martin Skrevet Januar 11, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2011 hej ved ik om det er her jeg skal spøre om dette............ man har prøvet at finde et sted hvor man kan se hvor meget en alaskan malamut krever at motion alså gåture kan kun komme frem til 2 timer om dagen er der en der kan henvise til en hjemmeside omkring det eller en som ved det hilsen martin Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst solskin Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 Her er et link til en kennel. Der er en masse information, måske du kan bruge det Kennel My Alaskan - Er en Malamute noget for dig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 ville også gætte på omkring 2-3 timer i alt dagligt, men det kommer jo meget an på de forskellige hunde. hvad får de af gå- og løbeture nu? det behøves ikke være det samme / den samme tid hver dag. har du mulighed for at de løber ved siden af din cykel, eller er du tilfældigvis jogger? for så kan man jo tage en god tur den ene dag, og en kortere gåtur den anden dag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 AM er en stor stærk krævende og aktiv hund og det er så vigtigt ikke at undervurderer dens behov for stimulering og aktivering. Jeg ville som potentiel AM ejer,forsøger at bruge noget tid sammen, med nogle AM. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 AM er en stor stærk krævende og aktiv hund og det er så vigtigt ikke at undervurderer dens behov for stimulering og aktivering. Jeg ville som potentiel AM ejer,forsøger at bruge noget tid sammen, med nogle AM. Så vidt jeg ved har Martin allerede 2 AM'er Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
martin Besvaret Januar 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 ville også gætte på omkring 2-3 timer i alt dagligt, men det kommer jo meget an på de forskellige hunde. hvad får de af gå- og løbeture nu? det behøves ikke være det samme / den samme tid hver dag. har du mulighed for at de løber ved siden af din cykel, eller er du tilfældigvis jogger? for så kan man jo tage en god tur den ene dag, og en kortere gåtur den anden dag. jeg cykler ik med dem da den store har fået epelise og derfor skal jeg passe på. og det er også svært at cykle med 2 af gangen jeg går 2 gange 45 min og 1 time og 15 min om dagen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 11, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 jeg cykler ik med dem da den store har fået epelise og derfor skal jeg passe på. åh ja, det læste jeg jo godt. øv. håber i får det under kontrol! du skrev for noget tid siden at du havde droppet råt, fordi din ene hund var blevet syg - var det af maden? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
martin Besvaret Januar 11, 2011 Forfatter Rapporter Share Besvaret Januar 11, 2011 åh ja, det læste jeg jo godt. øv. håber i får det under kontrol! du skrev for noget tid siden at du havde droppet råt, fordi din ene hund var blevet syg - var det af maden? den kunne slet ik funger på barf den blev sløv og meget træt den vil ik gå ture og den gad inge ting den blev sløver og sløver gad ik at spise den træk sig ind i sig selv og vi hade inge glæde af den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 den kunne slet ik funger på barf den blev sløv og meget træt den vil ik gå ture og den gad inge ting den blev sløver og sløver gad ik at spise den træk sig ind i sig selv og vi hade inge glæde af den Der er en kvinde her i nabolaget med en AM hun fortalte præcis samme historie - hendes AM blev så syg af barf (fik også iflg hende epilepsi)så alvorligt, at dyrlægen foreslog en aflivning. Men hun fik den tilbage på nyrediætfoder og idag siger hun at den er helt fri for problemerne -. Hun siger også det var epilepsi, men hvad nu hvis epilepsien "kun" er et sygdomssymptom siden diætkost fik symptomerne væk OG fordi dyrlægen anbefalede aflivning.............. at det måske handlede om det her nyreproblem AM kan have (som samojeden og visse andre racer) Nefropati er en alvorlig uhelbredelig sygdom, MEN opdages den tidligt er mulighederne flere, selvfølgelig malamuten har nefropati i deres linier, der betyder man skal være opmærksom på hvor meget protein, de får hvis de er i risikolinierne. Barfningen er rendyrket protein og en markant nyrepåvirkning,hvis man har en nyresvaghund. Jeg tænker også at den afbalancering som jeg tror barfningen mangler- er at rovdyr som æder råt- jo altid sørger for at afbalancerer kosten ved at æde byttedyrets mave med indhold- det kan man jo ikke ved barfning (eller?) Under alle omstændigheder er barfning, som jeg ser det, en stor risiko til de hundetyper, hvis ikke man er 100% sikker hvordan deres linier ser ud. (forældrerdyrerne kan sagtens være raske bærere- men der kan være dødfødte eller svagelige hvalpe- en farfar med sygdommen i fuld flor osv osv) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spix Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Martin, mht dit spørgsmål, jeg har været med til nogle polarhundemøder/kåringer, og talt med nogle malamute folk, og jeg har kørt med slæde i deres naturlige element........ - og som jeg forstår det og( iøvrigt sammenligner med grønlænderne) som jeg bruger meget tid sammen med- så har malamuten og grønlænderne nogenlunde samme behov. Malamuten er et arbejdsdyr . Hvis dine mangler noget, tror jeg det er muligheden for "at lægge sig i selen" og fuld fart frem Jeg ved med grønlænderne , at de først er rigtig glade når de har trukket og løbet og virkelig brugt kræfter,og jeg ved at selv efter 4-5 timers trækttur- så står de hurtigt klar ved lågen igen til en tur mere. At kører en grønlænder træt i Danmark er en illusion. Så hvis du synes de mangler noget, så skulle du måske se i retningen af råstyrke kombineret med fart,mere end varighed af gåture (som jeg synes lyder rigtig fint). Selvfølgelig afstemt med deres aktuelle kondi. Måske kan du ikke køre (vogn) med begge to, så måske med den raske og måske i en klub, med andre AM folk -hvis ellers hundene kan sammen. Det behøvedes jo ikke være hver dag at de køres. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Jeg tænker også at den afbalancering som jeg tror barfningen mangler- er at rovdyr som æder råt- jo altid sørger for at afbalancerer kosten ved at æde byttedyrets mave med indhold- det kan man jo ikke ved barfning (eller?) jo, man serverer kallun eller bladmave cirka hver 10. dag, nogle hver uge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts