Gæst bitmand Skrevet December 29, 2010 Rapporter Share Skrevet December 29, 2010 Vi har en dejlig hund, Berta, som er en Berner Sennen på 9 mdr. Vores grund ligger ud til en vej, hvor forbipassende går forbi engang imellem. Mit problem er at Berta gør når folk går forbi - både når det blot er personer, men især når det er nogle der lufter deres hund. Da Berta var 5-6 mdr. gik jeg til træning og spurgte træneren, hun sagde at jeg skulle gå stille og roligt ud i haven, tage Berta i nakken og sige Nej. Ikke højt eller vildt, bare bestemt. Det forsøgte jeg i starten, men hun lærte vist hurtigt at jeg blot kom ud for at skælde hende ud, så istedet for at stå stille og gø løber hun nu bare rundt (langs hegnet) og gør - og jeg umuligt gå hen til hende. Jeg har efterfølgende skiftet taktik og forsøgt at åbne døret og så højt sige "Nej!" og "Fy!" .. men det hjælper heller ikke. Og jeg har så efterfølgende lært at det måske endda har præcis modsatte effekt, da Berta reelt tror at jeg hjælper hende med at gø af forbipasserende. Jeg har så læst i en bog at jeg skal forsøge at få hendes opmærksomhed når hun løber rundt og gør derude (lave mærkelig lyd eller lign.) - og idet hun kigger på mig, så skal jeg rose og lokke med godbid. Det er også forsøgt, men dels er det svært at få hendes opmærksom når først hun er "kørt op" - og hvis jeg endelig gør, så vil hun egentlig rende mig og min godbid et stykke. Først senere når personen/hunden er væk ude fra fortovet kan jeg kalde hende til mig. I hvert fald har intet af ovenstående haft nogen effekt - og hvis jeg var min nabo, så ville jeg være godt træt af mig og vores hund Så er der mon nogen der kender tricket til at få hende lært at acceptere at der går hunde/mennesker frem og tilbage derude - og at hun ikke skal gø af dem? Der kommer lige lidt bonus info. Hun gør normalt ikke ret meget. Måske lige et par bjæf hvis det ringer på døren, men ellers aldrig indenfor. Og aldrig når vi er ude at gå tur. Hun kan gø lidt hvis vi leger i haven - men det er småting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Du bliver nok nødt til i en periode aldrig at lade hende være alene i haven, mens du træner det. Ellers når hun jo at begynde at gø, og så lærer hun det ikke. Jeg tænker, at du skal være ude i haven med hende, og INDEN hun begynder at gø, skal du rose og give godbid. Dvs. at du skal nå at forudsige de situationer, hvor hun vil begynde at gø, altså når du kan se eller høre, at der lige om lidt kommer nogle gående forbi hegnet. Mens de går forbi, fastholder du så hendes opmærksomhed og roser og giver guffer for at være stille. Som du selv siger, nytter det ikke noget, når hun først er kørt op i sit gøflip. Samtidig ville jeg i træningsperioden give hende en lang line på, som kan slæbe efter hende, når hun er i haven. Så kan du let få fat på hende, uden at skulle jagte hende frem og tilbage langs hegnet. HVIS hun så begynder at gø, ville jeg med det samme tage hende indenfor. Uden at skælde ud, bare stille og roligt, så hun opdager, at konsekvensen af at gø er, at hun ikke får lov til at være i haven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bitmand Besvaret December 29, 2010 Rapporter Share Besvaret December 29, 2010 Du bliver nok nødt til i en periode aldrig at lade hende være alene i haven, mens du træner det. Ellers når hun jo at begynde at gø, og så lærer hun det ikke. Whatever it takes! Nuværende situation er ikke holdbar Og mange tak for det gode råd - det vil vi starte på med det samme og så skal jeg nok give lidt status herinde efterhånden som det skrider frem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Zigs Besvaret December 30, 2010 Rapporter Share Besvaret December 30, 2010 Det er en svær situation, fordi det ligger dybt i hundens instinkter at gø af fremmede. Jeg begyndte for nogen tid siden at tage hunden ind, hver gang den begyndte at gø. Det har hjulpet en hel del. Selvom der stadig kan være situationer, hvor den ikke kan lade være:) Men hvad... det er jo en hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts