Hop til indhold

Gode råd søges til Irritabel Shih Tzu Han


Gæst Naja
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi er de lykkelige førstegangsejere af en lille bestemt Shih Tzu han på 13 uger :-) , vi har haft ham siden han var 8 uger. Inden for den sidste uges tid er han begyndt at bide ret hårdt når han bliver irriteret. Vi har trænet det med at hyle av og gå hvis han fortsætter og det virker i og for sig også ok. Men når han blir rigtig irriteret eks. efter et bad og han skal føntørres. (det gider han ikke rigtig) så når han får nok begynder han at knurre og bide hårdt... Hvad gør vi så??? han skal jo tørres.... og Av virker ikke. Hvad gør man når han blir hissig?

 

Mvh

 

Naja og Thomas

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Velkommen til :-D

 

Nogle spørgsmål for lige at få et billede at svare ud fra:

 

Hvordan reagerer I i situationen?

 

Er der andre situationer hvor han knurrer og bider? Hvis ja, hvilken respons giver I på dette?

 

Hvor ofte kommer han i bad og hvordan er han blevet tilvænnet soigneringen?

 

Hvilke grænser trækker I for hans udfoldelser i hverdagen og hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

I situationen forsøger vi at berolige ham ved at tale roligt men bestemt til ham. forsøger at distrahere ham med en godbid indtil han er roet ned igen, vi har også forsøgt at skiftes til at "holde" ham eller sætte ham på et bord istedet. Situationen tager som regel ikke mere end 10 minutter max, men når han bider hårdt er dette også lang tid. Vi lader ham ikke slippe ud af situationen før han er roet ned, for vi er bange for at det lærer ham, at han kan slippe afsted fra noget han ikke vil, med at bide.

Det er noget relativt nyt at han er begyndt at bide så hårdt og det virker til at det kun er mig at han blir aggresiv overfor og ikke min kæreste (det er også mig der håndtere ham mest i hverdagen). Så der er ikke så mange andre situationer. En anden var forleden da vi skulle ha ham i hans bæretaske, da vi skulle gå et stykke, så blev han vildt sur og ville ikke op igen. da han ikke er så gammel, skal han jo ikke gå alt for meget, har vi læst. men han blev rolig igen og kom op i tasken, men igen begyndte han at knurre og bide ud.

Igen siger jeg først bestemt nej, men forsøger samtidig at holde ham fast og berolige ham. Hvis jeg gir slip bider han mig. ellers snakker jeg bare stille men fast til ham. Roser ham meget når han begynder at slappe af.

Nogle gange når vi løfter ham op, når vi skal bære ham ned for at tisse, kan han godt knurre lidt, det er mere et roligt knur, for at sige han ikke rigtig gider.

 

Han kommer i bad ca hver 7-10 dag. og det blir bedre for hver gang, han var først meget bange for føntørren men det er han ikke så meget mere. Jeg vænner ham også til lyden af den, når jeg tørre mit eget hår. og blæser lidt på ham :)

Mht. til pelspleje, har jeg vænnet ham til det fra starten, han blir børstet lidt hver dag og får børstet tænder og renset omkring øjnene... han er endnu ikke vild med det. (kun med godbidderne :) men synes også her det går fremad.

 

Han er meget let at køre op og i starten kunne han nærmest ikke komme ned igen. så vi indførte tvangsputning, hvor han kom op i sofaen hvor han ikke kunne fræse rundt og så sad jeg med ham og et tyggeben, når han kom op i det felt han ikke kunne komme ned igen. Det har virket rigtig godt, da han nu selv (når han gearer op) beroligere sig selv med tyggebenet. Vi gjort sådan han næsten kun har tyggelegetøj, han har lige fået et par sokker bundet sammen, som hans eneste ruskelejetøj. men vi begrænser det legetøj der kører ham for højt op. Selvfølgelig får han lov at geare op og fræse rundt han er jo hvalp. Det er først når vi har en følelse af at han ikke kan geare ned igen vi griber ind. ved at erstatte hans lejetøj med et ben eller tage ham op i sofaen. Vi træner også lidt sit, dæk, gi pote, nej, øvelser med ham hver dag for at stimulere ham. Vi er endnu ikke begyndt til hvalpetræning men vi har fået plads om en måned og vi glæder os :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Kiko er en shih tzu på 10 mdr. Hun bed også som lille. Knurrede ikke dog. Men jeg sagde "NEJ!!" (stemmeleje er vigtigt) og så slap hånd. Det var også et problem for os. Men hang sammen med hendes alder. Nu slikker hun istedet.

 

Mht. han ikke vil op i tasken efter gåtur. Vi startede også meget meget små turer. Men hurtigt kom vi op på længere. Fordi Kiko bare har meget energi. Vi bruger også meget at slippe hende ud på græsplænen uden snor, så drøner hun rundt. Og så siger hun selv fra, hvis hun ikke gider mere. Men jeg har aldrig prøvet, at Kiko blev træt.:-D

Hvis han ikke kan lide tasken, så kan du give ham godbider i den, og stille den i stuen som en ekstra kurv. Kiko elsker at ligge i hendes nu.

 

Det er også rigtig godt at møde andre hunde. Vi har gået til hvalpetræning, hvor hun fik leget med andre. Det er virkelig vigtigt. Desværre bor der ikke så mange tæt på os, hun kan lege med. Vi har leget med Duffy, som også er herinde. Det var rigtig godt for Kiko.

Hun mangler dog en legekammerat i København (vi bor normalt i Odense, men er meget i KBH).. Så hvis du har lyst til at din lille han får en legekammerat af samme race, så mangler Kiko ihvertfald også det. Måske kan vi finde andre herinde af samme race og størrelse. Og lave et lege/gå hold" i København?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BumleMan

Hej Naja.. Vores shih tzu han er også i den tid hvor han bider hårdt.. Han knurrer dog ikke og har aldrig gjordt det. Når Bumle begynder at bide alt for hårdt så siger vi hårdt nej, sætter ham fra os og går væk, eller holder ham "fast" oppe som et barn og sørger for at fingre er uden for bide afstand. Han er ved at forstå det, men hvis han møder nye mennesker så er han som en døv hvalp, og kan slet ikke forstå ordet nej.. Og så må vi igen tage ham op og holde ham lidt fast.. Lærer ham at det er os der sætter grænser for hvad han må og hvor meget han må det.. Vi er også førstegangs forældre for en lille hvalp, og har læst en masse bøger om det, og en ting der er rigtig godt til at brænde energi af på, træning.. Sit, dæk og hvad man syntes de skal lære.. Det får hvertfald vores dreng til at tænke meget og så bliver han naturlig træt :) håber i kan bruge det og ellers så håber jeg i finder jeres egen måde..

Hilsen Christina og Casper

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hejsa

I situationen forsøger vi at berolige ham ved at tale roligt men bestemt til ham. forsøger at distrahere ham med en godbid indtil han er roet ned igen, vi har også forsøgt at skiftes til at "holde" ham eller sætte ham på et bord istedet. Situationen tager som regel ikke mere end 10 minutter max, men når han bider hårdt er dette også lang tid. Vi lader ham ikke slippe ud af situationen før han er roet ned, for vi er bange for at det lærer ham, at han kan slippe afsted fra noget han ikke vil, med at bide.

Det er noget relativt nyt at han er begyndt at bide så hårdt og det virker til at det kun er mig at han blir aggresiv overfor og ikke min kæreste (det er også mig der håndtere ham mest i hverdagen). Så der er ikke så mange andre situationer. En anden var forleden da vi skulle ha ham i hans bæretaske, da vi skulle gå et stykke, så blev han vildt sur og ville ikke op igen. da han ikke er så gammel, skal han jo ikke gå alt for meget, har vi læst. men han blev rolig igen og kom op i tasken, men igen begyndte han at knurre og bide ud.

Igen siger jeg først bestemt nej, men forsøger samtidig at holde ham fast og berolige ham. Hvis jeg gir slip bider han mig. ellers snakker jeg bare stille men fast til ham. Roser ham meget når han begynder at slappe af.

Nogle gange når vi løfter ham op, når vi skal bære ham ned for at tisse, kan han godt knurre lidt, det er mere et roligt knur, for at sige han ikke rigtig gider.

 

Han kommer i bad ca hver 7-10 dag. og det blir bedre for hver gang, han var først meget bange for føntørren men det er han ikke så meget mere. Jeg vænner ham også til lyden af den, når jeg tørre mit eget hår. og blæser lidt på ham :)

Mht. til pelspleje, har jeg vænnet ham til det fra starten, han blir børstet lidt hver dag og får børstet tænder og renset omkring øjnene... han er endnu ikke vild med det. (kun med godbidderne :) men synes også her det går fremad.

 

Han er meget let at køre op og i starten kunne han nærmest ikke komme ned igen. så vi indførte tvangsputning, hvor han kom op i sofaen hvor han ikke kunne fræse rundt og så sad jeg med ham og et tyggeben, når han kom op i det felt han ikke kunne komme ned igen. Det har virket rigtig godt, da han nu selv (når han gearer op) beroligere sig selv med tyggebenet. Vi gjort sådan han næsten kun har tyggelegetøj, han har lige fået et par sokker bundet sammen, som hans eneste ruskelejetøj. men vi begrænser det legetøj der kører ham for højt op. Selvfølgelig får han lov at geare op og fræse rundt han er jo hvalp. Det er først når vi har en følelse af at han ikke kan geare ned igen vi griber ind. ved at erstatte hans lejetøj med et ben eller tage ham op i sofaen. Vi træner også lidt sit, dæk, gi pote, nej, øvelser med ham hver dag for at stimulere ham. Vi er endnu ikke begyndt til hvalpetræning men vi har fået plads om en måned og vi glæder os :)

 

Jeg fik overset denne tråd og dermed dit svar :oops:

 

Med tilvænning mener jeg gradvis at vænne hvalpen til en situation. Det virker som om I har sat ham i en situation og gennemført det I ville?

 

Hvis dette er korrekt opfattet, har jeres hvalp oplevet noget han ser som et overgreb og dette handler han efter i fremtiden.

 

Et knur fra en hvalp betyder, at den ikke er tryg i situationen. Overhøres dette og situationen alligevel gennemføres, vil hvalpen blive bekræftet i at der var god grund til at være utryg.

 

Det kan gå to veje: Enten finder hvalpen ud af at ligegyldigt hvor meget den viser sin utryghed, lige lidt hjælper det og dermed finder den sig i alt, men kan samtidig blive det man kalder for "indlært hjælpeløs" hvilket smitter af på dens initiativ og livsglæde.

 

Eller hvalpen vil ikke finde sig i det den betragter som "uhøflig" opførsel og vil blive mere intens i sin knurren og følge op med bid. Denne knurren vil på længere sigt kunne udløses på større og større afstand og en forsøgt gennemførelse af situationen kan medføre alvorlige bid.

Når først det kommer dertil kan hvalpen lære at anvende sin knurren og sine udfald i andre situationer den ikke vil deltage i.

 

Din hund er af en selvbevidst race og som sådan hader de at blive tvunget til noget.

 

For langt de fleste hundehvalpe er gradvis tilvænning og "forhandling" at foretrække da man derved lærer hvalpen at samarbejde betaler sig - noget for noget - og det vil have afsmittende effekt på hele relationen mellem hvalp og familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Hun mangler dog en legekammerat i København (vi bor normalt i Odense, men er meget i KBH).. Så hvis du har lyst til at din lille han får en legekammerat af samme race, så mangler Kiko ihvertfald også det. Måske kan vi finde andre herinde af samme race og størrelse. Og lave et lege/gå hold" i København?

 

Altså vi er nogle stykker der skal mødes på Lørdag kl 10.30 på amagerstrandpark på lørdag, du/i skal være meget velkommen. Hvis i ikke kan der, kan vi nok finde ud af noget en anden dag. Bumleman og deres hvalp kommer også og thes01 og hendes 2 hunde kommer også :)

 

Tror det blir virkelig hyggeligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...