Gæst Maria Hjort Skrevet Januar 13, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2011 Hej alle Nogle der ved om der er et generelt forbud i DKK om stambogsføring af hvalpe efter en eller flere forældre med AA status: 3 ? (Uanset race?) Jeg kan intet finde om det på dkk´s hjemmeside? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Der er da forhåbentlig ikke nogen, der avler på en hund med status 3 i AA????? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Hej alle Nogle der ved om der er et generelt forbud i DKK om stambogsføring af hvalpe efter en eller flere forældre med AA status: 3 ? (Uanset race?) Jeg kan intet finde om det på dkk´s hjemmeside? Må hellere understrege, at mit svar er baseret på gæt. Men udfra hvad jeg kan se på DKK's hjemmeside under avlsrestriktioner, ser det ud til, at det kun er HD der kan drille, hvis racen ikke har restriktion for HD foto. Forstået således, at der er mange racer, hvor det ikke er et krav, at der foreligger en HD undersøgelse. Men har man selv valgt at få hunden fotograferet, og den så viser sig at have D eller E, så må den ikke anvendes i avl. Sådanne regler har jeg ikke set for AA. På min race siger de, at man først må fotografere for HD, AA og OCD når hunden er 12 måneder. Men der er kun krav til øjenlysning og HD status for stambogsføring. Og her står der ikke noget om, hvad der sker hvis hunden falder for et af de andre punkter. Ved dog heldigvis, at de der finder ud af problemer på de punkter, selv har udelukket hunden fra avl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maria Hjort Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Tak for svar - også selv det jeg har kunne finde, men er selv noget forvirret. Jeg er ikke ikke ude på at starte en debat om avl på HD eller AA hunde. Er selv ejer af en hund UDEN avlsrestriktioner, men hvor jeg gerne vil vide hvad konsekvensen er hvis hunden får AA: 3. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 13, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 13, 2011 Tak for svar - også selv det jeg har kunne finde, men er selv noget forvirret. Jeg er ikke ikke ude på at starte en debat om avl på HD eller AA hunde. Er selv ejer af en hund UDEN avlsrestriktioner, men hvor jeg gerne vil vide hvad konsekvensen er hvis hunden får AA: 3. Tror du må prøve at ringe til DKK - og så må du, hvis du gør det, meget gerne berige mig med deres svar. For nu har du gjort mig nysgerrig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst malene Besvaret Januar 14, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 14, 2011 Hos labrador må man gerne avle på 3, men det er der heldigvis ikke mange der gør. Har dog set avl på 2. Man må gå stærkt ud fra at hvis der avles på en 2 eller 3'er, så er det fordi man ved, at hunden har haft en skade, som derved giver denne status. Jeg ved at der har været avlet på 2, hvor alle hvalpe blev fotograferet, og alle havde 0. Men man skal for så vidt muligt helst avle på status 0. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maria Hjort Besvaret Januar 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2011 Ringede til DKK igår og fik svar. Der er ingen generel regel om at man ikke må stambogsføre hvalpe efter AA:3 - men inden for de enkelte racer kan der være avlsrestriktioner. Der er derimod en regel for HD D og E - der udelukker avl. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst tolsen Besvaret Januar 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2011 man kan jo kun håbe folk ikke avler på en hund med en 3 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2011 Ringede til DKK igår og fik svar. Der er ingen generel regel om at man ikke må stambogsføre hvalpe efter AA:3 - men inden for de enkelte racer kan der være avlsrestriktioner.Der er derimod en regel for HD D og E - der udelukker avl. Tak for at gøre mig, og sikkert også andre, lidt klogere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts