Gæst Chili Con Caia Skrevet Januar 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2011 Til alle de kloge HF mennesker Håber at kunne få et par gode råd:blink: Her til morgen kom der en anden hundeejer med to hunde i snor imod Caia og jeg ( Caia var også i snor) Hun bryder sig ikke om disse to kan jeg tydeligt mærke på hende. Jeg tager kontakt til hende, og jeg vælger så at stoppe op og stå foran hende, så hun ikke kan se dem så meget. Vi står helt i den modsatte side, så lang væk fra dem. MEN! hun begynder altså at gå ret så meget gø amok, og de 2 andre hunde siger virkelig også RØV til hende... :damn: Den anden hundejer kommer forbi os med begge hunde hængende helt ude i deres snore. Caia har jeg styr på, men ikke i forhold til hendes gøen. Normalt "plejer" vi at stoppe op, jeg laver kontakt øvelser med hende, evt. et par tricks osv. Dette går som regel ganske fint i forhold til de fleste hunde. Det er meget sjældent at hun siger vov... Hmmm. Så hvad spørger jeg egentlig om:confused: Ville det være en bedre løsning "bare" at pasere dem imens vi har kontakten? Eller er det bedre at stoppe op og vente på at de er gået forbi. Jeg vil jo helst have at hun ikke gør af de hunde hun absolut ikke kan tåle synet af, og der er 3-4 hunde i vores område som ikke er hendes kop te på nogen måde... Hmmm!!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 detgælder jo om at give din hund positive oplevelser med mødet med andre hunde, så virker det godt, det du gjorde med at stoppe op, så syntes jeg da bare du skal gøre det, og har du positive oplevelser med det, og både du og hunden er trygge ved det, så er det det i skal... :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Jeg gør det garanteret forkert, men jeg fortsætter med at gå, synes det virker skræmmende / truende, at stå stille og vente på dum hund kommer imod Petrine, så helre få det hurtigt overstået (og så skriger jeg forøvrigt også hold kæft til Petrine ) - forkert, men ret effektivt, pt er det kun en dum rotweiler hun ikke kan lide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 tjaa... i mine ører lyder det ikke som om du støtter petrine i hendes sværer situation, men forstærker hendes frygt, ved ar hendes støtte, nemlig dig, bliver pinlig og truende (i hendes øjne) og så eskalerer det og du får aldrig bugt med det, desærre....for petrine..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Jeg gør det garanteret forkert, men jeg fortsætter med at gå, synes det virker skræmmende / truende, at stå stille og vente på dum hund kommer imod Petrine, så helre få det hurtigt overstået (og så skriger jeg forøvrigt også hold kæft til Petrine ) - forkert, men ret effektivt, pt er det kun en dum rotweiler hun ikke kan lide. Jeg har netop også tænkt om det ville være bedre hvis vi "bare" gik forbi imens jeg prøvede at bevare kontakten til Caia... For jeg tænker også lidt om det bare gør situationen mere intens hvis vi sådan stopper op og venter til de er gået forbi.. Jeg har nok primært valgt at stoppe op, ligeså meget fordi jeg så føler at jeg har kontrol over hvis hun pludselig skulle finde på at trække.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Jeg ville så gerne komme med et godt råd, men nu har jeg i et halvt år arbejdet med at få Luna til at lade være med at skrige af kattene, og vi er kun nået til at hun nu stopper igen med det samme, så jeg er nok ikke den bedste til at give dig råd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 tjaa... i mine ører lyder det ikke som om du støtter petrine i hendes sværer situation, men forstærker hendes frygt, ved ar hendes støtte, nemlig dig, bliver pinlig og truende (i hendes øjne) og så eskalerer det og du får aldrig bugt med det, desærre....for petrine..... En anden klog sagde, at jeg deltog i 'angrebet' på den fremmede, når jeg sådan råber vil overveje at ændre! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Til alle de kloge HF mennesker Håber at kunne få et par gode råd:blink: Her til morgen kom der en anden hundeejer med to hunde i snor imod Caia og jeg ( Caia var også i snor) Hun bryder sig ikke om disse to kan jeg tydeligt mærke på hende. Jeg tager kontakt til hende, og jeg vælger så at stoppe op og stå foran hende, så hun ikke kan se dem så meget. Vi står helt i den modsatte side, så lang væk fra dem. MEN! hun begynder altså at gå ret så meget gø amok, og de 2 andre hunde siger virkelig også RØV til hende... :damn: Den anden hundejer kommer forbi os med begge hunde hængende helt ude i deres snore. Caia har jeg styr på, men ikke i forhold til hendes gøen. Normalt "plejer" vi at stoppe op, jeg laver kontakt øvelser med hende, evt. et par tricks osv. Dette går som regel ganske fint i forhold til de fleste hunde. Det er meget sjældent at hun siger vov... Hmmm. Så hvad spørger jeg egentlig om:confused: Ville det være en bedre løsning "bare" at pasere dem imens vi har kontakten? Eller er det bedre at stoppe op og vente på at de er gået forbi. Jeg vil jo helst have at hun ikke gør af de hunde hun absolut ikke kan tåle synet af, og der er 3-4 hunde i vores område som ikke er hendes kop te på nogen måde... Hmmm!!! Jeg ville gøre som du gjorde. Det ville da sikkert være bedre at passere mens I har kontakt. Men det er jo tit umuligt. Jeg synes at det er lettere at stå stille og fastholde Silkes opmærksomhed ved hjælp af lys stemme, godter, bold eller andet legetøj. Det kræver jo at man koncentrerer sig fuldstændig om sin egen hund. Og så må du bare have tillid til, at den anden hundeejer ikke lader sine hunde trække hen til Caia. HVIS en aggressiv hund i snor nærmer sig og jeg kan se at Silke bliver ophidset, så står jeg netop helt stille og kommanderer Silke på plads, -jeg stiller mig sådan at jeg kommer til at stå mellem hende og den aggressive hund. HVIS det så skulle ske at den anden hundeejer lader sin hund gå helt hen til Silke og snuse eller knurre, så vender jeg mig mod den og giver den et MØGFALD:evil:! Jeg har erfaring med, at Silke bliver rolig ved at jeg overtager ansvaret og handler/beskytter hende i den situation. Jeg ville ALDRIG hive Silke tæt forbi en eller anden dum ting eller hund, som hun var ophidset over. Så hellere dreje om på hælen og gå i modsat retning med masser af leg og sjov og godter. --Man kan jo også skifte fortov, hvis man går langs en vej. Det kan være godt for en hund at lære, at man kan gå langt udenom de hunde man ikke kan lide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Jeg ville så gerne komme med et godt råd, men nu har jeg i et halvt år arbejdet med at få Luna til at lade være med at skrige af kattene, og vi er kun nået til at hun nu stopper igen med det samme, så jeg er nok ikke den bedste til at give dig råd Nu ved jeg ikke om den primært var til Petrine mor, men det er helt ok Du er klog alligevel... :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Nu ved jeg ikke om den primært var til Petrine mor, men det er helt ok Du er klog alligevel... :blink: Nej da, det var henvendt til dig Og tak fordi du syntes jeg er klog selvom jeg ikke kan hjælpe 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Jeg ville gøre som du gjorde. Det ville da sikkert være bedre at passere mens I har kontakt. Men det er jo tit umuligt. Jeg synes at det er lettere at stå stille og fastholde Silkes opmærksomhed ved hjælp af lys stemme, godter, bold eller andet legetøj. Det kræver jo at man koncentrerer sig fuldstændig om sin egen hund. Og så må du bare have tillid til, at den anden hundeejer ikke lader sine hunde trække hen til Caia. HVIS en aggressiv hund i snor nærmer sig og jeg kan se at Silke bliver ophidset, så står jeg netop helt stille og kommanderer Silke på plads, -jeg stiller mig sådan at jeg kommer til at stå mellem hende og den aggressive hund. HVIS det så skulle ske at den anden hundeejer lader sin hund gå helt hen til Silke og snuse eller knurre, så vender jeg mig mod den og giver den et MØGFALD:evil:! Jeg har erfaring med, at Silke bliver rolig ved at jeg overtager ansvaret og handler/beskytter hende i den situation. Jeg ville ALDRIG hive Silke tæt forbi en eller anden dum ting eller hund, som hun var ophidset over. Så hellere dreje om på hælen og gå i modsat retning med masser af leg og sjov og godter. --Man kan jo også skifte fortov, hvis man går langs en vej. Det kan være godt for en hund at lære, at man kan gå langt udenom de hunde man ikke kan lide. Jeg stod så langt inde på stien som jeg kunne, og Caia var på min plads side, sådan så jeg var ud mod den anden ejer og dens hunde. Jeg stod så lidt med siden til, for at stå så meget foran Caia, så hun ikke kunne se dem. Jeg tog kontakt til hende, men lige idag var hun noget mere optaget af dem, men så må jeg arbejde endnu hårde på det næste gang Hvis vi f.eks. ser boxeren som hun HADER, går jeg altid over på den modsatte side hvis det er muligt.. Men lige idag, var der kun denne sti, og jeg kunne ikke gå ind på en sidesti eller noget, hvilket jeg tænkte kunne være en mulighed. Takker for dit input.. Dejligt at kunne lufte de ting man oplever.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Nej da, det var henvendt til dig Og tak fordi du syntes jeg er klog selvom jeg ikke kan hjælpe Så kan du hjælpe med så meget andet.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Jeg stod så langt inde på stien som jeg kunne, og Caia var på min plads side, sådan så jeg var ud mod den anden ejer og dens hunde. Jeg stod så lidt med siden til, for at stå så meget foran Caia, så hun ikke kunne se dem. Jeg tog kontakt til hende, men lige idag var hun noget mere optaget af dem, men så må jeg arbejde endnu hårde på det næste gang Hvis vi f.eks. ser boxeren som hun HADER, går jeg altid over på den modsatte side hvis det er muligt.. Men lige idag, var der kun denne sti, og jeg kunne ikke gå ind på en sidesti eller noget, hvilket jeg tænkte kunne være en mulighed. Takker for dit input.. Dejligt at kunne lufte de ting man oplever.. Hvis stien bag dig har været lukket af beplantning eller andet og du gik ind foran Caia, så kan hun meget nemt have følt sig trængt op i en krog, hvilket jo gør hende mere svækket ift at se og handle. Sådan vil hun opleve det. Jeg kender ikke baggrunden for Caias reaktionsmønster eller ved, hvordan du generelt har prøvet at hjælpe hende, men man skal være uhyre meget obs på, at hvis man bruger afledning som eneste strategi, lærer hunden ikke noget af det, man kommer bare gennem situationen uden bøvl, men skal så aflede hver eneste gang samme stituation opstår. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Hvis stien bag dig har været lukket af beplantning eller andet og du gik ind foran Caia, så kan hun meget nemt have følt sig trængt op i en krog, hvilket jo gør hende mere svækket ift at se og handle. Sådan vil hun opleve det. Jeg kender ikke baggrunden for Caias reaktionsmønster eller ved, hvordan du generelt har prøvet at hjælpe hende, men man skal være uhyre meget obs på, at hvis man bruger afledning som eneste strategi, lærer hunden ikke noget af det, man kommer bare gennem situationen uden bøvl, men skal så aflede hver eneste gang samme stituation opstår. Det kan meget muligt være fordi hun følte sig trængt op i en krog. Der er ret åbent på denne sti, men åen var lige ved siden af os. Jeg har nemlig tænkt meget over om det at aflede hende er forkert. Som regel laver vi altid tricks, små rally øvelser eller HTM på vores gå ture, og hvis vi træner og der kommer en anden hund, ser hun dem ikke. Der hvor hun reagere er ved de 3-4 hunde som hun bare ikke kan lide, og det er her jeg synes det er svært at fastholde hendes kontakt til mig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 chili... ja jeg syntes bestemt det lyder til at være det rigtige, hvis det er det der føles mest trygt for dig, for er du usikker, så mærker din hund det lige med det samme....... det gælder jo om, at fjerne problemet på en positiv måde, og det er den måde, i har mest kontrol over og som lykkes på en positiv måde:blink: held og lykke petrine.... jeg syntes du er en klog kone, ved at overveje det, for det ville gøre det hele meget bedre i dagligdagen for dig og din hund, for det er jo ikke rart at have en hund der laver udfald pga. et eller andet...der er jo en grund til det, og reagerer du ikke positivt, så føler hunden at den må tage over, men det kan eskalerer og du vil til sidst ikke kunne få kontrollen...(taler af erfaring, jeg var også en type, der i starten ikke ville lytte, men tilsidst erkendte jeg det, og alle accepterede det, og ville hjælpe mig, og jo sørme...det lykkedes og min hund og jeg er glade, en helt anderledes hverdag...skønt:banan: og det bedste af det hele... det gjorde slet ikke ondt, at erkende min fejl:roll:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Det kan meget muligt være fordi hun følte sig trængt op i en krog. Der er ret åbent på denne sti, men åen var lige ved siden af os. Jeg har nemlig tænkt meget over om det at aflede hende er forkert. Som regel laver vi altid tricks, små rally øvelser eller HTM på vores gå ture, og hvis vi træner og der kommer en anden hund, ser hun dem ikke. Der hvor hun reagere er ved de 3-4 hunde som hun bare ikke kan lide, og det er her jeg synes det er svært at fastholde hendes kontakt til mig. Det er også en dum situation Kan du undgå at gå på de stæder hvor hun kan føle sig trængt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chili Con Caia Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Det er også en dum situation Kan du undgå at gå på de stæder hvor hun kan føle sig trængt? Det var faktisk en sti jeg normalt aldrig vælger.. Men lige idag havde jeg brug for lidt forandring, og Caia var også glad intil de to hunde kom. Dem har vi aldrig mødt om morgnen.. Man kender jo de forskellige hunde, og boxeren som hun HADER går altid meget sent morgentur, så det er meget sjældent at vi "møder" den.. Men hvad skal man så gøre hvis ikke man skal ty til godbidderne hver gang som afledning, og netop undgå altid at skulle gøre det i disse situationer? Sådan noget aner jeg intet om:oops: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst bøvle Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 det gælder jo om at gve hunden og ejer en god oplevelse af møderne, og er det ved at stoppe op, og aktiverer hunden, så får de begge jo afledningen på noget andet, og denne gang med positivt resultat, og det giver selvsikkerhed til næste gang man evt. møder nogen... man lærer at få en mere sikker hund ud af det, og ejeren får mere selvsikker kontrol ud af det....det er da godt i mine øjne...for man lærer jo heller ingenting af at vælge en anden rute....man udskudder bare problemet:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst solskin Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Til alle de kloge HF mennesker Håber at kunne få et par gode råd:blink: Her til morgen kom der en anden hundeejer med to hunde i snor imod Caia og jeg ( Caia var også i snor) Hun bryder sig ikke om disse to kan jeg tydeligt mærke på hende. Jeg tager kontakt til hende, og jeg vælger så at stoppe op og stå foran hende, så hun ikke kan se dem så meget. Vi står helt i den modsatte side, så lang væk fra dem. MEN! hun begynder altså at gå ret så meget gø amok, og de 2 andre hunde siger virkelig også RØV til hende... :damn: Den anden hundejer kommer forbi os med begge hunde hængende helt ude i deres snore. Caia har jeg styr på, men ikke i forhold til hendes gøen. Normalt "plejer" vi at stoppe op, jeg laver kontakt øvelser med hende, evt. et par tricks osv. Dette går som regel ganske fint i forhold til de fleste hunde. Det er meget sjældent at hun siger vov... Hmmm. Så hvad spørger jeg egentlig om:confused: Ville det være en bedre løsning "bare" at pasere dem imens vi har kontakten? Eller er det bedre at stoppe op og vente på at de er gået forbi. Jeg vil jo helst have at hun ikke gør af de hunde hun absolut ikke kan tåle synet af, og der er 3-4 hunde i vores område som ikke er hendes kop te på nogen måde... Hmmm!!! Jeg har lidt erfaring med Selma og hendes usikkerhed mht hunde som hun ikke bryder sig om Jeg vil gerne dele med dig, hvad som har virket for hende. Til start stoppede jeg op og bad hende om at sætte sig, ligeså snart hun så den hund, som hun ikke brød sig om. Jeg lå snoren på jorden, så jeg kunne have en fod på den. Snoren lå løs, men ikke så løs at hun kunne hoppe frem. Dernæst forlangte jeg øjenkont.(som jeg havde indlært) stod(sad på hug) med front mod Selma, og kiggede slet ikke på den anden hund, men holdt hele min opmærksomhed på Selma. Tog hun fokus fra mig fik hun et lille ah, og så var fokus tilbage på mig (fik så en guf). Grunden til at snoren lå på jorden og jeg ikke holdt den i hånden, var at hun ikke skulle få succes med at hoppe frem/omkring mig. Jeg kunne også bedre holde fokus når jeg ikke skulle holde styr på snoren. Og der kom ikke spændinger fra snoren/mig. Det som har været den afgørende faktor (tror jeg) har været, at jeg har bevaret roen, og været ligeglad med den anden hund. Når vi møder disse hunde nu eller andre hunde tager hun straks øjen kont. (får ros) og vi kan gå forbi uden Selma bliver usikker. Fokus er blevet flyttet fra farlig hund til rolig mig. I forløbet har der selvfølgelig været nogle svære episoder, med mennesker som lader deres hunde komme for tæt på, men de fleste mennesker udviser respekt for en som sidder med ryggen til (vi har ikke helt glemt vores kropssprog) Ved ikke om du kan bruge det til noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts