Hop til indhold

Trækker han rigtigt?

bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo købt den der fancy Wolfsong X-back-sele til Møffe, men den var lidt for kort... Ekspedienten vidste ikke, om det gjorde noget, så jeg købte den med hjem, så jeg kunne teste.

Jeg tror personligt ikke selv, at det går, at den er for kort over ryggen, da linen selvsagt vil falde til den ene side. Det viste sig dog, at selen sidder pænt meget rigtigt alligevel, men nu var det jo også kun et let læs vi prøvede med her...

Men trækker han egentlig overhovedet rigtigt? Jeg kan personligt ikke se det, men måske nogen med forstand kan? :oops:

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Du er nød til at kunne montere slæden / vognen med en snor på hver side af hunden, ellers kommer han til at trække skævt, og det er jo ikke så godt.

Ja, er enig :hmm: Jeg er stadig ikke helt med på hvorfor du vil have slædehundesele??

Se her, berner med vogn:

June%205%202010%20001.jpg

Picasa Web Albums - Sherri Spatuk - Berner Wagon ...

314_CH_Skylyns_Jule_Albireo_NDD_CGC.JPG

http://www.buckeyeberners.com/

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, er enig :hmm: Jeg er stadig ikke helt med på hvorfor du vil have slædehundesele??

Se her, berner med vogn:

June%205%202010%20001.jpg

Picasa Web Albums - Sherri Spatuk - Berner Wagon ...

314_CH_Skylyns_Jule_Albireo_NDD_CGC.JPG

Buckeye Bernese Mountain Dogs- near Cincinnati Ohio

Præcis og jeg kan kun igen, Rikke, råde dig til at tage en snak med gutten i Bernershoppen om hvad udstyr du skal bruge, så du ikke skader Møffe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, når Motor trækker, så løber han i galop eller hurtigt trav (sammen med flere hunde), de arbejder hårdt for at få vognen i fart men derefter bliver trækket mindre (undtaget er selvfølgelig bakkerne), for vognen har jo hjul og er allerede i fart når hundene sagtner farten.

Møffe skal vel kunne gå i normalt tempo, og der bliver trækket selvfølgelig også mindre når vognen ruller, men han vil aldrig få det samme tryk på brystkassen - for han sætter ikke i gang med 0 til 35 km/t på et splitsekund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis og jeg kan kun igen, Rikke, råde dig til at tage en snak med gutten i Bernershoppen om hvad udstyr du skal bruge, så du ikke skader Møffe.

Hun vil ikke :lol:

Rikke, må jeg ikke ringe til ham på mandag :bigsmile:

Tror nu ikke at Møffe går i stykker, det er jo på ingen måde et tungt læs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo købt den der fancy Wolfsong X-back-sele til Møffe, men den var lidt for kort...

Men udover det - så jo, den er for kort, altså hvis han skal have slædehundesele.

På videoen her (åååh min yndlingsvideo, se så dygtig Motor er :hjerte:) kan du tydeligt i starten og midt i filmen se hvor langt ned selerne går:

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vil ikke :lol:

Rikke, må jeg ikke ringe til ham på mandag :bigsmile:

Tror nu ikke at Møffe går i stykker, det er jo på ingen måde et tungt læs.

Ok da. Det var dog ellers temmelig oplagt at søge råd og vejledning hos folk, der har forstand på de ting, man går og sysler med :hmm:

Og nej da. Møffe-drengen går ikke i stykker af en kælk med sne, men jeg troede egentlig, at Rikke ville udvide projektet, siden hun var så interesseret i seler osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er han god :lun: og dejlig.

Det syner for mig som om at selen er for kort. Han kommer nok til at trække skævt.

Her er et link med mål på seler:

HIKE X-Back slædehundesele store

Du kan jo se om det er noget som du kan bruge :vedikke:

Jeg snakker med én, der har sådan en til sin berner, så den skal vi ud og prøve her en dag :5up:

Og ja, du har nok ret i, at han kommer til at trække skævt!

Er langt fra ekspert, men jeg ville ikke trække i så lille cirkel, belastningen bliver skæv.

Det ve' jeg godt, nu var det også bare for lige at tjekke det ud ;-)

Hvad str. er selen ???

Størrelse max. (XXL), den skulle desværre ikke kunne fås større :cry:

Du er nød til at kunne montere slæden / vognen med en snor på hver side af hunden, ellers kommer han til at trække skævt, og det er jo ikke så godt.

Nu er det jo en slædesele, der er beregnet til slæde (ikke vogn, havde ikke tænkt mig at bruge den til vogn!). Den er som sagt bare for kort, det er det, der skulle være problemet her.

Har skrevet til ham, det behager ham bare ikke at svare :vedikke: Tror så heller ikke han har noget, så ville man da kunne se det i hans shop, enten på nettet eller til udstillingerne? Og der er intet.

Altså, når Motor trækker, så løber han i galop eller hurtigt trav (sammen med flere hunde), de arbejder hårdt for at få vognen i fart men derefter bliver trækket mindre (undtaget er selvfølgelig bakkerne), for vognen har jo hjul og er allerede i fart når hundene sagtner farten.

Møffe skal vel kunne gå i normalt tempo, og der bliver trækket selvfølgelig også mindre når vognen ruller, men han vil aldrig få det samme tryk på brystkassen - for han sætter ikke i gang med 0 til 35 km/t på et splitsekund.

Ok, fatter hat af, hvor du vil hen med det her? :genert:

Skulle hundens fart have betydning for, hvor den lægger presset? :genert:

Men udover det - så jo, den er for kort, altså hvis han skal have slædehundesele.

På videoen her (åååh min yndlingsvideo, se så dygtig Motor er :hjerte:) kan du tydeligt i starten og midt i filmen se hvor langt ned selerne går:

[media]

[/media]

Duuumt spørgsmål :oops: Det bageste af selen - er det bag halen eller foran halen?

Og ja, tænkte jo nok, at den var for kort og havde faktisk besluttet, at få den byttet, mens jeg var væk :lol:

Takker for svar allesammen :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selen går til enden af ryggen/halen.

Hmmmmm jamen mener du slæde som i kælken? For så vil selen aldrig sidde lige, i og med Møffe jo er høj og har en hale. De sidder også til den ene side når samojeder løber, der er jo også en hale i vejen. - Men selvfølgelig ikke særlig langt oppe på ryggen, det er helt nede ved nummeren.

Jeg har hele tiden troet du ville lære Møffe at trække vogn?!

Hvad er det så han skal trække?

Link til indlæg
Del på andre sites

Selen går til enden af ryggen/halen.

Hmmmmm jamen mener du slæde som i kælken? For så vil selen aldrig sidde lige, i og med Møffe jo er høj og har en hale. De sidder også til den ene side når samojeder løber, der er jo også en hale i vejen. - Men selvfølgelig ikke særlig langt oppe på ryggen, det er helt nede ved nummeren.

Jeg har hele tiden troet du ville lære Møffe at trække vogn?!

Hvad er det så han skal trække?

Jamen, han skal da lære at trække både vogn og slæde :engel: Lige nu er der jo sne, så for tiden er det slæde.

Ok, måske jeg bare er for træt til at forstå ret, men mener du, at Møffes hale er forkert skruet på til selen? Eller er det bare fordi han er for høj og slæden for lavt nede? Det sidste siger mig nemlig pludselig et eller anddet...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, han skal da lære at trække både vogn og slæde :engel: Lige nu er der jo sne, så for tiden er det slæde.

Ok, måske jeg bare er for træt til at forstå ret, men mener du, at Møffes hale er forkert skruet på til selen? Eller er det bare fordi han er for høj og slæden for lavt nede? Det sidste siger mig nemlig pludselig et eller anddet...!

Det sidste du skriver :-D Hans hale sidder fint, Motors hale sidder jo samme sted OG krøller op af, så logisk set vil selen aldrig kunne sidde helt lige hele vejen.

Men den vogn Motor trækker, den er stadig højere oppe end kælken. Altså der hvor hundene bliver spændt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sidste du skriver :-D Hans hale sidder fint, Motors hale sidder jo samme sted OG krøller op af, så logisk set vil selen aldrig kunne sidde helt lige hele vejen.

Men den vogn Motor trækker, den er stadig højere oppe end kælken. Altså der hvor hundene bliver spændt fast.

Jeps, oka :5up: Haha, syntes bare lige det lød som om, at Møffes hale sad forkert til det :mrgreen:

Og ja, det vidste jeg jo egentlig godt, bare dumme mig der havde glemt det... Det stod vist i min berner-bog, eller også var det på berner-ekvipagen :hmm:

Takker for uddybning! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske en weightpull sele var en ide hvis du f.eks. vil have at han trækker ting ligesom slæden, uden at selen kommer til at sidde skævt i enden? De er også længere.

harleypulling_op_800x543.jpg

Hov, så da lige det her!

Puha, bliver helt svedt af at se på den hund! :shock:

Ja, det kunne være en overvejelse, hvis ikke noget af det andet dur?

Men intet er besluttet fast endnu. Satser på, at jeg når jeg skal bytte-bytte-sele, så tager jeg et smut forbi Kenjan. De har jo den der Wolfsong til vogntræk. Monstro ikke den burde kunne bruge til en slæde også? Kan i hvert fald ikke rigtig se, hvorfor den ikke kunne, selvom jeg selvfølgelig ikke vil kaste mig ud i det, uden at have forhørt mig... Den er bare dyrere, så havde satset på at kunne vente lidt med at købe den :???: Hvis den jo ellers passer, that is.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nice billede!

Det var det med halerne, ikke? Hvor enden af selen skulle være, du prøver at vise?

Ei, beklager, hvis jeg er alt for dum til det her :oops:

:lol:

Ja du kan se hvor selen går til men osse at de altså ikke trækker lige

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Nice billede!

Det var det med halerne, ikke? Hvor enden af selen skulle være, du prøver at vise?

Ei, beklager, hvis jeg er alt for dum til det her :oops:

Selen skal gå til haleroden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

Ja du kan se hvor selen går til men osse at de altså ikke trækker lige

Ja, tænk, det troede jeg faktisk virkelig at de skulle, men det er jo rent ud sagt umuligt :lol:

Det er så fordi de er så mange om at trække, at de ikke blive ødelagt af det, eller hvad? Det er måske slet ikke så vigtigt?

Selen skal gå til haleroden :blink:

Tror jeg har forstået :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, tænk, det troede jeg faktisk virkelig at de skulle, men det er jo rent ud sagt umuligt :lol:

Det er så fordi de er så mange om at trække, at de ikke blive ødelagt af det, eller hvad? Det er måske slet ikke så vigtigt?

De springer jo lidt rundt, frem og tilbage og sådan, men de kan ikke løbe specielt langt ud til hver side, for de er spændt fast i hovedlinen.

Nej har aldrig hørt at det skulle gøre noget, optimalt skiftede man dem måske rundt i ny og næ, men så fucker man jo med holdopstillingen.

Link til indlæg
Del på andre sites