Hop til indhold

Stress og indendørs tisseri


skade
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hund på 1 1/2 år, han er en meget følsom hund med tendens til stress.

Efter jul/nytår synes jeg at hans stress er blevet meget værre, han har rigtig svært ved at finde ro og reagere på det mindste.

Han drikker utrolig meget, især når han stresser og jeg har nu nogle gange oplevet at han lige pludselig er begyndt at tisse, han sætter sig ikke/letter ben eller noget det løber bare ud af ham der hvor han nu er.

Jeg bor alene med ham men min søster bor lige i nærheden med hendes hund og vi er ofte sammen, nu synes jeg bare at min hund stresser helt vildt når de kommer på besøg, eller hvis min mor er på besøg, han render rundt med legetøj eller ben i munden og skal være alle steder hele tiden.

 

Jeg prøver at holde ham, nusse ham lige så stille og det hjælper ellers prøver jeg at bede ham om at ligge sig, men så ligger han ofte og halser helt vildt.

Er der nogle der har nogle gode råd til afstresning?

Det bekymre mig meget, har haft ham til en speciel dyrlæge, men synes ikke det helt har hjulpet.

Redigeret af skade
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

1. jeg ville ikke lade nogen hunde komme på besøg hos jer i et langt stk. tid.....

2. ville give ham tryghed, ved at værer i nærheden af ham når der er besøg, evt. lade ham ligge hos dig...

3. og når du føler han er faldet lidt ned igen, efter et stk. tid, så ville jeg træne stille og roligt med ham i det han er bange for, med masser af ROS OG GODBIDDER... han har brug for en bedre selvværd....

DU SKAL OGSÅ FINDE UD AF, OM DER ER NOGET DER GØR DIG NERVØS ELLER DU ER YTRYG VED.............. for så er det først og fremmest dig der må bekæmpe det, for ellers nytter hundetræningen ikke noget, hvis du er nervøs, smitter det af på din hund, og du kan forstærke dens frygt....

hvis du mener det er en umulig opgave, så find en god og dygtig adfærdsbehandler du er tryg ved, de kan se med andre øjne i selve situationen hvad der er galt, og pengene er godt givet ud....:blink: ellers må du fortælle lidt mere om situatuationen, så er hjælpen mere verdifuld;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du fået ham tjekket for blæresten eller hvad end der kan være i vejen omhandlende at tisse?? Lyder meget mystisk at han tisser mens han bare bevæger sig rundt - opdager han det ikke selv, eller hvordan?

 

Hvad gjorde den specielle dyrlæge, og hvilken slags dyrlæge var det?

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

1. jeg ville ikke lade nogen hunde komme på besøg hos jer i et langt stk. tid.....

2. ville give ham tryghed, ved at værer i nærheden af ham når der er besøg, evt. lade ham ligge hos dig...

3. og når du føler han er faldet lidt ned igen, efter et stk. tid, så ville jeg træne stille og roligt med ham i det han er bange for, med masser af ROS OG GODBIDDER... han har brug for en bedre selvværd....

DU SKAL OGSÅ FINDE UD AF, OM DER ER NOGET DER GØR DIG NERVØS ELLER DU ER YTRYG VED.............. for så er det først og fremmest dig der må bekæmpe det, for ellers nytter hundetræningen ikke noget, hvis du er nervøs, smitter det af på din hund, og du kan forstærke dens frygt....

hvis du mener det er en umulig opgave, så find en god og dygtig adfærdsbehandler du er tryg ved, de kan se med andre øjne i selve situationen hvad der er galt, og pengene er godt givet ud....:blink: ellers må du fortælle lidt mere om situatuationen, så er hjælpen mere verdifuld;-)

 

Altså i de situationer som jeg har oplevet tisseriet i, er han ikke utryg, han er nærmere enormt glad og kan ikke finde ud af hvad han skal gøre med sig selv. Han elsker min mor og min søster og min søsters hund. Det er først kommet, eller blevet voldsomt forværret efter jul/nytår, han er enormt meget oppe at kører, han er aldrig stresset sådan før når min søster og hendes hund har været her. Jeg har oplevet det engang hvor jeg var her alene, jeg var syg så lå bare og slappede af, havde været nede og tisse med hunden knap to timer tidligere, han havde enormt energi og der skulle bare ske noget og pludselig stod han bare og tissede. Det er ikke hvergang min søster er her at han tisser på gulvet, men når det så sker kan det ske flere gange i løbet af besøget selvom vi går ned og tisser jævnligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du fået ham tjekket for blæresten eller hvad end der kan være i vejen omhandlende at tisse?? Lyder meget mystisk at han tisser mens han bare bevæger sig rundt - opdager han det ikke selv, eller hvordan?

 

Hvad gjorde den specielle dyrlæge, og hvilken slags dyrlæge var det?

 

Jeg har ikke fået ham tjekket for blæresten, men har fortalt dyrlægen om det og situationen, hun mente at han drak så meget når han stressede og det derfor var "naturligt" at han så tissede meget, og at det skete indendørs. Det er rigtig meget han tisser når det er, en kæmpe tår...

Jeg ved ikke rigtigt om han opdager det, virker ikke som om han tager sig synderligt af det.

 

Nu var jeg hos dyrlægen af andre årsager, men hun gjorde ikke noget mod netop dette problem.

Det er Gudrun fra Århus hvis du har hørt om hende, men hun er sådan lidt alternativ, men er uddannet dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår jeg det rigtigt, at det er kommet efter nytår, at den stresser, men ikke hver gang der kommer nogen?:hmm: kan der være en hund i løbetid? Er det i iver han tisser?:???:

 

Han har altid haft let til stress men synes det er blevet forværret efter jul.

Han stresser utrolig meget når jeg får besøg, min søster kommer her ofte da hun bor i nærheden. min mor har så været her i julen og i sidste uge var hun her igen.

Min hund kan slet ikke finde ud af hvad han skal gøre af sig selv, løber rundt med et ben el.lign. i munden og vil snakke med alle på en gang.

I julen begyndte han så at tisse på gulvet når min søster og mor var her, rigtig meget og ud over det hele da det kommer mens han vandre rundt, og det gjorde han også i sidste uge da de var her, men det er ikke alle dage han gør det men når han så tisser så kan han gøre det flere gange på en dag, og det er kæmpe tår.

 

Skal lige sige at han er kastreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tisseriet hænger sandsynligvis sammen med stressen. Hunden har deres autonome nervesystem opdelt i det sympatiske og det parasympatiske nervesystem.

 

Problemet skyldes med stor sandsynlighed overload i det sympatiske nervesystem (kæmp eller flygt systemet). Når følelserne (angst, glæde, frygt, overkørthed etc) får lov at fylde for meget, kan hunden ofte ikke kontrollere almindeligheder som tisseri. Det er derfor man ofte oplever, at ens hvalp tisser, når man kommer hjem til den efter at have været væk et stykke tid.

 

Jeg ville se meget alvorligt på stressen, hvis den er så slem som jeg forestiller mig ud fra din beskrivelse. Er den baseret i angst eller er der ikke nogen udløser? Hvilken race er det, hvad laver I sammen i forhold til aktivering eller andet?

 

Hvad havde Gudrun at sige om det hele? Og har du en idé om, hvad det er, der har pludselig har gjort en forskel, sådan at det er blevet forværret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tisseriet hænger sandsynligvis sammen med stressen. Hunden har deres autonome nervesystem opdelt i det sympatiske og det parasympatiske nervesystem.

 

Problemet skyldes med stor sandsynlighed overload i det sympatiske nervesystem (kæmp eller flygt systemet). Når følelserne (angst, glæde, frygt, overkørthed etc) får lov at fylde for meget, kan hunden ofte ikke kontrollere almindeligheder som tisseri. Det er derfor man ofte oplever, at ens hvalp tisser, når man kommer hjem til den efter at have været væk et stykke tid.

 

Jeg ville se meget alvorligt på stressen, hvis den er så slem som jeg forestiller mig ud fra din beskrivelse. Er den baseret i angst eller er der ikke nogen udløser? Hvilken race er det, hvad laver I sammen i forhold til aktivering eller andet?

Hvad havde Gudrun at sige om det hele? Og har du en idé om, hvad det er, der har pludselig har gjort en forskel, sådan at det er blevet forværret?

 

 

Altså han stresser i flere situationer, jeg tror nemt han bliver overstimuleret.

Men de situationer hvor han pludselig tisser er altid i situationer hvor han er glad og oppe og kører fordi han vil være alle steder på engang.

Min søster har lige været her i et par timer, sammen med sin hund, vi har været ude og gå en god tur sammen inden vi gik hjem til mig. ca. 2.5 time senere skal min søster hjem og jeg vil gå med ned og lufte min hund, mens vi tager tøj på tisser min hund lige foran næsen på mig. Jeg synes ingen gang at han har været specielt stresset eller har drukket meget.

 

Han er en blanding af nogle af de små selskabs racer. Han får alt sin mad via aktivering, undtagen en lille håndfuld når han skal være alene. Ellers træner jeg tricks mm. med ham og går ca. med ham hver 4. time.

 

Gudrun har konstateret at han drikker meget når han stresser og derfor tisser, at han er en meget følsom hund der nemt bliver overstimuleret, kort fortalt.

Jeg ved ikke rigtigt hvad der har udløst det, Har tænkt lidt at alt fyrværkeriet har medvirket.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er lidt svært, når man ikke ser siruationen, men jeg syntes det lyder til, at den ikke ved hvad den skal gøre med sin stress, og så gearer han helt i top, og kommer man med en lys, høj stemme der får den til at geare endnu mere op, så kan den ikke styre det.

jeg ville helt sikkert prøve enten,at skrive op, hvornår og med hvem den stresser, og hvad personerne gør i situationen, måske kan man finde et mønster.... hvis man ikke kan det, så vil jeg råde dig til at finde en god, dygtig og en du har tillid til, som er adfærdsbehandler........... for det er ikke rart for din hund at være stresset(ligesom det ikke er fedt for mennesker)... du skal hjælpe din hund med nogle regler, eller stoppe den inden den eskalerer i sin stress, evt. ved en komando, så det er dig, der styrer situationen, og ikke være pylret, men bestemt på en positiv måde... så stoler hunden på, at du nok skal styre "slagets gang".... og det kan en adfærdsbehandler give nogle gode råd til, når han/hun har set situationen:blink:held og lykke:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...