Hop til indhold

Tulle ...


Freudika
 Share

Recommended Posts

Tulle er bare blevet en hel anden hund - og det er både godt og skidt ...

 

Tulle er blevet voksen - men hun er på en eller anden måde også blevet gammel ... og hun er altså kun 2½ ... så der skulle ikke være noget gammel-hund i hende endnu helst ...

 

Hele Tulles forandring falder sammen med flere faktorer: hun er blevet "afstresset" vha. akupunktur, hun er blevet 2½ år og må nu betragtes som værende voksen og så den mest tydlige milepæl: Bellabimsens indtog i hjemmet ...

 

Det er som om, at min glade livlige hund slet ikke eksisterer mere :( og det gør mig bare så ked af det, og jeg aner virkelig ikke, hvad jeg skal stille op med det hele ... jeg har ikke kunne træne AG med hende siden Bella flyttede ind ... jeg kan ganske enkelt ikke motivere hende til at komme igang ...

 

Hun virker rigtig træt - og det kan jeg godt forstå - for det må være trættende at have en evig-frisk hvalp hængende i sine ører eller hale hele tiden - men samtidig siger Tullen ikke fra ... Jeg gør ting med Tullen alene - men selv når vi gør ting uden Bella, virker Tullen træt og umotiveret ...

 

Jeg ved ikke hvad jeg vil med den her tråd ... jo tude lidt tror jeg:megaked:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

:ae:

 

jeg har kun en hund, så jeg ved ikke helt hvordan hunde kan påvirke hinanden når man virkelig sætter en 'familie' sammen.

 

kan det være, at tulle har det dårligt over noget andet?

 

har du set nogle gradvise positive ting fra tulle, som viser at bella og hende faktisk kan få nytte af hinanden?

 

jeg ved, at hvalpe kan have en vis indvirkning på voksne hunde.

 

måske har tulle bare brug for mere tid, til at vænne sig til den ekstra energi der skal bruges med hvalp og andre ting...

 

er der nogle ting, som du bare ved vil lette tulles humør?

 

jeg ved egentligt ikke hvad jeg snakker om, men håber bare at du, tulle og bella har det godt :ae: jeg synes det er fint, at du ikke bare ser bort fra det, men lytter til tulle og forsøger at finde ud af hvordan alle kan have det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har til at starte med bestilt en tid hos vores dyrlæge som kan "noget" jeg ikke helt ved, hvad er - men jeg stoler rigtig meget på hende.

 

Og ja - der er også ting som er gode imellem hundene ... i dag havde jeg været til træning med Bella og manden og Tulle havde været nede i byen og besøge svigerfar ... Da manden og Tulle kom hjem - havde Tulle ikke tid til at hilse på andre end Bella - der skulle bare leges ... så jeg tror måske det er som søskende-kærlighed ... søskende kan være noget af det mest irriterende - og alligevel kunne man ikke undvære dem for noget i verden ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hun har været i løbetid og nu kommer hun vel ind i det der følger efter?

 

Samtidig er hun træt, for det er krævende med sådan en Bims i huset :-)

 

Jeg synes det er et godt tegn at hun ikke siger fra, det siger rigtigt meget om hendes positive forandring, måske kan hendes søde dyrlæge give dig lidt hjælp?

 

Og så skal du lige have :ae: og :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har til at starte med bestilt en tid hos vores dyrlæge som kan "noget" jeg ikke helt ved, hvad er - men jeg stoler rigtig meget på hende.

 

Og ja - der er også ting som er gode imellem hundene ... i dag havde jeg været til træning med Bella og manden og Tulle havde været nede i byen og besøge svigerfar ... Da manden og Tulle kom hjem - havde Tulle ikke tid til at hilse på andre end Bella - der skulle bare leges ... så jeg tror måske det er som søskende-kærlighed ... søskende kan være noget af det mest irriterende - og alligevel kunne man ikke undvære dem for noget i verden ...

 

Det skrev du medens jeg skrev :lol:

 

Jeg er sikker på det nok skal ordne sig :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det her trøster noget..

 

Men altså - da jeg fik Dolph sidste år, trak Bitten sig virkelig i sig selv.. Altså hun har leget med Dolph og alt muligt.. Men hun var bare træt hele tiden, søgte mig ikke så meget som hun plejede..

Det er først nu her jeg rigtig har tænkt det igennem - men hun har virkelig været en anden hund..

 

Men nu - hvor Dolph har været her siden efterårsferien '07 er hun blevet "min" hund igen.. Hun søger mig meget aktivt, forlanger nusning og vores samarbejde er igen i top..

Jeg ved selvfølgelig intet om Tulle, men jeg kan se på Bella at hun er noget a la det som Dolph var - meget bestemt, meget udfarende og det kunne Bitten ikke lige kapere.. Så hun gav op, og ventede måske på at han blev mere rolig..

Ikke at hun ikke var glad for ham - men det gik op og ned ;-)

 

Det er han nu - rolig altså, og når de mødes efter adskillelse er det med glæde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg har til at starte med bestilt en tid hos vores dyrlæge som kan "noget" jeg ikke helt ved, hvad er - men jeg stoler rigtig meget på hende.

 

Og ja - der er også ting som er gode imellem hundene ... i dag havde jeg været til træning med Bella og manden og Tulle havde været nede i byen og besøge svigerfar ... Da manden og Tulle kom hjem - havde Tulle ikke tid til at hilse på andre end Bella - der skulle bare leges ... så jeg tror måske det er som søskende-kærlighed ... søskende kan være noget af det mest irriterende - og alligevel kunne man ikke undvære dem for noget i verden ...

 

hvis det er gudrun, har jeg selv været der ;-)

 

dejligt, at de hygger sig sammen...og bare ville lege efer ikke at have set hinanden.

 

vinter er også blevet mere voksen her mens hun har rundet de to. der er eventuelt flere ting, som spiller en rolle. Endda det varme vejr.

 

men jeg synes det er fint, du har bestilt tid, for man hvis du i et stykke tid har følt at noget ikke er helt rigtigt, så skal man også lytte til sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om det her trøster noget..

 

Men altså - da jeg fik Dolph sidste år, trak Bitten sig virkelig i sig selv.. Altså hun har leget med Dolph og alt muligt.. Men hun var bare træt hele tiden, søgte mig ikke så meget som hun plejede..

Det er først nu her jeg rigtig har tænkt det igennem - men hun har virkelig været en anden hund..

 

Men nu - hvor Dolph har været her siden efterårsferien '07 er hun blevet "min" hund igen.. Hun søger mig meget aktivt, forlanger nusning og vores samarbejde er igen i top..

Jeg ved selvfølgelig intet om Tulle, men jeg kan se på Bella at hun er noget a la det som Dolph var - meget bestemt, meget udfarende og det kunne Bitten ikke lige kapere.. Så hun gav op, og ventede måske på at han blev mere rolig..

Ikke at hun ikke var glad for ham - men det gik op og ned ;-)

 

Det er han nu - rolig altså, og når de mødes efter adskillelse er det med glæde!

 

Det giver rigtig meget håb ...

 

Det har været hårdt at se Tulle trække sig ... Men jeg har hele tiden sagt, at det nok skal blive bedre ... men det er bare ikke blevet bedre :( Men mere tid skal der måske til ... Hvis bare jeg vidste, at det nok skal blive godt med tiden - så ville det også meget lettere være til at bære jo altså ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det giver rigtig meget håb ...

 

Det har været hårdt at se Tulle trække sig ... Men jeg har hele tiden sagt, at det nok skal blive bedre ... men det er bare ikke blevet bedre :( Men mere tid skal der måske til ... Hvis bare jeg vidste, at det nok skal blive godt med tiden - så ville det også meget lettere være til at bære jo altså ...

 

Jeg tror det vil gå som Tweesa også har oplevet det, der er også andre faktorer end Bimsen, det er godt du har fået en tid til dem hos Gudrun :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver rigtig meget håb ...

 

Det har været hårdt at se Tulle trække sig ... Men jeg har hele tiden sagt, at det nok skal blive bedre ... men det er bare ikke blevet bedre :( Men mere tid skal der måske til ... Hvis bare jeg vidste, at det nok skal blive godt med tiden - så ville det også meget lettere være til at bære jo altså ...

 

Det er jo det - svært at love noget..

 

Jeg har dog givet Bitten lange time outs hvor hun har været i Århus og Dolph i Esbjerg - det har været rart for hende ikke at skulle agere støttemor hele tiden..

Hun er jo ikke en hund med det største overskud..

 

Tilgengæld er det nu vendt totalt - og Bitten vil konstant lege med Dolph, hun vil endda lege med Tweety!

Det har desuden været rigtig fint for os med det der Ttouch - også fordi at Dolph kan være slem til at "bryde ind" når jeg nusser Bitten..

 

På den her måde arbejder jeg ham igennem først, så sover han og så får Bitten en laaang tur - det er virkelig kvalitetstid der vil noget :-)

 

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh føler med dig! :ae:

Ved selv hvordan det er når den ældste hund begynder at trække sig tilbage, når der er kommet en ny vaps ind i hjemmet..

 

Her er det desværre ikke endt lykkeligt, altså den lykkelige måde jeg havde håbet på. Men hundene har det bedst hver for sig, så alligevel ender det jo lykkeligt. Bare ikke den "slutning" jeg havde håbet på.. :cry:

 

Håber virkelig det kommer til at fungere mellem Bella og Tulle.. :lun:

 

Jeg kan ikke rigtig give dig nogle gode råd, for vores situation er anderledes. Her gik det faktisk okay med dem i starten, jo der var nogle konflikter i starten, indtil Kency lærte nogenlunde at læse Sittos mærkelige hundesprog (eller mangel på samme) - men så begyndte det at gå godt, konflikterne blev mindre. Men hele tiden har der været lidt - for Kency har altid været ekstrem påtrængende, og dét har altid trykket Sitto lidt.. men efter Kency også er blevet kontrollerende overfor Sitto, dur det bare ikke længere..

 

Men det er jo ikke helt samme situation hjemme hos jer - uanset hvad håber jeg virkelig det kommer til at fungere for jer! :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg ved ikke om det her trøster noget..

 

Men altså - da jeg fik Dolph sidste år, trak Bitten sig virkelig i sig selv.. Altså hun har leget med Dolph og alt muligt.. Men hun var bare træt hele tiden, søgte mig ikke så meget som hun plejede..

Det er først nu her jeg rigtig har tænkt det igennem - men hun har virkelig været en anden hund..

 

Men nu - hvor Dolph har været her siden efterårsferien '07 er hun blevet "min" hund igen.. Hun søger mig meget aktivt, forlanger nusning og vores samarbejde er igen i top..

Jeg ved selvfølgelig intet om Tulle, men jeg kan se på Bella at hun er noget a la det som Dolph var - meget bestemt, meget udfarende og det kunne Bitten ikke lige kapere.. Så hun gav op, og ventede måske på at han blev mere rolig..

Ikke at hun ikke var glad for ham - men det gik op og ned ;-)

 

Det er han nu - rolig altså, og når de mødes efter adskillelse er det med glæde!

 

undrer mig...måske finder den voksne hund (tulle, bitten) en lidt ny rolle når en hvalp kommer i huset. Vinter er mere rolig og 'ligeglad' når der er en hvalp tilstede, især når det er en lidt vild hvalp. Måske er det bare sådan man bedst opfører sig, hvis hvalpen skal lære fra sig. Og for ejeren, ser det så ud som om hunden har ændret sig...

 

i alle tilfælde håber jeg det går fint ved dyrelægen :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo ingen som helst erfaringer med at have 2 hunde. Men jeg sidder og tænker overskud og underskud i forhold til hormonsvingninger hos tæver samt ubalancer.

Jeg synes det er et super træk at tage omkring den alternative dyrlæge Gudrun. Hun tænker og behandler i helheder, og kan finde ud af hvor Tulle står lige nu og hvad det er hun har brug for, både fysisk og psykisk. Jeg har lært SÅ meget om Toffi´s psyke og følelser og behov ved at gå der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo ingen som helst erfaringer med at have 2 hunde. Men jeg sidder og tænker overskud og underskud i forhold til hormonsvingninger hos tæver samt ubalancer.

Jeg synes det er et super træk at tage omkring den alternative dyrlæge Gudrun. Hun tænker og behandler i helheder, og kan finde ud af hvor Tulle står lige nu og hvad det er hun har brug for, både fysisk og psykisk. Jeg har lært SÅ meget om Toffi´s psyke og følelser og behov ved at gå der.

 

Jeg har været omkring Gudrun efter vi har fået Bella - og hvor Tulle har været ... træt og stille - men iflg. Gudrun er Tulle supermeget i ballance ... hun hviler i sig selv ... jeg synes jo bare hun hviler alt alt alt for meget ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har været omkring Gudrun efter vi har fået Bella - og hvor Tulle har været ... træt og stille - men iflg. Gudrun er Tulle supermeget i ballance ... hun hviler i sig selv ... jeg synes jo bare hun hviler alt alt alt for meget ...

 

Det kender jeg godt, Susi har ikke brug for mig på samme måde her hvor hun er i bedre balance, det er faktisk et godt tegn, men jeg savner det også ;-)

 

Det kan hjælpe at prøve at se med andre øjne på adfærden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo svært at sige noget ordentligt når man ikke har set Tulle rigtigt før og efter... Jeg så kun Tulle som alene-hund sidste år da i var heroppe - og der sad hun på Henriks nakke det meste af tiden :mrgreen:..

Men kan det ikke være noget med at meget af hendes kontaktbehov som før blev stillet kun hos jer, nu bliver stillet for en stor del hos Bella? Og så er hun ældre og mere moden.. og så er hun jo nu alfatæven i hendes lille flok.

Eller kan det være fordi du nu ser hende i forhold til Bella.. Løver er meget mere aktive end Havanesere...

Jeg har snakket med en af de "gamle" opdrættere for at høre ham hvorfor han droppede Löwchen til fordel for havaneser.. Og han siger aktivitetsniveauet.. Han fik stress af deres aktivitetsniveau.. At de aldrig lægger sig i timevis og bare slapper. Deres opmærksomhed på ALT... Deres ønske om konstant at være en del af familien.. Der er havaneseren meget mere afslappet.. Efter hvad han siger :-P

Du skulle prøve at holde dagbog over det.. Måske er der en sammenhæng mellem løbetid osv. men det kan man ikke huske fra gang til gang..

Jeg er sikker på at samværet med Bella giver hende en masse.. og omvendt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det der med de andre øjne måske er en god ide. Jeg tror nogle gange vi mennesker har en tendens til at tro at fordi hunden er rolig og afslappet, så er den ikke rigtig glad... Og der tror jeg mange gange vi tager fejl:-)

Men der er jo svært at sige uden at kende Tulle, men ud fra hvad du fortæller lyder hun jo ikke trist, bare mere cool?

 

Sheila bliver også meget "værdig" når der er en hvalp i nærheden og når hende og mysla er sammen, så er har hun også en anden rolle, en anden adfærd, hun bliver pludselig meget mere fornuftig:lol:

 

Og har hun lige været i løbetid, kan det jo også spille ind, så hun er ekstra lolig ligenu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg tror det der med de andre øjne måske er en god ide. Jeg tror nogle gange vi mennesker har en tendens til at tro at fordi hunden er rolig og afslappet, så er den ikke rigtig glad... Og der tror jeg mange gange vi tager fejl:-)

Men der er jo svært at sige uden at kende Tulle, men ud fra hvad du fortæller lyder hun jo ikke trist, bare mere cool?

 

Sheila bliver også meget "værdig" når der er en hvalp i nærheden og når hende og mysla er sammen, så er har hun også en anden rolle, en anden adfærd, hun bliver pludselig meget mere fornuftig:lol:

 

Og har hun lige været i løbetid, kan det jo også spille ind, så hun er ekstra lolig ligenu..

 

Enig :-)

 

Jeg er glad for at Susi er i løbetid nu!!

 

Der er mere knald på og hun beretter mere om hendes uforbeholdne meninger om dit og dat, samtidig søger hun mig mere, skønt :-D

 

Men når Susi ellers er mere rolig, ikke sover ved siden af min hovedpude osv. , så er det mere et udtryk for at hun hviler mere i sig selv, har det bedre, og så er det også mere til at leve med at jeg så savner at mavenusningsbehovet er halveret:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig :-)

 

Jeg er glad for at Susi er i løbetid nu!!

 

Der er mere knald på og hun beretter mere om hendes uforbeholdne meninger om dit og dat, samtidig søger hun mig mere, skønt :-D

 

Men når Susi ellers er mere rolig, ikke sover ved siden af min hovedpude osv. , så er det mere et udtryk for at hun hviler mere i sig selv, har det bedre, og så er det også mere til at leve med at jeg så savner at mavenusningsbehovet er halveret:oops:

 

Ja, de er mange gange forskellige de damehunde. Jeg sidder og tænker at jeg kan huske for ikke ret lang tid siden at jeg var bekymret for sheila, om hun var ved at blive gammel.. Den bekymring var da heldigvis, igen, ubegrundet. Nu spurter hun rundt, vækker mig om morgenen med legetøj, skal fortælle en hel masse ting, kræver tyggeben hver aften og er udholdene på gåture. Så hun VAR bare "gravid". Jeg tror ikke hun er ulykkelig når hun har det sådan, hun ønsker bare hverdagen lidt mere afslappet:-D

Det KUnne jo være det bare var det samme med Tullen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, de er mange gange forskellige de damehunde. Jeg sidder og tænker at jeg kan huske for ikke ret lang tid siden at jeg var bekymret for sheila, om hun var ved at blive gammel.. Den bekymring var da heldigvis, igen, ubegrundet. Nu spurter hun rundt, vækker mig om morgenen med legetøj, skal fortælle en hel masse ting, kræver tyggeben hver aften og er udholdene på gåture. Så hun VAR bare "gravid". Jeg tror ikke hun er ulykkelig når hun har det sådan, hun ønsker bare hverdagen lidt mere afslappet:-D

Det KUnne jo være det bare var det samme med Tullen?

 

Ja, enig, det skrev jeg også på et tidspunkt, det er nemlig tiden efter løbetid, plus alle de andre ting der er anderledes=giver en anden adfærd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, enig, det skrev jeg også på et tidspunkt, det er nemlig tiden efter løbetid, plus alle de andre ting der er anderledes=giver en anden adfærd :-)

 

ja nemlig. Jeg kunne lige gøre en hundeejer lette i søndags. Hun var ked af at hendes hund nærmest fik en depression efter løbetiden, men hun fik straks mere forståelse for hende, da jeg sammenligende med at være gravid. Der er bare ikke overskud til at fjolle rundt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige været ude og gå med Tullen alene ... og ja - det er en anden hund - men hun er nu alligevel i sit es ... hun er bare meget mere voksen ... og lydig - åbenbart ...

 

Det giver rigtig god mening, at hun får dækket en stor del af sit kontaktbehov hos Bella - hvor det før var os der skulle dække det - og pga. den massive kontakt Bella "tilbyder" - så har Tulle ekstra meget brug for alenetid ... hvor hun bare er selv uden der skal ske en hel masse ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Nu har jeg lige været ude og gå med Tullen alene ... og ja - det er en anden hund - men hun er nu alligevel i sit es ... hun er bare meget mere voksen ... og lydig - åbenbart ...

 

Det giver rigtig god mening, at hun får dækket en stor del af sit kontaktbehov hos Bella - hvor det før var os der skulle dække det - og pga. den massive kontakt Bella "tilbyder" - så har Tulle ekstra meget brug for alenetid ... hvor hun bare er selv uden der skal ske en hel masse ...

 

Sikke en god tråd! :) Dejligt at tingene kom 'lidt på plads' :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...