Hop til indhold

Vil ikke være ude efter nytårsaften


Gæst Frank
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

 

Jeg behøver hjælp til at få vores 2 år gamle Chihuahua til igen at være tryg ved at være udenfor.

Frank (vores Chi) har været utrolig nervørs og bange siden nytårsaften hvor han virkelig var angst for fyrværkeriet. Vi dummede os nok lidt ved at gå ud med ham i løbet af aftenen, for at få ham til at besørge, for han var meget bange og ville kun sidde helt klinet op af døren.

Før nytår kunne vi sagtens lukke ham ud hvorefter han så besørgede og gik pænt hen til døren igen.

Nu kan vi næsten ikke slæbe ham ud og må nærmest lukke døren hurtigst for at han ikke smutter ind igen.

Han er knap så bange når vi er på gåture, dog farer han sammen hvis der uheldigvis kommer et raket brag.

Det er iøvrigt generelt værst om aftenen.

 

Er det korrekt at det nu gælder om at få vores chi til igen at føle sig tryg ved at være ude, ved eks. at rose og give godbid på gåture, samt når han er ude i haven/kommer ned fra dørtærsklen?

Vi har snakket om at træne ham på samme måde som vi gjorde da han var hvalp og skulle lære at være alene hjemme. 3 sek ude alene, 10 sek, 30 sek som så øges, er det en god måde tror I?

Håber I kan hjælpe!

 

mvh Franks fortvivlede "mor"

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dumme fyrværkeri...

Ok, så vi skal gå en masse ture med ham og samtidig kun lukke ham ud når vi er sammen med ham?

Men det er da underligt at han kan ændre sig fuldstændig bare pga. fyrværkeri, han har ellers altid været så dygtig til at være ude alene.

 

Har læst noget om fyrværkeri træning med cd, men synes nu nok at det virker lidt indviklet, er det en god idé når det mest er udendørs han er bange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Hvis Frank helt har ændret "personlighed" omkring turene, kan du naturligvis godt anvende den model du skitserer, men jeg vil anbefale at du får en erfaren adfærdsbehandler til at lægge et program for ham.

 

Der bør ikke kun lægges en plan for det omtalte problem, men også for træning mhp. de næste års skyderi.

 

Det lyder som om Frank har fået en voldsom forskrækkelse/måske ligefrem et chok og det kommer han sig ike af uden hjælp.

 

Du kan starte med at give ham Zylkene og Baldrian (begge dele) 3 x dagligt i 3 uger og derefter trappe ud af det over en uge.

Mens han får disse naturprodukter vil han opleve en mild beroligelse og derfor vil træningen glide nemmere.

 

Hvis han vil tage godbidder ude, så giv ham masser da det beroliger og foretag dig en masse med ham på turene, så der sker noget andet end bare at gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har nøjagtig de samme problemer med vores golden på 1,5 år. De sidste 14 dage har hun tisset indenfor så snart mørket kom.

 

Mille har altid elsket at være ude og kunne på en aften selv bede om at komme ud omkring 6 x, men fra mellem jul og nytår og indtil nu kunne vi heller ikke slæbe hende udenfor.

 

Når jeg endelig får hende slæbt ud, løber hun fra den ene dør til den anden og kan nærmest gå på den mens hun prøver at ramme håndtaget, hvilket på den måde er lykkedes hende selv at åbne og løbe ind.

 

Til aften gik jeg selv med ud igen og mens hun løb mellem dørene begyndte jeg først at skramle med hendes yndlingsspand og derefter at spille med hendes fodbold. Hun elsker sin spand og fodbold og blev alligevel lidt nysgerrig og der var heller ikke nogen brag på det tidspunkt. Ligeså snart hun kom hen til mig, gav jeg hende masser af godbidder og spillede videre med hende. Jeg fik hende til at tisse og gav godbidder.

 

Vi spillede videre og mens vi gjorde det kom et brag i det fjerne, straks løftede hun ører og blev stiv i kroppen og jeg skyndte mig hen til bolden og fik hende ind i legen igen og godbidder.

 

Jeg stoppede derefter legen og vi gik indenfor og jeg var heldig, at der ingen nye brag kom, så det sidste hun oplevede derude var sjov.

 

Jeg opfattede i aften som en succes for os begge og vil gøre det samme til natten.

Vi har ikke kunne gå tur om aftenen med hende de sidste 2 uger, men har måtte nøjes med 2 timer tur på eng/strand, mens det var lyst. Jeg håber snart at kunne begynde små gåture om aftenen om 1 uges tid, så er det meste vel skudt af.

 

Håber du kan bruge min historie til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar, rart at høre(hvis man kan sige det sådan) at der er andre end os som oplever en markant ændring i hundens normale mønster her efter nytår.

 

I dag er det dog blevet meget bedre med Frank, han bad selv om at komme ud i morges, selvom det stadig var ved skumringstid, og besørgede pænt udenfor. Han løb endda rundt og snuste lidt inden han så pev ved døren..jubbiii, måske han er ved at "glemme" nytåret.

Her til aften gik jeg en vellykket tur med ham, hvor der heldigvis ikke kom noget brag.

 

Tiden læger alle sår, er det ikke sådan man siger!!

Jeg ved så godt, at det sagtens kan vende tilbage hvis Frank igen hører nytårsbrag/skud, men jeg vil så denne gang prøve at aflede med godbidder og leg.

Tror at vi til næste nytår gør det, at vi kører langt væk med Frank om dagen, til et sted hvor der ikke bliver fyret noget af og så kan han få rendt lidt krudt af inden det går løs. Samtidig kan dyrelægen nok hjælpe med lidt beroligende til om aftenen, ville jo være træls at skulle igennem det hele igen!

 

Kram

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kæreste var også ude med Victor sidste år nytårsaften altså (2009) med Victor, der fik han den "geniale" idé, at hvis han luftede Victor under dronningens nytårstale :roll: så var der nok ingen skyderi. WRONG :evil:

 

Der var åbenbart mange der droppede nytårstalen det år, for stakkels vussen han fik sådan et chok, og René kom hjem med en Victor der rystede af skræk som en malingblander. Jeg havde givet ham D.A.P halsbånd på i god tid inden og Serene Um i dagene op til og på selve dagen , men det hjalp ikke et klap :cry: Victor var SÅ bange han hyperventilerede så jeg måtte sidde med ham på armen hele aftenen, for hver gang de skød uden for, så fór han sammen.

 

De næste dage/uger var helvede. Han turde ikke komme med ud og gå og gemte sig under spisebordet inde vi skulle ud, og folk havde jo stadig krudt tilbage, så man kunne jo ikke vide hvornår der lød et brag :evil: Jeg havde lommerne fyldt med godbidder, og ikke nok med det så var han syg den vinter (infektion pga. foderallergi) og måtte ikke få godbidder, men han skulle jo trænes op til at turde gå igen, så det var han jo bare nødt til.

Men lige så snart vi troede nu gik det godt, så fik han små tilbagefald, hvor han ikke ville gå, og bare stod helt stille. helt paralyseret af skræk :cry: og begyndte så at ryste. Ingen opmuntringer kunne få ham til at gå. Når han fik det sådan, så var vi nødt til at bære ham hjem. Så var turen bare slut.

 

Men med ca. 4-6 ugers træning med godbidder og en masse opmuntring, og alt den tålmodighed vi kunne finde frem i os, lidt hjælp fra gåturs-kammerater der bakkede ham op, og prøve at være helt normale og "stærke" og ikke ynke (selvom det gjorde ondt helt ind i hjertet at han var så bange, man har jo bare lyst til at tage ham op og kysse og bære ham hjem, men det hjælper jo ikke) så blev han endelig sig selv igen, efter den rædsomme nytårsaften.

 

I år tog vi så forholdsreglerne at han på intet som helst tidspunkt skulle ud under skyderiet, om så han kom til at tisse på gulvet herinde. Derudover startede vi fra de begyndte at sælge fyrværkeri med at give ham 75 mg Zylkene om dagen, og han fik et d.a.p halsbånd på. På selve nytårsaften fik han 1 Zylkene om morgenen og 1 om aftenen + 1 Serene Um, og i år var han totalt cool. Men han holdt sig fra kl. 16.00 til næste morgen kl 5.00. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for svar, rart at høre(hvis man kan sige det sådan) at der er andre end os som oplever en markant ændring i hundens normale mønster her efter nytår.

 

I dag er det dog blevet meget bedre med Frank, han bad selv om at komme ud i morges, selvom det stadig var ved skumringstid, og besørgede pænt udenfor. Han løb endda rundt og snuste lidt inden han så pev ved døren..jubbiii, måske han er ved at "glemme" nytåret.

Her til aften gik jeg en vellykket tur med ham, hvor der heldigvis ikke kom noget brag.

 

Tiden læger alle sår, er det ikke sådan man siger!!

Jeg ved så godt, at det sagtens kan vende tilbage hvis Frank igen hører nytårsbrag/skud, men jeg vil så denne gang prøve at aflede med godbidder og leg.

Tror at vi til næste nytår gør det, at vi kører langt væk med Frank om dagen, til et sted hvor der ikke bliver fyret noget af og så kan han få rendt lidt krudt af inden det går løs. Samtidig kan dyrelægen nok hjælpe med lidt beroligende til om aftenen, ville jo være træls at skulle igennem det hele igen!

 

Kram

 

Dejligt det går bedre :5up:

 

Du kan også vælge bevidst at arbejde på at Frank kan klare fyrværkeriet, så han bliver styrket og ikke "bare" bliver beroliget på dagen det går løs.

 

Han vil selv opleve en størrre selvtillid/tillid ved at kunne kapere skyderiet

og dette er guld værd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt det går bedre :5up:

 

Du kan også vælge bevidst at arbejde på at Frank kan klare fyrværkeriet, så han bliver styrket og ikke "bare" bliver beroliget på dagen det går løs.

 

Han vil selv opleve en størrre selvtillid/tillid ved at kunne kapere skyderiet

og dette er guld værd...

 

Ninjamor, hvordan ville du gribe det an at arbejde på, når hunden allerede er skræmt, noget med lyd-cd eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som du beskriver Alt4Victor, minder meget om det som også skete med Frank og nope, han kommer ikke ud næste år til nytår uanset om han så kommer til at tisse inde.

 

Her i går da det var hellig tre kongers, var der jo så skyderi igen, denne gang var Frank mere eller mindre ligeglad. Han lå stille og roligt i sin kurv og bjæffede lidt når han hørte noget. Er mærkeligt at han kan vende 180 grader næsten uden træning fra os, men skønt det er det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...