Hop til indhold

Hvalpen på 11 uger snapper og bider


Gæst kiacaroe
 Share

Recommended Posts

Gæst kiacaroe

Uha uha jeg har lille valde på 11 uger .

nå jeg siger nej til ham hårde eller tag han i nakken skinnet ( tag han ikke i nakke skinnet ret tit), vender han sig om og bider og snapper efter mig og gøer,:confused: men han hale køre frem og tilbage, så han er glad nok , men han er helt oppe og køre og kan løbe stuen rundt 4 gange mens han gøer.. men det meste a dagen er han en sød hund..

:engel:

 

men bliver så ked a det nå han bider efter mig , måske jeg slet ikke skal have hund nå , han ikke har respekt for mig :fornaermet::fornaermet:

 

hvad skal jeg gøre:megaked::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Uha uha jeg har lille valde på 11 uger .

nå jeg siger nej til ham hårde eller tag han i nakken skinnet ( tag han ikke i nakke skinnet ret tit), vender han sig om og bider og snapper efter mig og gøer,:confused: men han hale køre frem og tilbage, så han er glad nok , men han er helt oppe og køre og kan løbe stuen rundt 4 gange mens han gøer.. men det meste a dagen er han en sød hund..

:engel:

 

men bliver så ked a det nå han bider efter mig , måske jeg slet ikke skal have hund nå , han ikke har respekt for mig :fornaermet::fornaermet:

 

hvad skal jeg gøre:megaked::megaked:

 

Drop nakkeskinnet, mor-hunden bruger det heller ikke, hun tager fat rundt om og ikke i selvenakken, du ricikere bare at hunden bliver kvalt.. Så det er klart han siger fra overfor dig, han syntes jo ikke det er rart det du gør ;)

 

Sig NEJ og ros når han holder op med det han har gang i

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder lidt og tænker på at du nok skulle have læst et par hvalpebøger inden du fik ham hjem...

 

Der er INTET unormalt i din hvalps adfærd, alle hvalpe bider i de første (mange) uger. Og ja det gør pokkers ondt og man kan blive ret frustreret over det, men så går man enten sin vej eller stikker noget legetøj i munden på hvalpen...

 

Umulia herinde har skrevet en ret god artikel om bidehæmning, jeg skal lige se om jeg kan finde linket. Men det har altså intet at gøre med manglende respekt, han behandler bare dig som han behandlede sine kuldsøskende og det tager tid at lære at sådan gør man ikke længere.

 

EDIT: den var her Hvalpen bider - Hunde artikler

 

Og det der med pludselig at hvalpen pludselig går helt amok det må du nok vænne dig til. Vores hvalp er 9 mdr og så sent som i går spænede han pludselig rundt og rundt om æbletræet i haven :-D Alle hvalpe får nogle hvalpeflip med overskudsenergi hvor de bare spæner rundt og er helt umulige at få kontakt til. Man kan dog fx tage hvalpen og holde den roligt fast eller prøve at aflede den.

Redigeret af skipper-odense
Link til indlæg
Del på andre sites

Drop nakkeskinnet, mor-hunden bruger det heller ikke, hun tager fat rundt om og ikke i selvenakken, du ricikere bare at hunden bliver kvalt.. Så det er klart han siger fra overfor dig, han syntes jo ikke det er rart det du gør ;)

 

Sig NEJ og ros når han holder op med det han har gang i

 

Man skal bare lige have lært hunden hvad nej betyder først ellers er jeg enig :5up:

 

Vores hvalpetræner lærte os at holde en godbid foran hvalpen, hver gang han prøvede at tage den sagde vi nej, når han opgav og kiggede på os i stedet så fik han godbidden. Det tog ikke mange gange før han fattede hvad nej betød :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er bare en lille hvalp - så hans hvalpeflip er ganske naturligt! Desværre er du ret hurtig igang med at ødelægge det der gerne skal være det gode forhold mellem jer to.

 

Ingen nakkeskindsrusken! Det er en myte og gør intet godt!

 

Vil først lige anbefale bøgerne af Irene Jarnved - Fra Hvalp Til Hund. Og så vende tilbage hvis der ikke er andre der svarer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Man skal bare lige have lært hunden hvad nej betyder først ellers er jeg enig :5up:

 

Vores hvalpetræner lærte os at holde en godbid foran hvalpen, hver gang han prøvede at tage den sagde vi nej, når han opgav og kiggede på os i stedet så fik han godbidden. Det tog ikke mange gange før han fattede hvad nej betød :-D

 

Jeg har bare sagt nej ret højt (altså ikke råb, men tæt på), og så er han holdt op :engel: Jeg ved ikke om opdrætter har trænet med hvalpene, eller om jeg bare er heldig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder lidt og tænker på at du nok skulle have læst et par hvalpebøger inden du fik ham hjem...

 

Der er INTET unormalt i din hvalps adfærd, alle hvalpe bider i de første (mange) uger. Og ja det gør pokkers ondt og man kan blive ret frustreret over det, men så går man enten sin vej eller stikker noget legetøj i munden på hvalpen...

 

Umulia herinde har skrevet en ret god artikel om bidehæmning, jeg skal lige se om jeg kan finde linket. Men det har altså intet at gøre med manglende respekt, han behandler bare dig som han behandlede sine kuldsøskende og det tager tid at lære at sådan gør man ikke længere.

 

Og det der med pludselig at hvalpen pludselig går helt amok det må du nok vænne dig til. Vores hvalp er 9 mdr og så sent som i går spænede han pludselig rundt og rundt om æbletræet i haven :-D Alle hvalpe får nogle hvalpeflip med overskudsenergi hvor de bare spæner rundt og er helt umulige at få kontakt til. Man kan dog fx tage hvalpen og holde den roligt fast eller prøve at aflede den.

 

Helt enig :5up:.

 

Jeg synes heller ikke der er noget som tyder på unormal hvalpeadfærd :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

har læst hvalpe bøger forfra og bagfra. men siger jeg nej hårdt ,også bider han bare efter mig , og kan jo ikke sige nej og så bare se til han æder sofa bord og gulv tæpper , sofakanter, og han har mere end n0ok kødben ,plysdyr, gummi dyr.:cry:

 

men må prøve og droppe nakke skinnet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
har læst hvalpe bøger forfra og bagfra. men siger jeg nej hårdt ,også bider han bare efter mig , og kan jo ikke sige nej og så bare se til han æder sofa bord og gulv tæpper , sofakanter, og han har mere end n0ok kødben ,plysdyr, gummi dyr.:cry:

 

men må prøve og droppe nakke skinnet...

 

Han bider ikke, han lege snapper, og det virker ikke til han forstår nej..

 

Hvad laver du af træning med ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har trænet nej flere gange, og osse den med at holde godbiden mellem fingerne og først gi ham den nå han kiger på mig , ,

han kan osse sid,

og han er osse ret dygtig, har ikke tisset eller noget inde for i den uge og siger til nå han skal ud om natten...

han er jo en go hund.. måske jeg bare skal lige nej og sætte han ud i haven nå han er ved og æde hele gulvtæppede???

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
vi har trænet nej flere gange, og osse den med at holde godbiden mellem fingerne og først gi ham den nå han kiger på mig , ,

han kan osse sid,

og han er osse ret dygtig, har ikke tisset eller noget inde for i den uge og siger til nå han skal ud om natten...

han er jo en go hund.. måske jeg bare skal lige nej og sætte han ud i haven nå han er ved og æde hele gulvtæppede???

 

Hvad laver du af træning med ham ud over nej og tissetræning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
hvad mener du med træning ?????

 

Mental træning, motionering osv, en hvalp er jo ikke trænet fra opdrætteren af..

 

Hvis du slet ikk laver noget træning medd den ud over nej og tissetræning forstår jeg udemærket godt den ødelægger ting.. For så keder den sig

Link til indlæg
Del på andre sites

Mental træning, motionering osv, en hvalp er jo ikke trænet fra opdrætteren af..

 

Hvis du slet ikk laver noget træning medd den ud over nej og tissetræning forstår jeg udemærket godt den ødelægger ting.. For så keder den sig

 

nå jo vi går små ture , leger med bamser, og leger lidt trække leg nå han kommer med sokken spiller lidt boldt osv,

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
nå jo vi går små ture , leger med bamser, og leger lidt trække leg nå han kommer med sokken spiller lidt boldt osv,

 

Det lyder til han mangler noget mentaltræning.. klikkertræning kan anbefaldes, søg og andre ting hvor den skal bruge hjerne og/eller næse :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må prøve, men det er nu kun engang om dagen han hor de der slemme ture ellers plejer jeg og kan aflede hans opmærksomhed med noget legetøj,

 

men mange tak for alle jers svar og tag gerne imod flere gode råd om alting.. vi skal starte træning nå der engang starter hold op igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Jeg må prøve, men det er nu kun engang om dagen han hor de der slemme ture ellers plejer jeg og kan aflede hans opmærksomhed med noget legetøj,

 

men mange tak for alle jers svar og tag gerne imod flere gode råd om alting.. vi skal starte træning nå der engang starter hold op igen

 

Det var så lidt :)

 

Ja hvalpetræning ud over det derhjemme er en god ide :)

 

Lad være med at stoppe træningen hjemme når i starter til træning, den har brug for begge dele :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder altså meget normalt, at den for sådan en tur, hvor man overhovedet ikke kan komme i kontakt med ham!!!!

Jeg har oplevet med de hunde, jeg har haft, at en mands nej, er mere effektiv end fra en kvinde, på grund af den dybe bas, i mandens stemme. Derimod er kvinder bedre til at rose fordi stemmen ligger højere hos det kvindelige køn. Så prøv med mere bas i stemmen, når du siger nej til hunden! Det har i hvert fald givet pote hos min kone, når hun har prøvet dette :-D. Det er dog bare mine egne erfaringer, men du kan jo prøve, næste gang du siger nej :-D!!! Og held og lykke med den lille :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha uha jeg har lille valde på 11 uger .

nå jeg siger nej til ham hårde eller tag han i nakken skinnet ( tag han ikke i nakke skinnet ret tit), vender han sig om og bider og snapper efter mig og gøer,:confused: men han hale køre frem og tilbage, så han er glad nok , men han er helt oppe og køre og kan løbe stuen rundt 4 gange mens han gøer.. men det meste a dagen er han en sød hund..

:engel:

 

men bliver så ked a det nå han bider efter mig , måske jeg slet ikke skal have hund nå , han ikke har respekt for mig :fornaermet::fornaermet:

 

hvad skal jeg gøre:megaked::megaked:

 

At tage ham i nakkeskindet bare én gang, er en gang for meget!!

Han får da i hvert fald aldrig respekt eller tillid til dig hvis du er fysisk ubehagelig overfor ham.

 

Han er en hvalp. Hvalpe bider. Hvalpe har skarpe hvalpetænder og det gør mega ondt når de hapser. Men han lyder altså som en ganske normal hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kiacaroe

nu det en uges tid siden jeg skrev dette indlæg og har trænet rigtig meger nej , der hvor jeg har en godbid mellem fingerne og og så siger nej nå han prøver og tag den , og det har hjuple rigtig meget:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

En hurtig note i forhold til det at træne "nej". Jeg oplever ofte på hvalpehold, at folk ender med at belønne apati, fremfor det at hvalpen respekterer nej. Hvalpen skal belønnes (og så er der jo også tanken om, at en nej-godbid ikke kan blive en ja-godbid) så snart den bare i et splitsekund ændrer adfærd overfor godbidden. Det være sig kigge væk, trække hovedet væk eller smaske.

 

Hvalpen skal ikke belønnes for at have siddet stille i flere sekunder. Det er en rigtig, rigtig svær øvelse - og den kræver virkelig god timing for at blive indlært korrekt.

 

Hvilken race er det du har? For nogle racer vil det være god aktivering at få lov at ruske legetøj (behersket), mens det for andre kører dem for meget op.

 

Det at hvalpen løber forvildet rundt med hovedet under armen, kendes populært som ulvetimen. Langt de fleste hvalpe, har svært ved selv at falde ned, når de først er nået op i det tempo. Derfor skal de have hjælp til at falde ned igen. Sæt dig på gulvet op. Gerne op mod en væg. Sæt hvalpen foran dig, så den sidder med ryggen til dig. Træk dine fødder op til bagdelen, så du danner et hyggeligt lille rum for hvalpen. Og nus den så roligt! med stille bevægelser lige over brystbenet.

 

Du kan eventuelt give den et lille tyggeben, så den har noget at tygge i. Det vil som regel tage fem minutters tid, at få hvalpen i ro. Og den vil forsøge at vriste sig fri, det bedste den har lært. Lad dig ikke mærke af det. Snak ikke til den, vær ikke fysisk hård. Men tag roligt fat om hvalpen igen, og fortsæt med at nusse.

 

Efter et par gange, vil du hurtigt lære at genkende, hvornår den er grydeklar. Da vores den yngste var hvalp, kunne hun blive sluppet efter sit andet langstrakte gab. Så gik hun hen og lagde sig. Slap man hende efter første gab, startede showet forfra.

 

Undlad for så vidt konflikter med din hvalp. Især i de situationer du nævner. Nu ved jeg ikke hvilken race du har, men jeg har observeret flere hvalpeejere få problemer med deres hvalpe (der har haft tendens til ressourceforsvar), efter situationer du nævner. Det er ikke noget der er uopretteligt, men det er dumt at gå den forkerte vej, hvis man har muligheden for det andet.

 

Når bideflippet begynder gør du ret i, som du allerede gør, at tilbyde et alternativ. Vedbliver hvalpen at tygge i dig, kan en enkelt tur uden for døren være effektiv. Det skal ikke være en langvarig straf, og skal også koordineres for at fungere. Det handler om at lære hunden, at hvis man ikke følger reglerne, så slutter det sjove, og man må ikke være med i legen mere.

 

Tag roligt fat i hunden - det skal ikke være en straf - og sæt den uden for døren. Det vil være nok bare at lukke døren, tælle til en og lukke hunden ind igen. Bare den når at få tanken, at det ikke er sjovt at sidde derude alene. Lader du den sidde længere, vil du i stedet få en hvalp, der desperat vil forsøge at komme ind igen, ved at skrabe på døren og hyle.

 

Det kan for nogle hunde være nødvendigt, at du gentager det et par gange. Nogle vil straks tage fat i legen igen, hvorfor det så vil være nødvendigt igen at vise den, at så er det sjove slut. Husk også når den lukkes ind igen, at den skal tilbydes et tilladt alternativ, så den ikke på egen hånd skal til at gætte hvad der er acceptabel adfærd.

 

Der er ikke noget mere kedeligt end at være hvalp, og få nej til alting man foretager sig. Så min filosofi er, at hver gang der er et forbud, er der et tilbud.

 

Følgende artikel, skrevet af instruktør og adfærdsbehandler (uddannet ved blandt andet Turid Rugaas), vil jeg til enhver tid anbefale, når det gælder viden om hvalpebidning: http://churnwood.dk/laesestof/Hvalpebidning/hvalpebidning.htm

 

Nu kan det være, at jeg læser noget forkert ind i dine tidligere indlæg, men følgende citat fra artiklen, vil jeg dog alligevel fremhæve "Andre hvalpe bliver så skræmte af at blive straffet, at de må forsvare sig. Når ejeren bøjer sig ned for at tage fat i hvalpen, knurrer og bidder den for alvor – noget helt andet end hvalpebidning. Man ender med at blive mere og mere voldsom overfor hvalpen, hvis den ikke forstår ”en hentydning”. "

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst SofusOlsen

En af mine venner, har lige fået en rottweiler/labrador blandings hvalp, den har siden han fik den da den var 8 uger, knurret når man tog fat i den..

Lige meget om det bare var, at man tog fat rundt om maven på den, hvor man f.eks bare vil løfte den op. så "sprutter og hvæser" den helt sindssygt.

 

Det er da ikke normal hundeadfærd, vel ?? :S

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine venner, har lige fået en rottweiler/labrador blandings hvalp, den har siden han fik den da den var 8 uger, knurret når man tog fat i den..

Lige meget om det bare var, at man tog fat rundt om maven på den, hvor man f.eks bare vil løfte den op. så "sprutter og hvæser" den helt sindssygt.

 

Det er da ikke normal hundeadfærd, vel ?? :S

 

Når den knurrer, forsøger den pænt og venligt at sige "lad nu lige være med det der - jeg bryder mig ikke om det".

 

Det skal man respektere

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...