Ajsas Skrevet Januar 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 3, 2011 Hej alle. Har lige et par trænings-adfærdsspørgsmål som nu er endt under træning. Here goes: (jeg har en 8 måneders hanhund) 1) Hvordan har I lært jeres hunde at de ikke må hilse på mennesker og andre hunde når de render løs? For lige nu er det sådan at når min ser en anden hund, vil han fluks derhen. Det er så min opgave at se hunden først eller kalde ham ind når han er sat i løb på vej derhen (der sker ikke noget vildt, han har sporline på). Men jeg gad godt at han i stedet afventede situationen og fik lov. 2) Kan I kalde jeres hunde til jer når de leger med andre hunde? Jeg er lidt frustreret over at min hund er temmelig ligeglad med mig når der er andre hunde til stede. Jeg bliver nødt til at gå hen til ham og give ham snor på. Jeg arbejder med indkald (og har læst "sjov på turen med din hund") og håber på at komme dertil på et tidspunkt, men måske er det ikke alle der kan nå dertil? Et eks. Vi elsker at komme i hundeskoven og når der er mange hunde tumler de alle bare rundt på en stor græsplæne og jeg kan så nemt gå hen og få min hund i snor når vi skal hjem. Jeg har også oplevet at der kun er os og en anden med sin hund som bare kom der for at gå tur. Min hund følger så efter dem der går tur i skoven og jeg kan ikke kalde min til mig, men må følge efter og bede ejeren om at stoppe så jeg kan få min hund med tilbage.. 3) Jeg arbejder på at få min hund til at passere andre hunde uden for meget ophold. Han går for det meste rimelig pænt hen mod dem, men når han når en vis afstand, lægger han sig ned og venter på de kommer hen til os. Er det okay at jeg forhindrer ham i det? Altså, han er jo bare venlig? Men jeg gad godt at vi bare kunne gå almindeligt forbi dem 4) Sidst, vil jeg gerne træne noget som nok er noget nemmere end de andre ting. Hunden skal lære at han ikke må gå ud af hoveddøren bare fordi den er åben. Gøres dette bedst med langline, så der ikke sker små udheld i træningen eller er det bedst at situationen er uden line og mere naturlig? Jeg er udmærket klar over at det ikke er den nemmeste alder jeg har med at gøre. Oven i det har jeg en pomeranian/dansk-svensk gårdhund som er alt for selvstændig udenfor, men ikke viger fra min side indendørs. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 3, 2011 Hej alle. Har lige et par trænings-adfærdsspørgsmål som nu er endt under træning. Here goes: (jeg har en 8 måneders hanhund) 1) Hvordan har I lært jeres hunde at de ikke må hilse på mennesker og andre hunde når de render løs? For lige nu er det sådan at når min ser en anden hund, vil han fluks derhen. Det er så min opgave at se hunden først eller kalde ham ind når han er sat i løb på vej derhen (der sker ikke noget vildt, han har sporline på). Men jeg gad godt at han i stedet afventede situationen og fik lov. Hej selv En del af hundes adfærd/opførsel kommer fra deres gener og en anden del fra deres miljø og erfaringer... Derfor er det naturligt, hvad du nok også ved, når din unge hund vil i nærkontakt med andre hunde. Du kan komme meget langt ved at tilbyde ham gode aktiviteter på turene. Dels så han er optaget af noget han synes er vigtigt og dejligt og dermed ikke ligefrem er på udkik efter artsfæller, dels for at lave noge rutiner omkring hvordan I går tur, så han med tiden, og her taler jeg ikke om år, vælger de andre hunde fra og i stedet vælger dig til. Det er godt med den lange line, da du så har kontrol over hvad der sker. Det lille ord "nej" indlært uden negative konsekvemser er også anvendeligt. Husk at belønne hver gang han adlyder ordet, så han ikke bare står med ingenting 2) Kan I kalde jeres hunde til jer når de leger med andre hunde? Jeg er lidt frustreret over at min hund er temmelig ligeglad med mig når der er andre hunde til stede. Jeg bliver nødt til at gå hen til ham og give ham snor på. Jeg arbejder med indkald (og har læst "sjov på turen med din hund") og håber på at komme dertil på et tidspunkt, men måske er det ikke alle der kan nå dertil? Jeg skulle lige til at foreslå bogen Jeg mener næsten at alle kan komme dertil. Jo tidligere i hvalpens liv man starter på rutinerne des hurtigere går det. Lad være med at kalde hvsi du ved han ikke kommer. Hent ham stille og roligt og tilbyd ham aktivitet. Hvis han er vænnet til at komme til at hilse på alt og alle han møder, tror han det skal være sådan og har ikke selv mulighed for at ændre mønstret. Derfor er det vigtigt at han får nogle gode møder/leg men mindst lige så vigtigt at han er træt på andre hunde uden at komme i nærkontakt, f.eks. gå ture uden at lege. Diskuter ikke med ham, bare træk af med ham (i sele) så han er nødt til at ændre fokus. Et eks. Vi elsker at komme i hundeskoven og når der er mange hunde tumler de alle bare rundt på en stor græsplæne og jeg kan så nemt gå hen og få min hund i snor når vi skal hjem. Jeg har også oplevet at der kun er os og en anden med sin hund som bare kom der for at gå tur. Min hund følger så efter dem der går tur i skoven og jeg kan ikke kalde min til mig, men må følge efter og bede ejeren om at stoppe så jeg kan få min hund med tilbage.. Den står du ikke alene med. Den nye person og hund er spændende. Dig kender han ud og ind! Så det er ikke personligt, de andre er bare mere spændende pt fordi han ikke kender dem. 3) Jeg arbejder på at få min hund til at passere andre hunde uden for meget ophold. Han går for det meste rimelig pænt hen mod dem, men når han når en vis afstand, lægger han sig ned og venter på de kommer hen til os. Er det okay at jeg forhindrer ham i det? Altså, han er jo bare venlig? Men jeg gad godt at vi bare kunne gå almindeligt forbi dem Ja, jeg synes det er okay! Øg gerne afstanden til den anden og sig bestemt at "nu går vi" eller andet og så gå til siden, bagud eller hvad du vil. Det er vigtigt at afstanden er så stor at han ikke kan nå snusekontakt for så belønner han sig selv for noget du ikke vil have. 4) Sidst, vil jeg gerne træne noget som nok er noget nemmere end de andre ting. Hunden skal lære at han ikke må gå ud af hoveddøren bare fordi den er åben. Gøres dette bedst med langline, så der ikke sker små udheld i træningen eller er det bedst at situationen er uden line og mere naturlig? Jeg træner det uden line og uden et eneste ord! Du kan gøre det sådan at du og vapse står ved døren. Du stør mellem ham og døren. Åbn på klem. Straks han vil mase sig ind lukker du døren! Dette gør du stille og velovervejet indtil du kan åbne døren mere og mere og han bliver inde. Sig intet til ham for han lærer meget hurtigere sin rolle i aktiviteten end hvis du hjælper med "sit" eller andet. Hvis du har indlært øjenkontakt, er dette en god en at lægge på, alstå at han ikke kommer ud af døren, lågen, bildør mv. uden han først har tilbudt dig øjenkontakt. Det samme ude, at han ikke slippes ud i langlinen eller fri uden forudgående øjenkontakt. Jeg er udmærket klar over at det ikke er den nemmeste alder jeg har med at gøre. Oven i det har jeg en pomeranian/dansk-svensk gårdhund som er alt for selvstændig udenfor, men ikke viger fra min side indendørs Næh, det er ikke altid så nemt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ajsas Besvaret Januar 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 3, 2011 Tak for svar. Nu når jeg tænker over det, var det noget nemmere at passere andre hunde da vi i starten fulgte bogen meget nøje og jeg tilbød aktivitet hver 8. skridt eller noget i den retning... Jeg tror måske at jeg for hurtigt er faldet tilbage på den lidt mere normale, kedelig gåtur (der er stadig aktiviteter, men de er nok for sjældne og for kortvarige). Hvor tit vil du mene at jeg skal tilbyde aktiviteter for at vedligeholde hundens interesse i det lange løb? For der står jo i bogen at man kan trappe lidt ned, men hvor meget ned før det går tilbage til det gamle? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 3, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 3, 2011 (rettet) Tak for svar. Nu når jeg tænker over det, var det noget nemmere at passere andre hunde da vi i starten fulgte bogen meget nøje og jeg tilbød aktivitet hver 8. skridt eller noget i den retning... Jeg tror måske at jeg for hurtigt er faldet tilbage på den lidt mere normale, kedelig gåtur (der er stadig aktiviteter, men de er nok for sjældne og for kortvarige). Hvor tit vil du mene at jeg skal tilbyde aktiviteter for at vedligeholde hundens interesse i det lange løb? For der står jo i bogen at man kan trappe lidt ned, men hvor meget ned før det går tilbage til det gamle? Først og fremmest skal der tilbydes aktiviteter så ofte at hunden vælger at blive hos os. Når den har truffet dette valg og derfor bliver omkring os, kan vi begynde at slappe lidt af med aktiviteterne. Hvor meget og hvor lidt der skal tilbydes på turen er individuelt. Jeg kan gå ture hvor Pelle intet tilbydes flere dage i træk og han holder sig aligevel til, altså holder øje med mig uden at løbe væk. Hundene skal også have deres egne sysler som vi ikke blander os i... Hvis du mærker at han synes det er sjovt at følges med dig ved aktivitet hvert 8. skridt så ville jeg holde det på dette niveau et godt stykke tid. Det handler nemlig om at hundene skal danne vane for hvordan vi går tur. Jeg kender ikke din hund, så jeg kan ikke give noget kvalificeret bud på hvad der skal til for at holde ham hos dig. Du kan prøve det af ved at undlade at lave noget og kalde til aktivitet når du ser han begynder at søge beskæftigelse længere ude. Vær opmærksom på at hver eneste gang du kalder til aktivitet, skal han have det og det skal være spændende! Aktivitetskaldet kan være en speciel lyd du ikke bruger til andet, så det ikke bliver brugt som indkald, men kun som markering af at NU sker der noget. Husk også at give ham fritid. Jeg deler som regel mine ture op i "Irenetid", "Pelletid" og "Irene og Pelletid" "Irenetid" er der hvor jeg suverænt beslutter hvad, hvordan og hvornår. Dette er ikke til diskussion! Det kan være at vi skal fra A til B uden at stoppe op og snuse eller andet "her og nu, dette er vigtigt". "Pelletid" er som der står, tid hvor Pelle må gøre lige hvad han vil, indenfor rinelighedens og sikkerhedens rammer, og jeg faktisk bare følger efter uden at blande mig. Vil han stå og snuse 10 minutter til tævetis, så venter jeg. Vil han grave efter mus, så venter jeg. Vil han bade, så venter jeg... Det er tiden hvor han fordyber sig og kun er hund, Det sidste er det vi laver sammen og har det sjovt med... Fordelingen af "tiderne" skal passe til hunden og de eventuelle problemer man har med den. Mest fælles tid er det bedste indtil opdragelsen sidder og de gode vaner er blevet indarbejdet.. Redigeret Januar 3, 2011 af Ninjamor gåtur med hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts