ikke bare af én grænse overskridelse, men af mange.

Så det handler ikke så meget om, at han har fundet ud af at du er bange for ham - Men om at han måske finder ud af, at det er den eneste måde at stoppe det ubehagelige på.

 

Jeg ville ligesom de andre ændre situationen med at komme ud af hundegården og få dryppet øre helt.

Der må være en måde at komme ind i gården, uden at han fare ud, uden at tage fat i halsbåndet som det første

Sørg for at han så kommer ud og gå en tur, eller laver andet som han synes er sjovt og hvor han får brugt krop og hjerne.

 

Derefter kan han komme med indenfor, hvor i drypper øre efter den fremgangsmåde at ét dryp er = MANGE godbidder.

Lad ham falde ned og slappe af inden i tager næste omgang.

 

Det er ikke nemt at dryppe øre og øjne, men med tålmodighed og masser og masser af godbidder, kan man godt gøre det til noget acceptabelt for hunden, fordi den ved der vanker den bedste belønning bagefter.

 

Håber det lykkes, for synes det er synd og unødvendigt, at aflive en hund ud fra det du beskriver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes at du skal kontakte en professionel adfærdsbehandler, lige nu er du og din hund i en meget usikker situation som kan gå begge veje, og derfor er min abefaling at du får en professionel til at hjælpe dig.

 

Samtidig ville jeg kontakte dyrlægen og hører om der er andre måder at behandle hans ører på, og om det virkelig kan passe at han skal have så ondt at han føler sig nødsaget til at sige fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg læser dit spørgsmål vedr. din Schæferhund,er der to ting jeg bliver opmærksom på.

  1. De øredråber du giver din hund, er vel nogle du har fået af din dyrelæge, og ikke bare prøver dig frem.
  2. Du skriver at din hund vil stikke af, når du åbner ind til hundegården, nu er det vel ikke sådan at hunden ikke kan lide at være i hundegården.

Har din hund haft tendens til at vise forsvar over for dig tidliger, hvis ikke, skulle du nok få den undersøgt hos en anden dyrelæge end den du plejer at bruge.

For du bruger vel ikke hundegården som straf.

 

Jeg har været ude for en hundføre der havde en hund, der bed når man rørte dens hale, hendes dyrelægen, sagde at hunden ikke fejlede noget, men det viste sig at der var nogle sammenvoksede led på rygsøjlen der gav den de smerte der gav ubehaget, når man ikke rørte dens hale/rod, var det en rolig hund, men det kunne naboens børn jo ikke vide, den blev aflivet.

 

Du har vel ikke haft halsbåndet oppe om hundens øre og uforvarent kommet til at trække/stramme det, så der er beskadiget nogle af hundens øreknogler, for så har du et problem.

 

hilsen

svend

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...