Gæst Namilla Skrevet Januar 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2011 Mit første indlæg på forum, så jeg håber det er placeret rigtigt. Jeg har en hvid schæfer på knap 2 år. Han bliver fodret 2 gange om dagen, efter deres gåtur. Igår aftes (omkring kl.22, altså 4 timer efter fodring ca.) kastede han hele sit aftensmåltid op. Han blev efterfølgende ved med at lave opkastlyde, men der kom ikke mere. Til morgen virkede han glad og veltilpas, de blev gået med og fik morgenmad. Vi regner med, at han spiste sin morgenmad, men det kan altså også have været den anden hund, da der ikke lige blev kigget efter. Nu har jeg lige gået med dem igen, og da vi kom hjem havde han ingen lyst til sin aftensmad. Det er MEGET atypisk for ham, da han ellers normalt æder alt hvad han kan komme til. Jeg er i tvivl om han har lavet nummer 2 de sidste par dage, da vi går med dem uden snor, og han også er ude i haven flere gange om dagen, så der bliver ikke holdt så meget øje med det. Derfor har jeg givet ham lidt olie her til aften, i tanken om, at hvis han havde forstoppelse, ville det måske hjælpe, og ellers gjorde det ingen skade. Det er dog også kommet op igen. Jeg er notorisk nervøs for mavedrejning, da vi har nogle venner der har mistet en schæfer pga. det, men jeg synes ikke symptomerne passer helt. Han virker ikke smerteplaget og hans mave er ikke opspilet. Han har virket glad og frisk hele dagen. Hvad kan der være galt, og hvad skal jeg gøre? På forhånd tak for hjælp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2011 Velkommen til Jeg ville ringe og spørge dyrlægen og fortælle dem alle detaljerne. Så kan de vurdere om de vil kigge på ham eller det kan vente til mandag. Kan han have spist noget, som sidder fast i maven/spiserøret på ham? Hvordan ser opkastet ud andet end mad rester? Har han feber? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret Januar 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2011 Tak for dit svar. Jeg ved ikke om der kan sidde noget fast, det har nemlig også været min tanke... Han går meget ude i haven, og vi kan ikke holde øje med ham hele tiden, så jeg kan ikke afvise, at han kan have spist en pind eller lignende. Dog spiste han jo hele sin aftensmad igår, og der gik 4 timer inden det kom op igen. Og i de 4 timer har han i hvert fald ikke spist noget, for der var han inde. Igår da han kastede op, var det kun mad. Efterfølgende kom der ikke noget op, og det gør der heller ikke nu. Efter at det olie jeg gav ham, kom op, er der ikke kommet noget op, han laver bare bræklyde og -bevægelser. (men han har jo heller ikke noget i maven). Og ingen feber... Jeg overvejer at faste ham til imorgen middag, og så prøve med skånekost (ris og torskerogn) i små portioner, for at se om det bliver nede. Lyder det okay? Det bekymrer mig dog en del, at han bliver ved med at prøve at kaste op, selvom han ikke har noget i maven. Han er ikke øm, for jeg må gerne mærke på hans mave. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lamb Besvaret Januar 15, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 15, 2011 Nu er jeg ikke tilhænger af faste, men lige når det drejer sig om opkast, så er det nogen gange nødvendigt at få ro på maven! Så jeg ville faste ham indtil imorgen tidlig og der ville jeg give ham noget kogt ris og torskerogn. Men du er nødt til at holde ekstra øje med ham imorgen, så du kan se konsistensen på det der kommer ud og om der overhovedet kommer noget! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Det er bestemt heller ikke fordi jeg synes det er sjovt at skulle faste ham...men det her går bare heller ikke. I løbet af natten har vi skiftedes til at holde øje med ham, og jeg syntes egentligt det gik lidt bedre. Han har godt nok stadig lavet opkast-lyde, men der er ikke kommet noget med op. For 10 minutter siden kastede han så op igen. Kun gult mavesyre og slim, og enkelte, ufordøjede, rester af hans morgenmad fra igår! I løbet af natten har han også kastet vand op (uden at vi har opdaget det, underligt nok), men han har drukket godt, og er ikke dehydreret. Jeg har lige givet ham det der svarer til 1/3 af en pose godt udkogte ris og 1/4 dåse torskerogn... Hvis det også kommer op, så tager vi til vagtdyrlægen. Er der nogen af Jer der ved, om hundesygeforsikring dækker sådan noget her? De dækkede i sidste måned, da den anden hund pludselig fik blærebetændelse... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Nå, vi valgte at ringe til vores gamle nabo, som er dyrlæge, og som tilfældigvis også havde vagt idag. Han mener vi har gjort det rigtige indtil nu, og at vi skulle give det et par dage... Indtil videre er ris og torskerogn også blevet nede. Han er ikke frisk, slet ikke, men det ser ud til, at kvalmen har fortaget sig efter hans (sparsomme) morgenmad...han smasker og savler ikke længere. Dyrlægen sagde i øvrigt, at de så rigtig rigtig mange tilfælde af maveondt lige for tiden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lamb Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Det er rigtigt at der er mange tilfælde af opkast og diarré, i fredags havde vi 6 hunde med det på klinikken! Mange af dem spiser sne, ved du om han gør det? Du kan prøve at købe noget A38, det kan godt virke kvalme dæmpene Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Han spiser ikke decideret sne, men han er vild med fuglefrø, så han spiser det der falder ned fra fuglebrættet. Der får han selvfølgelig også noget sne og is med. Han har nu fået to små måltider med ris og torskerogn/ris og kogt kylling, og begge dele er blevet nede. Han virker også langt mere frisk nu, og han går ikke hele tiden og lyder som om han er ved at kaste op. Jeg tror det værste er ovre! Jeg vil få købt noget A38 imorgen. Vil du mene man kan gå tur med ham som vi plejer? De plejer at få en tur på godt 2-3 km, uden snor, 2 gange om dagen. Han kom ikke ud og gå imorges, fordi han havde det så skidt... Heldigvis føler han sig ikke for fin til at lave nummer 2 i haven, så han kan bare komme derud hvis det er? Mange tak for hjælpen...puha, det er da utroligt så urolig man kan blive for de kræ! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Ja, jeg kender det godt, man er ved at gå til af skræk når de er syge... Det er godt han har det bedre. Måske ville jeg ikke gå så lang en tur, hellere nogle små, så han ikke får anstrengt sig for meget med det mave onde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Jeg valgte at lade ham komme i haven, istedet for at gå tur...og så kun gå tur med den gamle hund. Jeg kan nemlig ikke skære af turen, da den gamle hund ved nøjagtig hvor lang turen er, og han laver først nummer 2, når vi når det punkt hvor vi vender om og går tilbage... han nægter at lave nummer 2 i haven. Men Loke virker meget mere frisk nu...han har nu spist 3 små måltider og alle er blevet nede. Han er stadig ikke helt den store legesyge hvalp han ellers er, men han er meget bedre, end han var igår! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Åhh det var godt at høre at det stadig går bedre. Hehe, sjovt med den gamle hund, at den ved nøjagtig hvor lang turen er :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lamb Besvaret Januar 16, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 16, 2011 Jeg ville lige holde ham i ro idag, men det har du jo også gjort! Hvis han stadig er frisk imorgen, så er det bare afsted på gåtur Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Hvordan har han det i dag? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Namilla Besvaret Januar 17, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 17, 2011 Jeg vil tro han er oppe på 85% af sit gamle jeg. Idag har han været ude at gå både til morgen og til aften, uden problemer. Imorges fik han kun ris og torskerogn, og til middag ris og kylling. Til aften er jeg begyndt at blande lidt af hans normale mad i. Det samme regner jeg med at gøre imorgen tidlig, og så ellers trappe ham op til at spise det han plejer. Normalt spiser de også kun 2 gange om dagen, men fordi han har fået mindre mængder de sidste par dage, så har jeg delt det op over flere gange. (hvilket Jack, den gamle hund, synes er VILDT uretfærdigt! He he) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Januar 18, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 18, 2011 Det er dejligt at høre :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts