Hop til indhold

Barf


Gæst Gamma
 Share

Recommended Posts

Må jeg spørge, hvor køber i der bruger Barf, til jeres hunde, jeres Barf foder henne,

hos hvilke forhandlere?

 

Er der nogen forhandlere der er bedre end andre, og er der nogen der er billigere end andre, og er der nogen der bringer ud ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Må jeg spørge, hvor køber i der bruger Barf, til jeres hunde, jeres Barf foder henne,

hos hvilke forhandlere?

 

Er der nogen forhandlere der er bedre end andre, og er der nogen der er billigere end andre, og er der nogen der bringer ud ?

 

Der er flere forhandlere og der er stor forskel på priserne - nogle bringer ud, andre ikke.

 

Brug google for at læse om erfaringer - der er både gode, men desværre også et par mindre gode forhandlere, men de mere negative ting, vil jeg ikke skrive her, dem må (og kan du) finde vha google.

Der er bla et par råfodringsgrupper på Hundegalleriet og der finder du mange personlige erfaringer.

 

Jeg køber ikke så meget råt - det meste laver jeg selv (har får, geder og heste), resten køber jeg så af jægerne, lystfiskere og hobbyavlere - en sjælden gang tager jeg på slagteriet og køber lidt der :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke Barf:engel: Jeg bruger kød og ben..

 

Jeg råfodrer, jeg barfer ikke (da at barfe er en "metode" for råfodring, hvor man bruger grønsager og andet tilskud).. :lol:

 

Når det er sagt, så køber jeg kød og ben mange forskellige steder.. Ved et slagteri, ved forskellige forhandlere, supermarkeder samt private, der har fået fat i for meget og sælger ud:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jeg barfer ikke Njord, men har barfet kat..

 

der købte jeg hos http://www.rigtighundemad.dk der hvor jeg købte havde de både i hunde pakker og i kattepakker ( Kattemad ) kødet er det samme, der er bare mere i hundemaden, og det er også billigere :)

 

Jeg købte en enkelt gang i agroland en kasse med hest, troede det var ligesom rigtighundemad, men fandt ud af det var store klumper og så meget skal en kat ikke have af gangen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Jeg bruger ikke Barf:engel: Jeg bruger kød og ben..

 

Jeg råfodrer, jeg barfer ikke (da at barfe er en "metode" for råfodring, hvor man bruger grønsager og andet tilskud).. :lol:

 

Når det er sagt, så køber jeg kød og ben mange forskellige steder.. Ved et slagteri, ved forskellige forhandlere, supermarkeder samt private, der har fået fat i for meget og sælger ud:-D

 

Barf = Bones and raw food, så det du gør er også at barfe, råfodre er bare det danske ord for det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Barf = Bones and raw food, så det du gør er også at barfe, råfodre er bare det danske ord for det :)

 

Nej, for ham, der kom med det at barfe er Ian Billinghurst, og han bruger både grønsager og diverse tilskud

 

Dem, der fodrer som jeg og andre, er "rawfeeders"..

 

Måske er det i dine øjne blot et spørgsmål om ord, men det er det ikke for mig.. Jeg følger ikke Billinghurst's "retningslinier"..

 

Derudover står BARF (også) for : Biologically Appropriate Raw Food

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja
Nej, for ham, der kom med det at barfe er Ian Billinghurst, og han bruger både grønsager og diverse tilskud

 

Dem, der fodrer som jeg og andre, er "rawfeeders"..

 

Måske er det i dine øjne blot et spørgsmål om ord, men det er det ikke for mig.. Jeg følger ikke Billinghurst's "retningslinier"..

 

Derudover står BARF (også) for : Biologically Appropriate Raw Food

 

Jeg aner ikke hvem han er :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke hvem han er :)

 

Han har skrevet en del bøger om råfodring og er ham, der er kommet med det at "barfe".. Han skrev dem før det blev "moderne" og "in" at råfodre;-)

 

BARF Diet - Healthy & Natural Raw Food For Dogs & Cats, Pet Health Care Food & Nutrition Products Supply Online

 

At barfe er et ord, mange bruger uden at vide, hvad det er.. "hvad for noget barf bruger I til jeres hunde?" Jamen ikke noget, for barf er ikke noget håndtérbart.. Man bruger kød og ben og nogle bruger grønsager..

 

Og sorry, nu skal jeg nok droppe det.. Og hoppe ud af tråden:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, for at komme tilbage i tråden:

 

Jeg bruger (og er glad for)

 

Allegården til kyllingeskrog (samt andeskrog mv. når de har det). Der køber jeg også kylling til os selv - prøv det:-D

 

Rigtig Hundemad er okay, jeg bruger det mest til kattene, da Ricki hellere vil spise et ben end at have hakket kød med ben.

 

Vetcur er god kvalitet. De har bl.a. en linie med økoprodukter.

 

Naturlig Hundemad bliver afprøvet i øjeblikket - foreløbig med succes.

 

Kragborg havde på et tidspunkt problemer med kvaliteten. Men det jeg købte sidst er lige så god kvalitet som andre produkter på markedet.

 

Om forhandlerne leverer, om det koster noget, om der er kvantumrabat osv. er forskelligt fra forhandler til forhandler.

 

Når vi køber fx. ½ økogris eller 1/4 økookse ryger en pæn del direkte til hunde/kattemad. Tværreb, ossobuco og alle benene.

 

Derudover er jeg mester i at tømme andre folks frysere for indmad, suppeben osv.:slem:

 

Håber, det kan bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har haft mangel på fryserplads, så lige nu har vi lidt forskellige varianter af det løsfrosne fra rigtigt hundemad. motor er IKKE begejstret.

 

kallun køber vi altid som løsfrost fra rigtig hundemad, og det elsker den lille hvide. men vil gerne prøve at give ham "rigtig" mave engang.

 

vi har også købt fra allégårdens kyllinger, ikke kun kylling man kan få alt muligt, og det har været rigtig god kvalitet.

 

da motor var mindre, ringede vi til den lokale slagter dagen i forvejen og bestilte kyllingeskrog, lammeribben med kød på og lignende, og så fik vi det ret billigt - kyllingeskrogene smed de vist bare ud ellers, derfor vi skulle bestille.

 

vi har nogle enkelte gange købt noget fra halal slagter, men det kan motor ikke lide.

 

og så finder vi nogle gange spændende ting i fryseboksene i supermarkederne, føtex har jævnligt griseribben hvor der er godt med kød på. vagtler har vi prøvet at købe i irma, men dem er motor så HELLER ikke vild med. har set at de nogle gange har kaniner, vi har bare ikke nået at få fat i en endnu.

 

hare fandt vi ved en fiskehandler engang, stort hit :mums:

 

så ja, vi er lidt all over :lol: men når vi får kummefryseren op at køre, så skal den fyldes med gode sager fra allégården og måske noget hest fra den slagter jeanette bruger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for jeres mange brugbare gode råd :-D

 

Jeg vil kigge lidt mere rundt på nettet, og så har jeg fundet 2 forhandlere i nærheden af hvor jeg bor, som tilmed bringer ud, og slagtere er der jo en del af.

 

Dejligt at der er så mange der er villige til at hjælpe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi køber også alt muligt.

 

Rigtig Hundemad, Victor vil bare ikke spise det vacumpakkede. Så han får kun løsfrossent. Der har de så lige fået nogle nye varianter der er perfekte til miniaturehunde og især da allergihunde (og nej jeg sælger ikke Rigtig Hundemad:lol: jeg er bare begejstret for det, fordi Vic er så glad for det) Det er 1 kg's poser med en blanding af løsfrosne lunser af både lam, hest, indmad og brusk! Sådan. alt i én og varieret, lige noget for min kræsenkarl. Det kommer også med rensdyr og hjort m. brusk og indmad. Vi køber i forvejen løsfrossent hjortekød, hestekød og kallun af og til der.

 

Så køber vi også fra Allégårdens når vi har plads til det. Men kun lamme-produkter.

 

Derudover så køber jeg det jeg kan finde i supermarkedet af friske udskæringer med og uden ben, som jeg synes ser spændende ud. Her for nylig scorede jeg en masse ferske lammekoteletter, af dansk kød i Salling lige inden lukketid :klap:, og Victor har en fest ud af sådan én, og hygge med benet, når han har spist koteletten. Så det har jeg fryseren fyldt godt op med.

 

Derudover tager vi af og til op til Rævhede Naturprodukter - Velsmagende kvalitet det er ikke decideret barf, men forkælelse. Vi spiser selv deres kød, så når vi får det, så får Vic også.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hvordan sikrer I jer så, at hunden får de rette mængder? Altså, pr gram eller? Det må da være svært med ben og kød med varierende fedtprocent osv.

 

Jeg flirter selv med idéen om BARF, da Skipper er ligeglad med sit kedelige tørfoder, og derfor spiser ret så lidt. Desuden kunne jeg godt tænke mig, at han fik noget mere 'at arbejde med', når han spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mængder er ikke kun et spørgsmål om antal gram. Det antal gram hunden spiser skal indeholde det som for hunden er nødvendige kalorier, vitaminer og mineraler. Så det er også et spørgsmål om hvilken madvarer der er tale om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan sikrer I jer så, at hunden får de rette mængder? Altså, pr gram eller? Det må da være svært med ben og kød med varierende fedtprocent osv.

 

Jeg flirter selv med idéen om BARF, da Skipper er ligeglad med sit kedelige tørfoder, og derfor spiser ret så lidt. Desuden kunne jeg godt tænke mig, at han fik noget mere 'at arbejde med', når han spiser.

 

Når du fodrer din hund med tørfoder, skal du ikke regne med, at du bare kan bruge den anbefalede mængde, der står på posen. Du skal indkalkulere, hvis din hund er energisk og får masser af motion eller hvis den er doven og sover det meste af dagen.

 

Sådan er det også med barf.

 

En god rettesnor er 12-20 % af hundens vægt om ugen fordelt på de antal måltider man vælger at give på en uge. Mange siger ca. 2% om dagen, men jeg synes den anden giver en bedre forståelse af, hvor stor en forskel der er på, hvad de forskellige hunde skal have.

 

Små hunde skal have en højere procent end store.

 

Min kastrerede toller, som er alene nogle timer om dagen og har lavt stofskifte: Han vejer 24 kg og får omkring 2 kg. mad om ugen fordelt på 3 måltider. Dvs. ca. 700 gram pr. måltid.

 

Andre vælger at fodre 2 måltider om dagen, men da Ricki aldrig kan nå at blive mæt af (2 kg/14 måltider om ugen) 143 gram pr. måltid, vælger jeg at fodre i portioner, der mætter ham.

 

Fordelingen af kød/ben/fedt: Fedtprocenten skal helst ligge omkring de 30. Ben omkring 20-30%, alt efter hunden. Og resten kød.

 

Dvs. hvis du køber i supermarkedet, skal du faktisk have fat i "affaldskødet" med masser af fedt og sener.

 

Indmad giver jeg en gang hver uge eller 14 dage, alt efter, hvornår jeg husker det. Han får tørret lever som godbid fra tid til anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har skrevet en del bøger om råfodring og er ham, der er kommet med det at "barfe".. Han skrev dem før det blev "moderne" og "in" at råfodre;-)

 

 

 

Australsk Billinghurst og Tom Londsdale stifftet RMB (Raw meaty Bones) sammen tilbage i slutning af 80´rne, begge to var på dette tidspunkt veterinær kollega, Billinghurst lige pludselig fik øjnene op for at der kunne tjenes langt flere $$ med at sælge en masse forskellige extras bla vitamin tilskud og den berømte grøntsagesmix som han nu mente at hundene skulle har ved siden af, og dermed gik han i sit eget spor og stifftet BARF.

 

Lonsdale kørte videre solo med RMB og fik skrevet sin egen bøger om emnet.... Råfodring i Australien har været der ligeså længe som der har været hunde i landet...det er ikke noget nyt derover.. der er dog mange (mest i storbyerne) der stadig vælge tørkost.... Tror det er mest i DK i det senere år at det er blevet "moderne" at råfodre... og hvad tørkost angår er der flere og flere der er lige så stille ved at se hvor gennemsigtigt Dyrlægeforeninger rundt omkring i verden egentlig er... its all about the money.. ikke dyrevelfær :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...