Hop til indhold

Skal nu beslutte mig! Chi med eller uden stamtavle??


Gæst dennye
 Share

Recommended Posts

Jeg har alt forberedt hvis det nu pludselig skulle gå stærkt :)

Har også læst op omkring at få hvalp, men har ikke kunne finde et endeligt svar omkring hvor mange vaccinationer de skal ha. Bl.a. fordi der i nogle annoncer står fx "alle vaccinationer + ormekur + sundhedsbog... etc" hvorimod der andre steder står "1x vaccinationer + 3x ormekur.....etc"

Så det er bare for at få et helt klart billede af hvor mange af hver :)

 

Kan ikke huske hvornår næste vaccine er, vist en måned senere, men det ved din dyrlæge. Kommer jo også an på hvor gammel hvalpen er, er det ikke noget med at chihuahuaer først flytter hjemmefra som 12-ugers (eller er det kun nogle??)

 

Mente mere om du havde købt vand- og madskål, hvalpefoder, hundeposer, legetøj, rodalon, sele, line, en god bog om hvalpe og god træning osv.

 

Har du ferie i 2-3 uger til at lære den at være alene hjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg må ikke linke til siden? :(

"SPAM FILTER: Du kan først poste LINKS til andre sider når du har skrevet 50 indlæg. Denne regel er desværre nødvendig pga. et stigende problem med reklame indlæg. "

 

Nåhh for søren - så bare kopier linket herind og lav mellemrum ala www . hundeforum . dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg har haft et debat åbent før omkring anskaffelse af hund, så har forberedt ALT :)

ww w. guloggratis. dk/dyr/hunde/ hunde/chihuahua/annonce/10078494

 

Tak :-D Men nej, ikke meget man kunne se ud af den annonce. Hun har dog heste også, og et føl..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad lige og så hvad der var af DKK hvalpe, og om jeg kunne lure en pris på dyrene. Fandt så ikke rigtig nogle af delene (i hvert fald ikke noget, som jeg selv ville gide se efter - for "lette" parringer eller for dårlige sundhedsresultater), men fandt et billede af en hvalp, jeg ville falde for med et brag, hvis jeg var på udkig efter sådan en - også selvom man ikke må vælge efter farve :oops:

 

d62c1e23-469a-4576-bd8e-c9fc71e898e711-02-09%2820%297%2820%29uger%2820%29065.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

nuuuarrhhh en lille englebasse!!! specielt med den brune "batman maske" haha hold kæft hvor er det en dejlig lille chi <3

og hvor er du ond at poste sådan noget der får mit hjerte til at smelte ! :P;)

 

tror faktisk jeg har fundet den perfekte lille hvalp i hele verden :) tør bare ikke at poste linket, frygter lidt nogen også forelsker sig i hende ;) kan man sende "private" beskeder til hinanden evt? så kunne du lige "vurdere" hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens sende billeder (tror jeg nok) og links via privatbesked. Tror vist nok det er noget med, at du trykker på brugernavnet, og så vælger at sende besked?

 

Og leder ikke selv efter ny hund - tror tøserne ville syntes lidt for godt om at lege med sådan en størrelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, vil så nødig altid være Djævlens advokat.

 

Og husk på, at jeg jo egentlig ser en DKK tavle som det eneste rigtige...

 

Hvad jeg umiddelbart tænker når jeg ser opdrætters hjemmeside er, at det virker som en lidt for let parring. Man har han og man har tæve og så kan man lave hurtige og lette hvalpe. MEN det behøver ikke være derfor, det kan godt være, at man tilfældigvis har to hunde, man mener matcher hinanden godt.

 

Så forstår jeg ikke helt, hvorfor hundene er testet for PL gentagne gange. Det troede jeg faktisk man gjorde én gang for alle.

 

Der er flere af hundene bagude i stamtavlerne, der kommer fra FCI kennel klubber - eksempelvis DKK, og så bliver jeg altid lidt nysgerrig på, hvorfor man vælger at hive dem ud af den organisation. Ofte kan det være fordi man ikke har tænkt sig at opretholde avlskrav i racen, eller det kan være fordi man af en eller anden grund er blevet irettesat af DKK. MEN det behøver ikke være derfor.

 

Selv vil jeg altid købe med DKK tavle, men nu er jeg også så fedtet ind i diverse hundesport, at jeg vil have en hund, jeg kan bruge til de aktiviteter, som jeg skal bruge en stambog til. Selvom jeg også bare startede ud med at skulle have en hyggehund, der ikke rigtig skulle så meget andet end at være sød, sund og rar.

 

Nogle kommer til at fortryde de har købt uden tavle, og andre er fuldstændig ligeglade. Skal ikke kunne afgøre, hvad der er det rigtige for dig.

 

Hundene ser søde ud - og super hvalpefotos!, og det ser ud til, at der er lavet de sundhedsundersøgelser der bør være lavet (men se papirer alligevel - det er kun hos DKK man kan tjekke hundenes sundhedsstatus via medlemssystemet). Ring til dem og tag en snak med dem, og se om I matcher hinanden og du er tilfreds med de informationer du kan få af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes du har fået supergodt input fra mk101... En DKK-stamtavle garanterer ikke for en sygdomsfri hund, men den gør at du ved hvilke hunde der ligger bag din hvalp. Stamtavlen er et værktøj, der gør at du kan tjekke linierne bagud.

 

Ved at købe en hund uden stamtavle ved du intet om hvad der ligger bag... Det kan for så vidt være tø søskende der er parret, et sted bagud, eller to syge hunde - du har ikke en chance for at vide det.

 

Netop med en race som chi ville jeg være meget, meget forsigtig. Det er en race der er meget populær for tiden (eller har været), og så kommer der desværre mange useriøse opdrættere, der kun ser en chance for at tjene nemme penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige køb med DKK stambog.. Har jo selv en modehund (cavalier), som desværre har en kronisk øjensygdom, der kræver dyr medicin resten af livet. Denne øjensygdom KAN være arvelig (og det var den højest sansynligt i vores tilfælde, da hun havde tilbagevendende infektion i venstre øje, da vi fik hende :???:). Men altså som sagt ikke en sygdom man 100% kan bevise og sige er arveligt. Dyrlægen ville i hvert fald IKKE skrive det, selv om sansynligheden var stor.

 

Jeg snakkede så med DKK's jurist (de har sådan en man gratis kan ringe til) og med et snuptag blev der krævet at jeg fik 5000 kr retur. (Det var heller ikke noget problem fra opdrætter, hun tilbød mig endda en ny hund i stedet samtidig med at jeg kunne beholde Smilla. :5up: Det sagde jeg nej tak til, men de 5000 kr var altså rigtig rart at få til hjælp til dyrlægeregningerne.

 

Så har kun virkelig godt at sige om DKK's service og deres (i dette tilfælde) meget samvittighedsfulde opdrættere.

 

Jeg ville ALDRIG turde købe en cavalier uden DKK stamtavle, fordi jeg ved hvor mange (flertallet) der lider af noget skidt. Chi hua hua har endda været endnu mere populær, så der er nok også der blevet avlet på revl og krat... Jeg kender dog ikke til racen og dens sundhed. :vedikke:

 

Ellers skulle du jo overtage én af de mange kasserede chi hua hua's man kan finde på nettet. :???: Så kan du få en med stamtavle, der ikke er så dyr. Men så skal du selvfølgelig være obs på adfærdsproblemer som seperationsangst bla. Til gengæld ved du hvordan den bliver og du er ovre alt det hårde hvalperbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville Købe med Stamtavle (lidt dobbelt moralsk når jeg har en blanding ved jeg godt men jeg blevet kloger efter at havde fået en hund med (heldigvis) en meget mild grad PL )

 

Jeg har en blanding af Chi og Papillon og følger sådan mere eller mindre med i chi verden og jeg vil så sige at du skal virkelig tjekke den kennel du overvejer godt igennem der skulle være en del usæriøse Chihuahua opdrættere rundt omkring og der en del nye Chi ejere der er blevet taget ved næsen,men nu flere sygdomme eller nu mere populær racen er nu mere forsigtig skal man være.

 

En Chihuahua som jo er en lille hund har tit tildens til at blive mere nervøs og usikker derfor en kennel hvor de har psykisk stærkehunde og hvor de lægger vægt på socalisering og håndtering allerede fra de helt små virkelig vigtig!.

 

vis du sikker på du ikke vil udstille så kan det jo være opdrætter for en hvalp som måske bliver større end 3 kg eller som de ikke regner med for helt perfekt tandsæt -vis det da ikke gør dig noget så kan det være de vil slå noget af prisen da den så ikke kan bruges på udstilling eller avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...