Hop til indhold

Opstart på rundering med hvalp


Riesenfan
 Share

Recommended Posts

Her kommer en lille film med hvordan jeg starter runderingstræning op.

Hvalpen lærer at løbe frivilligt, uden anden påvirkning end synlig figurant, fra side til side. Siden flytter vi det ud i skoven - skjuler fig. mere og mere etc.

 

Når hans tandskifte er overstået går vi over til at belønne med leg i stedet for mad :-D

[media]

[/media]

Du kan læse mere om denne runderingstræning i "Rundering i teori og praksis" (Canis)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til rundering, men det er vel i bund og grund et søgsoplæg ?

Når vi med jagthunde træner søgsoplæg, lærer vi hunden, at løbe et krydssøg foran os, selvfølgelig længere for de stående hunde end spaniels.

Det foregår også helt frivilligt fra hundens side, da man bare skifter retning så hunden følger.

Kunne man ikke også træne rundering sådan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke til rundering, men det er vel i bund og grund et søgsoplæg ?

Når vi med jagthunde træner søgsoplæg, lærer vi hunden, at løbe et krydssøg foran os, selvfølgelig længere for de stående hunde end spaniels.

Det foregår også helt frivilligt fra hundens side, da man bare skifter retning så hunden følger.

Kunne man ikke også træne rundering sådan?

 

Jeg ved ikke helt om det svarer til vores men her er det vigtigt at hunden lærer at

1 opfatte fig som en vej til belønning

2 for senere at kunne lede intensivt efter denne.

 

Hunden skal søge fra side til side i serpentiner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt om det svarer til vores men her er det vigtigt at hunden lærer at

1 opfatte fig som en vej til belønning

2 for senere at kunne lede intensivt efter denne.

 

Hunden skal søge fra side til side i serpentiner.

 

Det er jo ligepræcis sådan, at vores hunde også skal søge, sjovt at man så gør det på forskellige måder.

Belønningen ved vores træning, er kontakt til fugl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg ved ikke helt om det svarer til vores men her er det vigtigt at hunden lærer at

1 opfatte fig som en vej til belønning

2 for senere at kunne lede intensivt efter denne.

 

Hunden skal søge fra side til side i serpentiner.

 

Hvor i processen lære i hunden ikke at røre figuranten og hvornår kommer halsgivningen ind?

 

I praksis ligner det meget den måde vi indlære rundering på - Vi er bare MEGET hurtige til at gå over til, at hunden IKKE må røre figuranten.

 

Halsgivningen kommer også fooorholdvis hurtigt på, efter at hunden har fanget ideen med at skulle opsøge og lede efter figuranten.

 

Men det er jo lidt spændende at sammenligne metoder, som i princippet bygger på det samme - Frivillighed og SJOV :klap:

 

Især rundering er et KÆMPE hit for begge mine vovser, fordi det netop er indlært på den måde du viser - Altså ved at gøre figuranten til det bedste i hele verden, som må og skal findes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hunden er i belønning, er ALT tilladt (sådan ca. ...ikke æde fig selvfølgelig)

Når halsgivningen kommer på - kommer "ikke røre". Vi klikker jo - så indtil klikket, må man ikke røre og på det her niveau klikker vi for at han bare løber hen til fig. uden påvirkning (udover at fig er synlig).

 

Halsgivning har jeg ingen hastværk med at sætte ind. Og jeg kan også tage træningspas langt op i hundens uddannelsesniveau med udsving uden melding på hver eneste, måske bare på de første fund og så en masse uden hvis terrænet er svært.

 

Halsgivning på fig. indlæres uden for runderingsbanen først - også løbe hen til + ikke røre + halsgivning og så belønning (og her er der så kontakt så meget som hunden synes er sjovt)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Når hunden er i belønning, er ALT tilladt (sådan ca. ...ikke æde fig selvfølgelig)

Når halsgivningen kommer på - kommer "ikke røre". Vi klikker jo - så indtil klikket, må man ikke røre og på det her niveau klikker vi for at han bare løber hen til fig. uden påvirkning (udover at fig er synlig).

 

Halsgivning har jeg ingen hastværk med at sætte ind. Og jeg kan også tage træningspas langt op i hundens uddannelsesniveau med udsving uden melding på hver eneste, måske bare på de første fund og så en masse uden hvis terrænet er svært.

 

Halsgivning på fig. indlæres uden for runderingsbanen først - også løbe hen til + ikke røre + halsgivning og så belønning (og her er der så kontakt så meget som hunden synes er sjovt)

 

Det er meget lig den måde vi indlære det på - Det er vist kun marginaler der er til forskel.

 

Det sværeste for mig at få 100% stabilt er søget, men det kommer jo med gentagelserne og hvis kriterierne er sat rigtigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...