Hop til indhold

Charlie - igen igen...


Gæst Perlen88
 Share

Recommended Posts

Gæst Perlen88

Jeg har før skrevet om Charlies problem med at have King i nærheden, når han skulle spise kødben eller andet guf - som nogen af jer måske husker ;-) Dengang fik jeg et udmærket råd om at øge afstanden mellem hundene og sørge for de kunne komme væk fra hinanden, bl.a. ved at give dem ben udenfor. Det har jeg prøvet, og på regnvejsdage har de fået dem i hver deres rum. Det har hjulpet rigtig meget, nu kan de ligge næsten lige ved siden af hinanden med deres ben, så det er positivt :5up:

 

Problemet ligger i, at Charlie stadig kan finde på at knurre, når King kommer ind af døren f.eks. Og det undrer mig meget, når han som sagt kan ligge sammen med ham og spise! Charlie ligger altid med hans ben i/ved sofaen, og der er alligevel nogle meter hen til døren. Og når han kan ligge en meter fra King og spise, burde det vel ikke være et problem, at han kommer ind af døren :hmm:

Jeg kan ikke finde ud af om Charlie gør det bare fordi han kan, eller om der er en anden årsag til det. Jeg kan heller ikke finde ud af hvordan jeg skal forholde mig til det. Jeg vil nødig lære ham, at det ikke er okay at knurre - for det skal han jo have lov til. Og vil derfor ikke skælde ud. Men han skal selvfølgelig heller ikke udnytte, at han kan få King til at trække sig. Nogle gange kan King ikke ligge henne ved os, når vi sidder i sofaen, fordi Charlie "knurrer ham væk."

Og det er synd, for King er en meget kærlig hund, der er rigtig god af sig. Han "svarer" ikke igen, når Charlie knurrer, som sagt fjerner han sig bare.

King elsker at ligge og hygge med os i sofaen og det kan han ikke komme til mere i samme grad som før. Og sådan skal det jo helst ikke være "bare" fordi vi har fået Charlie :(

 

Jeg ved ikke om jeg har tolket Charlies adfærd rigtigt, og jeg ved også godt det er svært at komme med et godt råd, når man ikke har set hundene sammen, men jeg håber I kan hjælpe alligevel, for jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre.

I er selvfølgelig velkomne til at stille spørgsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At charlie knurrer når king kommer ind i et rum, og ikke når de begge hele tiden har været i rummet har også noget med sikkeheds afstand at gøre. resurseforsvar.

 

Når begge hunde er i rummet når de får ben, så er King en mindre trussel, da han formentlig allerede når charlie får sit ben, viser med sine signaler at han respekterer hans ben. Når han derimod kommer ind i rummet udefra, fortæller charlie ham bare lige at "hey, kammerat jeg har et ben og det er MIT". Og king reagerer korrekt ved at gå væk.

 

I kan hjælpe King og Charlie ved at lære Charlie selv at gå væk, når han ønsker større afstand.

 

Det er ikke alle hunde man kan det med, men nogen hunde kan man kalde væk, hvor de tager deres ben med sig. Så knurrer Charlie af King og ligger han så King ikke rigtigt kan komme forbi eller snakke med jer. Så kald Charlie over i sin kurv, som så skal stå så han kan ligge i fred. Giv ham en ekstra lækker guf for at tage sit ben med derover.

 

På samme måde hvis han blander sig når i kæler med King. Bed ham stille og roligt gå i kurven og ros ham for det. Det skal ikke være en straf, men en mulighed for ham til at "fortjene" jeres opmærksomhed.

 

Hvis det er sådan at han Knurrer King væk fra jer i sofaen, så skal Charlie ikke kunne opnå kontakt ved dette. Bed ham som oventstående om at gå i kurven, tæl til 5 og gå over og nus ham i kurven. Kald så King op i sofaen, men ros stadig Charlie for at ligge i sin kurv. Smid evt godbidder over til ham ind imellem.

 

Er han meget pågående, så virker det ofte, simpelthen at rejse sig fra sofaen og gå sin vej.

"Vil du ha King væk, må du også undvære os"!

 

Jeg passede et par hanhunde, der var meget som du beskriver og da jeg udførte sidstnævnte, tabte den Knurrende hund nærmest underkæben!

Hallo, det var jo ikke det jeg ville:lol:

 

Hvis vi alle var i sofaen, så kunne hanhund A prøve at knurre Hanhund B ned fra sofaen. De kunne feks ligge på hver side af mig. Hanhund A ville have mig for sig selv. jeg reagerede ved at flytte mig længere væk fra hanhund A, evt over i en anden sofa. Så så han helt perpleks ud og gik så over til mig i den anden sofa. Jeg ignorede ham. Stirede han igen på hanhund B, så flyttede jeg mig over til hanhund B, væk fra hanhund A.

 

hanhund A holdt meget hurtigt op med at ville have mig for sig selv:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88

Jeg synes det er nogle rigtige gode råd du kommer med, vi kan helt sikkert bruge dem i nogle situationer. Så tak for det :5up:

 

Men problemet ligger egentlig mest i, at Charlie knurrer, selvom King helt tydeligt viser, at han har fattet budskabet. Han ligger sig ned meget langsomt med hovedet vendt væk og smasker/slikker sig om munden. Det er svært at beskrive, men det er tydeligt for alle (selv folk uden kendskab til hundesprog) at han respekterer Charlie. Og det er jo et eller andet sted ikke nødvendigt, når King har fanget signalerne og overhovedet ikke forsøger at tage hans ben?

 

Men som sagt er jeg rigtig glad for de andre råd, man kan aldrig vide om vi skulle få brug for dem :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er nogle rigtige gode råd du kommer med, vi kan helt sikkert bruge dem i nogle situationer. Så tak for det :5up:

 

Men problemet ligger egentlig mest i, at Charlie knurrer, selvom King helt tydeligt viser, at han har fattet budskabet. Han ligger sig ned meget langsomt med hovedet vendt væk og smasker/slikker sig om munden. Det er svært at beskrive, men det er tydeligt for alle (selv folk uden kendskab til hundesprog) at han respekterer Charlie. Og det er jo et eller andet sted ikke nødvendigt, når King har fanget signalerne og overhovedet ikke forsøger at tage hans ben?

 

Men som sagt er jeg rigtig glad for de andre råd, man kan aldrig vide om vi skulle få brug for dem :blink:

 

ok, men det er bla der jeg mener i måske kan kalde charlie væk. Når i mener han har "sagt nok", så hjælpe ham til at forstå, at ønsker han større afstand, så må han selv skabe den:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Perlen88
ok, men det er bla der jeg mener i måske kan kalde charlie væk. Når i mener han har "sagt nok", så hjælpe ham til at forstå, at ønsker han større afstand, så må han selv skabe den:-)

Ahh okay :mrgreen: Tak :5up: Vil jeg da prøve :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...