Hop til indhold

Hund nr 2?

Gæst Castro
 Share

Recommended Posts

Gæst Castro

Hejsa, jeg vil gerne have hjælp til at se fordele og ulemper ved at få hund nr 2.

Castro er kun syv måneder så jeg vil først have en til når han er min et år eller måske to, men når (eller hvis) den tid kommer vil jeg også gerne have jeres input på hvilke racer der ville matche ham bedst.

Han er en skøn Border Collie/ Japansk Spids blanding (BC skinder mest igennem, men han er ikke særlig stor, vejer ca 10 kg)

jeg vil gerne have en hund på samme størrelse, ikke er større end ham, men samtidig kan klare at tumle rundt og lege lidt vildt.

det ville være et plus hvis racen er nem at træne for jeg nyder godt nok at Castro lærer nye ting på ti min:-D

men først og fremmest hvad er jeres erfaringer med hund nr 2?

Link til indlæg
Del på andre sites

Race vil jeg ikke komme ind på...

Men hund nr. to har på alle måder været positivt for os

De har hinanden når de er alene og med Dannys (1 hund) alene hjemmeangst så har det bare været så super, nu har de kunnet klare 5-6 timer alene hjemme uden problemer.

Danny har fået lidt konkurrance til maden så han nu spiser op og derfor ikke taber sig.

Baylay ved jeg ikke om hun nyder på samme måde at være 2 men hun nyder at putte og lege og hun føler sig alene når jeg er ude og træne med danny og omvendt.

Da baylay gik i løb og kom på ferie hos mine forældre, og danny blev lukket ud første gang stoppede han op da han løb ud på græsset og kiggede tilbage som for at spørge "hvor er hun??"

Der er mere arbejde da de jo begge skal trænes, gås med både alene og sammen og trimmes osv.

Men jeg er så glad og kan kun se det positive i det.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil til gengæld gerne komme ind på racen! :-D Jeg har det lidt sådan at "én gang bordercollie, altid bordercollie"... Jeg ville personligt synes at det var svært at gå over til en anden race, når man er vant til (og ææælsker) at træne med en BC. Men det er som sagt bare hvad jeg personligt tænker!

Lidt mere generelt ville jeg nok sige at det (igen, min personlige mening) er meget tidligt at få hund nr. 2 når den første kun er 1-2 år... Den er ikke voksen endnu, og kan derfor få det svært med at styre den lille. Jeg ville vente til den er 3 år, som minimum. Selv har jeg fået mine med 5 og 6 års mellemrum..! Det har givet de fordele at jeg har haft en rigtig voksen hund der ikke har haft problemer med at styre den lille, samtidig med at det har passet fint mht. træning/konkurrencer - den lille ny er parat til at gå igang med konkurrencer samtidig med at den gamle er ved at trappe ned.

En anden ting man nok skal gøre sig klart er, at det er slet ikke sikkert at de to hunde har lyst til at lege, eller nyder hinandens selskab, så meget som man selv havde forestillet sig. Jeg har en veninde der blev slemt skuffet, hun var overbevist om at hendes sheltie-han ville elske en "lillebror" - hun sidder nu med to hanner der jævnligt er oppe at toppes, og som i hvert fald aldrig leger... Mine første to legede jævnligt, på trods af stor forskel i størrelse (coton og bordercollie). De to jeg har nu (samme bordercollie + en ny bordercollie), leger meget sjældent, og jeg er jævnligt nødt til at dele dem af for at gi' den ældre lidt fred for den unge. Forstå mig ret, der er absolut ikke fnidder imellem dem, de gider begge godt lege - bare ikke så tit med hinanden...

Meget afgørende er nok også kønnet. Hvis din nr. 2 er en tæve, så vil du helt sikkert få bedre forudsætninger for at det hele går fint. Jeg har selv tæver, og det er helt klart én af grundene til at jeg vil ha' så mange år imellem dem. Skulle jeg ha' haft én af hvert køn ville jeg nok nøjes med 3 år, selvfølgelig afhængig af hvor voksen/moden nr. 1 var. Alt andet lige, så er der større risiko for konflikter med to hunde af samme køn, og i nogenlunde samme alder.

Alt i alt synes jeg det er dejligt at ha' to hunde, men skal jeg være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på at mine hunde ville sige det samme. Jo, den unge er nok meget glad for den ældre, men den ældre synes nok at det var bedre da det bare var hende og mig... Indimellem, i hvert fald!

Min konklusion: få dig en lille bordertæve, det vil helt sikkert passe i størrelse/vægt de to hunde imellem, men vent til din han er opgaven helt voksen!

MVH Korvis

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik Bølle (desværre død nu) var Bamse 26 mdr og han var far til Bølle, og vi havde altså ingen problemer med at han ikke var "voksen" nok til at lære Bølle noget.

Vi havde heller ingen problemer med at have to hanhunde i huset.

Tror også det har noget at gøre med hvilken race man har, Bamse er labrador.

Men generelt vil jeg nok vente med at få nr 2 til nr 1 er mindst 2 år.

Jeg vil sige for os var det kun en positiv ting at få nr 2 hund for Bamse opdragede alt det her hjemme, der har vi faktisk aldrig skulle gøre noget, men selvfølgelig trænede jeg dem begge og jeg nød det. hmm ja det gør jeg også nu hvor jeg har 3 at træne.

Selvfølgelig er det tidskrævende at træne mere end en hund men det er altså også lærerigt for der er ikke to hunde der skal trænes 100% ens..

:stupid:

Men tro mig man bliver afhængig af at have mere end en hund.

Da jeg mistede Bølle var jeg godt klar over at jeg ville savne ham men troede ikke det ville blive så slemt da jeg jo havde de to andre men jo jeg følte at jeg manglede en kæmpe del af mig selv, da ingen af de to andre jo er Min... Nu har jeg fået MIN hund igen og nu føler jeg mig hel igen..

Så pas på med flere hunde:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan kun sige positive ting om at have 2 hunde:-D

mine er af samme køn, da det virker bedst, efter min mening(har set flere hunde der går sammen, men er af forskellig køn, og der kommer flokkulturen ind i hundene, da de har tendens til at forsvare sit teritorium eller sin dame...læs mere om zoner i hundeflok...:blink:

som andre har skrevet, så er det godt at de har hinanden når de er alene, kan lege med hinanden, også når vi er der, og lærer træning og signaler af hinanden.

Kan kun anbefale det:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min konklusion: få dig en lille bordertæve, det vil helt sikkert passe i størrelse/vægt de to hunde imellem, men vent til din han er opgaven helt voksen!

MVH Korvis

mange tak for et uddybende indlæg:-D

jeg er jo også blevet vild med BCér men da Cas ikke er ren border kunne jeg godt blive nervøs for om en ren ville blive lidt for krævende, forstå mig ret... men de er måske bare fordi jeg ikke kender andre BCér og man hører jo så meget og Castro har bare været sååå nem:engel:

Hvis jeg skal have en til bliver det nok en tæve, synes det kunne være interessant at prøve, da jeg kun har haft hanner tidligere.

Men igen, jeg ved jo stadig ikke om det overhovedet bliver aktuelt, kan være jeg får hænderne fulde når vi starter til agility til sommer, hvis altså han viser interesse for det. så går der da ihvertfald et par år inden der bliver tid til en hvalp...

Link til indlæg
Del på andre sites

MVH Korvis

kom til at klippe lidt for meget i dit citat og kan ikke finde ud af at rette det:stupid: men igen tak og se ovenstående indlæg:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites