Hop til indhold

Frustration og morsyge

Lonny
 Share

Recommended Posts

Når jeg forlader Luna om morgenen, eller efterlader hende i bilen får at gå ind og handle, så er hun helt ok med det, og lægger sig bare til at sove.

Men hvis jeg går hjemmefra og hun er sammen med Bo, og dermed har muligheden for at se ud igennem vinduet og observere at jeg går, så begynder hun at skrige... Eller hvis jeg efterlade hende i bilen et sted som hun normalt forbinder med gåture eller træning, så begynder hun også at skrige hvis jeg efterlader hende

Hun kan også reagerer på samme måde i andre situationer hvor hun kan se mig gå min vej, og hvor hun har en fornemmelse af at jeg skal noget sjovt hun ikke skal være med til. Men f.eks. når jeg skal ind og handle, så kan hun også se mig gå væk fra bilen, og alligevel reagerer hun ikke.

Hvordan kan Bo få hende til at tage det køligt at jeg tager hjemmefra uden hende? Han har forsøgt at lege med hende, men de første to minutter er hun fuldstændig ligeglad med ham, og hvis hun er ude i haven forsøger hun rent faktisk at stikke af for at lede efter mig :oops:

Efter 10-15 minutter glemmer hun at jeg er gået og tingene er igen ok for hende, men det kunne jo være rart hvis hun ikke kørte sig selv op på den måde.

Hendes frustration kommer kun når hun ser mig forlade hende, hvis hun kan se at jeg bare går over i bryggerset eller ned i baghaven, så er hun ligeglad, men hvis hun ser mig gå imod havelågen, så er helvede løs...

Det er som om hun har på fornemmelsen at hun går glip af et eller andet, og derfor bliver frustreret, for hun reagerer som sagt ikke på at jeg går på arbejde, eller på at jeg efterlader hende i bilen for at gå ind og handle.

Skal dette bare trænes lige som alene hjemme, at jeg ikke må forlade hjemmet i længere tid i de næste tre uger, men til gengæld skal gå ud i gennem havelågen flere gange dagligt (i kort tid), og efterlade hende i bilen et spændende sted flere gange dagligt (i kort tid)?

Måske misforstår jeg det, men jeg ser dette som at hænge sammen med at hendes frustrationstærskel er lav, men jeg ved ikke helt hvordan jeg retter op på det. Jeg har trænet alle de gængse øvelser, afstandsbelønning, lokket hende med legetøj som hun kun får hvis hun bliver i position, kørt hende op med legetøj og bedt hende stoppe og lave en øvelse, bedt hende sitte før døren åbnes osv... Og alle disse øvelser kan hun til perfektion, og alligevel så ser det ikke ud som om hun tager denne impulskontrol/øgede frustrationstærskel med sig over i nye situationer :vedikke:

Hendes lave frustrationstærskel kan også ses i andre sammenhænge, og viser sig som regel ved at hun skriger, og vi træner i øjeblikket meget ro på vores gåture, og der er store fremskridt at se, men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal håndtere dette med at der er visse situationer hvor hun ikke mener at det er ok at jeg forlader hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker om i kan øve det ligesom alene hjemme, altså at hun ser du går ud men kommer tilbage med det samme, og så lægge afstand på før du kommer "hjem igen"??

Umiddelbart er det også mit bud!

At hun ser dig åbne-lukke lågen en million gange og så åbne gå ud og ind igen en million gange dag ud og dag ind på nærmest alle tider af døgnet. Lige ind til hun ikke gider at reagere på det mere og så tage næste skridt, gå ud af lågen, luk den igen og stå på den anden side med ryggen til osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå var ikke lige færdig før jeg fik trykket enter, men, vi har i hvert fald gjort sådan, hvis Motor er ude kan han også se os et godt stykke af vejen. Han gøede især i starten, jeg er så gået om hjørnet hvor han ikke kan se mig og ikke gået tilbage før han var stille.

Smider altid nogle godbidder på dækket når jeg går, og siger 'kommer snart'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker om i kan øve det ligesom alene hjemme, altså at hun ser du går ud men kommer tilbage med det samme, og så lægge afstand på før du kommer "hjem igen"??

Ja, det var også det første der lige slog mig, og ligesom det eneste jeg kunne komme på, men jeg ville lige høre om andre havde bedre forslag, for det er jo ikke helt let at undgå at forlade ens hjem i den periode det tager at træne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart er det også mit bud!

At hun ser dig åbne-lukke lågen en million gange og så åbne gå ud og ind igen en million gange dag ud og dag ind på nærmest alle tider af døgnet. Lige ind til hun ikke gider at reagere på det mere og så tage næste skridt, gå ud af lågen, luk den igen og stå på den anden side med ryggen til osv...

Det er jo nok vejen frem, men hold da op hvor besværligt :oops:

Jeg mener, så skal jeg jo også køre ud til skoven flere gange dagligt, efterlade hende i bilen i ét sekund for derefter at gå tilbage igen, hvor er hun altså besværlig :blink:

Nå var ikke lige færdig før jeg fik trykket enter, men, vi har i hvert fald gjort sådan, hvis Motor er ude kan han også se os et godt stykke af vejen. Han gøede især i starten, jeg er så gået om hjørnet hvor han ikke kan se mig og ikke gået tilbage før han var stille.

Smider altid nogle godbidder på dækket når jeg går, og siger 'kommer snart'.

Tror du ikke det er bedre at forsøge at undgå at han overhovedet starter med at gø?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke det er bedre at forsøge at undgå at han overhovedet starter med at gø?

Joh, det er det da, men jeg kan jo ikke vende om sekundet han gør, så blev ligesom bare nødt til at få drejet om hjørnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Smider du godbidder når du går, sådan så hun er beskæftiget allerede før du er ude af døren?

Ellers så ved jeg ikke om du, altså hvis det er hjemme det drejer sig om, kan putte hende i bur, gå og så lade Bo tage hende ud efter lidt tid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Smider du godbidder når du går, sådan så hun er beskæftiget allerede før du er ude af døren?

Nej, jeg går bare, hun skal jo ikke være alene, Bo er der :vedikke:

Ellers så ved jeg ikke om du, altså hvis det er hjemme det drejer sig om, kan putte hende i bur, gå og så lade Bo tage hende ud efter lidt tid?

Det tror jeg helt sikkert ville virke, men jeg ville jo gerne ud over det der med at hver gang vi skal ned med skraldespanden eller op til købmanden, og er væk i 5-10 minutter, så skal vi klargøre Kong, musik og bur :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg går bare, hun skal jo ikke være alene, Bo er der :vedikke:

Det tror jeg helt sikkert ville virke, men jeg ville jo gerne ud over det der med at hver gang vi skal ned med skraldespanden eller op til købmanden, og er væk i 5-10 minutter, så skal vi klargøre Kong, musik og bur :genert:

Klart, det forstår jeg godt (det sidste du skriver) :-D

Selvom Anders er hjemme, så smider jeg godbidder når jeg går. Især hvis Motor er udenfor (hvor han kan se at jeg går væk). Gør Anders også, gør man det ikke, så vil Motor med og siger vov.

Det er så også vores "nu går vi" signal, at vi smider godbidder. Når vi går på arbejde er Motor indenfor, der er det det samme med at vi smider nogle til ham.

I starten havde vi ikke noget toilet her på båden, så gæt lige hvor mange gange man dagligt gik hen til en anden båd, også derfor Motor altså nogle gange bare måtte komme med nogle vov, skal man tisse.. så skal man tisse :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart, det forstår jeg godt (det sidste du skriver) :-D

Selvom Anders er hjemme, så smider jeg godbidder når jeg går. Især hvis Motor er udenfor (hvor han kan se at jeg går væk). Gør Anders også, gør man det ikke, så vil Motor med og siger vov.

Det er så også vores "nu går vi" signal, at vi smider godbidder. Når vi går på arbejde er Motor indenfor, der er det det samme med at vi smider nogle til ham.

I starten havde vi ikke noget toilet her på båden, så gæt lige hvor mange gange man dagligt gik hen til en anden båd, også derfor Motor altså nogle gange bare måtte komme med nogle vov, skal man tisse.. så skal man tisse :oops:

Jeg må se om jeg kan få lavet et ritual med at smide godbidder, vores nuværende ritual er jo lidt omstændigt (ind i bur, kong, et stk. godbid og musik...)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare et skud i tågen (og Bo må ikke vide det), måske skal hun elske Bo lidt mere? Laver han overhovedet noget intellektuelt med hende?

Petrine var ligesådan, indtil manden begyndte at interessere sig for hende, han nåede op på førstepladsen i et halvt års tid :cool:

Bo er udemærket godt klar over at han absolut ikke er første priotet her i huset, desværre har han ingen interesse i at træne eller lave mere komplicerede ting end at nusse hende og gå en tur i ny og næ :vedikke:

Hun ville helt klart have godt af at have to favorit personer, men jeg formår ikke rigtig at få ham til at gøre mere end han gør (og jeg nægter at gøre mindre :oops:), vi havde jo lidt det samme problem med Baldur...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lyder Luna igen som Mysla:blink:

Mysla har aldrig, og kommer sikkert aldrig til det, kunnet klare at man bare sådan gik. Og netop især ikke hvis det ser spændende ud det man skal..

Det har været afhjulpet til det punkt hvor hun kunne klare at man gik ud til skraldespanden! Dog skal der ingenting til før det ødelægges, så derfor skriver jeg "har været":blink:

Måden jeg har trænet på har været at indøve et vente signal, så hun ved at jeg bare lige hurtigt skal ud med noget. Så er jeg gået ud af døren, har lagt en godbid udenfor døren, åbnet og bedt hende søge. Når hun så har været sikker på at jeg bare gemmer godbidder, så har jeg øget tiden hun skulle vente (og antallet af godbidder) og til sidst kunne jeg gå i skraldespanden uden hun brokkede sig;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Jeg har haf den samme udfordring med Selma, når hun skulle være alene med Søren, når jeg og Qiwi skulle til træning.

Søren kunne heller ikke få Selma`s opmærksomhed. Hun SKABTE sig som om han PINTE hende.

Min(vores) løsning blev:

Søren gik en lille tur (5 - 10 min.) med Selma. De gik ud af døren inden jeg tog mit tøj på. Når de så kom tilbage var Qiwi og jeg gået. Så havde jeg sat nogle aktivitets ting frem, som Søren kunne give, når de kom hjem.

Efter et stykke tid. Tog jeg tøjet på medens Selma så det. Søren gav derefter Selma snor på og gik. Og her fulgte Selma med på trods af, at hun kunne se jeg skulle gå. Når de kom hjem fik selma aktivitet, som hun var vant til.

Nu går Søren ikke med Selma. Jeg trækker i tøjet og giver Qiwi snor på. Og Søren kalder på Selma, og hun går ind til ham og får sin aktivitet, uden brok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu lyder Luna igen som Mysla:blink:

Mysla har aldrig, og kommer sikkert aldrig til det, kunnet klare at man bare sådan gik. Og netop især ikke hvis det ser spændende ud det man skal..

Det har været afhjulpet til det punkt hvor hun kunne klare at man gik ud til skraldespanden! Dog skal der ingenting til før det ødelægges, så derfor skriver jeg "har været":blink:

Måden jeg har trænet på har været at indøve et vente signal, så hun ved at jeg bare lige hurtigt skal ud med noget. Så er jeg gået ud af døren, har lagt en godbid udenfor døren, åbnet og bedt hende søge. Når hun så har været sikker på at jeg bare gemmer godbidder, så har jeg øget tiden hun skulle vente (og antallet af godbidder) og til sidst kunne jeg gå i skraldespanden uden hun brokkede sig;-)

Luna kan sjovt nok sidde indenfor helt alene og vente i 15-20 minutter på at jeg gemmer godbidder i haven, men går jeg ud af den forbandede havelåge, så er helvede løs :stupid:

Jeg har haf den samme udfordring med Selma, når hun skulle være alene med Søren, når jeg og Qiwi skulle til træning.

Søren kunne heller ikke få Selma`s opmærksomhed. Hun SKABTE sig som om han PINTE hende.

Min(vores) løsning blev:

Søren gik en lille tur (5 - 10 min.) med Selma. De gik ud af døren inden jeg tog mit tøj på. Når de så kom tilbage var Qiwi og jeg gået. Så havde jeg sat nogle aktivitets ting frem, som Søren kunne give, når de kom hjem.

Efter et stykke tid. Tog jeg tøjet på medens Selma så det. Søren gav derefter Selma snor på og gik. Og her fulgte Selma med på trods af, at hun kunne se jeg skulle gå. Når de kom hjem fik selma aktivitet, som hun var vant til.

Nu går Søren ikke med Selma. Jeg trækker i tøjet og giver Qiwi snor på. Og Søren kalder på Selma, og hun går ind til ham og får sin aktivitet, uden brok.

Bo går tit med Luna lige efter jeg er kørt, måske skal han begynde at gøre det før jeg kører :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Luna kan sjovt nok sidde indenfor helt alene og vente i 15-20 minutter på at jeg gemmer godbidder i haven, men går jeg ud af den forbandede havelåge, så er helvede løs :stupid:

Bo går tit med Luna lige efter jeg er kørt, måske skal han begynde at gøre det før jeg kører :hmm:

Ja - for så får Luna ikke den oplevelse af "fustration", som hun jo får når du forlader hende. Det var sådan jeg tænkte, da jeg skulle løse Selma`s "problem". "Fustrationen blev skiftet ud med en anden følelse " Jubii - Søren vil gå tur med MIG"

Link til indlæg
Del på andre sites