Gæst Larsen' Skrevet Januar 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2011 Hej allesammen. Min Cavalier King Charles på 8 måneder cutter altid forbindelsen til mig, når der er andre hunde i nærheden. Det er ligemeget om det er på den anden side af fortovet, langt nede af vejen eller i skoven - Jeg kan ikke kalde ham til mig eller få ham med videre på gåturen, for det er ligesom han slet ikke høre mig, ligemeget hvor meget jeg kalder ! Det er så vildt, at det er blevet et irritations moment for mig !:damn: Jeg har ikke haft hund før, men de hunde jeg har haft med at gøre, kunne jeg sagtens kalde til mig eller få til at høre efter. Hvordan træner jeg min hund i at jeg er mere interessant, end den hund han nu har fået øje på? Er det noget der går væk med alderen og kun skyldes at han er en nysgerrig hvalp? Jeg træner indkald, og han gør det til perfektion når vi er alene, og det både i haven og når han er løs i skoven. - Det er kun når der er andre hunde, det er et problem? Håber der er nogle der kan hjælpe mig !! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst solskin Besvaret Januar 1, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 1, 2011 Jeg kan varmt anbefale bogen "Sjov på turen med din hund" Du kan låne den på biblo eller købe bogen(den er ikke særlig dyr).:klap: Og så må du i gang med at træne indkald med forstyrrelser. Indtil du har styr på indkald må du have din hund i snor. Det er alt for farligt at den bare løber på egen pote. Ud fra dit indlæg kan jeg ikke se om du går til træning(i en klub) med din hund, hvis ikke kunne det være en god ide at starte på det. Lømmelalderen kan være en udfordring, og I skulle helst komme over den uden for mange konflikter. Hvis du bliver meget irriteret på din hund kan den mærke det og det gavner ikke jeres forhold. Hvad foretager du dig med din hund på gåturen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Larsen' Besvaret Januar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2011 Jeg kan varmt anbefale bogen "Sjov på turen med din hund" Du kan låne den på biblo eller købe bogen(den er ikke særlig dyr).:klap: Og så må du i gang med at træne indkald med forstyrrelser. Indtil du har styr på indkald må du have din hund i snor. Det er alt for farligt at den bare løber på egen pote. Ud fra dit indlæg kan jeg ikke se om du går til træning(i en klub) med din hund, hvis ikke kunne det være en god ide at starte på det. Lømmelalderen kan være en udfordring, og I skulle helst komme over den uden for mange konflikter. Hvis du bliver meget irriteret på din hund kan den mærke det og det gavner ikke jeres forhold. Hvad foretager du dig med din hund på gåturen? Den bog vil jeg straks ha' fat i Vi træner i klub, men kom meget sent ind på holdet og nåede kun at træne med 2 gange, inden vinterpausen. Vi starter igen til marts. Jamen jeg foretager mig ikke rigtig andet end at gå. Engang imellem træner vi noget søg med godbidder, men det er sjældent. Hvis du har nogle gode input, så sig endelig til, lytter på alt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Januar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2011 Jeg har præcist samme problem. Er begyndt at lave små sjove øvelser på turen, fx at få hende til at hoppe op på en bænk for en godbid, en kort kontaktøvelse, sit, gå pænt, søge osv osv. På den måde har hun mere fokus på mig. Her hjælper det hvis jeg er opmærksom så jeg får øje på den anden hund inden hunden gør, så kan jeg nå at få hendes opmærksomhed med en øvelse, eller gå den anden vej.. Det gælder om at have super gode godbidder, det eneste der har hjulpet helt til at holde hendes fokus på mig mens der passerede en anden hund var kødsovs, og det er ikke super praktisk Så prøv at gøre dig selv mere spændende med lækre godbidder og små øvelser. Jeg har købt den bog, og den er rigtig god :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Larsen' Besvaret Januar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2011 Nu har jeg lige været ude og gå en rigtig god og dejlig tur i dette super vejr Jeg fandt dette link på nettet, som gav mig en masse inspiration: http://www.scribd.com/doc/16808397/Aktivering-udendrs- Så nu har Chester og jeg hoppet på bænke, leget sø, udfordret forskellige buske og fundet en masse pølser:) - Vi trænede også lidt forskelligt. Jeg synes turen var gik fantastisk og jeg har nu en glad og træt hund ved siden af mig i sofaen:banan::klap: Jeg fiser ned og køber bogen imorgen, også glæder jeg mig til en masse ny viden og inspiration ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst solskin Besvaret Januar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2011 Nu har jeg lige været ude og gå en rigtig god og dejlig tur i dette super vejr Jeg fandt dette link på nettet' date=' som gav mig en masse inspiration: http://www.scribd.com/doc/16808397/Aktivering-udendrs- Så nu har Chester og jeg hoppet på bænke, leget sø, udfordret forskellige buske og fundet en masse pølser:) - Vi trænede også lidt forskelligt. Jeg synes turen var gik fantastisk og jeg har nu en glad og træt hund ved siden af mig i sofaen:banan::klap: Jeg fiser ned og køber bogen imorgen, også glæder jeg mig til en masse ny viden og inspiration ![/quote'] Jeg kan se, at du er rigtig godt på vej :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Januar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2011 Nu har jeg lige været ude og gå en rigtig god og dejlig tur i dette super vejr Jeg fandt dette link på nettet' date=' som gav mig en masse inspiration: http://www.scribd.com/doc/16808397/Aktivering-udendrs- Så nu har Chester og jeg hoppet på bænke, leget sø, udfordret forskellige buske og fundet en masse pølser:) - Vi trænede også lidt forskelligt. Jeg synes turen var gik fantastisk og jeg har nu en glad og træt hund ved siden af mig i sofaen:banan::klap: Jeg fiser ned og køber bogen imorgen, også glæder jeg mig til en masse ny viden og inspiration ![/quote'] Super godt at læse :5up: Mange har rigtig svært ved at konkurrere med andre hunde - For helt ærligt, hvad gør man selv på gåturen, der skulle gøre en mere spændende end andre hunde? Så jo mere spændende man er - Hele tiden - Jo større er chancen for at kunne få hundens opmærksomhed, selvom der er andre hunde, hare, rådyr osv. For så er den jo vant til, at man altid disker op med en sjov leg, en godbid eller andet der kan være super interessant. Derudover så er hvalpe og unghunde, jo notorisk kendt for at have selektiv hørelse Og hvis man så samtidig har en hund der enten er vant til at skulle lege med andre hunde, eller omvendt, sjældent får lov - Så er det dælme svært at konkurrere med andre hunde. Et trick kan være, simpelthen at vende om, hvis din hund begynder at skabe sig - Meget konsekvent og uden skældud eller andet. Først når hunden igen tager kontakt til dig, så kan man give godbid og ros - og vende om og gå mod det spændende igen. Det kræver dælme meget tålmodighed - Især i starten - Men det er ret effektivt, fordi hunden typisk hurtigt fatter, at skaber den sig, så kommer den længere væk fra det den gerne vil hen til - Omvendt, omføre den sig pænt og roligt, så kommer den hurtigere hen til det. Men du skal være indstillet på, at stå og føle dig dum, som du går frem og tilbage og ingen vegne kommer de første par gange - Men jo mere konsekvent du er, jo bedre virker det :5up: Men glæd dig til at læse bogen - Den er super god!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Larsen' Besvaret Januar 2, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 2, 2011 Tusinde tak for et godt indlæg Min hund skaber sig ikke ved at stå og gø og sådan, han står bare og stirre og linien er strukket helt ud, fordi han bare så gerne vil over på den anden side af fortovet. - Det forstår jeg selvfølgelig godt, for det kunne da være dejligt at komme over og lege med den anden hund :banan: - Tror du det vil hjælpe, også at vende om når han begynder på det, selvom han gør modstand osv? for så skal det helt sikkert testes på de kommende gåture !!:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Castro Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 Castro har altså også selektiv hørelse, men sig til hvis vi skal mødes og træne lidt med dem, så kan vi da bare prøve at gå forbi hinanden og kalde dem fra hinanden, det er sikkert en god øvelse når de nu kender hinanden og er vant til at lege....:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst fog Besvaret Januar 8, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 8, 2011 Hejsa, tak for denne gode tråd og ikke mindst linket - altid godt med inspiration vi har det samme problem med vores hund, så nu står den på aktiv træning her - og jeg har også læst bogen - den er super!! Jeg savner måske nogle konkrete ideer til flere små øvelser man kan gøre med sin - gerne med snor på indtil man er mere sikker på sin hund. Jeg synes især det er vigtigt det med at være 10 skridt foran sin hund mht. At læse dens næste træk. Mht. Til at vende om, så kræver det at man har den rette timing - ellers bliver det bare et gå-mønster for hunden - så der skal altså vendes rundt printe, når hunden trækker frem eller fanges af den anden hund mv. Jeg synes næsten det virker bedre på vores hund at stoppe op og vente til han tager kontakt igen. Jeg tror måske man kan bruge de 2 metoder lidt skiftevis, men jeg har ikke helt fundet ud af hvilken der bedst til denne problemstilling?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts