Hop til indhold

Gram barf om dagen


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

Nu forsøger jeg mig jo sådan lidt frem og har tænkt mig at veje ham en gang om ugen, men.........;-)

Hvor mange gram barf giver I jeres hvalp/hund om dagen?

Ham af min får 600 gram kød med brusk og ben og han vejer 17 kg(er en aussie).

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Cirka 500 gram + godbidder og tyggeben, vores vægt er gået i stykker, så det er bare på slum.

 

Motor er snart 17 måneder og vejer omkring de 25 kilo.

 

Men der var vist også en overgang hvor han spiste mere dagligt, det der med at han stadig ikke er voksen men vejer næsten-voksen vægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den bedste måde at fodre en hvalp på er at finde ud af hvad hvalpen reelt kan spise, hvis den bare får lov til at æde løs. Når man har afprøvet det, fodrer man den med 80 % af, hvad den kunne spise.

 

På den måde får man en hvalp, som bliver mæt og tilfreds, men samtidig holder du de dumme sygdomme som HD osv. fra døren.

 

Men en så stor hvalp som din ville jeg nok fodre ud fra den ideelle voksenvægt. Altså give samme portion nu som du vil give ham som voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Nu forsøger jeg mig jo sådan lidt frem og har tænkt mig at veje ham en gang om ugen, men.........;-)

Hvor mange gram barf giver I jeres hvalp/hund om dagen?

Ham af min får 600 gram kød med brusk og ben og han vejer 17 kg(er en aussie).

V.H. Sille

 

 

 

Vi er lige pt i gang med hvalp nr 3, 15 uge gammel, hvad råfodring angår få han lov ligesom de to andre før ham (når maven er helt omstillet til det) til at æde sig mæt ved hver måltid, og det passer nogle under med 2-3% af hans vægt som voksen...

 

Hvis hvalpen ikke i forvejen er genetisk disponeret over for HD/AD og du råfodre korrekt behøver du ikke være nervous over for det tværtimode, bar man holder øje med hvalpens vægt,

 

Når alt vitaminer/mineraler/kalk osv er naturligt som de er, kan overskydende ovenstående nemt udskilles gennem urinen (untagen fedtopløselig vitaminer) i modsætning til tørtkost med sin kunstige vitaminer/kalk kan hvalpen risikere at vokse i en for hurtigt tempo og dermed fremhæve HD processen.

 

 

Citat: For a puppy, feed 2-3% of his expected adult body weight per day. Puppies under 4 months of age are very good at self-regulating their food intake, and can be given the opportunity to eat at a carcass or raw meaty bone until they are full at each meal. Pick up the leftovers and feed them later. If the puppy starts gorging himself to the point he has a huge, swollen, distended belly, or if he is getting fat, regulate his portions at 2-3% of his adult body weight per day. If the pup is looking very skinny and is not putting on weight, get a fecal sample done to make sure he does not have worms, and then up his food intake if needed. Keep in mind that puppies grow at a slower, more regulated rate on raw food than on commercial foods. This translates to less chance of developing the bone and joint problems seen in puppies fed commercial foods. Do not force feed your pup in an effort to make it grow faster or bigger.

 

 

Citatet herfra: www.rawfed.com/myths/feedraw.html

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Hej,

Nu forsøger jeg mig jo sådan lidt frem og har tænkt mig at veje ham en gang om ugen, men.........;-)

Hvor mange gram barf giver I jeres hvalp/hund om dagen?

Ham af min får 600 gram kød med brusk og ben og han vejer 17 kg(er en aussie).

V.H. Sille

 

Jeg ville give ham 5% af hans kropsvægt om dagen = 850 gram

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jo nybegynder i det her råfodrings-univers, så er selv meget i tvivl. For nogel steder har jeg læst, at de skal 10% af deres vægt indtil 6 mdr alderen, så 5 % i 6-12 mdr og herefter ca 2%. Men altså så skulle Martha nu have ca 2 kg foder om dagen, og det får hun ikke:vedikke: (hun er 13 uger).

 

Pt får hun ca 1000-1100g om dagen - afhægigt af hvad hun får. Mere kan hun ikke spise. Og mindre så er jeg bange for, at hun ikke får kalk nok til knoglerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg tror nok også at mængden af mad afhænger lidt af, hvor aktiv racen er(ihvertfald som voksen), det var hvad jeg fik at vide af RHM.

P.t. får han mellem 800-900 gram om dagen og han tager ca et ½ kg på om ugen, så det tænker jeg er fint lige nu.

Tror jeg hellere må holde mig til en race i fremtiden, så er det nemmere at huske fra gang til gang;-)

V.H. Sille - berner og aussie ejer:klap:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jo nybegynder i det her råfodrings-univers, så er selv meget i tvivl. For nogel steder har jeg læst, at de skal 10% af deres vægt indtil 6 mdr alderen, så 5 % i 6-12 mdr og herefter ca 2%. Men altså så skulle Martha nu have ca 2 kg foder om dagen, og det får hun ikke:vedikke: (hun er 13 uger).

 

Pt får hun ca 1000-1100g om dagen - afhægigt af hvad hun får. Mere kan hun ikke spise. Og mindre så er jeg bange for, at hun ikke får kalk nok til knoglerne.

 

Det med 10% af kropvægten af vægten indtil de er 6 mdr - er for hunde med en voksen vægt under 15 kg - De samme hunde skal så have 5% af kropsvægten fra de er 6-12 mdr.

 

Din hund er over 15 kg i voksen størrelse og en såkaldt medium race - så derfor skal den have 5% af kropsvægten til den er 12 mdr.

De helt store racer - plejer jeg at råde til at få 5% af kropsvægten indtil de er 18 mdr. (berner Sennen o.lign størrelse)

 

Dernæst ryger de alle ned på 2% af kropsvægten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med 10% af kropvægten af vægten indtil de er 6 mdr - er for hunde med en voksen vægt under 15 kg - De samme hunde skal så have 5% af kropsvægten fra de er 6-12 mdr.

 

Din hund er over 15 kg i voksen størrelse og en såkaldt medium race - så derfor skal den have 5% af kropsvægten til den er 12 mdr.

De helt store racer - plejer jeg at råde til at få 5% af kropsvægten indtil de er 18 mdr. (berner Sennen o.lign størrelse)

 

Dernæst ryger de alle ned på 2% af kropsvægten.

 

Jamen så passer det jo meget godt med det Martha får nu:5up: - hun er lige vejet idag til 19,6kg og 5 % heraf er jo ca 1kg. Super:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...
Det med 10% af kropvægten af vægten indtil de er 6 mdr - er for hunde med en voksen vægt under 15 kg - De samme hunde skal så have 5% af kropsvægten fra de er 6-12 mdr.

 

Din hund er over 15 kg i voksen størrelse og en såkaldt medium race - så derfor skal den have 5% af kropsvægten til den er 12 mdr.

De helt store racer - plejer jeg at råde til at få 5% af kropsvægten indtil de er 18 mdr. (berner Sennen o.lign størrelse)

 

Dernæst ryger de alle ned på 2% af kropsvægten.

 

 

 

nu bliver jeg godt nok forviret !!!!

jeg har fået af vide at mine hunde som er alaskan malamut, skal strate på 8 % af den vægt som de vejer når de er under 6 mdr Dvs. 10 kg 800g og 15 kg skal de have 1200g .

når de er 6 mdr skal de have 4 % indtil de er 12 mdr.

men min den lille tæve vejer 21 kg og får 700g og er stadi for tyk så kan ikke helt finde ud af hvad det er man skal gå efter.

 

 

hvad skal hunde så have når de har en ca. voksen vægt på tæver ca 30-34 kg og hanner 38-43 kg ???

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...