Gæst Bente Skrevet Januar 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2011 Min ene hund er blevet elevator hund. Når han skal dække, så ligger han sig og når jeg så forsøger at trække den tid han skal være i dæk, så begynder han at tilbyde ti andre tricks, han har lært. Og så ellers bare Op - ned - op - ned- op - ned. Pudsigt nok er ingen af vores andre hunde blevet til elevator hunde, men ham her, han kræver lidt ekstra for at få ro i øvelsen og for at blive i øvelsen. Nogle der har nogle fif? Jeg har prøvet at dække ham af ude i marken, det kan han fint. Der bliver han pænt liggende til han får nyt signal. Det er når han skal ligge ved hælen, at han roder rundt og ter sig fuldstændig hvalpet og fjoller helt vildt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2011 Jeg ville være hurtigere med at belønne, så du når at belønne ham igen og igen før han overhovedet når at løfte brystet fra jorden, altså nærmest starte ud med en lind strøm af godbidder for at blive liggende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Januar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2011 Ja, det Lonny skriver, og så ved jeg ikke om du siger dygtig når han har lagt sig første gang? Min forstår ikke altid dansk, så nogle gange mener han at dygtig betyder 'nu må du selv bestemme hvad du vil', så har haft held med simpelthen bare at trække tiden før jeg roser for en øvelse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaO Besvaret Januar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2011 Jeg har været lidt i samme båd, da min hund ikke kunne finde ud af at vente på mit signal i stillingsskift, men gjorde som Lonny foreslår. Fik hunden i dæk, og sørgede for at hænde godbidder i hende, inden hun rejste sig. Hun fandt hurtigt ud af at det bedst kunne betale sig at blive liggende. Og ellers er det godt at variere tiden som hunden skal dække/sidde, så hunden ikke selv begynder at lege elevator, når den tror tiden er gået. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 26, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 26, 2011 Min ene hund er blevet elevator hund. Når han skal dække, så ligger han sig og når jeg så forsøger at trække den tid han skal være i dæk, så begynder han at tilbyde ti andre tricks, han har lært. Og så ellers bare Op - ned - op - ned- op - ned. Pudsigt nok er ingen af vores andre hunde blevet til elevator hunde, men ham her, han kræver lidt ekstra for at få ro i øvelsen og for at blive i øvelsen. Nogle der har nogle fif? Jeg har prøvet at dække ham af ude i marken, det kan han fint. Der bliver han pænt liggende til han får nyt signal. Det er når han skal ligge ved hælen, at han roder rundt og ter sig fuldstændig hvalpet og fjoller helt vildt. Når du dækker elevatorhunden af udenfor er det så også ved foden? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Jeg ville være hurtigere med at belønne, så du når at belønne ham igen og igen før han overhovedet når at løfte brystet fra jorden, altså nærmest starte ud med en lind strøm af godbidder for at blive liggende. Jep, det er sådan jeg gør det, men når jeg så forsøger at trække tiden, så rejser han sig op eller triller rundt, eller gir pote, hvad han nu lige tænker, at han kan tilbyde for en guf. Men jeg tror der er gået lidt koks i indlæringen et sted, for nogle gange har jeg så bare ventet på at han skal lægge sig igen og så starter tællingen forfra. Der kan det så en gang imellem lykkes at trække tiden, men desværre har han så nok der lært, at han skal lave fem andre øvelser og så ligge sig ned igen i et stykke tid og så får man ros og godbid. Tror jeg er nødt til at træne dæk helt forfra igen, nu jeg lige tænker over det. Altså ikke noget med at trække tiden, men bare dæk i almindelighed.:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Ja, det Lonny skriver, og så ved jeg ikke om du siger dygtig når han har lagt sig første gang? Min forstår ikke altid dansk, så nogle gange mener han at dygtig betyder 'nu må du selv bestemme hvad du vil', så har haft held med simpelthen bare at trække tiden før jeg roser for en øvelse. Det er også lige på kornet det der. Dygtig er nærmest en "fri" kommando her i huset. Øv hvor er jeg en spade til at træne hund altså. :damn: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Det er også lige på kornet det der. Dygtig er nærmest en "fri" kommando her i huset. Øv hvor er jeg en spade til at træne hund altså. :damn: Herhjemme er dygtig også en fri kommando der betyder, at det gjorde du godt her er din godbid, gør hvad du vil Men det betyder jo så bare, at du skal undlade at sige dygtig, og så bare give ham en godbid med jævne mellemrum. Du behøves jo ikke at starte forfra med dæk øvelsen, han kan jo godt dække han kan bare ikke blive liggende. Bed ham om at dække og gå selv ned i hug så du kan nå at leverer godbidderne hurtigt nok, og samtidig får du ikke "trukket" ham med op når du rejser dig op efter at have givet godbidden. Så begynder du stille og roligt at rejse dig lidt, og belønner ham for stadig at blive liggende, og så rejser du dig lidt mere hvor du igen belønner ham for at blive liggende osv... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 ps. Når han når at rejse sig når du forsøger at trække tiden, så betyder det at du har trukket tiden for langt, så forsøg at belønne ham oftere med kortere tid i mellem belønningerne, dit træningsmål er så at nå at belønne ham før han rejser sig, og lad være med at begå fejlen med at vente lige til du kan se at han er ved at rejse sig, det skal være før du ser han begynder at bevæge sig, for ellers får du belønnet ham for at rejse sig i stedet for at blive liggende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Når du dækker elevatorhunden af udenfor er det så også ved foden? Det skifter lidt. Han er rigtig god til at ligge i dæk på afstand. Der kan han ligge i en time, hvis det skal være. Når jeg træner ved fod ude, så går det egentlig også fint, når vi træner usynlig lineføring. Der er fin kontakt. Han går fint frem, når jeg går frem, - han går fint tilbage, når jeg går tilbage, - han sætter sig pænt, - han ligger sig pænt, - men når jeg forsøger at få ham til at ligge over længere tid, hvis jeg foreksempel lige skal snakke med en, så fjoller han til den helt store guldmedalje. Ja jeg behøver sådan set ikke snakke med nogen, han fjoller også ved foden, når jeg bare forsøger at trække tiden. Han bliver ved foden, klistrer til den, men han går let fra dæk til sit og skubber sig helt tæt ind til benet og kan måske pive lidt i iver og forsøge at give pote, så lidt ned i dæk igen, så op i sit igen. I den dur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Herhjemme er dygtig også en fri kommando der betyder, at det gjorde du godt her er din godbid, gør hvad du vil Men det betyder jo så bare, at du skal undlade at sige dygtig, og så bare give ham en godbid med jævne mellemrum. Du behøves jo ikke at starte forfra med dæk øvelsen, han kan jo godt dække han kan bare ikke blive liggende. Bed ham om at dække og gå selv ned i hug så du kan nå at leverer godbidderne hurtigt nok, og samtidig får du ikke "trukket" ham med op når du rejser dig op efter at have givet godbidden. Så begynder du stille og roligt at rejse dig lidt, og belønner ham for stadig at blive liggende, og så rejser du dig lidt mere hvor du igen belønner ham for at blive liggende osv... Tror jeg, at jeg vil prøve det der. Tak for tippet Tænker at, jeg så skal ned på hug af flere omgange? Han kan godt nogle gange bliver liggende, men han kender mig for godt. Jeg er vist kommet til at træne med nogle meget faste intervaller. Så når han forventer at godbiden kommer, og hvis den så ikke kommer, så når han at sætte sig op og spør´hvor den blir af? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 ps. Når han når at rejse sig når du forsøger at trække tiden, så betyder det at du har trukket tiden for langt, så forsøg at belønne ham oftere med kortere tid i mellem belønningerne, dit træningsmål er så at nå at belønne ham før han rejser sig, og lad være med at begå fejlen med at vente lige til du kan se at han er ved at rejse sig, det skal være før du ser han begynder at bevæge sig, for ellers får du belønnet ham for at rejse sig i stedet for at blive liggende. Kan godt se det er noget skidt nu, at han er vant til ros efter fem sekunder. Så skal jeg til at være rigtig hurtig. Skal han så have ros allerede efter tre sekunder f.eks? Eller rettere sagt, en godbod efter tre sekunder? Nååh så når han får godbid efter tre sekunder, istedet for de faste fem, så kan jeg træne 3-3-3-3 og få ham til at ligge i 12 sekunder f.eks.? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Tror jeg, at jeg vil prøve det der. Tak for tippet Tænker at, jeg så skal ned på hug af flere omgange? Han kan godt nogle gange bliver liggende, men han kender mig for godt. Jeg er vist kommet til at træne med nogle meget faste intervaller. Så når han forventer at godbiden kommer, og hvis den så ikke kommer, så når han at sætte sig op og spør´hvor den blir af? Det er vigtigt at man aldrig belønner med faste intervaller, men det ved du så nu :blink: Hvis Luna f.eks. skal blive liggende i 10 sekunder, så laver jeg intervalle, nogen gange belønner jeg efter 2 sekunder, så 7 sekunder, så 4 sekunder, så 12 sekunder osv... Formålet er at det i gennemsnit bliver ca. 10 sekunder, men jeg varierer og nogen gange får hun en godbid med det samme igen, og andre gange først lang tid senere, på denne måde afbryder hun ikke øvelsen i forventning om at nu skal hun have godbid, og hun afbryder heller ikke fordi at hun nu ved at der er læææænge til den næste godbid Kan godt se det er noget skidt nu, at han er vant til ros efter fem sekunder. Så skal jeg til at være rigtig hurtig. Skal han så have ros allerede efter tre sekunder f.eks? Eller rettere sagt, en godbod efter tre sekunder? Nååh så når han får godbid efter tre sekunder, istedet for de faste fem, så kan jeg træne 3-3-3-3 og få ham til at ligge i 12 sekunder f.eks.? Jeg ville som nævnt ovenover ikke træne 3-3-3-3, jeg ville nok træne 2-3-2-4 eller noget lignende, netop for at gøre det uforudsigeligt. Men ja, du skal ned i tid, til gengæld går det ret hurtigt med at komme op i tid igen når han først har forstået det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Et par spørgsmål jeg ikke helt kan læse mig frem til svaret af: Belønner du med godbid lige så snart hunden har lagt sig ned? Er det når du rejser dig hunden følger med? Har du et fri signal? Hvad betyder "dæk" for dig (hvad er kravene i øvelsen)? Bruger du også dæk, når hunden skal forholde sig i ro mens du taler med en anden (og du ikke har fokus på at belønne hunden og selv give den fri)? Kalder du hunden af øvelsen - altså afslutter med indkald eller lignende? Generelt syntes jeg at se, at fejlen ligger i, at hunden bare ønsker at få den ene godbid, den er vant til at få, i det den udfører bevægelsen "at lægge sig". Her kan det være en fordel, at undlade den første godbid, men rose med stemmen og så ganske hurtigt belønne med godbid og give fri. Har ikke helt luret hvorfor du ikke har problemer når du dækker hunden af på marken? Er der et eller andet du gør forskelligt i de to situationer? Nå, men tænker jeg bliver lidt klogere, hvis jeg kan få stillet min nysgerrighed. Ikke at jeg ikke mener Lonny har ret, men spørgsmålet er bare, hvor langt du bør gå tilbage i indlæringen af øvelsen, og hvordan du undgår samme faldgruber, som du netop har været gennem. Variation er, som Lonny også siger, super vigtig. Så den skal du skrive dig bag øret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Et par spørgsmål jeg ikke helt kan læse mig frem til svaret af: Belønner du med godbid lige så snart hunden har lagt sig ned? Ja det må jeg nok tilstå at jeg gør. Roser og så en godbid. Er det når du rejser dig hunden følger med? Jeg har ikke prøvet at gå på hug af flere omgange endnu, men jeg har prøvet at blive hos ham, siddende på jorden. Det er ikke super godt. Når jeg er på jorden, så vil han give knusere og slikke i ansigtet og sådan noget. Laver alle de tricks han kan. Har du et fri signal? Kun når træningen er slut. Hvad betyder "dæk" for dig (hvad er kravene i øvelsen)? At han skal kunne blive liggende. I første omgang bare op til ti sekunder. Men altsåøø det svinger lidt. Nogle gange så ligger han egentlig meget fint, så længe jeg ekspederer godbidder i lind strøm. Hvis jeg snakker med andre derimod i mere end 2 minutter, så bliver han utålmodig og begynder at tilbyde alle mulige tricks, han har lært igennem tiden. Bruger du også dæk, når hunden skal forholde sig i ro mens du taler med en anden (og du ikke har fokus på at belønne hunden og selv give den fri)? Mm næh det gør jeg egentlig ikke. Jeg forsøger kun at give kommandoer, som jeg er rimelig sikker på at han kan fuldføre. Så når jeg snakker med andre, så får han ikke nogen kommando, men derimod godbidder for at ligge og blive liggende af sig selv. Kalder du hunden af øvelsen - altså afslutter med indkald eller lignende? Når han dækker ude i marken, så er øvelsen først slut, når jeg vender tilbage. Jeg undgår så vidt mulig at bruge indkald ved dækøvelsen, fordi jeg ved hvor nemt han har ved at blande mange øvelser sammen og jeg har brug for, at han ikke kommer hen til mig eller tyvstarter til agility. Hvilket han så heller ikke gør. Generelt syntes jeg at se, at fejlen ligger i, at hunden bare ønsker at få den ene godbid, den er vant til at få, i det den udfører bevægelsen "at lægge sig". Her kan det være en fordel, at undlade den første godbid, men rose med stemmen og så ganske hurtigt belønne med godbid og give fri. Har prøvet og vil prøve det igen. Det virker som om han er i tvivl om, hvad jeg vil have ham til, når han får ros, jeg trækker tiden og der så ikke kommer en godbid. Så spørger han om det så var sit han skulle, eller måske tættere ind til benet, eller noget helt tredje. Han spørger rigtig meget, hvis han tror, at han ikke laver den korrekte øvelse. Når det sker, så beder ham om at dække igen og så, jaa så starter vi ofte forfra med samme mønstre desværre. Har ikke helt luret hvorfor du ikke har problemer når du dækker hunden af på marken? Er der et eller andet du gør forskelligt i de to situationer? Mm trænet det korrekt fra starten af? Han ved, hvad han skal, han skal ingenting, han skal bare ligge der til jeg kommer tilbage med en godbid. Jeg roser når jeg vender mig om, afdæmpet, og så går jeg tilbage til ham. Han har aldrig fået noget ud af at løbe mig i møde, det gjorde han kun nogle få gange som hvalp, så startede vi forfra, måske med mindre afstand og så har jeg arbejdet afstanden længere derfra. Nå, men tænker jeg bliver lidt klogere, hvis jeg kan få stillet min nysgerrighed. Ikke at jeg ikke mener Lonny har ret, men spørgsmålet er bare, hvor langt du bør gå tilbage i indlæringen af øvelsen, og hvordan du undgår samme faldgruber, som du netop har været gennem. Jeg er ved at overveje, om jeg kan arbejde mig ind på ham ude i marken. Altså dække ham af derude og så gå i en bue tilbage, så jeg til sidst står, så han ligger ved min fod? Jeg skal bare lige vende den et par gange i mit hovede for at fange logikken i den metode, ved ikke om det ville virke. Variation er, som Lonny også siger, super vigtig. Så den skal du skrive dig bag øret. Er hermed gjort! :hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Giver du godbid fra hånd til mund og er han vænnet til at ros betyder nu kommer der en godbid? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Det skifter lidt. Han er rigtig god til at ligge i dæk på afstand. Der kan han ligge i en time, hvis det skal være. Når jeg træner ved fod ude, så går det egentlig også fint, når vi træner usynlig lineføring. Der er fin kontakt. Han går fint frem, når jeg går frem, - han går fint tilbage, når jeg går tilbage, - han sætter sig pænt, - han ligger sig pænt, - men når jeg forsøger at få ham til at ligge over længere tid, hvis jeg foreksempel lige skal snakke med en, så fjoller han til den helt store guldmedalje. Ja jeg behøver sådan set ikke snakke med nogen, han fjoller også ved foden, når jeg bare forsøger at trække tiden. Han bliver ved foden, klistrer til den, men han går let fra dæk til sit og skubber sig helt tæt ind til benet og kan måske pive lidt i iver og forsøge at give pote, så lidt ned i dæk igen, så op i sit igen. I den dur. Hvad oplever han, når han fjoller? Altså hvad får han ud af det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Hvad oplever han, når han fjoller? Altså hvad får han ud af det? Heh umm min opmærksomhed. :oops: Men hvordan undgår jeg at give ham opmærksomhed, når vi skal træne? Jeg kan godt sådan ignorere ham,... på en måde. Jeg venter foreksempel, nogle gange, på at han går i dæk igen, efter han har været i sit, gi pote, stirre vildt og inderligt i kontakt og gå bagom og tilbage igen, på plads på højre side, sitte derovre, vandre tilbage igen på venstre, sitte der, klistre lidt, og så! dæk igen og så! er det Bente godt kan se, hvad det er hun har lært sin hund. Flot Bente, virkelig flot. Men hvordan lærer jeg ham så at dække og kun dække ved foden. Han er rigtig god til alt det andet, men jeg skal kun bruge et element ud af hele kæden. :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 27, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 27, 2011 Giver du godbid fra hånd til mund og er han vænnet til at ros betyder nu kommer der en godbid? Også det ja, eller sådan nogenlunde. Jeg har et ord der hedder, fiiint, det udløser ikke en godbid, men dygtig gør. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bente Besvaret Januar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2011 Njåh. Men træningen skrider frem ad. Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg har gjort anderledes. Jeg tror, jeg sukkede ganske opgivende og bare til sidst stod og gloede ud i den blå luft, uden at kigge på min hund. Så blev han liggende ved min fod, og det blev han ved med, indtil jeg klikkede og gav et nyt signal. Tror der gik over et minut, jeg var lidt tvær. Jeg gentog det nogle gange, samme resultat, han blev liggende lige så fint. Jeg fatter ikke hunde, nu har jeg haft hunde i så mange år og jeg fatter ingenting. Lydigheds træning er godt nok til at få ondt i hovedet af, hvordan var det lige jeg fik den ide, at det skulle være sjovt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2011 Njåh. Men træningen skrider frem ad. Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg har gjort anderledes. Jeg tror, jeg sukkede ganske opgivende og bare til sidst stod og gloede ud i den blå luft, uden at kigge på min hund. Så blev han liggende ved min fod, og det blev han ved med, indtil jeg klikkede og gav et nyt signal. Tror der gik over et minut, jeg var lidt tvær. Jeg gentog det nogle gange, samme resultat, han blev liggende lige så fint. Jeg fatter ikke hunde, nu har jeg haft hunde i så mange år og jeg fatter ingenting. Lydigheds træning er godt nok til at få ondt i hovedet af, hvordan var det lige jeg fik den ide, at det skulle være sjovt. Hvor jeg dog kender den følelse, det er så let at give andre råd om det teoretiske, men ofte er det sgu lidt sværere at udføre i praksis :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2011 Njåh. Men træningen skrider frem ad. Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg har gjort anderledes. Jeg tror, jeg sukkede ganske opgivende og bare til sidst stod og gloede ud i den blå luft, uden at kigge på min hund. Så blev han liggende ved min fod, og det blev han ved med, indtil jeg klikkede og gav et nyt signal. Tror der gik over et minut, jeg var lidt tvær. Jeg gentog det nogle gange, samme resultat, han blev liggende lige så fint. Så har du selv besvaret dine spørgsmål Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2011 Hvor jeg dog kender den følelse, det er så let at give andre råd om det teoretiske, men ofte er det sgu lidt sværere at udføre i praksis :blink: Det er også ekstremt svært at give fantastiske råd uden at se hunden i situationen for vi får jo situationen refereret gennem ejerens øjne. Hvis hundeejeren selv prøver at se på hvad hunden OPLEVER i situationen , så er løsningen ofte banalt simpel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Januar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2011 Det er også ekstremt svært at give fantastiske råd uden at se hunden i situationen for vi får jo situationen refereret gennem ejerens øjne. Hvis hundeejeren selv prøver at se på hvad hunden OPLEVER i situationen , så er løsningen ofte banalt simpel Jeg skrev heller ikke at det var let at give fantastiske råd, bare at det var let at give råd, især når man ikke selv skal føre dem ud i virkeligheden :blink: Men ja, tænk sig hvis vi alle blev bedre til at se, altså rigtig at se, så ville flertallet af os slet ikke have nogen problemer. Men tit er der jo så mange ting i træningsessionen man forsøger at holde øje med, samtidig med at man forsøger at planlægge hvad man skal, at korrigerer når tingene ikke går efter planen, og så er det man glemmer rigtig at se hvad det er hunden gør, og hvorfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Januar 28, 2011 Rapporter Share Besvaret Januar 28, 2011 Jeg skrev heller ikke at det var let at give fantastiske råd, bare at det var let at give råd, især når man ikke selv skal føre dem ud i virkeligheden :blink: Det var ikke noget hint til dig - eller andre, bare en konstatering Men ja, tænk sig hvis vi alle blev bedre til at se, altså rigtig at se, så ville flertallet af os slet ikke have nogen problemer. Men tit er der jo så mange ting i træningsessionen man forsøger at holde øje med, samtidig med at man forsøger at planlægge hvad man skal, at korrigerer når tingene ikke går efter planen, og så er det man glemmer rigtig at se hvad det er hunden gør, og hvorfor. Især hvorfor ikk? Hvis du vidste hvor mange hundeejere der egentlig slet ikke er sig bevidst, hvilke bevægelser de anvender! Selv bevægelser som burde være simple, kan være svære at udføre. Jeg skulle lære en hundeejer mit stopsignal, som er en hurtig strakt arm med håndfladen mod hunden. Armen bevæges, som om man skal kaste en bold laangt væk hen over hunden. Hundeejeren blev ved med at gøre det anderledes så hunden ikke fangede hvad det betød. Selv efter at have set på mig og derefter sig selv på video - hvor h*n selv sagde hvad h*n gjorde anderledes - var det alligevel svært for vedkommende at ændre det. Det er ikke altid lige nemt at være hundeejer - eller hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts