Gæst HenningTheDog Skrevet Januar 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2011 Hej! Jeg har en 14 uger gammel fransk bulldog han, og han har ret så store problemer med at spise.. Han har været hos en anden ejer før mig, og der blev hans hvalpefoder ikke blødt op, samt han ikke blev fodret rigtigt. (mængde) Da de ikke kunne få fodringen til at lykkes, lod de simpelthen bare være med at fodre ham!:damn: Det har resulteret i at han nu, så længe efter har problemer... Han sluger sin mad, så jeg giver ham kun en lille smule ad gangen. (jo mere han ser i skålen jo vildere bliver han) Lidt foder ad gangen, det er fint nok, men det kan jo ikke blive ved.. Jeg opbløder stadig noget af hans foder, men det ville være rart at undgå, da han ikke tygger det men bare sluger det som om det var grød.. Han er vild med grøntsager så der giver jeg ham tons af godbider og enkelte foder-piller. (med godbider går det fint, han tygger dem uden problemer i forhold til alm foder fra skålen.):klap: Med det samme han spiser for hurtigt eller for meget ad gangen så ryger det op igen. Min opdrætter siger han skal have en skål fyldt med foder hele dagen, men dyrelægen siger vi kun skal give foder 2-3 gange dagligt. Fyld skålen og han æder og brækker sig i ét væk, eller foder ham i små bider hver gang så man skal holde øje med ham konstant, og ikke kan foretage sig andet i 30. min... Hva skal man lige gøre???? ALLE RÅD MODTAGES MED ÅBENT HJERTE OG ÅBENT SIND!:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 I stedet for at give ham maden i sin skål, vil jeg anbefale dig, at han skal arbejde for den :blink: Det kan enten være ved at søge sin mad på enten gulvet og når han har fundet fidusen så udvide det til at han skal søge sin mad på græs... Andre gange kan du give ham det i en foderbold, pakke det ind i et håndklæde og lægge lag på lag, opbløde foderet og putte det i en Kong... For det første er det en super god måde at stimulere ham mentalt på og det vil også forebygge at han kommer til at spise for hurtigt Jeg vil dele hans daglige fodermængde op i 3 og fodre sådan cirka morgen, middag og aften... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 (rettet) eller foder ham i små bider hver gang så man skal holde øje med ham konstant, og ikke kan foretage sig andet i 30. min... Forresten, hvad mener du med ovenstående, forstår det ikke lige Edit: Prøv evt. at google aktivitetslegetøj eller aktiveringslegetøj, så kommer der en masse hits op og inspiration til hvad du kan anskaffe dig Redigeret Januar 12, 2011 af Findus Tilføjelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 I stedet for at give ham maden i sin skål, vil jeg anbefale dig, at han skal arbejde for den :blink: Det kan enten være ved at søge sin mad på enten gulvet og når han har fundet fidusen så udvide det til at han skal søge sin mad på græs... Andre gange kan du give ham det i en foderbold, pakke det ind i et håndklæde og lægge lag på lag, opbløde foderet og putte det i en Kong... For det første er det en super god måde at stimulere ham mentalt på og det vil også forebygge at han kommer til at spise for hurtigt Jeg vil dele hans daglige fodermængde op i 3 og fodre sådan cirka morgen, middag og aften... Meget og ganske enig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HenningTheDog Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Forresten, hvad mener du med ovenstående, forstår det ikke lige ved godt det lyder koldt, men vil gerne kunne give ham maden og lade ham spise det uden opsyn... ellers kan han jonikke have mad til at stå når han er alene:???: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 ved godt det lyder koldt, men vil gerne kunne give ham maden og lade ham spise det uden opsyn... ellers kan han jonikke have mad til at stå når han er alene:???: Den kobling tror jeg slet ikke han vil kunne forstå og hvorfor er det vigtigt at han skal have det stående, når han er alene? Som jeg har forstået det, er det jo ikke fordi han ikke vil spise, men at han spiser for hurtigt, er det rigtigt forstået? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HenningTheDog Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Den kobling tror jeg slet ikke han vil kunne forstå og hvorfor er det vigtigt at han skal have det stående, når han er alene? Som jeg har forstået det, er det jo ikke fordi han ikke vil spise, men at han spiser for hurtigt, er det rigtigt forstået? han sluger sin mad uden at tygge det, hvilket resulterer i at han kaster det hele op igen.... opdrætteren sagde han skulle have en skål mad til at stå hele tiden for at han ikke ville brække sig... men han æder som en gal jo mere jeg putter i skålen... og hvis han kaster det hele op så hvad nytte er det??? er så bekymret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 At rette op på tidligere ejers fejl tror jeg bliver en rigtig hård kamp, desværre har din hvalp lært at det ikke er sikkert at der er mad nok, og at han derfor hellere må spise så meget som muligt så hurtigt som muligt... Jeg kan godt forstå opdrætters forslag med altid at have en fyldt madskål, og hvis du er heldig, så kan han lære at der altså ikke er mangel på mad, og han derfor ikke behøves at sluge det. Men da han jo desværre har lært sult at kende i så ung en alder, så ved jeg ikke om det overhovedet er muligt at aflære ham denne angst for igen at komme til at sulte Hvis du gerne vil have at han skal spise uden at du skal være aktivt involveret, og han stadig skal have sat spisetempoet ned, så kan jeg anbefale sådan en her: BOB-A-LOT - aktivitetskugle - mellem og store hunde. | Kenjan hunde & katteartikler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 han sluger sin mad uden at tygge det, hvilket resulterer i at han kaster det hele op igen.... opdrætteren sagde han skulle have en skål mad til at stå hele tiden for at han ikke ville brække sig... men han æder som en gal jo mere jeg putter i skålen... og hvis han kaster det hele op så hvad nytte er det??? er så bekymret Ja præcis, du svarer jo sådan set selv på det, så nytter det jo ingenting :blink: Det virker jo tydeligt ikke at have maden stående fremme til ham, når det bevirker at han spiser så hurtigt/meget at han kaster op, så synes du skal glemme alt om det råd Prøv at fodre ham 3 gange daglig og ikke i hans madskål, men ved at han skal arbejde for det og se om det ikke bliver bedre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Jeg har aldrig haft en hund, der kunne have foder stående - det bliver altid spist indenfor 1 minut max! Det virker lidt som om du vil starte med målet (at have mad stående, uden at æde det i et haps), hvis han er SÅ sulten, så tror jeg ikke det vil tage mere end 3-5 minutter at spise maden, hvis du deler den i bittesmå stykker og drysser ud over et areal Held og lykke med hvalpen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HenningTheDog Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 is jeg fodrer ham 3 gange dagligt så går han amok, men han spiser ike hurtigt hvis der kun er lidt i skålen... og det med at lege med maden fatter han ikke helt... tror bare jeg skal prøve med foder hos ham konstant... hvis det virkede for opdrætteren må det jo også fungere hos mig.... håber jeg da!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 is jeg fodrer ham 3 gange dagligt så går han amok, men han spiser ike hurtigt hvis der kun er lidt i skålen... og det med at lege med maden fatter han ikke helt... tror bare jeg skal prøve med foder hos ham konstant... hvis det virkede for opdrætteren må det jo også fungere hos mig.... håber jeg da!!! Lad endelig være med, at lade maden stå fremme konstant. Det er en meget dårlig idé. Og med det problem du har, vil det ikke hjælpe en dyt! Du må lære ham, hvordan han skal spise det, når det lægges ud som fodersøg. Start med at kaste et par foderpiller ud på gulvet tæt ved hinanden. Så kast en lidt større håndfuld, og en lidt større. Allerede på anden dagen vil du kunne give hele portionen på den vis. Så vil han have forstået hvordan det virker. Men følg ikke det (undskyld min ligefremhed: dumme) råd, med at lade maden stå fremme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Og man kan jo bare kaste maden ud i stuen og gå, tror sagtens han kan spise uden opsyn! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Januar 12, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 12, 2011 Jeg tror ikke du skal være bekymret, du skal nok finde ud af en måde at få det til at funke på! Min yngste havde præcis det samme problem, jeg har set mange hurtigspisende hunde, men aldrig én hund hugge maden i sig på den måde hun gjorde. Og hun kastede også op bagefter, spiste det igen, kastede det op igen - osv. osv... Jeg prøvede at smide maden på gulvet - med det resultat at hun var ved at slå tænderne ud på sig selv... Klinkegulv... :stupid: Prøvede også at lade hende søge maden ude, men havde brug for at holde tjek på hvor meget hun spiste, så det var ikke nogen holdbar løsning på det tidspunkt. Jeg endte faktisk med at sidde og holde hendes madskål i hænderne, og lige så snart hun huggede maden i sig - så fjernede jeg madskålen fra hende i nogle sekunder. Så snart hun spiste i et ok tempo, blev jeg ved med at holde madskålen så hun kunne fortsætte med at spise. I den samme periode var jeg også ved at lære hende at ta' godbidder pænt og forsigtigt, så jeg brugte den samme kommando når hun spiste maden - forsigtig. Efter et stykke tid lykkedes det mig faktisk at lære Iso at spise langsommere. Hun spiser stadig hurtigt, men ikke så hurtigt at hun kaster op, eller står og nærmest ikke kan trække vejret. I dag tænker jeg overhoved ikke på det mere, hun har ikke spist for hurtigt i meget lang tid. Men får hun noget ekstra lækkert i madskålen skal jeg lige stå ved siden af, så jeg kan sige "forsigtig" hvis det er - og det funker! For ikke så længe siden købte jeg også en speciel madskål for hurtigspisere, den fungerede faktisk også meget godt. Jeg kom desværre bare til at købe den i alt for lille størrelse... :damn: Men sådan én ville jeg nok prøve hvis jeg var dig! Jeg lavede faktisk en tråd om skålen, der ligger bl.a en video, hvor du kan se hvordan den fungerer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HenningTheDog Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 tror jeg vil prøve din måde... men stadig bløde hans foder op, for han er godt nok en klovn til at spise:stupid: tusind tak for et super indlæg..:5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lamb Besvaret Januar 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2011 Ja, det er virkelig svært at rette op på andres fejltagelser! Men dejligt at han er havnet hos dig som bekymre sig om ham! Jeg ville heller ikke lade ham have mad heletiden, for det kan han jo ikke og det ender bare med at han foræder sig! hvis det lykkede vil det tage lang tid at ændre at "vane", eller som jeg heller vil kalde det; "evne til at overleve", for han har jo ikke været vant til at få mad, så derfor gælder det om at spise når det er der og gerne så hurtigt at andre ikke får noget! Jeg vil også anbefale dig foderskålen med forhøjninger i, den vil gøre det svært for ham at sluge maden hurtigt! Samtidig ville jeg også give ham en foderbold, på den måde ville han jo heletiden have adgang til foder, men skal han have ekstra ud over det mad du giver, så må han arbejde for det. Held og lykke med projektet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Mimas Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Hvis hunden har mad fremme døgnet rundt, så ville den da ikke lave andet end at spise og blive tyk? Men brug sådan en foderbold eller spred maden ud på gulvet. Hjælper her, for har en hund der meget gerne slubre al maden i sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HenningTheDog Besvaret Januar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2011 Han er endelig begyndt at spise uden at kaste vildt op, vi skal tvinge ham til nogle pauser, men idag tømte han sin skål uden jeg hjalp ham, og intet kom op:-) han spiste tilmed en halv peberfrugt som Desert:-) men foderbold og fodersøg bliver udskudt lidt endnu:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2011 Sult tager bare rigtig lang tid at få ud af hovedet for små dyr, men godt at høre at det går fremad. Vores kat har været alene på gaden uden en mor som killing, vi ved ikke hvor længe, men mindre end en uge. I over et år gik han i PANIK hvis skålen var ved at være tom. Nu er han over 3 år, og gør stadig opmærksom på det når den er sådan, snart ved at være tom, men han er stoppet med at løbe på væggene og se vildt panisk ud i øjnene. Men der er forskel på hunde og katte, katte skal have mange små måltider, det skal hvalpe selvfølgelig også, men ikke ligeså mange. Der er også det ved en skål som altid er fyldt, at det er sværere at holde styr på hvor meget din hund spiser. Hvis nu han spiser alt for meget og bliver for tyk - så har du problemet forfra, så skal du både vænne ham af med den altid fyldte skål OG starte forfra med gode spisevaner. Han er endelig begyndt at spise uden at kaste vildt op, vi skal tvinge ham til nogle pauser, men idag tømte han sin skål uden jeg hjalp ham, og intet kom op:-) han spiste tilmed en halv peberfrugt som Desert:-) men foderbold og fodersøg bliver udskudt lidt endnu:-) Det er nu en rigtig god aktivitet. Vi giver tit små godbidssøg, jeg tager bare en håndfuld og kaster ud over gulvet eller noget græs. Det er en beroligende beskæftigelse for hunden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HenningTheDog Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 opdatering på henning (endelig tid til at skrive:blink:) vægt: 4,9 kg er vokset meget, spiser fint uden at kaste op spiser ikke opblødt foder mere, elsker gå-ture i snor elsker at putte på sofaen med mine forældre og har næsten lært at gø... -alt går bare fantastisk!!!!:banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Februar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2011 opdatering på henning (endelig tid til at skrive:blink:)vægt: 4,9 kg er vokset meget, spiser fint uden at kaste op spiser ikke opblødt foder mere, elsker gå-ture i snor elsker at putte på sofaen med mine forældre og har næsten lært at gø... -alt går bare fantastisk!!!!:banan: Juhuu! Tillykke med det! :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts